Voor de laatste keer een nieuwe Mercedes-AMG met de befaamde atmosferische 6.2 liter V8.
Als je het hebt over de bekendste motor van Mercedes-AMG van de laatste decennia dan hebben we het natuurlijk over de 6.2 liter V8. Ja, daarna kwam de 5.5 liter biturbo V8 en vandaag de dag moeten we het doen met de ook inmiddels vrij bekende 4.0 liter met zijn Hot V turbo. Eerlijk is eerlijk: de 6.2 liter spant de kroon.
AMG GT3 Edition 130Y Motorsport
Al een tijdje levert Mercedes-AMG de 6.2 liter V8 niet in de personenauto’s van het merk, maar tot heden werd de krachtige motor nog wel gebruikt in de racerij. Daar is nu een einde aan gekomen. Mercedes-AMG heeft de AMG GT3 Edition 130Y Motorsport gepresenteerd. De laatste met de 6.2 liter V8.
Een miljoen euro
Er worden slechts 13 exemplaren van deze racer gemaakt en Mercedes presenteerde dit model tijdens Monterey Car Week. Het is vanzelfsprekend dat alle exemplaren al vergeven zijn aan een koper. Het bizarre prijskaartje van een miljoen euro per stuk hield de kopers niet tegen om een order te plaatsen.
Anno 2024 zijn de specificaties nog steeds bijzonder indrukwekkend. 680 pk uit een atmosferische 6.2 liter, dat is dik meer dan 100 pk per liter. Het mooie van dit blok is dat het piekvermogen aangesproken wordt bij 7.250 tpm. Kortom, uitwringen die hap! Met al die turbomotoren van tegenwoordig krijg je een stuk eerder het maximum vermogen voor je kiezen. Het max koppel van 731 Nm al is beschikbaar bij 5.250 tpm.
De motor mag dan een dinosaurus zijn. De technologie van AMG GT3 Edition 130Y Motorsport is dat niet. De Mercedes is bijvoorbeeld uitgerust met DRS, waardoor een topsnelheid van 321 km/u mogelijk is. Ten opzichte van voorgaande AMG GT3’s levert dit speciaaltje 15 procent meer downforce. Het gewicht? Slechts 1.275 kg. Ook bijzonder gaaf zijn de 18 inch magnesium wielen.
De 13 eigenaren van deze exclusieve AMG mogen alleen op het circuit spelen met deze auto. Vanzelfsprekend is de GT3 niet straatlegaal. De vraag is of ze er echt mee gaan racen in competitieverband, of dat de kopers de auto ergens in een kelder zetten. Wie het weet mag het zeggen. Tasje erbij?
Dutchdriftking zegt
Dan wordt ik toch nieuwsgierig. Liggen er ergens in Duitsland nog een aantal 6.2 motoren op voorraad, werden deze tot voor kort nog geproduceerd, kan je met genoeg geld deze gewoon als ‘crate engine’ bestellen bij AMG?
anthwan zegt
Goeie vraag, weet wel dat de 6.2 in de meeste GT racemodellen ligt, waarom? Dat weet ik dan weer niet het zal een aantal voordelen hebben in sommige klassementen omdat het een N/A motor is.
Bijkomend voordeel is voor de toeschouwer is het geluid…hemels donkere brom.
kennone zegt
Denk vooral bullitproof de grootste reden is.
potver7 zegt
Hoezo ga je er vanuit dat ze hiermee nog wat restvoorraad opmaken? Voor die miljoen dollar kan het zomaar zijn dat ze deze motoren speciaal hiervoor bouwen. Mercedes-AMG bouwt wel meer speciaaltjes (hint: Zonda).
tortuga zegt
Is het niets anders verlopen? Eerst de 5.5 dan de 6.2 om dan naar de 4.0 te gaan?
Ben niet zeker maar de g55 AMG was er voor dat de SLS met 6.2 er was
Pordon zegt
Dat was inderdaad een serie voor de 6.2L V8.
De M113 motor. Heeft in verschillende 55 AMG modellen gelegen. Deze werd dus opgevolgd door de M156 motor en dat is de welbekende 6.2 N/A V8.
Deze werd weer opgevolgd door de M157 motor. Dat is een 5.5L biturbo V8.
En die is opgevolgd door de huidige M176/M177/M178 motor. Dit zijn alle varianten op basis van de 4.0L V8 met de hot V.
tenaci zegt
De historisch verantwoorde bekleding maakt het wel af!
mmax zegt
nou prima, maar misschien kunnen we dit soort berichten voortaan schrijven als de productierun is afgelopen en de modellen line up daadwerkelijk geen grote V8 meer heeft? Ik denk dat dit al wel het 20e bericht is over de laatste van iets, maar alles kabbelt gewoon door
potver7 zegt
Dat dus. Kunnen we meteen zien of er inderdaad 13 stuks van gemaakt zijn. Ik wordt altijd een beetje moe van die zogenaamde ‘gelimiteerde oplages’. Meestal is dat het aantal dat de marketingafdeling denkt te kunnen slijten, door dat als limiet aan te houden hopen ze vooral dat de snobs wat makkelijker over de streep te trekken zijn.
En als er volgende week iemand komt die dit model in kanariegeel met een paars interieur wil, dan is het geen AMG GT3 Edition 130Y Motorsport, en telt het dus niet mee voor die oplage…
mark_mulder zegt
Waren toch mooie tijden dat je gewoon een C klasse kon kopen met een 6.2 liter blok voorin. Tegenwoordig mag je blij zijn als je meer liters in je AMG krijgt dan in de gemiddelde waterkoker.