Een Astra die nieuw 95.000 euro kost, die hadden we niet zien aankomen. Maar voor dat geld krijg je wel 330 pk, waar je vervolgens echter niet de straat mee op kunt.
Mocht je de koeienletters ‘OPEL MOTORSPORT’ op de voorruit gemist hebben, ga dan even langs de opticien. Opel presenteert zijn eerste hete Astra van de nieuwste generatie (een OPC laat nog even op zich wachten), die is bestemd voor toerwagenracing. Het ding heet dan ook heel toepasselijk Touring Car Racing (TCR).
330 pk, 1.200 kg
Onder de kap huist een tweeliter turbomotor die 243 kW (330 pk) levert en een maximumkoppel van 420 Nm (beide bepaald door het ‘Balance of Performance’-concept). Het leeggewicht van de Astra TCR is met 1.200 kilogram ideaal voor het snellere bochtenwerk. Wel is de auto voor echte mannen en vrouwen die hun mannetje staan, want elektronische hulpsystemen zoals ABS en ESP zijn niet toegestaan.
Alle 330 paarden worden naar de voorwielen overgebracht via een sequentiële zestraps sporttransmissie en een dubbele koppeling. De coureur schakelt met schakelpeddels aan het stuur, en als hij terugschakelt, zorgt een geautomatiseerd dubbel ontkoppelingssysteem voor stabiliteit.
Grote ho-ijzers
De Astra TCR is aan de voorzijde voorzien van remschijven van 378 mm doorsnee en remklauwen met zes zuigers. Achter monteert Opel remschijven van 265 mm en remklauwen met twee zuigers. De coureur kan de rembalans regelen vanuit de cockpit, waar hij op een dikke Recaro zetelt.
De eerste exemplaren worden eind februari 2016 aan privéteams afgeleverd, voor de al genoemde 95 mille. Niemand zei dat racen geodkoop was. En bekijk het positief: voor een beetje een GT3-racer ben je het viervoudige kwijt.
Smokey zegt
Zware bak zeg.. Maar Opel maakt tot nu toe niet de lichtste wagens ? Begreep met de BNR autoshow dat dit wel gaat veranderen…..
Edge zegt
@Smokey: Da’s een bewussie. Volgens de TCR regelgeving moet een auto inclusief coureur namelijk 1260kg wegen.
martinus zegt
@smokey: ongeacht hoe duur die nou is… een Opel blijft een Opel..
carmasterr zegt
@martinus:
Heb je hem weer…
ronnys zegt
@martinus: Gelukkig wel, want als het een VW was geweest dan had je na 1 rondje de zwarte vlag gekregen wegens te hoog olie verbruik of was je door de TC afgekeurd door illegaal software.
bimmert zegt
@martinus:
Blijf jij maar lekker in je 11e hands “premium” golf rondrijden dan, alsof iemand daar gelukkig van wordt…..
gtwillem zegt
@martinus: ja… En wat is daar mis mee? Prima toerwagentje, toch?
mrs250 zegt
@gtwillem: kijk uit, dalijk krijg je weer een heel betoog over waarom een Tesla een veel beter alternatief zou zijn. Ik weet niet hoe, maar Martinus krijgt het vast verzonnen.
406_v6 zegt
@martinus: beter zoveel geld voor deze Opel, als 40 rooitjes voor zo’n hondenhok van een golf 2.
rufctr01 zegt
@406_v6: of 106.000 voor een Kever willen betalen…
406_v6 zegt
@rufctr01: precies!
fconderkantlat zegt
duurder dan een m2, maar ik denk dat ie voor dat geld een m2 ook helemaal de moeder rijdt op een circuit
gwnbmw zegt
@arashrsf: wacht totdat bmw met een only-track version komt van de m2. die rijdt de astraat helemaal de moeder…
danone zegt
@gwnbmw: ja dat mag ook wel als de straatversie al 370pk heeft. Plus, als een M3 GTS al 2x zo duur is als een gewone M3/4 verwacht ik dat een track-only versie van de M2 qua prijs wat hoger uit valt dan deze Astra.
406_v6 zegt
@gwnbmw: moet wel voldoen aan de specs voor deze klasse… Dus evenveel PK’s, gewicht enz. Dan nog maar eens een x kijken wie wie ziek rijdt.
granlusso zegt
Een Insignia OPC ook haha
flippiez06 zegt
@arashrsf huh “de moeder” ?
dampu020 zegt
@flippiez06: jij moet nog even een cursus internet volgen denk ik..
berlinetta zegt
@flippiez06: Hij bedoelt min of meer dat je moeder in de Astra sneller is dan jij in de M2.
dampu020 zegt
@flippiez06: jij moet nog even een cursus internet volgen denk ik…
berlinetta zegt
Ik vind 1.200 kg anders nog best veel voor een compleet gestripte hatchback met een viercilinder, Recaro-stoeltje, hier en daar wat carbon en zonder elektronische hulpmiddeltjes. Maarja, het is wel een dikke Recaro he! Die weegt blijkbaar toch wel wat.
stephanotis zegt
@berlinetta: @Smokey: Het gewicht wordt, net zoals pk’s en koppel, voorgeschreven door de regels. “The target minimum racing weight (with driver) is 1,260 kg.” http://tcr-series.com/
berlinetta zegt
@stephanotis: Oh oke, dat wist ik niet. Logisch ook.
woot zegt
Tof apparaat! Alleen jammer dat ‘ie er nog niet als 3 deurs is.
Edge zegt
@woot: Het is ook nog maar de vraag of ‘ie er als driedeurs gaat komen. De driedeurs C-segmenters verkopen voor geen meter in vergelijking met hun vijfdeurs broertjes en zusjes en zijn onderhand echt een uitstervend ras aan het worden. Zeker voor een merk als Opel, dat nou niet het geld heeft om nichemodellen op de markt te zetten, is een driedeurs een dure investering.
woot zegt
@Edge: Dat weet ik en hij gaat ook niet komen (naar alle waarschijnlijkheid). Maar dacht dat ze misschien voor de racer een uitzondering zouden maken. Misschien dat ze een nieuwe GTC gaan maken later, niet onder de naam Astra.
fconderkantlat zegt
kijk! dikke opel jongus!
mashell zegt
Opel is inmiddels een echt premium merk! Een hoge prijs vragen en toch standaard een heel kaal interieur bieden.
clarkson zegt
Zal een leuke strijd gaan worden met de seat’s. Het is een beetje het zelfde principe.
Edge zegt
TCR, als in voor de TCR Series dat op papier heel erg leuk is maar niet fatsoenlijk via TV te volgen is? Da’s eigenlijk best jammer. Ik had het toffer gevonden als ze met de WTCC gaan meedoen, dat kun je tenminste nog een beetje fatsoenlijk volgen op de televee.
Alex_79 zegt
Deze Opel is inderdaad bestemd voor de TCR classe, een klasse tourwagenracing die een goedkoper alternatief voor het World Touringcar Championship moet vormen. O.a. de Volkswagen Groep (Audi TT, VW Golf, Seat Leon) heeft er auto’s rondrijden, evenals Honda (Civic), Ford (Focus) en er deden een paar wedstrijden ook twee Opels mee die door Campos Racing waren geprepareerd, die deden het zo slecht, dat het me niet verbaasd dat Opel het nu wat officiëler aanpakt. In de seizoensfinale van Macau zal ook een Alfa Romeo Giulietta TCR te bewonderen zijn. Officiele foto;s ontbreken nog, maar deze impressie dook wel al op
http://img15.deviantart.net/9383/i/2014/345/2/d/alfa_romeo_giulietta_vln_2015_by_renxo93-d89hujj.jpg
agera zegt
Dan liever deze:
http://www.autoblog.nl/gallery/Seat/Leon_Cup_Racer/Seat-Leon-Cup-Racer-07.jpg
Alex_79 zegt
@agera: Die domineert het huidige seizoen:de nummers 1 2 en 3 Comini, Oriola en Gené rijden er allemaal mee. Als de tweede rijders van hun teams niet zoveel brokken hadden gemaakt (vooral Nykjaer en Afanasiev zijn nogal eens te wild) hadden ze de hele top5 van het klassement beheerst
http://www.youtube.com/watch?v=EB05sIwJ4Fw
Dutchdriftking zegt
Wel een gaaf ding, maar een ton voor een Opel neer leggen gaat mij echt te ver.
ronnys zegt
@dutchdriftking: Dan heb je geluk, want deze kost nog geen ton!
vondudenstein zegt
Vette Opel!… wait what?… vette Opel?
jwvdkraan zegt
Zou Opel stiekem plannen hebben voor de WTCC
dutchcorvette zegt
Voor dat geld heb je een nieuwe corvette C7
mastemaker zegt
Ik dacht (zonder wat gelezen te hebben) dat het om de Corsa ging. Wel een hele dure, dat dan weer wel
michaelb zegt
Een relatief lichte Astra. Dat is nieuw.
vonklausenburg zegt
Taxi Centrale Renesse overweegt juridische stappen nu.