Zo kwam de auto niet de fabriek uit.
Stel, je komt in je hagelnieuwe Porsche naast een Amerikaanse stationwagen uit de jaren zestig te staan. De oldtimer-bestuurder kijkt je glimlachend aan en seint naar de stoplichten, alsof hij een sprintje wil trekken. Grinnikend geef je toe, tot je bij het groene licht opeens de stationwagen van je weg ziet trekken. Het zou zomaar eens deze Plymouth Belvedere kunnen zijn.
Dit is namelijk geen standaard Belvedere. De 7.2 liter-Chrysler RB 440-V8 is gerestaureerd en opgevoerd en produceert nu meer dan 520 pk. Daarbij is onder meer gebruik gemaakt van een ‘op maat gemaakte edelmetalen uitlaat’. Ook het sperdifferentieel is aangepast. De verkoper claimt zelfs dat de waarde van de motor 25.000 euro is. Die claim is op z’n zachtst gezegd opvallend, aangezien hij de gehele auto wil verkopen voor 24.950 euro.
Maar zeggen we nou serieus dat je met deze Belvedere uit 1963 sneller bij honderd bent dan een Porsche? Nou… Een probleem is de versnellingsbak, het betreft namelijk een semi-automaat met maar drie versnellingen. Dat betekent dat je het motorgeweld maar nauwelijks efficiënt naar de achterwielen kan sturen. Daarnaast hebben moderne sportauto’s elektrische hulpmiddelen als launch control, terwijl deze Plymouth niet eens elektrische ramen heeft.
Onder de streep blijft deze Plymouth wel een geniale sleeper. De looks van een oldtimer stationwagen, de kracht van een Ford Mustang. Geïnteresseerd? De advertentie vind je hierrr.
lompey zegt
Wel hip kleurtje voor een lijkwagen
jjcp zegt
Deze Plymouth is toch echt als Belvedere Beleverd uh geleverd?
sntial zegt
@jjcp:…
wimof zegt
Het lijkt me te mooi om waar te zijn.
ghost zegt
Tuning verdien je doorgaans nooit terug of verbetert zelden de waarde. Dus de prijs lijkt me netjes.
nietcreatief zegt
Wat een verschrikkelijk lief luchtfiltertje heeft die zeg!
papa zegt
Powerglide bak en een blower erin en … Hell yeah brother!
toyotafortuner zegt
@hayte:
T is een Plymouth Belvedere. Géén Dodge zoals de advertentie ‘beweert’. Als t een Dodge was, zou t een Custom 880 moeten heten.
De RB 440 is erin geswapt en was niet leverbaar in de Belvedere/Custom 880 in 1963. De transmissie lijkt me de zeer sterke Torqueflite A727 3-traps. Waarschijnlijk een van de weinige automaten die de power en koppel zouden kunnen handelen.
Correct me ergens if im wrong
sntial zegt
@toyotafortuner: how do you know this shit
laptom zegt
@sntial: van Toyota waarschijnlijk…
forzauno1 zegt
@toyotafortuner: you are right!
hayte zegt
@toyotafortuner: Klopt inderdaad, ik raakte tijdens het tikken ook wat in de war door de advertentie, tot ik goed naar de voorkant keek ;)
Dutchdriftking zegt
Oke, dit is gewoon heel erg humor.
misterpepper zegt
En bij de eerste bocht glij je over de bank, via de passagierskant je auto uit…..
Del-Sol zegt
Maar wat een spelvout3n in de advertentie… Verder wel een mooie wagen!
bmwe30318is zegt
@del-sol: haha moet jij zeggen