Een ietwat verwarrende cocktail van smaken en ideeën.
Conventionele autofabrikanten gebruiken facelifts tegenwoordig veelal op minimale wijze. In China zit dat wel anders, getuige de facelift van Beijing Auto’s BJ40L. Wat aanvankelijk leek op een waanzinnig saai en ongeïnspireerd interieur, is inmiddels vervangen door een binnenzijde die flink wat karakteristieken overneemt van de uiterst populaire Duitse premiummerken.
Wie een vlugge blik werpt op het interieur, zou waarschijnlijk amper doorhebben dat het om een kopie gaat. Kijken we met meer focus, dan drijven de verschillen naar het oppervlak. Met name de cockpit, het navagatie/infotainmentscherm en zelfs de ventilatieroosters hebben wat weg van een enkele jaren oude Mercedes. De buitenzijde doet ons juist weer denken aan een bolide van het Amerikaanse Jeep.
Hoewel de BJ40L vooral ‘geïnspireerd’ lijkt te zijn door de gevestigde orde, wordt hij er niet per se minder om. Liever goed gekopieerd, dan slecht verzonnen, toch? Overigens hebben potentiële klanten ook over de krachtbron niets te klagen. De wagen wordt aangedreven door 2- of 2,3-liter turbomotoren, die respectievelijk 204 pk en 280 Nm en 250 pk en 350 Nm produceren.
De auto moet volgende maand officieel onthuld worden.
jack_abarth zegt
Zet maar voor de deur, ik vind ‘m best wel gaaf eerlijk gezegd!
skinnybmw zegt
Liever goed verzonnen dan goed gekopieerd…
autodrop zegt
Dus als de Chinezen iets kopiëren vinden we het gek maar als de Duiters het doen kopen we het allemaal massaal?
toniominestrone zegt
@autodrop: Wie vinden het allemaal gek dan? Trouwens het aanbod van Chineze auto’s is hier beperkt en het aanbod van Duitse auto’s groot, zou het daar ook aan kunnen liggen?
dunhozzie zegt
Goed uiterlijk en een net interieur. Er zijn slechtere dingen uit China gekomen
JamesBond007 zegt
@dunhozzie: precies. Dit is het resultaat van alle foto’s die door Aziaten op autobeurzen worden gemaakt heheh
Jochempie zegt
Die handremknop komt uit de Volkswagen MQB.
henkbert zegt
Ik kan me niet voorstellen dat die “beeld” link je echte bron is. Wordt het niet eens tijd dat jullie daadwerkelijke bronnen van informatie aangeven? Onvoorstelbaar hoe sommige artikelen hier bijna letterlijk een vertaling zijn van kwaliteitsmedia zoals Jalopnik, zonder verwijzing naar de originele tekst.
peekaas zegt
@henkbert: kom je hier om nieuws over auto’s te lezen of om te zeuren…
henkbert zegt
@peekaas: ik kom hier voor simpel autonieuws en heb normaal gesproken weinig behoefte mijn mening over iets smaakgevoeligs als autodesign te geven, maar van de neiging naar plagiaat die ik hier regelmatig tegenkom gaan mijn nekharen overeind staan. Excuses als dat je stoort, maar mijns inziens mag dat best gemeld worden in de hoop dat de Autoblog redactie hier iets mee doet.
eirmakk zegt
@henkbert: wat maakt het uit. Het is bijna weekend
dawwg zegt
@eirmakk: Plagiaat is het presenteren van werk, bedoeld of onbedoeld, als eigen werk terwijl dit afkomstig is van een ander. Plagiaat is dus een schending van het intellectuele eigendom van een ander. Hoe tof zou jij het vinden als je een roman of muziekhitje maakt en iedereen maakt het na en geeft het uit onder z’n eigen naam zonder jou credit te geven ?
autoblogger zegt
@dawwg: zo zo, dat is nogal een statement. Beschuldig je ons dus dat we hier een stuk tekst hebben geschreven dat een exacte kopie is van iemand anders?
autoblogger zegt
@henkbert: tijd? dat hebben we sinds onze eerste jaren gedaan, bronnen, via’s en allerlei links. Dat werd echter misbruikt door andere media, maar dat is niet de reden dat we het minder doen. We noemen nog altijd de echte bron (zie de link naar die Chinese site), maar verder kunnen we niet altijd met zekerheid zeggen via welk forum, blog of site een bepaalde link boven water is gekomen. We merkten dat we soms credits gaven aan sites die het gewoon geript of gekopieerd hadden, of getipt hadden gekregen.
Enfin, we linken nog altijd veel meer dan andere media, ik hoop dat je dat kan waarderen. De bronvermelding zullen we uiteraard blijven geven.
mashell zegt
Dit interieur is eigenlijk mooier dan dat van de nieuwe G-klasse. Dit is niet kopiëren, dit is kopiëren en verbeteren. Ze leren snel die Chinezen.
toniominestrone zegt
@mashell: Over de duurzaamheid hebben we het maar niet.
theblazerunner zegt
@toniominestrone: zo geweldig is dat duitse leer ook niet, bij de 150dkm kan het er al uitgeleefd en versleten uit zien
rulefollower zegt
@mashell: Volgens mij staan de (oude) G-klasses die als voorbeeld diende, op de foto in de achtergrond.
henkbert zegt
Dus als iemand zich in kan leven in die Chinezen, moeten jullie het zijn, Autoblog.
autodrome zegt
-5 stern op de crashtest, elanden rollen ook wel eens, zeker als ze uit China komen …
bullgod76 zegt
Dus deze chinese jeep is nu ook premium?
e28forever zegt
Ziet niemand dat die middenconsole een stuk mist?
En dat het plexiglas over de tellers verschrikkelijk spiegelt ?
Er is nog werk aan de winkel…
joost1234 zegt
@e28forever: Dat is toch gewoon beschermfolie??
e28forever zegt
En dan het ding nog “BJ40” noemen ook…
Bij Toyota zullen ze blij zijn!
fanboy zegt
@e28forever: Dit ding zal misschien wel lekkerder rijden dan een BJ40 maar zal niet zo lang mee gaan als een BJ40 :P
cossiekiller zegt
Prachtig! Ik wil hem…..
In de fik steken
MaartenD zegt
Het gaat steeds beter met de Chinese auto-industrie. Over een aantal jaar rijden we allemaal in een Chinese auto.
theblazerunner zegt
@maarten020: Nee hoor en in amsterdam al zeker niet
amsterdam zegt
Super leuke bak, mooie van binnen en van buiten
germancarsftw zegt
Om nou te stellen dat we met een aantal jaar allemaal in een Chinese auto rijden vind ik wat kort door de bocht (tenzij je de aandelen van Geely in Volvo en Daimler meetelt natuurlijk), maar ten opzichte van 2 jaar terug zie je al behoorlijke vooruitgang bij de Chinese merken. Nu de creativiteit nog een beetje oppeppen, en de Chinese auto-industrie wordt ook in Europa een serieuze speler.