Welke nieuwe merken in Nederland gaan het halen, en welke zijn nu al volstrekt kansloos? Dat werd uitgezocht.
Wie fervent liefhebber is van de Avondshow met Arjen Lubach kent het spelletje ‘AI of Kamerlid’ vast. Waar ze verschillende foto’s laten zien en de vraag stellen: is dit een echt bestaand kamerlid of een door AI gegenereerde foto? Dat gevoel krijgen wij een beetje als we naar de lijst nieuwe, voornamelijk Chinese merken kijken. Als we jou de merken Leapmotor, Changan, Zen Motors, Neta, HiPhi en Wey geven, welke denk je dan dat we net ter plekke hebben verzonnen?
Nieuwe merken
Oftewel: welke van die merken die net nieuw binnen is gekomen en ofwel auto’s verkoopt, ofwel plant om ze hier te gaan verkopen, gaat het echt redden? Welnu, daar heeft Automotive Online onderzoek naar gedaan. Zij zetten op een rijtje welke merken er allemaal nieuw zijn en aan de hand van financiële cijfers, verkoopaantallen, prognoses en meer wordt bepaald of de slagingskans groot, redelijk, klein of nihil is. Dat werd al gedaan in september 2023, nu in april 2024 weer. Let wel trouwens dat het onderzoek zich beperkt tot EV’s die de desbetreffende merken verkopen.
Slagingskans nihil
De juice is natuurlijk welke merken worden bestempeld als ‘nihil’, oftewel, die gaan het volgens dit onderzoek niet redden. Dat zijn de merken (met de te verkopen modellen tussen haakjes):
- Chevrolet (Bolt EV en Equinox);
- e.Go (e.Wave X);
- Fisker (Ocean);
- HiPhi (HiPhi X, HiPhi Z);
- Neta (Neta GT).
Een bonte mix. De verhalen rondom Fisker kennen we nu wel, maar de grote rentree van Chevrolet valt dan weer erg tegen. HiPhi heeft momenteel een Fisker-esque financiële domper, waardoor hun oversteek naar Europa in de ijskast gezet is. Neta heeft nog niet eens een dealerpartner en het is akelig stil rondom het gloednieuwe Chinese merk. Ook is het model GT bedoeld voor onze markt een coupé, niet echt een populair autotype. e.Go is recent voor een tweede keer failliet verklaard en de kans op een doorstart is kleiner dan ooit. Van al deze merken is overigens geen één auto geregistreerd, behalve Fisker, waar het gaat om 45 auto’s. De slagingskans van alle vijf merken was in september 2023 volgens Automotive-Online nog klein.
Kleine kans
Merken waar de slagingskans nog steeds klein, maar dus de kans op succes wel aanwezig is, is als volgt. Merken met een asterisk wordt wel bijgezet dat de kans klein tot redelijk is. Nogmaals, volgens de maatstaven van Automotive-Online.
- Changan (Qiyuan E7);
- Dongfeng (onbekend);
- Exlantix (ES, ET);
- Hongqi (E-HS9);
- Leapmotor* (T03);
- Lucid* (Air);
- Lynk & Co* (01);
- M-Hero (917);
- Ora* (Funky Cat);
- Rivian (R1T, R1S);
- Seres (3, 5, 7);
- Togg (onbekend);
- VinFast* (VF6, VF7, VF8, VF9);
- Voyah (Dream, Free);
- Wey (VV7, Coffee 01).
Nog steeds een hele lijst. Voor de meeste van deze merken geldt dat ze wél een dealerpartner hebben en qua geld ook wel goed zitten, maar hun strategie in Europa nog werk nodig heeft. Let wel dat sommige merken natuurlijk niet altijd onze markt nodig hebben, want in China scoren ze wel goed.
Toch wel een hard en confronterend tussenrapport voor merken die best hard aan de poort rammelen zoals Lynk&Co en Lucid.
Wél scoren
Welke merken moet je dan wél in de gaten houden? Waar een combinatie van het balletje dat al is gaan rollen en goede financiële cijfers voor een winnend recept zorgt in Nederland? Welnu, dat is een lijstje met enkel vrij bekende merken:
- BYD (Tang, Han, Atto 3);
- Cupra (Born, Tavascan);
- MG (ZS, EHS, Marvel R, MG5, MG4);
- Omoda (Omoda E5).
Een paar uitschieters die we er toch nog even willen uitvissen: bekende merken als Lotus, Lancia en Polestar worden door Automotive-online bestempeld als ‘redelijk’ qua slagingskans. Bij Polestar valt dat tegen ten opzichte van september 2023, toen de kans nog redelijk tot groot was. Bij Lotus was de kans klein, die is nu redelijk, met 50 geregistreerde Eletre’s en de Emeya op komst. Ook gaat voor een Geely-merk geld geen probleem zijn. Lancia heeft met hun Ypsilon dus ook een redelijke kans. Als wat frivoler alternatief voor een Corsa is dat ook best een leuke optie.
De merken JAC, Lightyear, Sono, GMC Hummer en Ineos zijn verwijderd. JAC vanwege gebrek aan activiteit, Lightyear en Sono vanwege het stoppen met auto’s bouwen en Hummer en Ineos vanwege te veel nichemerken zijn.
Het hele onderzoek kan je teruglezen bij Automotive Online, wat tevens een handig lijstje is voor het uit je hoofd leren van de merken. P.S. Zen Motors hebben we verzonnen.
Johanneke zegt
Een gekkie verbrandt een koran, mensen worden leip. China gooit moslims in concentratiekampen? Poeh kan niet wachten op de volgende hongpengfeng.
martinus.tussengas zegt
Ow echt? Vanavond nog even naar de Chinese Muur in de hoek een weekend menu halen.
lekkerlinksrijden zegt
Omoda is een kledingmerk toch? Nog nooit van het merk gehoord ivm auto’s
Richmond zegt
is zelfs 2x een artikel hier over geweest omdat het kledingmerk Omoda een rechtszaak had aangespannen vanwege de naam. Die ze verloren hebben.
lekkerlinksrijden zegt
die heb ik dan even gemist, moet af en toe ook werken, raar maar waar. Maar bedankt, ik zal eens gaan zoeken naar die artikelen hier op AB
Richmond zegt
Omoda maakt bezwaar tegen Chinees automerk Omoda
https://www.autoblog.nl/nieuws/omoda-maakt-bezwaar-tegen-chinees-automerk-omoda-3585372
lekkerlinksrijden zegt
Dankjewel
marcomanta zegt
Nog even en de Chinezen, Koreanen en Tesla vegen VAG, Stellantis, BMW en Mercedes van de kaart. Kom op Europa, doe er wat aan, anders is er over 10 jaar geen automotive meer in de EG.
alloallo zegt
Changan zie je veel als hybride op de Nederlandse Antillen
tjorque zegt
@Loek dit merk is er ook eentje voor die lijst denk ik:
https://www.alphamotorinc.com/
Vind het wel coole retro gebakjes :)
Loek zegt
@tjorque: ah, inderdaad! Tof merk op zich, ware het niet dat het volgens mij nog een relatief hoog luchtkasteelgehalte heeft.
Dit onderzoek richtte zich dan ook op merken die plannen hebben voor de Nederlandse markt, waar ik Alpha nog nooit over heb gehoord.
tjorque zegt
@Loek het begint vaak met een luchtkasteel en mooie praatjes/plaatjes.
Ik hoop dat ze het kunnen waarmaken, maar in de auto industrie voet aan wal zetten… time will tell.
harrie zegt
Zen Motors schijnt onlangs de zeer ervaren executive Sum Ting Wong te hebben weggekaapt bij BYD, dus die zou ik niet te snel afschrijven.
pignon zegt
Ja klopt. Om met Yu No Wai samen de directie te vormen.
imarc zegt
En DR Automobiles? Ik kwam de DR 5.0 vorig jaar tegen en had nog nooit van het merk gehoord. Beetje Ford Kuga achtig model. DR Automobiles is een Italiaans autobedrijf dat rebadged-voertuigen van Chinese autofabrikanten BAIC, Chery Automobile and JAC Motors verkoopt.
jessepinkman zegt
Uiteindelijk zal alleen de consument zonder autohart een Chinees kopen. In ieder geval de komende jaren..
maotje zegt
Heb je al eens met zo’n chinees gereden. ?
marcomanta zegt
Wel gegeten!
mashell zegt
Kannibaal! Chinese producten in de boycot doen omdat je gevoelig bent voor Amerikaanse propaganda is één ding maar Chinezen gaan eten gaat echt te ver.
audirs3 zegt
ik mis Zeekr en Nio in de lijstjes
markgeerts zegt
in Thailand best vaak een model van het merk Meta gezien. Leuke auto.
robertvanheerde zegt
Volgens mij hoort Dongfeng niet in het rijtje. Voyah (verderop in de lijst) is een merk van Dongfeng. Ben trouwens wel benieuwd hoe het met Voyah zal gaan. Heb in de Free gereden. Echt wel een hoogwaardig ding vanbinnen, maar ook een hoog prijskaartje en loopt achter qua laden en software. Verkoop gaat via enkele Mercedes-dealers (Gomes en ASV)….
Gulli zegt
De uitdrukking ‘they just throw it at the wall and see what sticks’ is volledig van toepassing op een hoop Chinese merken. Maar dit is nou eenmaal de Modus Operandi.
Een hoop van deze merken zijn al redelijk succesvol in China (waar je ook met 1% marktaandeel best goed kunt boeren) dus niet gek dat ze het aan deze kant van de wereld ook proberen. Sommige merken worden letterlijk als wegwerp gebruikt; pleur 40 Chinese merken op de markt en er zullen er vast 5 succesvol worden. De rest gaat weer terug naar China en de 5 winnaars krijgen een bak staatssteun om het merk uit te breiden en de markt over te nemen.
Dat is nou het voordeel van de grote getallen die wij in het westen niet kunnen overtreffen.
drsjeroen zegt
Ik zag deze staan in Utrecht bij Bochane in Utrecht. Is geen brommobiel, het mag echt de weg op (als je durft)
Rijtestje Wouter? Uitdaging om te kijken of je hem op 2 wielen de rotonde over krijgt.
https://www.cenntro.hu/wp-content/uploads/2023/07/20230720_081602.jpg
pomoek zegt
Tegenwoordig natuurlijk best relevant dit soort lijstjes, dus laat maar komen. Zeker interessant voor mensen die niet een diepe interesse in auto’s hebben en gewoon voor de goedkoopste aanbieding gaan. Er zullen best wat mensen zijn die nu een Fisker aanschaffen omdat ie zo lekker goedkoop is.
degrotemuis zegt
Ik zou t niet snel wagen en ben sowieso geen liefhebber van SUVs, maar op zich is de Fisker Ocean ook helemaal geen verkeerd model in de huidige SUV markt.
Toevallig afgelopen week op YouTube de M-Hero (een submerk van Dongfeng trouwens, net als Voyah) gezien, een lompe offroader met een flink verbruik, stevig gewicht en zowel AC als DC enorm traag laden. Het zou me serieus verbazen als die beter verkoopt dan de Fisker.