Je leest het goed: iemand heeft een Porsche omgebouwd naar een Volkswagen, in plaats van andersom.
Een Volkswagen die is omgebouwd naar een Porsche zien we regelmatig. De Kever is namelijk een uitstekend uitgangspunt voor een 356-replica. Op Marktplaats staat echter precies het tegenovergestelde: een Porsche die is omgebouwd naar een Volkswagen. Dat is iets minder gebruikelijk.
Zoals je ziet op de foto’s heeft de auto het uiterlijk van een Volkswagen Kever. Het is echter geen Kever: deze auto is een Porsche Boxster S van de eerste generatie. Die heeft de carrosserie van een Kever gekregen en het resultaat is deze Volkswagen ‘Bugster’. Deze Porsche is dus een niet-platgeslagen Kever.
Hoewel de spoorbreedte een beetje verraadt wat deze Kever in zijn mars heeft, kun je toch spreken van een sleeper. Waar een echte Kever maar zo’n 30 tot 54 pk levert, heeft deze Bugster gewoon 260 pk. De hele aandrijflijn van de Boxster is namelijk intact gebleven, inclusief de handgeschakelde zesbak. Ook heb je in deze ‘Kever’ moderne voorzieningen als airco, stuurbekrachtiging en ABS.
De ombouw van Boxster naar Bugster is in 2019 begonnen en heeft in totaal drie jaar in beslag genomen. Het is dus een vrij recent project. Na voltooiing is de auto goedgekeurd door de RWD en voorzien van een Nederlands kenteken. Eigenlijk wil je op een Kever natuurlijk een klassiekerkenteken zien, maar ja, dat gaat niet bij een auto uit 2000.
Op Marktplaats wordt geen vraagprijs vermeld, maar er zit een taxatierapport bij waarin de auto wordt getaxeerd op een zeer optimistische €95.000. Er kan geboden worden vanaf €60.000. Dat lijkt ons nog steeds optimistisch, maar wie weet is er iemand die altijd al gedroomd heeft van een Kever met de techniek van een Boxster.
kilum zegt
Wel humor. En mooier dan een 1e generatie Boxter. Zal vast ook nog wel goed rijden. Tof project. Maar wel een erg duur grapje.
Robert zegt
Ik ben deze conversie vaker op het internet tegen gekomen; ooit heeft iemand ontdekt dat de wielbasis tussen de Kever en de Boxter mk.1 nagenoeg overeen schijnt te komen en dat de oorspronkelijke cabrio lay-out zich hiervoor ook redelijk leent. Gaaf, maar wel prijzig, inderdaad.
kniesoor zegt
Die taxaties hebben alleen nut voor de verzekering, de herbouwwaarde zal ergens rond het taxatiebedrag liggen. Als leidraad voor de marktwaarde heeft zo’n taxatie hoegenaamd geen betekenis. Zeker bij zoiets als deze Volksporsche is het – vrijwel letterlijk – wat de gek ervoor geeft.
escort77 zegt
Klopt. Dat staat zelfs expliciet vermeld op het taxatierapport dat ook getoond wordt in de advertentie.
kniesoor zegt
Mooi, dan is/zijn de taxateur(s) en ik het eens. Waarbij aangemerkt dient te worden, dat de mening van die eerste(n) aanzienlijk meer waard is dan de mijne 🥳
pomoek zegt
Mooi gedaan. Humor. Beetje jammer van het broddelwerk onder de motorkap. Loshangende kabeltjes en zo, is toch niet nodig. Dat dit RDW goedgekeurd wordt verbaast me wel. Je moet toch voldoen aan alle moderne veiligheidseisen van de datum eerste toelating 01-11-2000? Dat gaat toch nooit lukken met de body van een oude VW?
spidermann zegt
Een echte vopo dus.
De eerdere vopo’s waren niet erg geliefd (dubbele betekenis).
racerx zegt
Gaaf, zou ‘m voor 50K best willen hebben als ik echt geld teveel had (lees: eigenaar van meerdere supercars in een loods).
gdjnl zegt
Wel een erg gaaf en mooi uitgevoerd project.
William zegt
Eigenlijk erg leuk gedaan. Financieel lijkt het me niet slim, nog afgezien van de eindeloze hoeveelheid uren wat zoiets kost. Maar een erg sympathiek project!
Tonnie zegt
Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak, waarschijnlijk.
potver7 zegt
Grappig gedaan, wmb alleen jammer van die ducktail maar dat is een kwestie van smaak.
Wat ik nou écht niet snap: iemand is hier dus drie jaar lang mee bezig geweest en heeft hier best veel tijd en geld in gestopt, en dan zet je ‘m na anderhalf jaar alweer te koop?
jmeverts zegt
Leuk hoor, maar hier gaat toch echt niemand meer dan 20k voor neerleggen?
isleofman zegt
Nee mijn idee ook. Een boxter s kost al nix
En dit type vw ook niet heel veel. En dan ca. 40k voor de uren betalen, ik zou het niet doen.
rrk147 zegt
Ik ben toch altijd wel jaloers die hier het talent, de tijd en het geld voor hebben. Bij mij ontbreekt het aan alle drie. Hoewel dit niet direct mijn keuze zou zijn, maar laatst was er iemand die een Alfa V6 in een 2CV had gemaakt, of een Giulia met een JTD. Of diverse BMW projecten enz. Lijkt mij erg leuk om te kunnen, geeft vast veel voldoening als het lukt