
Het uiterlijk schreeuwt ‘V8’, maar deze AC Cobra is toch echt volledig elektrisch.
Als je een AC Cobra ziet rijden kun je er bijna automatisch van uitgaan dat het een replica is. Als er namelijk van één auto veel replica’s gebouwd zijn, dan is het wel van deze roadster met zijn Britse looks en Amerikaanse sound. Toch worden er tegenwoordig ook weer officiële AC Cobra’s gebouwd.
Terug
We schreven het in juli al: de AC Cobra is terug, maar niet op de manier waarop je verwacht. Hoewel het eerste wapenfeit van het wederopgestane AC Cars identiek oogde aan het origineel, ontbrak er toch iets essentieels: een dikke V8. In plaats daarvan was de nieuwe AC Cobra Series 1 volledig elektrisch. Een versie met een verbrandingsmotor was er ook, maar die is niet heel veel beter. Die heeft namelijk vier cilinders te weinig.
Superblower
AC Cars begon nog bescheiden met de tamelijk ingetogen Series 1, naar het voorbeeld van de vroege modellen. De AC Cobra is echter vooral bekend in zijn latere, minder ingetogen gedaantes. AC Cars presenteert daarom nu de Series 4, geïnspireerd op de Superblower uit 1977. We moeten jullie teleurstellen: deze is wederom elektrisch.
Surreëel
Het uiterlijk verraad echter niets van de aandrijflijn, behalve de afwezigheid van uitlaten. Verder is het de AC Cobra zoals we hem kennen, met de kenmerkende rolbeugels en striping. Om zo’n auto geruisloos voorbij te horen zoeven moet bijna een surreële ervaring zijn.
Specificaties
Hoewel je qua geluid dus veel gaat missen, zul je geen vermogen of koppel tekort komen. De AC Cobra Series 4 heeft namelijk 614 pk en 1.000 Nm koppel. 0-100 km/u is daarmee mogelijk in 3,8 seconden. Het is een EV, dus we moeten het ook nog hebben over de actieradius, hoe raar het ook klinkt. De range van deze AC Cobra komt uit op 322 km. Voor een toertochtje op zondagmiddag moet dat voldoende zijn. AC vraagt voor de Series 4 Electric omgerekend €183.000. Er zijn weliswaar duurdere AC Cobra’s, maar goedkoop is anders.
V8
We zouden bijna zeggen dat het doodzonde is dat AC Cars deze auto nieuw leven inblaast zónder er een V8 in lepelen. Gelukkig hebben we goed nieuws: dat hebben ze wel degelijk gedaan. Naast de Series 4 Electric leveren ze namelijk de bovenstaande 378 Superblower. Die heeft gewoon een Amerikaanse V8. Om precies te zijn een 6.2 V8 die afkomstig is uit de Camaro ZL1 en 588 pk levert. Dat klinkt al een stuk beter.
Liever één elektrische AC Cobra op de weg, dan 10 AC Cobra’s in garages die niet buiten mogen spelen.
Heeft AC Cars dan nu een samenwerking met GM? Omdat ze de motor van de ZL1 erin leggen… Is toch altijd Ford geweest.
Het enige voordeel van de elektrische is dat de actieradius waarschijnlijk hoger ligt dan de V8 met 500+ pks. :-)
@cossiekiller: crate-engines zijn nog steeds een ding..
Gebruikt ie wel wisselspanning? Anders is het natuurlijk een DC Cobra
@shibby: ???ik ga er aan! Verder vind ik dit graaf, denk dat de actieradius ook verder is dan een v8 versie!
@shibby: +100
@shibby: Hahah, gemiste kans achteraf gezien
@shibby: pweaah pweaaahhpp
@shibby: zullen we het maar bij stroom houden…?
De hele charme van die wagen is de blubberende V8. Vind dit persoonlijk helemaal niets.
Tja deze auto wil je met een bulderende V8, je koopt hem niet omdat hij zo lekker praktisch is. Al denk ik wel dat ik hem liever elektrisch heb dan met een vierpitter…
Hier hoort een dikke Ford v8 in en geen GM
Juist ?
Een lekkere AC Cobra die elektrisch wordt aangedreven staat bij mij op dezelfde hoogte als een lekkere wijf die ooit als jongetje is geboren…. kortom, ik pas liever…