Die klassieke 911 ook trouwens, maar dat is een ander verhaal.
Als fervent Need For Speed: Undeground 2-speler en/of Fast & Furious-fanaat heb je vast weleens gehoord van MOMO. Waarschijnlijk had je de sticker decal van de merknaam zelfs op je 350Z zitten. Het Italiaanse bedrijf is al decennia een bekende naam in de auto en racewereld. Op een gegeven moment is zoiets simpelweg een gegeven en denkt niemand er meer aan hoe het ooit zo gekomen is. Als wijlen Gianpiero Moretti terugdacht aan vroeger om weer te weten te komen hoe het allemaal begon voor zijn bedrijf, dan zullen zijn gedachten vermoedelijk afgedwaald zijn naar één speciaal stuurwiel. Moretti was als gentleman driver geen vreemde van de circuits. De twee MO’s in MOMO staan dan ook voor Morreti respectievelijk Monza.
In 1964 kwam het bedrijf op de proppen met haar eerste product: een sportstuurwiel. Dit had een wat dikkere grip dan de meeste stuurhoepels uit die tijd en werd al snel populair bij een aantal vooraanstaande coureurs. Onder andere wijlen John Surtees, die dat jaar F1-wereldkampioen zou worden voor Ferrari, dwong bij zijn team af dat er een MOMO-stuur in zijn auto geplaatst moest worden. De rest is geschiedenis. Velgen, helmen, zonnebrillen, sleutelhangers, MOMO maakt(e) het allemaal.
Enfin, omdat retrodesign een comeback heeft gemaakt, heeft MOMO er nu een setje wielen uitgegooid dat doet denken aan de dagen dat Moretti zelf nog prototypes over circuits heen joeg, met name in ‘Murica.
De Heritage 6 is een gegoten aluminium wiel dat volgens MOMO net zo sterk is als een gesmeed wiel. Naar verluidt zijn ze vijftien procent lichter dan een ’traditioneel aluminium wiel’, wat dat dan ook moge zijn. Het design met zes puntige spaken is simpel en klassiek, maar de wielen accomoderen wel moderne remmen. Je kan ze krijgen met een diameter van 17 of 18 inch en een breedte van 8 tot 12 inch. Lekker brede sloffen zijn dus een optie. Geheel volgens de moderne manieren zijn er verschillende kleuren beschikbaar. De meesten daarvan zijn verschillende tinten grijs, maar goud en MOMO Red zijn ook een optie. Koop jij een setje voor je 911 G-model (rijtest), of ga je toch liever voor een set HRE Vintage Wheels?
toyotafortuner zegt
Poah porno!
rufctr01 zegt
@toyotafortuner: fotosjop porno
sanderm3 zegt
@toyotafortuner: weet je het zeker? Ik vind haar niet zo knap op foto 3 hoor…………. : P
fritzel zegt
@sanderm3: Zo praat je niet over je moeder.
theblazerunner zegt
Ik vind ze nieteens heel mooi, ogen een beetje te lomp
roberto zegt
Nee, dat wil ik niet! Als ik
Porsche 964 zou hebben wil ik Cup velgen. Als t een E30 betreft, Alpina’s!
davelepeef zegt
@roberto: nee man, van die 3.6 Speedlines. Horen bij de mooiste velgen evah ;)
kennone zegt
Heb ooit een stuurtje van Momo gehad in de Lancer EVO. Dat wilde ik even kwijt
hijdienietgenoemdmagworden zegt
@kennone: sharing is caring ?
piquet1986 zegt
@hijdienietgenoemdmagworden: ik lig huilend op de bank, thanks!
2wheeler zegt
@kennone: Waarom dat dan? Vond je het geen fijn stuur?
redneckdarian zegt
@kennone: Ik heb er een in mijn MR2
FieRo zegt
@redneckdarian: 1 in de Fiero
Foramen zegt
Balen dat ze per drie komen.
rikus zegt
Persoonlijk had ik het mooier gevonden als deze patta’s concave waren, net als die old school patta’s.
heat59 zegt
#NoMomo
rolov zegt
Ik vind ze echt niet mooi. Beter een set Compomotives .
postzegel zegt
@rolov: MO5!
densk zegt
Sommige velgen uit de racerij staan prima onder een straat auto. Deze momo vind ik ook mooi maar vind het niet staan onder een straat auto. Lekker op het circuit houden die dingen daar staan ze prima!
ikleesookoverautos zegt
@densk: ligt voornamelijk aan welke straatauto. Een youngtimer/klassieker kan dit goed hebben imo.
duderuud zegt
@densk: Mee eens. Ooit eens een set Team Dynamics Pro Race 1.2 gekocht en dat stond echt super. Ook meerdere malen complimenten gekregen, nooit bij andere velgen gehad :)
moveyourmind zegt
Het lijken wel de loopwielen van de rupsen van een tank, veel te massief. De Italianen kunnen beter dan dit.
staal zegt
Momo stuur in mijn Mazda mx5. Was een erg prettig stuur.
staal zegt
@staal: maar die had OZ Gran Turismo velgen.
ikleesookoverautos zegt
Mooie velgen. Lekker old school.
torsen zegt
Vind ze niet mooi staan onder de 911.
De e30 kan ze beter hebben. Japanners uit de jaren 90 kunnen ze ook wel onder denk ik.
davelepeef zegt
Ik moest even nadenken waar ze me nou aan deden denken maar nu weet ik het hoor: velgen van zo’n MB 2.3 16 Evo 2. Maar die zijn mooier. Deze zijn te vadsig. Dacht aan 15″ op de foto’s afgaande…
peugpower1000cc zegt
MOMOMOOI
berlinetta zegt
Onder een straatauto vind ik ze niet echt fraai om eerlijk te zijn.
Yzord zegt
veel te dikke banden op redelijke gesloten velgen. Nee niks voor mij.
jochempie zegt
Ik heb verschillende sturen in mijn MX-5’en gehad, die door de jaren heen op de auto werden geleverd. Wat blijkt, ze zijn allemaal door momo geproduceerd, hoe saai en af-fabriek ze er ook uit zien.. Vorige maand is er een Momo stuur uit een MX-5 Dakar/Harvard/Berkeley ingekomen, die door het ontwerp dichter bij de bestuurder staat. De stengels zijn dan wat verder weg, dat vergt wat gewenning, maar de zitpositie is zo veel beter.. en met behoud van het af-fabriek uiterlijk!
Die wielen.. hadden bij 15 inch moeten beginnen. 17 inch werd destijds niet eens geleverd op welke auto dan ook..