Vergeet klassieke Ferrari’s, limited edition-spul en racehistorie: dit is pas een kanjer van een beleggingsobject.
Collega Dizono rent sinds het ontdekken van deze occasion alleen nog maar tegen schuimrubbermuren aan en ontvangt alleen nog maar bezoek op vaste tijden. Een puntgave Lada die het tot de frontpage van Autoblog schopt, dat gebeurt niet elke dag.
Feitelijk betreft deze Lada 2101 een Russianized Fiat 124. Dat betekent niet automatisch budget en cheap. Zo gebruikte Lada dikker staal en lekker degelijke trommelremmen op de achteras.
Een Bulgaarse horlogemaker kocht de 1200 nieuw in ’86 en reed erin tot de ineenstorting van de Sovjet-Unie. Sindsdien heeft het beestje geen meter meer gereden, dus hij staat er zo goed als nieuw bij. Voor de scepticus: de auto is volledig nagekeken en waar nodig zijn onderdelen vervangen (banden, bougiekabels e.d.) dus hij is good to go.
Prijskaartje? € 8.350 en hij is de jouwe.
granlusso zegt
Fuck you Dacia, Lada’s hebben tenminste wel nog restwaarde
ejvdl zegt
Prachtig. Moet me inhouden om niet te kopen.
awesome zegt
Ik voel me zwaar misleid door die Pontiac poster in de foto boven het topic.
Ik dacht dat er een of andere dikke Muscle-car V8 in zou hangen :(
gtdave zegt
Afzetters
scottishcarspotter2000 zegt
Komt u maar, ik vind m wel wat hebben eigk
donvincenzo zegt
Lada die, Lada douw…
https://www.youtube.com/watch?v=S7TxIk_yvHQ
clarkson zegt
Wat een belachelijk prijskaartje. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand hier warm van kan worden. Zeker niet voor die prijs.
rolov zegt
@clarkson: waarom niet dan? Waarom zou je alleen warm moeten lopen van een Ferrari die weer een record bedrag oplevert? Dit zijn barrels die iedereen verfoeide maar als je er zoveel jaar naar dato een vind in concoursstaat is dat best kicken. Ik heb de schurft aan Opel kadetts maar als ik een gsi tegen kom in concoursstaat dan stop ik wel even om hem beter te bekijken.
Dizono zegt
My precious!!! Whaaa. *BOINK*
406_v6 zegt
@dizono: en dan is zo’n nieuwe accu eigenlijk overkill….slinger zit er bij ?
vos115 zegt
Maar wat moet je hiermee? Shrinkwrappen en op zolder zetten ofzo?
Ik zie het eigenlijk niet zo. Trekt ook zo even 8 mille van je giro..
406_v6 zegt
@vos115: joh….jij hebt nog giro?? Ook nog met ouderwetsche kascheques??
vr6audi zegt
Kan iemand mij vertellen of dit echt nog meer waard wordt? Heb nog wat geld liggen waar ik niks mee doe.
mrweird zegt
@vr6audi: ’t begint wel een cult auto te worden. In oostbloklanden heb je d’r hele lowrider clubs van. Maar deze prijs is wel errug absurd. Te duur, ook al is ie in nieuwstaat.
vr6audi zegt
@mrweird: Ik vind het inderdaad ook wel duur. Maarja, als het meer waard word, vind ik het prima. Ik word dan ook helemaal niet warm van dit koekblik. De meeste auto’s die in waarde stijgen zijn best dik en daar kan ik niet van af blijven om in te rijden. Deze zet ik dan weer het liefst zo ver mogelijk van mijn huis vandaan. Best handig, kan er niks mee gebeuren en blijft die in nieuwstaat.
vr6audi zegt
@vr6audi: @autoblog
Omdat ik het zo’n lelijke auto vindt, beloof ik @dinozo dat ik het ter beschikking stel om het ding op het autoblog hoofdkwartier neer te zetten voor de komende jaren. Mocht ik het kopen.
jrcornelisse zegt
@vr6audi: Ik gok dat zonnepanelen, een vintage Rolex of een setje Tesla aandelen je meer rendement opleveren, mocht je een brief van de Giro krijgen dat ze je geld niet meer willen bewaren…
vr6audi zegt
@autoblog er is ooit eens een lijst geweest met auto’s die flink in waarde stegen. De Mercedes 500 SEC stond daar volgens mij bij toen.
Misschien tijd voor een nieuw lijstje :)
e1000bmw zegt
@dizono: KOPEN dat ding!!!
parker zegt
Als ik russische dashcamfilmpjes kijk dan wordt ik wat treurig van deze auto. Vrijwel in iedere crash is anno 2015 nog steeds zo’n ouwe stinklada betrokken. Er rijden er nog ongelofelijk veel van rond daar en de bagger wegligging en volledig gebrek aan veiligheidsvoorzieningen of kreukelzones maakt dit ding bijna doodsoorzaak nummer 1 van vele russen (na alcohol).. Dagelijks sterven ze nog of raken zwaar invalide dankzij deze erfenis uit een commie verleden. Liever gewoon begraven, die Lada.
Dutchdriftking zegt
Gaaf toch?
metalmike zegt
Een T1 kostte nieuw iets meer dan 5000 gulden, en zo zijn er vast nog vele andere auto’s die veel meer waard zijn geworden. Laten we die allemaal eens opnoemen.
klaasjevaak zegt
@metalmike: Iets minder rigoureus, maar een Mehari (incl. 4×4) hoort dan ook in dat rijtje thuis.
e1000bmw zegt
@metalmike: Oer-kever, Ford Model T, Trabant…
baap zegt
Schitterend
bertorelli zegt
Het is een VAZ-2101 die hier werd verkocht onder de naam Lada 1200.
Mijn eerste auto was er eentje. Een rode.
Toch een paar jaar plezier van gehad tot hij gejat werd en later uitgebrand werd teruggevonden. :-(
parker zegt
@bertorelli: ‘kill it with fire’?
bertorelli zegt
@parker:
Je zult het niet geloven, maar hij was gebruikt voor ‘joyriding’.
Nu was het de eerste auto die ik zelf betaald had, dus daar hou je altijd een zwak voor denk ik. Waarschijnlijk zou een ritje in zo’n auto nu ontzettend tegenvallen. ;-)
purepet9000 zegt
Maar nieuw was de auto niet duur, dus dat dubbele is makkelijk te bereiken.
desjonnies zegt
Eigenlijk is de vergelijking Fiat 124 en Lada 1200 een pracht vergelijking tussen het kapitalisme en het communisme.
De Fiat reed licht, meer als ballet en reageerde goed en soepel, stuurde prettig.
De Lada leek meer op de vrachtwagen uitvoering van de 124, zwaar, moeilijk accelererend en hield niet van bochtenwerk.
Zwaar was vooral het gevoel bij de Lada, terwijl de FIAT je hielp door onderweg steeds lichter te worden door de corrosie !