Met deze auto kun je eindelijk een milieuvriendelijke expeditie op touw zetten.
Range anxiety is voor de doorsnee Nederland niet echt een issue, laten we wel wezen. Er zijn genoeg Nederlands die zelden meer dan 200 km op een dag rijden. En mocht je accu onverhoopt toch leeg zijn, dan zijn er genoeg snelladers.
Op het moment dat je met een EV onherbergzaam terrein wit doorkruisen wordt het een ander verhaal. In de woestijn zul je eerder een McDonalds Drive Thru tegenkomen dan een Fastned-oplaadpunt. Gelukkig is er nu een off-roader die én milieuvriendelijk is én een enorme range heeft: de Fering (met een F) Pioneer.
We moeten er meteen bij zeggen dat de Fering niet volledig elektrisch is. Maar dat had je waarschijnlijk al geraden. Wel wordt de Pioneer aangedreven door twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Deze worden gevoed door een 20 kWh-accu. Tot zover niets bijzonders. Het geheim van de Fering Pioneer zit ‘m in de range extender, in de vorm van een 800 cc driecilinder diesel.
Deze combinatie zorgt ervoor dat de Fering Pioneer lange tochten kan maken zonder een oplaadpunt of tankstation te hoeven bezoeken. Als je voldoende brandstof meeneemt in de laadbak zou de Pioneer meer dan 4.000 mile (ca. 6.400 km) ver moeten komen.
Het was je misschien al opgevallen dat de Fering Pioneer hondslelijk is deels gehuld is in stof. Dit lijkt misschien camouflage, maar dat is het niet. Het stof zit namelijk niet over het plaatwerk, maar in plaats van het plaatwerk. Hier is voor gekozen omdat het niet zo snel beschadigt en makkelijk te vervangen is. Bovendien wordt er veel gewicht mee bespaard. De Fering Pioneer weegt dan ook maar 1.500 kg. Ter vergelijking: een Hummer EV weegt zo’n 4.100 kg. Oké, een iets eerlijkere vergelijking: een Wrangler 2.0T Rubicon weegt 1.780 kg.
Je zou denken dat de Pioneer ook een Amerikaanse auto is, maar niets is minder waar. Op de achterklep prijkt namelijk een Britse vlag. Oprichter Ben Scott-Geddes is namelijk een Brit. Ben is geen onbekende in de autoindustrie, want hij werkte eerder voor Ferrari en McLaren. Nu gaat hij zijn geluk dus beproeven met zijn eigen automerk. Hij durft in ieder geval out-of-the-box te denken, maar het is de vraag hoe veel mensen zo’n ding daadwerkelijk gaan kopen.
JanJansen zegt
Ziet er technisch best interessant uit. Het hoge koppel komt juist in onverhard goed tot zijn recht.
En als ik die veerwegen zie, is er ook daar best over nagedacht.
Iets voor defensie?
kniesoor zegt
Hondslelijk. Maar door dat te zeggen ga ik waarschijnlijk voorbij aan de essentie van dit vehikel.
moveyourmind zegt
Een hele rare kruising tussen een Lamborghini LM, een Velorex, een Tesla en een dieselaggegraat.
Verrassend genoeg nog geslaagd ook. Ik vind het een gaaf ding.
B00G1E zegt
Dat stof klinkt slim maar is er daardoor ook niet meer kans op schade? Een steen die de brandstofpomp raakt oid? (geen idee wat net onder het stof ligt)
neal zegt
stof even strak trekken overal en indeppen met (polyester)hars . eventueel een (paar) matjes erop en je hebt harde deuren.
lijkt me een tof idee
meneerdemeneer zegt
Ben benieuwd wie er in de markt is voor zo’n ding en wat het kost.
Met wat jerrycans diesel in de F150 kom je ook een heel eind. Maar dat is misschien wel te normaal gedacht.
bierbuik zegt
De Fering, dat is een aardige actieradius! Wel met het goede merk speakers aan boord hoop ik?
camber24 zegt
Voldoende brandstof in de laadbak. Wordt bij die berekening er dan vanuit gegaan dat heel die laadbak vol zit met jerrycans diesel? Want zo kan ik het ook, als ik mn kofferbak vol prop met jerrycans heb ik 10 keer mijn tankinhoud erbij. Mijn actieradius gaat dan ineens naar 10.000-12.000 kilometer.
allesmetturbo zegt
Zou wel knap zijn als die actieradius gehaald wordt met zulke banden
Flatsix zegt
Kan iemand me vertellen wat het nut is van een dergelijke actieradius?
Wat weegt dat ding inclusief al die brandstof die je dan vervolgens 6.500 km mee moet zeulen?
potver7 zegt
Als je een keertje flink gaat terreinrijden blijft er van die range niks over natuurlijk. Die 6500km is berekend als range op glad asfalt, maar als je een keertje door lekkere blubber gaat banjeren, of over de keien gaat dansen, dan kun je er rustig een nulletje vanaf halen.
w0o0dy zegt
Dat is zo maar aangezien je snelheid in echt terrein erg laag ligt zegt je brandstofverbruik per km dan ook niets… Je motor draait waarschijnlijk meer stationair dan op toeren. Dit ding laadt de accu’s op terwijl je door het terrein kruipt… En verbruikt diesel per uur ipv per km. En electrisch door het terrein kan door het hoge koppel wel eens heel goed werken.
aribsg zegt
Voor defensie is t niets ,zou is goed kunnen functioneren dat moeten we niet hebben .
dvaerden zegt
Tenzij na levering blijkt dat er het één en ander niet voldoet aan de eisen om er mee op de openbare weg te mogen rijden en dan kan het wel gewoon natuurlijk.
neal zegt
onder welke noemer valt dit nu?? hybride, plug in hybride (als hij al kan pluggen), elektrische auto met toevallig een generator in de laadbak (lading-> geen deel van de wagen),….
stephisto zegt
Hopelijk heeft Ben Scott-Geddes nu meer success dan met zijn vorige eigen auto merk. remember Caparo T1?
Die vloog in brand met Jason Plato aan boord, en waarvan de vloer loskwam met ene Jeremy Clarkson aan het stuur. Waarna zowat alle klanten wegliepen en Caparo de sleutel onder de mat moest schuiven…