Nederland is per vandaag een automerk rijker: Xpeng. Deze nieuwe Chinese EV komt ook naar Nederland.
Tot voor kort was het heel zeldzaam dat er een nieuw automerk bijkwam in Nederland. De laatste jaren zijn er echter een hoop merken bijgekomen. Polestar, Lynk & Co, MG, Seres en Aiways, om er eens een paar te noemen. En het merendeel van deze nieuwkomers is Chinees.
Nu kan er weer een merk aan het rijtje toegevoegd worden: XPeng. Eind vorig jaar schreven we al dat dit Chinese merk zijn opwachting zou maken in Nederland. Nu is het dan zover: in Leidschendam is de eerste XPeng Experience Store geopend.
XPeng introduceert ook hun eerste model op de Nederlandse markt: de P5. Dit is een beetje een verrassing, want eigenlijk zou de grotere Xpeng P7 de spits afbijten. Je kunt de P7 overigens al wel bekijken in Leidschendam, samen met de vliegende auto van XPeng. Uiteraard kun je de P5 daar ook aanschouwen.
De P5 mag dan de instapper zijn van XPeng, echt een kleine auto is het niet. Met een lengte van 4,768 meter is de P5 een slag groter dan een Tesla Model 3. Net als de P7 is de P5 een traditionele sedan, maar de proporties zijn wel wat eigenaardig. De P5 heeft een kont waar een BMW X6 bijna jaloers van wordt.
Design blijft natuurlijk subjectief, laten we vooral ook even naar de objectieve cijfers kijken. De XPeng P5 heeft een 66 kWh groot accupakket aan boord. Daarmee is een WLTP-range van 465 mogelijk. Helemaal niet onaardig dus.
Verdere specificaties vermeldt XPeng nog niet, maar via de RDW kunnen we achterhalen dat de elektromotor goed is voor 208 pk. Wel vermeldt XPeng dat de auto voorzien is van de nieuwste snufjes, zoals over-the-air-updates, spraakherkenning en ‘XPilot’. Dat is XPeng’s versie van de Tesla Autopilot.
De XPeng P5 is nu alvast te reserveren. De verwachte levering is in het vierde kwartaal van dit jaar. Het is helaas nog niet bekend wat deze auto moet kosten in ons land. Een blik op de RDW-data leert ons dat er al wel een viertal op Nederlands kenteken staat. Zodoende hebben we al een indicatie van de prijs. Volgens de kentekeninformatie hebben deze auto’s een catalogusprijs van €46.599.
raoufff zegt
Ik zou graag naar Xinjang willen rijden met een Xpeng om daar een Xiaomi smartphone te kopen, ga je mee Xschatje? XXX
O plaat zegt
Xi, zo iets wel zitten hoor.
lekkerlinksrijden zegt
En nog meer rommel erbij
banderas zegt
@lekkerlinksrijden: ?
lekkerlinksrijden zegt
@banderas: !
meetsysteem zegt
Ik dacht even een nieuwe ID te zien.
faalhaas zegt
Die chinese merken hebben dezelfde namen als de robotstofzuigers van bol.com
Henkie zegt
Is deze naam verzonnen nadat een van de medewerkers met een elastiek zat te spelen?
Hoe spreek je het uit joh.
dailydriver zegt
@Henkie: eks eks Peng??
Bram750 zegt
Haalde er eentje in afgelopen weekend, zag er best netjes uit.
LaLancia zegt
Ik heb m van de week in H’dorp zien rijden. Apart ding. Beetje rare verhoudingen.
tortuga zegt
Gaan ze die Rus steunende Chinezen nog niet verbieden hier in Europa?
iborisch zegt
Tot waar het achterportier begint is het wel een aardig ding… beetje net als de MG, het is het net niet…
lecomte zegt
Tjing tjong tjeng, ik heb een Xpeng. Nee, dit design klopt niet helemaal.
dalmore zegt
Dat ze niet kiezen voor een Europese merknaam, hebben ze bij MG slim gedaan. Lijkt me dat, vooral nu, de verkopen zal stimuleren
harrie zegt
De naam klinkt alsof de deurklink eraf valt.
baserace zegt
Wat een lelijk hok… next
martijnev zegt
Polestar is geen Chinees merk, maar Zweeds. De fabricage is in China, maar het bedrijf is Zweeds, de ontwikkelingsafdeling heeft zijn hoofdzetel in Zweden, de aandeelhouders zijn Chinees en Zweeds.
BMW toch ook niet Chinees, ookal wordt de iX3 in China gebouwd?
Is Jaguar Oostenrijks, omdat de i-Pace in Oostenrijk wordt gefabriceerd?
machielvdd zegt
Waar lees je dat Polestar Chinees is? ;)
vetnek zegt
@martijnev: Goed lezen. Zat geen woord Chinees bij volgens mij.
tjorque zegt
… yikes! mijn ogen doen pijn als ik die achterkant zie.
Ik hoop dat Europa met iets beters komt voor de betaalbare (hoewel 47k vind ik nog niet echt betaalbaar) EV. Want dit ziet er goedkoop uit maar is het niet.
Skoda, waar blijft die Octavia EV?
fredex zegt
Zag er deze week toevallig een rijden met groene platen. De verhoudingen zijn absoluut niet sexy; het deed mij meer denken aan een waterstofauto.
mashell zegt
Wat een lieve kleine wieltjes.
Ram-G-maN zegt
We kunnen maar beter zo snel mogelijk wennen aan de nieuwe verhoudingen want vrijwel alle elektrische auto’s waar je binnenin ook normaal kunt zitten zien er onooglijk uit. Het worden allemaal SUV’s, Crossovers, Pick-up trucks, P.C. Hoofdtractoren en Boomermobielen. Het straatbeeld wordt er niet beter op, maar dat werd het in Nederland toch al niet met iedereen die tegenwoordig een A- en B-segmenters rijden of meteen E+. De samenstelling van de voertuigen in Nederland is een mooie afspiegeling van de toenemende inkomensverschillen. Stem daarom 16 maart voor Partij tegen de Burger (PtdB)!
B00G1E zegt
Verhoudingen doen mij denken aan een nissan versa. Ooit volgens mij op opel corsa basis gebouwd en dan alle kanten opgerekt. Nog steeds kleine bandjes eronder, geen gezicht.