Beter dan dit wordt het niet.
In de drukte van Monterey Car Week is het makkelijk om te vergeten dat, behalve een groot aantal supercars, er ook andere soorten auto’s te vinden zijn. Klassiekers, bijvoorbeeld, en andere projecten op basis van oude, wonderbaarlijke auto’s. De zogenaamde ‘Derelict’ van ICON is hiervan een geweldig voorbeeld.
De Derelict is een nieuw project van ICON, speciaal gemaakt voor een geliefde klant van het bedrijf. Het is een man die al veelvuldig bij ICON heeft aangeklopt om zijn auto’s aan te passen en door de jaren heen een goede band heeft opgebouwd.
Hoewel de Hudson Coupe van buiten volledig is hersteld door ICON, heeft het bedrijf de meest uren gestoken in het ontwikkelen van een fraai interieur. Jonathan Ward van ICON heeft de binnenzijde zelf bedacht en ontwikkeld zonder inzicht van de eigenaar. Na alle tijd die de beide heren door de jaren heen met elkaar hebben doorgebracht is het vertrouwen zo groot dat de eigenaar het gevoel had geen eigen inbreng toe te voegen. Ward heeft de auto naar eigen zeggen gebouwd alsof hij voor hem zelf is. In totaal heeft hij 400 uur gestoken in het interieur.
Binnenin vinden we een bijzondere verzameling van materialen die soepel samenkomen en een fraai geheel vormen. Ward heeft o.a. alligator- en kalfsleer gebruikt voor de banken en deze zelf geverfd. Onderdelen in het interieur die niet zijn hersteld, zijn speciaal bedacht door ICON om in de Hudson te passen.
Hoewel de Hudson er grotendeels hetzelfde uitziet van buiten, is de techniek wel opgewaardeerd. Zo heeft hij een 6,2-liter (LS9) V8 van General Motors, die goed is voor 638 pk en bijna 820 Nm. Deze is verbonden aan viertrapsautomaat, om dat ouderwetse gevoel toch nog een beetje in leven te houden. Wel heeft hij een nieuw remsysteem van Brembo en is ook het onderstel gemaakt naar hedendaagse standaarden. Wel zo fijn!
Boomer zegt
Oei. Het interieur is juist hetgeen er bij mij als eerste uit zou gaan. Verder wel een bazenbak.
Rick-dos zegt
Doet mij denken aan de Mercury Monterey coup van Sylvester Stallone uit de film Cobra.
#knowyourclassics
drdre1 zegt
@Rick-dos: ja, dat paarse ding met die dichte velgen en chopped roof. Vette auto. OT: Foto 8…erg mooi!
reactief zegt
Ik heb net het filmpje gekeken van deze auto. Je moet ff de tijd hebben, want Jonathan Ward legt alles heerlijk gedetailleerd uit :)
Maar bazenbak is wel de juiste term. Zo ontzettend vet, die derelicts van ICON.
reactief zegt
@reactief: de link:
https://youtu.be/9MSXSKR2N9U
christianjanssen zegt
Waaw, wat een gave bak
Gulli zegt
Ik ben absoluut geen kenner op het gebied van Amerikaanse V8 motoren dus bij het lezen van dit soort artikelen vraag ik mij altijd af; wat is nou het verschil tussen al die LS-motoren? Hoe hoger het cijfer, hoe groter de cilinderinhoud? Hoe meer specifiek vermogen? En wat is een big block VS een small block. En waarom heet het een small block als je het met geen mogelijkheid voorin een Fiat 500 gepropt krijgt?
Dat soort vragen…
arta zegt
@gulli: https://en.m.wikipedia.org/wiki/LS_based_GM_small-block_engine
willeme zegt
@gulli:
LS1: 5.7 V8 in de Corvette C5 (344 pk, 345 pk, 350 pk)
LS2: 6.0 V8 in de Corvette C6 (400 pk, 405 pk)
LS3: 6.2 V8 in de Corvette C6 (430 pk – 435 pk)
LS4: 5.3 V8 in de Monte Carlo SS en diverse Pontiacs (303 pk)
LS5: bestaat niet volgens mij
LS6: 5.7 V8 uit Cadillac CTS en Corvette C5 Z06: 385 pk – 405 pk
LS7: 7.0 V8 uit de Corvette C6 Z06 en Camaro Z/28 (505 pk)
LS8: bestaat niet volgens mij
LS9: 6.2 met supercharger uit Corvette ZR-1 en Cadillac CTS-V Series II
LSA: als hierboven, maar dan in diverse Holdens en Vauxhalls en de Camaro ZL1
Big block en small block heeft niet zozeer te maken met de inhoud, maar de grote van het blok zelf. Ruimte tussen cilinders en dergelijke. Zal het een keer uitzoeken, is wel een leuke.
Overigens, de LS-motoren zijn erg compact. Ze hebben één centrale nokkenas en twee kleppen per cilinder. Ze zijn gebouwd uit aluminium, dus erg licht. Veel Europese V6 motoren zijn veel groter qua afmetingen en zwaarder bovendien. Tel daarbij op dat ze goedkoop en betrouwbaar zijn en je begrijpt waarom deze motoren zoveel gebruikt worden.
Gulli zegt
@willeme: Gulli’s hoop in bange dagen. Thx! ?
Verklaart wel waarom ik er geen iota van snap, aangezien het niet een bepaalde volgorde oid reflecteert. Ik werk beter met logica denk ik.
lluq zegt
@willeme: big block small block slaat meen ik op de slag van de cilinders. Of het een lange slag of grotere ruimte is.
sjonniecamaro84 zegt
@lluq: idd, heeft met slag te maken ipv grootte. Zo heeft Pontiac een 400ci small Block, en dat zelfde blok, met andere kruk-as word dat een 455(462) ci big block
ghost zegt
@willeme: soms is het jammer dat ik totaal niet weet of je ver of dichtbij woont vanaf mijn woonplaats, maar dit soort uitzoekwerk verdient mijn inziens wat speciale bieren vanaf mijn kant ???
RobUSA zegt
@willeme: LS2 Corvette C8 (490-495pk)
LT4 Corvette ZO6 / Camaro ZL1 (650pk)
Shenkie zegt
Straight up Gangsta. Super dik!
monaco zegt
Dat interieur is toch echt om te kotsen…
r55clubman zegt
Beetje beter inlezen @ikschrijfookoverautos. “Derelict” doelt niet op deze enkele auto, maar is een serie auto’s in dezelfde stijl van ICON. Geweldig bedrijf trouwens.
BaRa zegt
Fantastisch ding. Meer van dat =)
alcantara zegt
Hoezo wordt het niet beter? Dus deze gedateerde wagen is nog altijd beter dan bv een S65 AMG? Lijkt me sterk
reactief zegt
@alcantara: Die S65 is waarschijnlijk wel een stuk goedkoper ;)
Maar niet te vergelijken. Dit lijkt oud, maar alles is tot een onwaarschijnlijk detail uitgewerkt en beter gemaakt. Het moet je ding zijn, want afhankelijk van je criteria is een S65 waarschijnlijk op vele vlakken ‘beter’.
Maar als ik de keus had (beter gezegd, het budget had), zou ik zonder enige twijfel dit ver boven elke andere moderne auto verkiezen!
mopar zegt
@alcantara: lol een S65 is na 10 jaar een kamperbak eerste klas. Dit ding is na 10 jaar nog steeds een ongelofelijke bazenbak.
BaRa zegt
@alcantara: Dat je het met een nickname die verwijst naar plastic stoelbekleding niet begrijpt: dat kan ik me inderdaad voorstellen ;-)
RobUSA zegt
@bara: Zeker laatste tijd geen Charger/Challenger gereden ? Daar zitten me een partij leren fauteuilles in daar word je eng van zo lekker als die zijn :)
tenaci zegt
Geweldig ding, maar ik had achteraf gezien toch inspraak willen hebben bij het interieur. Die lappen kroko maken het er mijnsinziens niet mooier op.
dirkv zegt
Wat een enorm gave dikke slee, lijkt me heerlijk om relaxed mee rond te varen.
baf07 zegt
Doc Hudson!!!
stationcar zegt
Dat interieur is meer dan walgelijk, van buiten wel uitermate cool natuurlijk ?
E34M5Touring zegt
De Derelict naam is een verzamelnaam voor deze restomods. Hij doet ook Bronco’s etc. Maar de Derelict series zijn classic personenauto’s. De Chrysler cabrio waar hij ‘bekend’ mee is geworden heette Derelict en sindsdien is dat een soort ‘label’ geworden.
quotama zegt
Ik zal wel gek zijn, maar waarom heeft dit ding 638pk. Zoiets is bedoeld om relaxed te cruisen. Waar heb je al die pks voor nodig….
BaRa zegt
@quotama: “Hudson won 27 of the 34 NASCAR Grand National races in 1952, followed by 22 wins of 37 in 1953, and capturing 17 of the 37 races in 1954”. Het gaat hier over de Hudson Hornet, oftewel de auto die het onderwerp is van deze restomod. Dat vermogen houdt dus min of meer steek.
appeltaartislekker zegt
Ze zijn ook gespecialiseerd in het modificeren van de Toyota Landcruiser 40 series. Daar lepelen ze ook de trouwbare corvette V8 motor in. Als ik het geld had, dan klopte ik vandaag nog aan hun deur. Tip, ze hebben ook een YouTube kanaal!
Dutchdriftking zegt
Lekker lekker!
RobUSA zegt
Motor is top natuurlijk maar ik kan wel 30 mooiere oude USA cars verzinnen om deze in te proppen, om te beginnen een paar Caddi modellen van die tijd. Dit model doet me echt niks nada noppes en dat als USA carlover.
daniel1975 zegt
Niet de allermooiste Amerikaan, maar wel dik! Interieur is niet mijn ding, motor wel!
emping zegt
Mooie restomod, alleen het interieur is niet mijn ding. Ben benieuwd hoe die zal klinken.