Zagen we dat aankomen?
Als het gaat om nieuwe auto’s, zien we dat traditionele carrosserievormen als een coupé, cabriolet en sedan telkens minder populair zijn. Daarentegen zien we ook dat de interesse in cross-overs explosief toeneemt. Nu valt daar op zich wat voor te zeggen. Maar wat is er eigenlijk mis met een C-segment hatchback? Dat is toch eigenlijk de perfecte auto voor 90% van de meeste mensen?
Dat blijkt wel bij Ford het geval te zijn, want de vierde generatie Focus is namelijk niet aan te slepen. Elke 135 seconden wordt er wel eentje verkocht. Sinds 2015 is de verkoop van de Focus weer toegenomen in 20 markten. Dat is opmerkelijk, want de de meeste concurrenten hebben moeite om de schade beperkt te houden. Niet dat we direct medelijden met dealers moeten hebben, klanten stappen vaak over op een CUV van het merk. In plaats van een 308 een 3008, zeg maar.
Terug naar de Focus. In Nederland en Europa doet het model het heel erg aardig, maar in de VS ging het niet goed genoeg om de derde generatie te voorzien van een opvolger. Misschien hadden ze dat toch moeten doen. Op dit moment zijn er namelijk al 250.000 exemplaren in Europa verkocht. Ook in Nederland zien we ook een toename in populariteit, zij het op een andere manier. 2013 was het laatste goede Focus jaar (bijna 13.500 stuks). Daarna ging het bergaf naar 5.000 tot 6.000 exemplaren op jaarbasis. Dit jaar moet het wel heel raar gaan lopen, willen Ford Nederland niet de 10.000 exemplaren gaan halen.
Wellicht dat het volgend jaar weer een goed jaar wordt, want Ford heeft een nieuwe variant onthuld, namelijk de Focus Active X Vignale. In principe combineert Ford hiermee de luxe van de Focus Vignale met de ‘stoere’ eigenschappen van de Focus Active. We zetten dat even tussen haakjes, want het zijn voornamelijk cosmetische wijzigingen, de Focus Active heeft geen lage gearing, tussenbak of vierwielaandrijving. Net als de gewone Active is de Active X Vignale er als vijfdeurs hatchback en stationwagon. Wellicht dat het een handige toevoeging is voor mensen die toch een eigenlijk een luxe crossover willen.
Of de Focus Active X Vignale naar Nederland komt, is nog niet bekend. De Active en Vignale zijn wel leverbaar in ons koude kikkerlandje. Gezien het succes van de Focus in Nederland zou deze er prima bijpassen. Het succes is overigens wel relatief. In 1999 werden er meer dan 22.000 Ford Focussen verkocht en in 2000 zelfs meer dan 24.000.
ttr6 zegt
Snap het… Gewoon een mooie auto met prima motoren en redelijk geprijsd. Gelukkig zijn er nog kopers die geen cros over of suv willen maar hun gezonde verstand gebruiken.
tanzanitef30n zegt
Dat zeg ik Foc us
dawwg zegt
CrossPolo, CrossCountry, Vignale, de plastic spatborden zijn weer terug !
bakboord1 zegt
@dawwg: die zijn zover ik weet (vanaf de matra rancho) nooit weggeweest. Volvo had ze altijd op de xc. De sportievere golfjes hadden ze. De Peugeot 205 GTI had ze. Etc. Etc.
dawwg zegt
@bakboord1: Nee, je had in de 80s en 90s gewoon goedkope niet meegespoten plastic bumpers en strips op instap-/basis-uitvoeringen en dan veel later de semi-offroaders die inderdaad een stukje plastic om de spatborden (en bumpers) hadden en een 2cm hogere schroefset; daar doel ik ook op. Eindelijk een ‘nieuw’ model dat deze trend weer voorzet (Volvo’s Cross Country waren de laatste)
stationcar zegt
@dawwg:
Je vergeet de Peugeot 508 RXH, de Volkswagen Passat Alltrack, de Volvo V90 Cross Country, en zo zijn er vast meer. Oftewel, dit segment is een absolute niche, maar kennelijk is er vraag naar.
Tonnie zegt
@stationcar: audi allroad, subaru outback. Idd nog meer. Ik vind het vaak wel geslaagd, maar dan wel als er minimaal 4 wielaandrijving aanwezig is.
Loek zegt
@stationcar: sinds de A6 C5 was de Allroad een vaste toevoeging bij Audi. Zowel de A6 als A4. Daarna uiteraard de Mercedes E-Klasse All Terrain. Nu komt er ook een C-Klasse All Terrain. Volkswagen heeft een hele serie ‘crossers’ gehad, de CrossTouran, CrossPolo, nu inderdaad de Passat Alltrack en ook de Golf Alltrack die wij niet krijgen. Zelfs de Beetle heeft zo’n versie! (de Dune). En wat te denken van het hele B-segment cross-circus? Hyundai Getz Cross, Rover Streetwise en nu uiteraard de A1 Citycarver. Die ik gister overigens zag staan, ziet er gewoon wel even iets ‘beefier’ uit dan de normale A1. Mooi is het niet, maar dat wil men kennelijk. En de Opel Adam en Karl Rocks! Stoer doen in het A-segment!
De vraag naar deze wagens komt absoluut niet uit Nederland. Kijk maar eens naar de prijzen van die krengen. Maar volgens mij voornamelijk Zwitserland en Scandinavië is waar deze auto’s scoren. Bergachtig, dan zijn de auto’s de perfecte balans tussen iets capabeler dan een stationwagon en niet gelijk de upgrade naar een SUV. En ook al is het vloeken in de kerk, ik vind ze zonder uitzondering dikker dan de standaard versie. Laatst kwam ik in Duitsland de Passat Alltrack tegen die ons bespaard is, gewoon een retegave bak is dat. Terwijl de naam Passaai meestal terecht is.
Kortom: de ‘stoere personenwagens’ zijn nooit weggeweest. Omdat het zo ruim is, je kan het op elk segment toepassen. Het is een goede balans. Een niche avant la lettre. En stiekem, in mijn optiek, heel gaaf.
potjak zegt
@dawwg: en toch heeft bakboord1 het bij het rechte eind.
tourannetje zegt
Vergeet de Corolla TREK niet
pascalio92 zegt
Hoop wel dat ie vlotter is dan de nieuwe mondeo. reed dat ding toen helemaal schijt met mn baleno1.8gtx uit 2002
lekbak zegt
@pascalio92: die 1.8 van Suzuki was ook een giftig motortje, en een baleno verdubbelt bijna in gewicht als je de brandstoftank vult…
Dutchcarwizard zegt
Een Focus stuurt gewoon top.
moveyourmind zegt
Geen wonder dat de Focus het zo goed doet…
’t is net een BMW 1 serie… Net zo een premium uiterlijk, voorwielaandrijving en minstens net zo veel Freude am Fahren…
En nog goedkoper ook nog.
inbedrijf zegt
@moveyourmind: voeg de Mercedes a klasse vorige model, ook maar toe aan de looks, Ford heeft goed zijn best gedaan met kopiëren. Desalniettemin is het geen lelijke auto om in het straatbeeld te hebben.
ds3thp zegt
Leuk dat ze er een versie aan hebben toegevoegd. Zal wellicht weer wat kopers strikken!
Ben vooral benieuwd naar de Hybrid variant welke komend jaar op de markt zou moeten komen.
Mijn Focus staat inmiddels in bestelling. Hopenlijk in Feb. 2020 de levering!
snowgasm zegt
@ds3thp: Nice, mijn ST komt januari! Welke heb je besteld?
birdnerd84 zegt
Ik snap er eerlijk gezegd niks van. Snap ook niet dat mensen dit echt een mooie auto vinden. Mist eigen smoel en die ‘knik’ in het midden vind ik erg storend. Over de drukke Tipo-kont en blije koplampen nog niet eens gesproken.. interieur is ook maar gemiddeld. Een Corolla en Mazda3 zien er tig keer beter uit
PunicaOase zegt
@birdnerd84: de Corolla is een prima wagen maar de infotainment is compleet ruk (voor veel mensen best belangrijk), bovendien rijdt een Focus beter.. De Mazda 3 voelt lui aan en is ergonomisch/qua ruimte echt minder.. Persoonlijk vind ik een Focus met ST-line erg fraai, maar smaken verschillen..
StijnB zegt
@punicaoase:
Grotendeels geef ik je daarin gelijk. Alhoewel de nieuwe Corolla met zijn TNGA-platform net wat beter stuurt IMO, de Focus is wat braver geworden terwijl de Corolla qua rijdynamiek gigantische stappen heeft gezet.
rutgerg zegt
Dr nieuwe Focus is ook gewoon top. Alleen die 1.0 blokjes niet… zelfs een pak melk met maar 1 liter inhoud zou ik laten staan :-)
chriscross zegt
@rutgerg: onzin, ze gaan als de brandweer. In de auto merk je er absoluut geen drol van dat je maar met een 1.0 blok te maken hebt. Levensduur zal korter zijn dan de ouderwetse minimale 2.0 liter blokken maar qua eigenschappen helemaal niks mis mee.
rutgerg zegt
@chriscross: meer dan 10 sec 0-100 vind ik niet echt als de brandweer…
joost1234 zegt
@rutgerg: zelfs in 12 seconden naar de 100 is al ruim voldoende snel mee te komen met het verkeer. Al helemaal als alles straks 100 is. Maar snel is her absoluut niet nee. Maar daar is de motor dan ook niet voor bedoeld
nietcreatief zegt
@joost1234: 12seconden? Heb één auto gehad ooit die er zo lang over deed, dat voelde echt alsof je brood mee moest nemen. En het is nou niet alsof ik hele bijzondere auto’s gehad heb, nooit meer dan 2 liter 4 cilinders, meestal ruim daaronder.
Werd er vrij nerveus van als ik met dat trage hok moest invoegen of een vrachtwagen voorbij moest op de snelweg. Zoveel planning en vooruitdenken voor nodig.. ff gas erop en op snelheid ertussen was er niet bij.
Onehp zegt
@rutgerg: ik heb er eentje gehad, de motor is erg stil en als je op zijn staart trapt mort ie aangenaam discreet ipv also je de motor aan het wurgen bent zoals op menig andere auto. Dan maak je graag gebruik van de prestaties.
Mijn auto-maten lachten me uit, kwam uit een 270pk 1-serie en een Swift Sport, maar op een circuitdagje waren ze onder de indruk van hoe goed wij meekwamen*, erg goede wegligging doet veel.
Nu eerlijk, na één jaar wou ik wat meer uitdaging, had hem gekocht puur omdat ik zo nieuwsgierig was naar dat toen splinternieuwe motortje en dat beviel echt wel voor dagelijks gebruik.
*dwz, niet zo ver achter als ze dachten. Filmpje! : https://youtu.be/gjo5uZgMVas
autodrome zegt
Valt het jullie ook op dat auto’s bit alleennsteeds getter worden maar ook steeds hover? Een soort van verr-usveing van het ‘normale’ wagenpark, zelfs de mini wordt steeds hoger, waar gaat dit naar toe?
rutgerg zegt
@autodrome: feestje gehad? *hik*
stationcar zegt
@autodrome:
Oké? ?
Alex_79 zegt
@autodrome: was getekend: Vistransploft Willep de Vriep?
autodrome zegt
lekker weer die autocorrect
Erik zegt
@autodrome: kwestie van even nalezen wat je geschreven hebt, dat is autocorrect niet altijd de schuldige :-)
harrie zegt
Active.
Dan weet je zeker dat ze op de 65+ doelgroep mikken.
ty5500 zegt
Zou graag de focus leuk vinden want het is ongetwijfeld 1 van de leukst rijdende auto’s in dit segment. Maar kan hem met de beste wil van de wereld niet mooi vinden, zowel vanbinnen als vanbuiten..
Davion zegt
Goeie auto idd, heb zelf de 1.5 EcoBoost met 182Pk, gaat lekker :)
reetschild zegt
Lelijke materialen in het interieur helaas. Kan echt niet.
fordnut zegt
@reetschild: Dus jij vindt het interieur belangrijker dan de wegligging van je auto?
reetschild zegt
@fordnut: ik betaal niet voor half werk
fordnut zegt
@reetschild: Als jij de wegligging als minder dan het halve werk inschat wens ik veel kijkplezier naar je dashboard toe tijdens het rijden met een mindere wegligging. Mijn prioriteit ligt toch echt ergens anders.
Onehp zegt
Moet toegeven, iedere keer dat ik de nieuwe tegenkom in verhoogde uitvoering, dan heeft ie in het echt een veel betere uitstraling dan op foto en kan zonder probleem naast een estate van twee prijsklasses hoger staan zonder dat het eraan te zien is. De 1.0 motortjes lopen ook heel fijn dus dat past ook, had vroeger een amerikaanse gast die ik rondreed in de stad, en die dacht dat het een V6 was…
hingenine zegt
Topbak!
Heb mijn blauwe ST-line Station nu 9.5 week en ben er super blij mee.
Rij-eigenschappen zoals het Ford betaamd.
En in 9.5 week al dik 11.000 km weg getikt.