Tesla lost een probleem op door middel van het verleden.
De elektrische aandrijflijn is de hoofdreden dat een Tesla Model S, Model X of Model 3 als vooruitstrevend wordt gezien. Klopt, maar Elon Musk heeft zijn best gedaan om de auto daarnaast ook uit te rusten met slimme gimmicks en toffe uitvindingen. Autopilot is de meest bekende, maar ook veiligheid staat hoog in het vaandel bij Tesla. Daarnaast wordt de Model X uitgerust met de omstreden doch best gave Falcon Wing-doors. En zo kun je nog wel even door gaan.
Een grappige gimmick van de Model S is de sleutel. Een unit in zakformaat die de vorm heeft van de auto zelf. Druk op het dak en hij ontgrendelt of vergrendelt zich, druk op de voorkant om de ‘frunk’ te openen of op de achterkant om de achterklep te openen, een langere druk op de achterkant opent de ’tankdop’. Leuk, maar echt nodig had je hem niet, want de auto ontgrendelt, vergrendelt en start zichzelf ook via een feature die al jaren oud is: keyless go.
Voor de Model 3 leveren ze niet eens een sleutel. In plaats daarvan krijg je de nieuwste versie van de Tesla-app op je smartphone en kan de auto dat als sleutel gebruiken. Tevens zitten alle features van de sleutel en nog meer gimmicks, zoals het voorverwarmen van je auto, in de app verwerkt. Mocht je nou denken: maar wat nou als je iemand anders je auto uitleent? Dan geef je hem een Tesla-‘hotelkaart’: een soort pinpas die in je portemonnee past met een NFC-chip. Houd hem tegen de deur en leg hem in de auto als je gaat rijden en ook dan mag je wegrijden. Geniaal!
Toch was er kritiek op deze oplossing. Qua gebruiksgemak heeft de app toch storingen, voornamelijk onder Android-gebruikers. Los van dat blijkt er gewoon veel interesse te zijn in een fysieke sleutel. U vraagt, Tesla levert: je kunt voor 150 dollar een losse sleutel kopen voor je Model 3. Het is om en nabij dezelfde unit als de Model S-sleutel, ook met de drukfuncties voor het openen van verschillende onderdelen.
Dat gezegd hebbende is het een zeer traditionele sleutel, want keyless-entry, of zoals Tesla het noemt: passive entry, is niet beschikbaar voor de nieuwe sleutel. Hoe dat precies werkt met het starten van de auto is niet bekend, want er zit geen sleutelgat of houder in de Model 3. Er zal vast een oplossing voor zijn. Mocht je de sleutel willen, dan moet je even wachten: de Tesla-site heeft ze tijdelijk niet meer op voorraad. Wel krijg je er een mooie giftbox bij en een setje knoopcel-batterijen.
Dizono zegt
Daar zit natuurlijk gewoon dezelfde NFC-chip als in dat pasje. Ofwel, sleutel tegen de deur houden en in de auto op hetzelfde plekje leggen als de pas.
flutterby zegt
@Dizono: helemaal niet. Het is een Bluetooth afstandsbediening die waarschijnlijk niet continue kan zenden door de kleine batterij.
Gulli zegt
@flutterby: continu*
hiostu zegt
Kun je dan met een lege telefoon niet meer je auto in bij de model 3?
Esprit_de_Flandre zegt
@hiostu: Goeie vraag. Ik snap wel dat een gsm als sleutel kan dienen voor een auto, maar willen we dat? Als je foon gestolen wordt, of je verliest ‘m, of hij valt en breekt, kan je ook nog eens niet thuis raken. Van een kutdag gesproken…
HzR zegt
@Esprit_de_Flandre: een sleutel kun je ook verliezen, dus wat dat betreft is het niet veel anders.
jpoers zegt
@hzr: alleen een sleutel en telefoon tegelijk verliezen komt minder snel voor
dare2think zegt
@jpoers: Vrouwen doen dat meestal in één tas.
flutterby zegt
@hiostu: je hebt je telefoon voor dagelijks gebruik en een NFC pasje voor geval van nood of uitlenen.
jaapies zegt
En toch zou ik, ook wanneer de app perfect zou werken, voor een sleutel gaan… Lijkt me in de praktijk toch fijn, pasje raakt zoek en telefoon moet je ontgrendelen etc… Sleutel zit gewoon bij de andere sleutels die je toch altijd in je zak hebt
Loek zegt
@jaapies: denk dat je telefoon, net als bijv. bij een contactloze betaling, niet hoeft geunlocked te zijn voor de auto om hem te herkennen. Anders zou het wel heel omslachtig zijn.
flutterby zegt
@jaapies: als ik mijn Model 3 heb hoef ik mijn sleutels niet meer mee te nemen. Secrid portemonnee in de ene zak en telefoon in de ander.
siebren zegt
Over het laatste stukje ‘hoe je de auto dan precies start’: Toch net als bij elk ander merk als je niet voor de keyless entry kiest? Bij BMW bijvoorbeeld open je de deur met een knop op de sleutel en wanneer de sleutel in de auto is kun je gewoon starten
gasskaas zegt
@siebren: volvo net zo.
zelfbenoemdingenieur zegt
@gasskaas: Afhankelijk van de instellingen hoef je bij Volvo niet eerst de knop in te drukken. Met de sleutel in de buurt gaat hij open zodra je de deur opentrekt.
gasskaas zegt
@zelfbenoemdingenieur: is een optie, mijn vaders v40 heeft het niet, nieuwere xc90 heeft het weer standaard etc
stfu zegt
Rem indrukken en gaan bij Tesla.
porker zegt
@stfu: rem ook weer loslaten dan
tjorque zegt
Ik zou willen dat mijn auto gewoon mijn lijfgeur herkent, die is niet na te maken en niet te stelen, en heb ik altijd bij ?
flutterby zegt
@tjorque: onderschat de kracht van azijn niet.
tjorque zegt
@flutterby: als je een ras-echte azijnpisser bent, dan is dat idd een lijfgeur die misschien wel nagemaakt kan worden
Ram-G-maN zegt
Je kunt ook op eBay een tweedehandse “sleutel” kopen en door de Tesla flashen voor je eigen auto. Is veel goedkoper. Bestel je een bijpassend hoesje erbij mocht het niet dezelfde kleur zijn als die van je auto.
cupsport zegt
Ik heb een aantal weken terug voor het eerst in een Model 3 gezeten. De afwerking is echt heel goedkoop en na 1 keer het opbergvak in de middenconsole te gebruiken wilde deze niet meer dicht. Ik ben heel benieuwd hoe de eerste klanten dit gaan ervaren. Gelukkig heb ik hem niet gekocht.