
Een supercomputer, maar wel een computer.
De recente kritiek jegens Apple heeft vaak te maken met hun prijzen. Gezien het aantal mensen wat één of meerdere iPhones, Macbooks of iPads in het bezit heeft, maakt het voor velen kennelijk niet uit. Maar aangezien de prijzen steeds maar hoger worden, begint het vreemde vormen aan te nemen.
Wij als autofanaten kunnen daarom mooie vergelijkingen maken. De nieuwe iPhone 11 Pro Max (de duurste dan), met zijn 1.659 euro, kan al een mooi criterium opleveren voor een zoektocht op de occasionsites. De Macbook Pro met alle opties hikt tegenwoordig tegen de 8.600 euro aan, wat eveneens zo’n lijstje oplevert. Toch gaat Apple deze week verder dan dat.
Vanaf nu kun je de Mac Pro, de nieuwe supercomputer (want het is dan ook een superdeluxe apparaat), bestellen en ook hier kun je een waslijst aan opties selecteren. Een vanafprijs van 6.499 euro klinkt al exorbitant hoog. Toch kun je in de Apple-configurator een bedrag op je beeldscherm toveren waarvan je achterover van je stoel valt. Kies je namelijk het volgende:
Processor: 2,5 GHz 28-core (4,4 GHz boost),
Werkgeheugen: 1,5 TB DDR4,
Grafische kaart: Radeon Pro II Vega Duo,
Opslaggeheugen: 4TB SSD (binnenkort 8TB),
Extra’s: Apple Afterburner, RVS behuizing met wieltjes, Magic Mouse + Magic Trackpad, Final Cut Pro X en Logic Pro X.
Dan verschijnt er onderaan de pagina dit bedrag:
Nee, dat is geen tikfout van onze of Apple’s kant. Dit zijn specificaties waar je als consument niet echt veel aan hebt, maar je kan het ding gewoon bestellen voor net iets meer dan 63.000 euro. Als we dan wederom even de vergelijking met auto’s pakken, kunnen we er een nieuwe twist aan geven. Geen occasionsites, nee, wij gaan kijken wat er speciaal voor jou nieuw uit de fabriek kan rollen voor dit geld. Uiteraard is dat een hele waslijst, dus pakken wij auto’s die qua prijs niet zo veel schelen of een bijzondere versie van die auto. Dit zijn de highlights.
Duitse limo’s
Geef toe, het eerste wat je waarschijnlijk doet is naar Audi.nl, BMW.nl of Mercedes.nl scrollen. De welbekende Duitse drie vallen lekker in deze prijsklasse. Het is wellicht slim om in de lagere klassen lekker in de optielijsten te duiken en met een dik gemotoriseerde A4, C-Klasse of 3 Serie aan te zetten. Maar wij kijken naar wat mogelijk is, en het is mogelijk om je voor 63.000 euro in een klein beetje aangeklede premium E-segmenter plaats te nemen. Zowel de Audi A6 45 TFSI als de Mercedes E 200 als de BMW 518d zitten ver onder deze prijs, alle drie zitten ze rond de 55.000 eurogrens. Bij alle drie de modellen is het zelfs mogelijk om te upgraden naar de stationwagon. Een gloednieuwe Audi A6 is wellicht ook een computer op wieltjes, maar een Apple-computer heeft geen stoelverwarming. Het is maar waar je op zit te wachten.
Alpine A110 Pure
Wie wat meer sportiviteit wenst, kan voor precies 63.000 euro terecht in de Autoblog Auto van het Jaar 2018: de Alpine A110 Pure. Dit is één van de vier versies die beschikbaar zijn (of in het geval van de Première, was) voor de kleine Franse sportauto. De iets luxueuzere Légende en de krachtigere A110S vallen net buiten budget. Waar lever je op in? Voornamelijk zaken die de auto luxe of extreem snel maakt. De Pure benadrukt daarom misschien wel als geen ander de simpele sportiviteit van de Alpine A110. En je kan de grappige retrosporter op je oprit zetten voor minder dan de Apple-computer.
Jaguar F-PACE Pure 2.0
Een andere auto die naar de naam ‘Pure’ luistert is de Jaguar F-PACE (rijtest), tegelijkertijd precies het tegenovergestelde van de Alpine. Wel is het bijzonder dat je voor 63.920 euro in de dikste Jaguar-SUV kunt stappen. Dan heb je wel de schraapversie der schraapversies, met een 2.0 liter viercilinder, maar deze semi-premium SUV valt toch wel in een prijsklasse dat je niet verwacht het op te nemen tegen een computer.
Tesla Model 3 Performance
Hij blijft de tongen maar losmaken, de Tesla Model 3 (rijtest). De betaalbare Tesla is nog steeds geen goedkope auto, maar het is wél een goedkope elektrische auto. Daarmee worden er verkooprecords verbroken in Nederland als nooit tevoren. We horen je denken: de Model 3 is toch wel goedkoper dan 63.000 euro? Ja, de Standard Range wel. Maar als je bijna 20.000 euro overhoudt, is het veel leuker om dan ook even de optielijst te ‘spekken’. Je kan dan kiezen voor de duurste versie, de Performance. Zoals de naam al zegt is dit een krachtpatser, wat blijkt met zijn 462 pk en acceleratietijd van 3,4 seconden. Hij is met zijn 64.850 euro ietsje duurder dan de Mac Pro, maar als je toch al met geld aan het smijten bent…
Kia Stinger 2.2 CRDi
Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat je voor wederom exact 63.000 euro de spraakmakende Kia Stinger (rijtest) voor je deur zet. Deze vierdeurs coupé van Kia weet met zijn bijzondere looks, achterwielaangedreven platform en de topmotorisatie (een 3.3 liter V6) de autofanaten voor het eerst heet te maken voor een Kia. Het nadeel is dat die 3.3 liter V6 toch een stukje duurder is. Daarom moet je voor de vanafprijs het doen met ‘slechts’ een 2.2 liter grote CRDi viercilinder diesel. Wel de looks, niet de gang. Maar wel achterwielaandrijving en een prijskaartje wat onder de Mac Pro zit.
Skoda Kodiaq RS
Oké, de Skoda Kodiaq staat voor een rug of 37 op je oprit. Maar de Kodiaq heeft nu ook een topversie. Een sportversie, zelfs. De term lauwwarm is in dit geval terecht, want het gaat om de Kodiaq RS TDI (rijtest). Met 245 pk is hij rap voor een zevenzitter, maar sloom voor een sportauto. Bovendien maakt hij gebruik van de 2.0 TDI-motor, wat een prima blok is, maar bij sportiviteit denk je eerder aan de 2.0 TSI uit de Golf GTI en R. Sport- of topversie of niet, nog steeds kost hij minder dan de Mac Pro. De Kodiaq RS staat namelijk voor 61.490 in de prijslijsten.
Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Volvo heeft sinds kort een sportsedan in het gamma. Het klinkt als een excuus om meer hybrides te verkopen, want qua harde specs verschilt hij weinig van de T8 Twin Engine (de reguliere plug-in S60). Polestar, het nieuwe sport/elektromerk van Volvo, heeft zich bemoeid met de S60 om hem toch dat sportieve randje te geven. Denk aan een verbeterd onderstel, verbeterde vering van Öhlins, beter remwerk en dus wel een kleine upgrade in het vermogen, waardoor de snelle S60 zo’n 420 pk levert. Klinkt dat nou leuk, dan ben je ongeveer één Mac Pro kwijt aan Volvo. Oké, met zijn 64.995 euro is hij ietsje duurder, maar zoals bij de Model 3: het mag op dit soort bedragen geen naam hebben.
Ik ga voor een Lenovo laptop, en een alpine 110!!!.
Ik ben eigenlijk meer geshockeerd door de prijs van de Skoda dan van de Mac.
@alfapeter: met grote dank aan onze overheid
@alfapeter: In het infotainment systeem van de Skoda zit waarschijnlijk nog duurdere / betere hardware dan in die pc van Apple…
@johnhert: haha geloof je het zelf? In de meeste auto’s zit gewoon een budget telefoon processortje hoor.
Het is belachelijk veel geld voor een computer maar voor film- en animatiestudio’s een must have (rekenkracht tbv rendering). Als je het wegzet tegen de vele ‘dure’ auto’s van de zaak dan valt het allemaal wel mee en verdiend zo’n computer zich in kleine tijd terug.
@potjak: Precies dit, inderdaad. De highest-end Mac Pro’s zijn altijd al zo duur geweest. Weer een beetje heisa om niks dus.
@potjak: een béétje studio gebruikt voor het bulk renderen van CGI beelden een renderfarm, waarin een flinke rij computers staan te stampen op e.o.a. Linux- of Unix distributie. Of misschien zelfs wel een Windows Enterprise editie.
Het is een dogma, die hoge prijs van een Mac te verklaren met ‘dat heb je ook écht nodig’. Bullshit. Koop zo’n hardware configuratie bij HP of Dell en he kunt er hetzelfde mee, alleen tegen eenderde van de prijs.
@rrrobert: Onzin. Dell en HP workstations met deze hardware (echt dezelfde hardware dus, niet “vergelijkbaar”) kosten soortgelijke bedragen.
@donstil: Als je z’n beetje alle opties aanvinkt op een Z8 G4 zit je nog steeds onder de 50k. Dan heb je wel een systeem met 2 maal een Xeon 8280 (het dubbele aantal cores dus) en aanzienlijk meer storage (16 TB SSD + 36 TB “gewone” storage). Daarboven op heb je ook nog een aanzienlijk snellere grafische kaart (Quadro RTX 8000). Als je een vergelijkbare Z8 configureert als de Mac zit je nog niet eens op de helft.
@RRRobert: Het Apple OS is niet op andere merken te krijgen. En ja voor dit geld wil je een supported configuratie.
@flutterby: het Apple OS is niet op andere hardware te verkrijgen omdat Apple dat nooit zal toestaan.
Toen Apple rond de eeuwwisseling de Motorola cisc processors verruilde voor de Intel risc processors, en daarmee in hardware feitelijk gelijk werden aan de Windows based pc’s, was er een slim bedrijf in de VS, die oude Mac computers opkocht, alleen om zo een legale licentie te verkrijgen, die ze daarna op een splinternieuwe pc installeerden en aanboden als budgetvriendelijk alternatief. Deze werkwijze werd uiteraard aangevochten door de advocaten van Apple, maar in aanleg toch legaal bevonden door de rechter. Uiteindelijk is Apple net zo lang gaan doorprocederen totdat de tegenpartij failliet ging aan de torenhoge proceskosten. Zo werkt de macht van het geld.
@RRRobert: Power Computing was dat bedrijf
@potjak: En toch kun je voor veel minder geld een net zo snelle of zelfs snellere computer bouwen of laten bouwen. Het enige is dat er dan geen Apple op staat..
Apple is Duitse premium automerken in het kwadraat als het gaat om betalen voor de naam en het imago.
@potjak: inderdaad. Pro machines voor pro users. Niet voor huis tuin en keuken gebruik. De concurrent HP heeft werkstations die de 100k passeren.
@matter: van 0 tot 100k in een oogwenk.
@matter: de concurrent HP heeft dit niet… de duurste configuratie komt zo rond de 50K uit en dan heb je een systeem wat gigantisch veel meer prestaties levert. Je betaald bij Apple gewoon voor hoe nat de pantalon wordt (lees de naam).
@melcon: als ik een beetje zit te klikken op de HP site kom ik toch echt ver over de 100k. Maarre, wat bedoel je met lees de naam?
@potjak: Apple is heerser in het jou laten betalen voor iets wat je tot voor kort nog dacht niet nodig te hebben; een design computer die eigenlijk voornamelijk als doel heavy duty werk leveren heeft.
@olivier420: dat is zeker waar.
Computer heeft zich zo terug verdient met een goede animatiefilm (zoontje is fan van Takel van Cars?). Maar ik ga liever voor een auto. Toch meer een auto hart ?
@rammillius: Tesla erbuiten gelaten zeker?
@michaelb: Tesla is niet echt mijn ding nee. Geef mij maar een mooie V6 of meer ?
@rammillius: zo’n Mac slaat nog geen deuk in een pakje boter als het om renderen gaat! Een lekker Quadro kaart en een render farm met nog meer Quadro of Tesla kaarten voor dat geld overigens net aan!
Pfoah, €63.000. Ik zou voor die centjes wat anders kopen. Heb wel een aardig lijstje al zeg ik het zelf. Voor in de weekenden deze; http://link.marktplaats.nl/m1480776074?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons. Het weekend daarna maak ik dan gebruik van deze, ook wel een fijne bak hoor, dikke showoff. http://link.marktplaats.nl/m1487227622?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons. Als ik dan weg ben om een fijn blokje te gaan rijden kan mijn vrouw gebruik maken van deze typische vrouwenauto, gewoon ook om wat bier enzo te halen; http://link.marktplaats.nl/m1487047055?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons.
Tis wel een gebbetje hoor die Mac maar niet voor 64k.
Nou en, er zijn zoveel dingen net zo duur of duurder dan een auto. Krijgen we morgen een topic met deze vulpen is net zo duur als deze auto’s?
@lecomte: of horloges… Die allemaal precies dezelfde tijd aan geven. Het enige waar je bij de dure meer voor betaald is de patsfactor, kijk mij eens rijk zijn met mijn Patek Philippe. Of dat nou zo zinvol is? De verschillen zijn bij computers en auto’s vele malen groter, daarom stukken interessanter.
@mashell: Patsers heb je helaas ook op de wereld maar er zijn andere redenen om een dergelijk horloge te willen hebben. Verder weet het gros niet eens hoe een Patek Philippe eruit ziet. Je kan een Casio kopen maar die is niet met de hand gebouwd. De waardering hoe een dergelijk horloge qua techniek is ontworpen en gemaakt. Ga je voor een handopwinder of automaat etc.
@mashell: Je wil nu zeggen dat bepaalde auto’s geen ‘patsfactor’ hebben? Je hebt liefhebbers en patsers?
doe dit lijstje met BE of DE prijzen en je krijgt nog véél meer auto voor je apple geld
Apple is gewoon religie.
Petrolheading is ook een vorm van religie.
Bij religies gaat het nooit om de prijs.
@frank2b: ik heb eigenlijk juist het idee dat een belangrijk doel van religies is om geld van de volgelingen afhandig te maken.
@frank2b: jeetje wat diepzinnig
Haha dit is echt niet zo duur hoor, kijk je naar echt professionele computers ga je nog wel meer moeten aftikken. En die draaien dan Windows ipv MacOs.
Benieuwd wat je betaald wanneer je zelf een Acer of Lenovo samen stelt met deze specs….. Ik gok max 20k. Maar eerlijk is eerlijk, op deze pc kan je iedere racegame met gemak draaien, tegelijkertijd….
Wat zijn die model 3 P en A110 goedkoop* in NL! Mooie combo, zet ze maar voor de deur!**
*relatief het overige wagenpark
** als ik niet hoef te betalen
Subaru BRZ? zit jammer genoeg ook rond die prijs…..
Mooie auto die Volvo S60 T8 Polestar Engineered maar ik ga geen 420pk aanschaffen en de daarbij behorende BPM betalen over de CO2tjes om vervolgens maar 180 km/u te kunnen.
iPhone wordt in China gemaakt voor ongeveer 50 euro! Prijs staat niet in verhouding tot waarde van het product maar iedereen kent wel het verhaal van Apple en soortgelijke bedrijven. 2 miljard dollar aan royalty’s in belastingparadijzen en op de rest wordt 1.9 procent (dankzij belastingontwijking) vennootschapsbelasting betaalt. Ziekelijk bedrijf!
Veel reacties over te duur, maar van een horloge van een ton krijgt men een harde plasser! Confusies!!
Vergeet al die voorstellen.
Voor dat geld koop je een 8 maanden oude Jaguar F-Type P380 met de heerlijk rauwe V6!