Met deze NSX-R maak je de ware Gran Turismo-enthousiast blijer dan met het standaardspul.
Er gebeurt vandaag van alles in de autowereld. Nieuwe merken, nieuwe modellen, aankomende faillissementen, transities in de energiesector, uitspraken van Johan Derksen over het stikstofuitstoot (plus geopolitiek) en natuurlijk elke wind die Max Verstappen laat.
Daar zullen we je uiteraard over blijven informeren. Maar soms is het even tijd om enkel en alleen het autohart te laten spreken en nu is dat moment aangebroken. Het gaat namelijk om – voor ondergetekende althans – een van de meest iconische auto’s aller tijden.
Honda NSX Type-R
En nee, dat is geen Porsche, Ferrari of McLaren. Nope. Heel leuk op de Cars & Fristi-meeting, maar als je in deze Honda voor komt rijden, ben je (voor uw scribent althans) de ster van de show.
Dit is uiteraard niet zomaar een Honda, maar een heuse NSX Type-R (ook wel NSX-R genoemd) van de eerste generatie. Het is een wat later exemplaar van de eerste serie, te herkennen aan de iets grotere lichtmetalen velgen (van de firma Enkei).
Het is de eerste Type-R van Honda. De Type-R-behandeling is ultrapremium. Bijna elk onderdeel van de auto werd opnieuw bestudeerd en vervangen voor iets dat lichter en stijver was.
Zo zijn er bepaalde luxe items niet aanwezig. Items als airbags, stuurbekrachtiging, airco en radio schitteren namelijk door afwezigheid. Dat heb je namelijk niet nodig in het leven, als je een geweldig rijdende auto wenst. Overigens kon je airco en een Bose-installatie wel bestellen als je dat per se wilde.
Wel heel erg duur
Maar Honda ging verder. Check die lichtgewicht Recaro sportkuipen, bijvoorbeeld! De pookknop is bij de normale Honda NSX van leer, maar hier heb je er eentje van titanium en past perfect bij de contactsleutel. Dit enorm strenge dieet resulteerde in een gewichtsbesparing van 120 kg. Dat is een enorme besparing op een al vrij lichte aluminium sportwagen met twee zitplaatsen.
De motor (officieel nog 273 pk) werd ook onder handen genomen, evenals het chassis (dat was stijver op aanrijden van Ayrton Senna). Voor een betere acceleratie werden de overbrengingen van de vijfbak korter en gebruikte Honda een agressiever sperdifferentieel.
De advertentie rept over een ‘1996 NSX Type-R’ en dat lijkt niet helemaal te kloppen. De De NSX Type-R is namelijk gebouwd van november 1992 tot en met september 1995. Zoals gezegd, aan de wielen te zien is dit een van de latere exemplaren. In totaal zijn er 489 exemplaren van de eerste serie vervaardigd.
De prijs van dit alles? Superveel geld. Een enorme crapload. De auto wordt geveild bij RM Sotheby’s, maar moet sowieso 450.000 dollar opbrengen. Slik! Dat is een hoop geld, maar als je ziet waarvoor een Porsche 911 Carrera RS (964) voor van de hand gaat, valt het wel mee. Dat zijn ook gave auto’s, maar niet zo speciaal of legendarisch als deze NSX Type-R.
Meer lezen? Dit zijn de 10 gaafste autosleutels!
Richmond zegt
van de facelift is er geen type r geweest?
willeme zegt
@richmond
Jazeker wel! De eerste serie (deze dus, de NA1), werd van 1992 tot 1995 gebouwd.
Daarna was er een tijdje geen NSX-R. In 2001 stond de NSX-R concept op de Tokyo Motor Show, op basis van de facelift NSX (NA2). De productie daarvan startte in 2002. In 2005 kwamen daar nog vijf exemplaren bij van de NSX-R GT, met die maffe snorkel op het dak.
Gele Koplamp zegt
En die maffe snorkel was nog puur cosmetisch ook.
pomoek zegt
Mee eens hoor, maar ik stap overigens al van mijn fiets af om een buiging te maken bij een gewone NSX.
Wel een knots van een dynamo zeg, of ligt dat aan de foto?
Niets zegt meer “Japanse auto uit de jaren 90” dan blindplaatjes op uitsparingen waar knoppen horen te zitten van accessoires die jij niet krijgt.
Robert zegt
Toffe video! Vooral die p.i.p. van de pedalenbediening en toerenteller zijn geweldig.
griffendahl zegt
Inderdaad, heel and toe op loafers en dan dat typische pulserende gasgeven in de bocht van Senna.
sportevo zegt
Hier test hij (schijnbaar) een prototype eind jaren 80. De titel zegt 1992 maar volgens iemand in de comments is het 1989. Let ook op de hoeveelheid rol in de auto door de zachte ophanging.
https://youtu.be/vb3-Ibbf5HE?si=l7zw07mqCKpmb3Tw
escort77 zegt
Die close-up foto van het wiel, nr 11 uit de serie.
“Inside” op de buitenkant van het wiel is toch wel erg slordig hoor.
En dat inpakfolie bij de stoelen ziet er ook niet uit.
Maar in de basis heb je voor 4,5 ton dan wel een geinig karretje.
Motomoto zegt
Helemaal eens met de schrijver! Hulde!
hondafiel zegt
Hebben… wel linksgestuurd
William zegt
Erg bijzonder maar ik word blijer van een linksgestuurde Winston Wolf Acura NSX.
Poulusma zegt
‘Deze NSX-R is gaver dan een 911 of Ferrari (en VEEL duurder)’ het ligt er denk ik wel aan welke 911 of welke Ferrari je ertegenover zet 😅
Maarrrrrr iconisch is de NSX-R sowieso. Echt nog steeds een hele mooie en tijdloze auto! Sowieso dit type blijft een mooie auto om alleen al naar te kijken 🤗
ttr6 zegt
Leuk stukje en ik begrijp het enthiousasme van de schrijver vwb de techniek van deze auto, prachtig! Maar, het oog wil ook wat en krijgt niks bij deze, met foute verhoudingen ontworpen automobiel. Vind ik.
brammetjedeb zegt
Op YouTube staat een soort restomod door clarion. Navigatie enzo op een nette manier toegevoegd. Ik ga daar erg goed op!!