Bij de Nürburgring wordt een nieuwe coupé klaargestoomd en dat is altijd interessant.
Een coupé van een non-premium autofabrikant: dat is helaas iets uit vervlogen tijden. Merken zien hier al lang geen brood meer in. Honda is echter eigenwijs. Ze bouwen als een van de weinige fabrikanten nog een hardcore hot hatch en nu brengen zo ook de coupé weer terug. We kunnen niet anders zeggen dan: bravo Honda!
Met de nieuwe coupé maakt de naam Prelude een comeback, die met vijf generaties een rijke historie heeft. De nieuwe Prelude werd in 2023 als concept car getoond in Tokio. Eerder dit jaar kregen we te horen dat deze auto zowaar in productie gaat. Dat weten we nu zeker, want bij de ‘Ring is Honda de productieversie van de Prelude aan het testen.
Het gecamoufleerde prototype ziet er vrijwel exact hetzelfde uit als de concept car. Op de kleinere achterspoiler na kunnen we eigenlijk geen verschillen ontdekken. Nu is dat geen verrassing, want de concept car oogde al zeer productierijp.
De eerdergenoemde non-premium coupés uit het verleden hadden niet per se een spectaculaire aandrijflijn, en dat hoef je bij deze Prelude ook niet te verwachten. Cijfers zijn nog niet bekend, maar het wordt sowieso een hybride. Waarschijnlijk krijgt de Prelude de 184 pk sterke aandrijflijn uit de hybride Civic of de 204 pk sterke versie uit de Accord.
Het wordt dus geen sensationele auto, maar het voordeel is dat ‘ie op deze manier niet meteen een ton gaat kosten in Nederland. Want ja, hij komt ook gewoon onze kant op. Het is niet alleen een Amerikaanse en Japans feestje, zoals bijvoorbeeld de Nissan Z.
Foto’s: @spotcrewda, via Autoblog Spots
hondafiel zegt
Voorloper voor een nieuwe TypeR met deze aandrijflijn?
Edge zegt
Ik vind het ontwerp een beetje meh, en Honda mag blij zijn als ze er hier in Nederland meer dan vijf per jaar verkopen, maar ik vind het wel briljant dat ze het aandurven om de betaalbare coupé nieuw leven in te blazen met deze nieuwe Prelude.
lekkerlinksrijden zegt
Dat betaalbare wil ik graag eerst zien, Honda staat niet echt bekend als prijspakker. Kwaliteit kost geld, maar ik vind het wel een mooi ding. Of het ook levensvatbaar is betwijfel ik, de Kia Stinger is ook een vroege dood gestorven helaas
Crosscabouter zegt
Betaalbaar wordt Honda niet denk (zegt een Honda rijder). Ze hebben dezelfde soort kleine torretjes voorin de auto zitten en (onderbuikgevoel, ik weet het) ik denk dat ze niet zolang meegaan als het 2.0L blok waar ik mee rond rijd. Mochten die wel veel langer meegaan en betrouwbaar blijken dan is de hogere prijs enigzins te rechtvaardigen…..