Deze occasion is obscuur in het kwadraat. En dat zijn de leukste occasions.
De onvolprezen Chrysler Crossfire is geen alledaagse verschijning op de Nederlandse wegen, maar er staan toch nog meer dan 500 exemplaren op kenteken. Als je écht iets bijzonders wil moet je een Crossfire SRT-6 hebben, met supercharger. Die zijn nog een factor vijftig zeldzamer in Nederland.
Kan het nog obscuurder dan een Crossfire SRT-6…? Jazeker, want op Marktplaats staat nu een heuse Brabus Crossfire. Of eigenlijk moeten we zeggen: een Startech Crossfire, want voor alles wat niet Duits is gebruikte Brabus dit alias. Ook al is de Crossfire onderhuids zo Duits als een bratwurst.
Er was een Startech Crossfire met V8, maar de tuner heeft ook nog iets anders geprobeerd met de Crossfire. Dit is namelijk een Crossfire 4.4 S. Dat betekent dat de 3,2 liter V6 is opgeboord naar 4,4 liter.
Wat heeft dit precies opgeleverd? Dat durven we niet met zekerheid te zeggen, maar volgens de kentekengegevens heeft deze auto 325 pk. Al spreekt de advertentie over 400 pk. Het is in ieder geval flink meer dan de 218 pk die de V6 normaalgesproken levert.
De RDW-gegevens zeggen dat het koppel 420 Nm bedraagt, maar dat komt waarschijnlijk omdat de auto onterecht geregistreerd staat als SRT-6. Dat is toevallig precies het koppel wat een SRT-6 levert.
Deze auto moet dus eigenlijk een keer op de rollenbank gezet worden, maar één ding is zeker: deze Startech Crossfire heeft ruim voldoende power voor een compacte coupé. En wat deze auto extra leuk maakt: de 4,4 liter V6 is gekoppeld aan een handbak.
Qua uiterlijk zijn er ook een paar subtiele verschillen met een standaard Crossfire. Je kunt de Startech Crossfire herkennen aan de lip op de voorbumper, de uitlaateindstukken en natuurlijk de velgen.
Net als bij de standaard Crossfire zijn de achterste velgen groter dan de voorste. Deze Monoblock V-velgen zijn echter geen 18 en 19 inch groot, maar 19 en 20 inch. Deze meerdelige velgen hebben we al op menig Brabus gezien, maar ze zien eruit alsof ze voor de Crossfire gemaakt zijn.
Hoeveel Crossfire 4.4’s er gebouwd zijn durven we ook niet te zeggen, maar ga er maar vanuit dat deze op één hand te tellen zijn. Als je er eentje wil hebben is het dus nu of nooit. Op Marktplaats wordt er €21.950 gevraagd voor deze mokerdikke Crossfire.
rogier_hentenaar zegt
Raar dat de advertentie spreekt van een automaat. Niettemin een heel redelijke prijs voor zo’n zeldzame Crossfire met deze dikke motor en weinig km (133K).
tweetyv6 zegt
Doe mij die Alfa Brera op de achtergrond maar.
rollingstoned zegt
Dit ja.
kniesoor zegt
Sappig karretje ! 👌
ouwedibbes83 zegt
Van 3.2L naar 4.4L is ruim een liter slagvolume erbij. Dat klinkt als heel veel, weet iemand hoe ze dat doen? Van Alpina weet ik dat ze vroeger wel eens een halve liter erbij creërden, dit lijkt onhaalbaar veel.
tortuga zegt
Ik vermoed honen en een kortere slag/krukas wijzigen.
Maar kan zijn dat ik verkeerd ben, maar was dit niet een 3.5 v6 252pk zoals in de 300M?
baardmijt zegt
Honen levert niet meer slagvolume op. Dat is slechts het ‘opruwen’ van de cilinderwand, zodat zich een oliefilmpje kan vormen. Boring (diameter) en daarmee slagvolume vergroten doe je door te boren.
Een kortere slag levert ook niet meer slagvolume op, maar juist minder. Met een langere slag zou je meer inhoud krijgen, maar dan heb je ook langere cilinders nodig, dat doe je niet zo even.
De diameter van de cilinders vergroten door te boren en daarna te honen in combinatie met andere zuigers lijkt me het meest voor de hand liggen. Maar dan moet er flink wat marge zijn geweest. Is echt een forse toename, je zou zeggen dat je nauwelijks cilinderwand overhoudt, wat niet bevorderlijk is voor de warmtehuishouding.
Dutchdriftking zegt
@baardmijt: Precies dit. Soms kan je met een ander krukas overigens wel een iets langere slag realiseren, maar dit kan zeker niet altijd. Ik denk dat voordat je deze koopt je even te raden moet bij Brabus zelf. Ook voor de onderdelenvoorziening, dat kan natuurlijk nog wel eens een dingetje worden met een dergelijk project. Misschien kan @machielvdd: zijn SLK inruilen en toch weer voor de Crossfire gaan? Lijkt mij een fantastische auto om artikelen over te schrijven op deze site.
machielvdd zegt
Als tweede auto zou ik ‘m heel graag willen hebben, maar ik denk niet dat het de ideale auto is om dagelijks te rijden…
tenaci zegt
Kolere! 1,2 liter erbij boren! Hoe groot zijn die 3,2 liter blokken van Mercedes dan joh? Lekker ruime marges
audirs3 zegt
Ik vond de Crossfire altijd veel leuker dan zijn zusje, de SLK. Toch verbazingwekkend hoe weinig je hem ziet, mensen kiezen toch vaak voor een veilige keuze en dus de Mercedes.
MartijnGizmo zegt
Echt net wat voor @machielvdd
Dutchdriftking zegt
Even wat naslagwerk gedaan, zou het een 3.8 kunnen zijn IPV een 4.4?
https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-een-onvervalste-hot-rod-114153
kniesoor zegt
Heb begrepen dat dit blok een boring van 99.5 en een slag van 93 mm heeft. Dat zou 4336 cc totaal slagvolume betekenen.
micrak11 zegt
Even op onderzoek uitgegaan, er stond in Leipzig een soortgelijke crossfire te koop. Is inmiddels verkocht en aangezien deze een aardig jong kenteken heeft zal het mij niet verbazen dat het de crossfire uit de duitse advertentie komt.
https://www.autouncle.de/de/d/113938833-gebraucht-chrysler-crossfire-startech-4-4-325ps-srt6-brabus