
Deze auto is extreem zeldzaam en extreem cool, maar niet extreem duur.
Als je regelmatig auto-evenementen bezoekt heb je er wellicht wel eens eentje in het echt mogen bewonderen: een De Tomaso Pantera. Maar wat je waarschijnlijk nog nooit in het echt hebT gezien is een Pantera 90 Si. Deze versie met zijn grote achtervleugel is namelijk extreem zeldzaam. Nu is er dan toch eentje opgedoken: RM Sotheby’s gaat een geel exemplaar veilen.
De Pantera 90 Si was de zwanenzang van de Pantera. Deze versie werd geïntroduceerd in 1990, toen de auto al bijna 20 jaar op de markt was. Om de auto up-to-date te maken werden de looks ingrijpend veranderd. Hiervoor was niemand minder dan Marcello Gandini verantwoordelijk. De hand van Gandini is te herkennen in de gleuf onder de voorruit, die we ook bij de Maserati Shamal zagen.




Het oorspronkelijke ontwerp kwam van de hand van de Nederlandse Amerikaan Tom Tjaarda. Gandini maakte de Pantera nog een stuk imposanter, met een brede carrosserie en een spoiler die weinig onderdoet voor die van de F40. Dat was niet de enige overeenkomst met een F40: deze auto’s deelden ook hun remklauwen.
Hoewel de Pantera 90 Si een stuk spectaculairder oogde, kreeg de auto juist een kleinere motor. Dat is dan weer jammer. De 5,8 liter V8 werd vervangen door een 5,0 liter V8, nog steeds afkomstig van Ford. Daarmee daalde het vermogen van 330 pk naar 305 pk. We hebben echter goed nieuws: dit exemplaar is later alsnog voorzien van de V8 uit de originele Pantera!


De auto werd origineel geleverd aan een Duitse klant, die koos voor een lekker kleurtje, namelijk knalgeel. In 2020 kwam de auto in Belgische handen en inmiddels is deze Pantera in de VS beland. Hij wordt namelijk later deze week geveild in Miami.
Aangezien er slechts 41 Pantera 90 Si’s gebouwd zijn (waarvan twee zijn gebruikt voor crashtests) is dit echt een buitenkansje. Er staat ook nog maar 18.763 km op de teller. RM Sotheby’s verwacht een opbrengst van €145.000 tot €195.000. Even serieus: dat is geen geld, voor een überzeldzame variant van een iconische auto. Als je dit koopt heb je gewoon de coolste auto op iedere automeeting.
Heel leuk dat jullie heel vaak het woord obscuur gebruiken, net als verzonnen woorden etc.
Jullie proberen onbekend spannend te laten klinken, maar in eerste instantie denkt men bij obscuur iets louche, duisters of dubieus, dus slaan jullie steeds de plank mis!
Mij is dit model bekend, ik heb er zelfs schaalmodellen van. De kleur is overigens giallo fly.
Ik ben het helemaal met je eens. Elke keer als ik hier obscuur tegenkom, denk ik wat is er fout aan de auto? Blijkt het weer onhandig woordgebruik te zijn.
Als je weet dat een blog de obscure kant is van journalistiek helpt het ook wat makkelijker weg te lezen. Mocht je daarna nog geïrriteerd zijn denk dan even aan het salaris van de blogschrijver.
Volgens Van Dale betekent obscuur ook gewoon onbekend. En dat zal voor de meesten wel gelden bij deze auto. Dus misschien niet op alle slakken zout leggen.
Dat is niet helemaal correct. Het betekent niet gewoon onbekend maar in de zin van bedenkelijk, vaag of verdacht onbekend. Heeft niets met zout op slakken leggen te maken maar met correct gebruik van de Nederlandse taal.
-edit:nutteloze bijdrage-
Er staat letterlijk onbekend als betekenis. Dus zo verkeerd is het allemaal niet. Maar goed, ik denk dat we het onderwerp moeten afsluiten.
Dat er onbekend staat bij de betekenis, betekent niet dat het ook letterlijk alleen onbekend is. De betekenis van onbekend in deze is, zoals mijn voorganger al zei.
Het gaat in dit geval om taal- en woordgebruik in zinnen en de betekenis achter het woord kennen. Als je de vertaling opzoekt van een woord, maar de betekenis niet kent van het woord in taalgebruik, gebruik het dan niet.
Neem als voorbeeld het volgende: er ligt poep op straat en je praat poep. Letterlijk is de vertaling van poep onder andere uitwerpselen, feces of ontlasting, maar de betekenis van het woord poep zijn in beide zinnen anders.
Eens. Dan zouden we bijv. termen als ‘exotisch’ ook maar moeten vermijden omdat ’t eigenlijk nooit écht exotisch is.
Floortje Dessing, met haar gereis persoonlijk verantwoordelijk voor 1 van de 1,5 graad temperatuurstijging wereldwijd, maakte het pas echt bont met het taalgebruik. Die gebruikte in “3 op reis” in elke zin het woord BIZAR. Echt alles wat ze tegenkwam was BIZAR. Alles was zo bizar dat ‘k bizar allergisch voor d’r ben geworden. Het is wellicht een nutteloze bijdrage, maar wilde het toch even kwijt.
On topic, een stoere/coole bak deze De Tmaso, maar toch liever bv. een Testarossa, alleen al übercool voor diens verschijning in Miami Vice, zelfs in het vreselijke “wit”.
Zeker cool! Dacht dat de achterlichten van de Peugeot 405 kwam, maar dat lijkt toch net anders.
Die komen van de Alfa Romeo 33 (> ’86 facelift model):
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-alfa-romeo-33-905-108371
Oh ja, dat was het! Dank!
@Rrrobert: in deze smoke-kleur komen ze strikt genomen van de 3e serie 33 SW (907). De 905-jes hadden een lichtere grijs-tint, maar wel dezelfde vormfactor. Dan had je daar overigens ook nog verschillende varianten in, van Siem en Altissimo, en die hebben net een iets andere stekkerbezetting en zijn dus niet zonder een beetje soldeerwerk uitwisselbaar.
[/nerd]
Niks /nerd, gewoon parate kennis,
De achterlichten van de 90 si komen van Altissimo, van de andere Pantera’s van Carello.
De MAX Roadster had 405-achterlichten (Jaha, ken je die nog :) )
Alfa achterlichten inderdaad.
Even de spoiler eraf zagen en hij is Übercool.
Ik zie geen tankklepje, dus volgen mij sta je bij deze variant nog steeds te tanken boven de hete uitlaatspruitstukken… knoeien = flamberen…
Licht eens toe, vind dit soort details altijd reuzeleuk. Waar tank je zo n Pantera?
In de motorruimte! https://pantera.infopop.cc/topic/need-a-gas-filler-neck-for-72
Maar er zijn ook latere varianten met een klep in de B-stijl leer ik.
Liever een gewone. Die gleuf bij de voorruit past niet in het design. Of ik ben er niet aan gewend bij deze auto en bij de Maserati wel..
Met een klein beetje fantasie zie ik er gewoon een BMW M1 in.
Auto uit mijn jeugd! Een zakenman in Hilversum kocht elk jaar een nieuwe auto bij hessing. Hij startte met een biturbo vervolgens 430 en shamal.
Hij eindige met een pantera Si.
Nadat de gemeente Hilversum verkeersdrempels aanlegde kon hij zijn bedrijf niet meer bereiken. Hij maakte nogal rumour hierover inclusief een spandoek aan zijn bedrijf (wandelpad Hilversum)
Al is je auto nog zo snel, de gemeente Hilversum sloopt hem wel.
En anders pak je er wel een snelheidsboete. Hilversum staat echt stampvol.met camera’s.
Een dag later gaat exact een zelfde uitvoering bij Bonhams onder de hamer met een estimate van: US$310,000 – US$360,000
Ik denk dat je deze bedoelt: https://cars.bonhams.com/auction/29261/lot/23/1991-de-tomaso-pantera-90-si-vin-zdt874000ma009630/
Dat was vorig jaar en die is toen niet verkocht
Gaaf ding, kan me nog herinneren dat ding nieuw uit kwam. Wat mij betreft trouwens niet het beste waar Gandini ooit voor heeft getekend. Qua looks vind ik de Pantera GT5 nog veel gaver.
echt een Hele gave versie..er stond er vroeger ook es 1 bij een autobedrijf in Zwijndrecht hier
Dat moet je Gandini toch nageven dat hij een auto uit de 70’s een behoorlijke jaren 90 look heeft mee weten te geven.
Wauw. Heel gaaf! Zat maar voor de deur.
Heb de Pantera en F40 deze week gezien in Technik Museum Sinsheim. Fantastisch beiden.
Weer een knap staaltje Italiaans design! Ook dat interieur ziet er nog prima uit, miljoenen keren beter dan een 911 van die tijd.