
Tijd om voor eens en voor altijd vandaag af te rekenen met deze ‘pet peeve’.
Gisteren schreef collega @mauritsh een artikel over een Audi TT met een losse staart. In de inleiding van het artikel werd ik weer eens herinnerd aan de gruwelijk hekel die ik heb aan de gigantische frontoverhang die vele auto’s tegenwoordig kenmerkt. Die enorme (optische) massa die als een soort ‘muffin top’ over de vooras heen stulpt. Gruwelijk. Vaak is zo’n overhang het logische gevolg van voorwielaandrijving in combinatie met veiligheidsnormen voor voetgangers. Ik denk echter dat alle voetgangers het met mij eens zullen zijn als deze gedrochten van auto’s vervangen worden door onveilige doch esthetisch verantwoorde modellen. We werken op van ontiegelijk naar ontiegelijker (voor zover de cijfers bekend zijn).
Bentley Continental GT
Frontoverhang: durft Bentley je niet te vertellen
De Continental GT baseert zoals bekend op hetzelfde platform als ye olde Volkswagen Phaeton (rijtest). Die Phaeton was in de basis voorwielaangedreven en daarom is de vooras vrij ver naar achteren geplaatst. Hoewel de Continental GT (rijtest) altijd vierwielaangedreven is, heeft het model deze eigenschap vanaf het begin overgenomen. Het verklaart ook de, zeker voor een sportwagen, matige gewichtsverdeling van de Conti. Zo’n 57 procent van het gewicht van de ruim twee ton zware Brit rust op de vooras. Naast het optische aspect is dat een van de belangrijke technische nadelen die zo’n superneus vaak met zich meebrengt.
Honda CRZ
Frontoverhang: durft Honda je niet te vertellen
De CRZ is sowieso al geen succes geworden. Niet zuinig genoeg om écht zuinig te zijn en lang niet sportief genoeg om een waardig opvolger van de CRX te zijn. We zien ze dus weinig op de weg. Jammer? Ja op zich wel want het is een kek karretje. Totdat je het zij-aanzicht ziet tenminste.
Mitsubishi Lancer
Frontoverhang: durft Mitsubishi je niet te vertellen
Het werkt misschien op de rally-proef, maar fraai is het niet zo’n enorme hana.
Volvo S60
Frontoverhang: 936 millimeter
De S60 (rijtest) moet doorgaan voor de dynamisch vormgegeven Volvo, een complete breuk met de blokkendozen uit het verleden. Grotendeels slaagt de sedan ook in die missie. Strakgesneden en herkenbaar achtersteven, cleane neus. Maar dan bekijk je ‘m vanaf de zijkant. Uit de cijfers blijkt dat de neus niet eens extreem ver overhangt, maar optisch lijkt het erger te zijn. Alsof iemand met de voorwielen tegen een drempel in een parkeergarage is aangereden en de hele as naar achteren is geschoven. Weg sportieve gestrekte look.
Alfa Romeo 159
Frontoverhang: 1.000 millimeter
Jaja, ook autoblog’s favoriete dochter haalt deze lijst. Alles is goed aan de 159, behalve de te grote overhang. Oké en het ietsje hoge gewicht. En de grotendeels zielloze benzinemotoren. En de voorwielaandrijving. Maar verder is echt alles goed aan de schitterende 159. Flamesuit on.
Audi A8 D4
Frontoverhang: 1.003 millimeter
Duizend-en-drie! Niet 1.000 zoals de Alfa maar méér dan duizend! En daarmee ook een slordige 10 centimeter langer dan bijvoorbeeld die van een BMW 7-serie. We hadden vele Audi’s in de lijst kunnen zetten vanwege hetzelfde probleem dat ook de Conti teistert, maar de A8 (rijtest) is de ergste overtreder vanwege het segment waarin de auto opereert. In mijn ogen werkt het gewoon niet, een topklasse limo met een zijprofiel als een grote D-segment voorwielaandrijver. Zelfs Cadillac heeft dat inmiddels weer door.
Lancia Delta
Frontoverhang: 1.017 millimeter
Ook weer een verder best mooie auto die volledig kapot wordt gemaakt door zo’n gekke naso.
Citroen C5
Frontoverhang: 1.054 millimeter
De Duitse Citroën troeft de echte Duitsers in ieder geval op een vlak af: de overhang is lekker langer dan die van de concurrenten.
Peugeot 407 coupe
Frontoverhang: 1.064 millimeter
De prachtige 406 coupé zit ergens in een hoekje droef te wenen.
Zie jij nog ernstige omissies in deze lijst of denk je heel anders over deze materie, laat het dan weten in de comments. Als je in het laatste kamp zit: niet getreurd. Toen collega @willeme lucht kreeg van dit lijstje vroeg hij me al wat ik denkende was. Volgens hem hebben juist de mooiste auto’s een enorme frontoverhang. Waarschijnlijk is hij nu al begonnen om een counterpoint van jewelste te tikken, dus stay tuned.
Met dank aan de EU…
De overhang moet je in functie zien van o.a. de lengte van de auto vind ik. Zo stoort mij de overhang van de MiTo meer dan die van de A8
Ik heb er eigenlijk geen moeite mee.
De rear overhang van de range rover vind ik opvallender aangezien hij toch gemaakt is om enigszins off-road te gaan
Persoonlijke frustraties van je afgeschreven? Ik zie het probleem niet zo, vind de Continental GT zelf een schitterende wagen.
@dcg:
grote vooroverhang is het automotieve equivalent van hangtieten. Continental verbergt het idd goed, maar bijvoorbeeld de bentagay is er erg lelijk door.
@dcg: idd. Gelukkig zat ik te poepen tijdens het lezen van dit stuk. Anders zou ik toch wel ff balen van de weggegooide tijd…
@dcg: bij al deze auto’s ben ik het als ontwerper wel eens met de schrijver. Overhang oogt minder sportief. Subjectief is het natuurlijk allemaal wel qua looks, maar meestal vinden we een slanke koets met een significant langere overhang achter dan voor mooier dan andersom.
Zo zie je maar weer, smaak ik subjectief. Om deze Lancia Delta nu ‘een verder best mooie auto’ te noemen… Mwah…
@RRRobert: Ik zou het, op de V60 na, zelfs de mooiste uit bovenstaand rijtje willen noemen. Smaken verschillen inderdaad…
@henrie: dan leg je de lat ook niet heel hoog XD haha.
Maar doe mij die Evo
@vondudenstein: Zo’n Evo is natuurlijk best gaaf (om te rijden), maar mooi??? Vind ‘m best lelijk eigenlijk…
@henrie: ja? Vind de kop van een Evo 10 wel echt geslaagd. Niet mn favo ofzo, maar gewoon tof ding. Net zoals ik een GTR er vooral vet vind uitzien. Niet mooi als een DB9, maar een mean motherfkr.
Maar goed, smaken verschillen :) tenzij je die A8 kiest. Dan mag je gewoon naar huis. Wat eem onvoorstel log, lomp en oersaai ding is dat zeg. Zo saai dat zelfs de fotograaf viel in slaap.
@vondudenstein: Dat bedoel ik dus ook. Zo’n Evo ziet er wel indrukwekkend uit (vooral de neus; de rest is eigenlijk vrij saai), maar mooi of sierlijk is ie niet. Zo’n Delta vind ik wel mooi en sierlijk. En lekker apart. Zo’n CRZ vind ik ook een leuk ding…
Een A8 doet me overigens ook niks, maar dat geldt zo ongeveer voor alle auto’s van VAG. Ze zien er allemaal heel strak en netjes uit, maar ik vind ze veelal ook heel saai. En de nieuwste Audi’s (A5, Q5, Q7) vind ik zelfs ook echt lelijk geworden. Bijna schreeuwerig…
@rrrobert: ’t Is inderdaad subjectief, maar ja ik vind hem prachtig
Front overhang van een Ferarri enzo? Over 9000
@autowilly: de Enzo en zusje MC12 hebben een overhang van ongeveer 1,2m.
Moet wel zeggen dat het bij de enzo opvallender is dan de maserati. Heel dat ontwerp is toch wel meer in balans.
@adyton: haha. De MC12 is gewoon een Enzo met heel de Autostyle en halfords catalogus er aangeplakt. Balans is er in zoverre dat de accessoires rondom over de wagen verdeeld zijn en deze niet omkiept.
Meer dan een meter overhang??? Of is dat een nulletje teveel
@flevocarspotter: overhang wordt gemeten vanaf de as.
Het artikel van @jaapiyo dat je kon verwachten, zo allergisch als deze beste man is voor front-overhang. Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee (esthetisch gezien). De techniek waardoor de front-overhang ontstaat, trekt me wel minder.
@berlinetta:
land cruiser is een goed voorbeeld van hoe een grote overhang een auto lelijk maakt; de oude landcruisers (j60-j80) hadden een optisch vrij korte overhang en waren stoere bakken, daarna is die overhang steeds gegroeid bij nieuwe modellen en de laatste landcruisers zien er mede daardoor als verwijfde suv’s uit.
@super:
sorry was voor thefmanl bedoeld, maar punt blijft
***is een artikel aan het tikken…***
@willeme: Hint: Audi Sport Quattro (en heel misschien Plymouth Roadrunner )
@willeme: met een lijstje schitterende auto’s met kleine overhang die dit bevestigen neem ik aan?
@willeme: ABBA?
ik stoor mij hier helemaal niet aan hoor. Ik heb hier (qatar) al genoeg Land Cruisers/GMC sierra’s gezien die een vele male ergere overhang hebben, het verbaast me dat die qataris er niet spontaan van door hun vooruit heen schieten.
Iedereen heeft recht op zijn eigen frustratie maar vind ‘dit probleem’ zelf persoonlijk wel meevallen. De voorbeelden zijn prima auto’s met soms zelf een mooi geslaagd design.
Gedrochten en dan een 159 in een artikel vermelden?! Klopt geen snars van.
@trustmeiamanengineer: https://lh5.googleusercontent.com/-tYv-Van6vwY/U_YdIaMejPI/AAAAAAAABrg/nqO9C4424s4/w1024-h632-no/Alfa_159_Sportwagon_3_Perfection.jpg
Kijk en oordeel zelf maar.
@automotivedesigner:
Bovenste is het origineel. Onderste is een fotosoep van mij. Ik zou best wel op de platform van de giulia een 159 koets op willen boetseren met een busso V6 in de lengterichting onder de motorkap.
@AutomotiveDesigner: amen!!!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Eigenlijk zou iemand ze even Moeten photoshoppen.
Die 407 is echt verschrikkelijk. Verneuqt het hele model. Chrysler Sebring kan er ook wat van.
Ik snap het probleem niet zo.. staan een paar mooie auto’s in dat lijstje en die hele overhang is me echt nog nooit opgevallen. Beetje interessant doenerij als je het mij vraagt.
Het is mij nooit opgevallen dus lelijk vind ik het niet
Goh, nooit aan gestoord eigenlijk. Valt me ook niet echt op.
En het kan juist heel chique zijn, zo’n lange neus voor de wielen. Bij die Peug 407 bijvoorbeeld, maakt de auto juist af wat mij betreft.
En Citroen heeft het natuurlijk tot een kunst verheven. Kijk naar de DS, SM en XM. Prachtige (ja, prachtig! @jaapiyo ;-)) mooie lange spitse neuzen, voor de wielen! Die auto’s zouden direct 10x minder chique zijn zonder die neuzen…
RCZ. Plaatsing motor, turbo, intercooler etc is het knap dat ze het nog op 950mm wisten te houden. Door de facelift valt het iets minder op.
Alleen bij de 159 vind ik het erg opvallen
@janmetdelangeachternaam: eens
@Jumpman23 thx ik vond het al zo gek :-)
Hoezo lelijk, @jaapiyo?
https://i.wheelsage.org/pictures/g/ghia/gilda_streamline_x_coupe/ghia_gilda_streamline_x_coupe_10.jpeg
(Ghia Gilda)
Alleen bij de 407 was het ne zelf al eerder eens opgevallen, voor de rest stoort het mij niet
Ik vind overgang aan de achterkant dikwijls veel lelijker dan aan de voorkant.
@leaper035t: ik hou er wel van als zowel voor als achter in balans is :)
@draadloos: :) Heb je het nu over je vriendin of over je wagen? Nu ja, geldt idd voor beide … Ik dacht aan de nieuwe Disco toen ik het over een grote achterhang had. Die brengt de wagen extreem uit balans.
Hoezo lelijk @jaapiyo?
https://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2010/05/DanLaLee_01_1000-700×553.jpg
(Dan LaLee)
Nu ben ik benieuwd wat @jaapiyo voor voorbeelden heeft van mooie front overhang?
@scottreeder: gisteren al geplaatst onder het TT-artikel http://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-tt-is-de-eerste-audi-met-overstuur-92789
@jaapiyo: Beautiful :)
@scottreeder:
bmw e46 heeft een korte overhang en ziet er mede daardoor erg stoer uit. Overigens vind ik dat je de overhang beter vanaf de voorkant voorwiel kunt meten.
En het lijstje andersom? Smart op 1?…bewijs dat een beetje overhang ook niet erg is.
Hoezo lelijk, @jaapiyo?
http://cartype.com/pics/10413/small/olds_toronado_67.jpg
(Olds Toronado)
@rob: dit is een goed voorbeeld waar het niet opvalt omdat het geen cab forward design is. Daarom ook niet lelijk! :)
@pier:
En stel je ook eens voor dat die uitgeklopte wielkasten verder naar voren zouden zitten, dat zou werkelijk intens ongepast zijn. De Olds heeft gewoon zijn overhangen nodig. Zowel voor en achter.
Hoezo lelijk, @jaapiyo?
https://i.wheelsage.org/pictures/c/chevrolet/astro_ii_xp-880_concept_car/chevrolet_astro_ii_xp-880_concept_car_1.jpeg
(Chevrolet Astro)
Oke, oke, ik hou al op ;-)
@rob: Wat een intens gaaf ding! Wist niet dat die serie bestond, maar zoeken op chevrolet astro concept geeft een hope mooie plaatjes (alleen niet die van die van). Zou een mooie zijn voor de vergeten concept categorie!
En je hebt zeker een punt. Veel mooie auto’s hebben grote overhang. Zolang het in balans is. V8 Ferrari’s en de Enzo hebben veel overhang, maar bij de 458 bv is dat niet erg omdat het de katachtige agieliteit en agressie benadrukt.
(nog eentje dan! Echt, beloof ik!)
Hoezo lelijk, @jaapiyo?
https://h-a.d-cd.net/2341a5u-960.jpg
(Pontiac Farago)
De Citroën C6 is ook heel erg. Net als de CX, maar daar is de auto wel in balans. Visueel dan, want op een tweekolomsbrug moet je opletten dat hij niet voorover valt… Hierboven wordt ook de DS genoemd, maar die valt juist erg mee voor een voorwielaandrijver, omdat de motor in lengte achter de vooras ligt (en de versnellingsbak ervoor).
Er zijn genoeg auto’s met een korte overhang die veel lelijker zijn dan die in dit lijstje…
Testarossa komt bij me op
http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2013/03/Ferrari-LaFerrari-front-left-side-view.jpg
Volgende keer dan graag de kortste voor-overhang behandelen. Ben zeer benieuwd…
Zolang het in het ontwerp past vind ik het niet zo’n punt. Bij de A8 vind ik het er zelfs mooi uitzien, zolang de achterwielen maar een ongeveer even grote overhang kennen voor de balans.
Overigens moet de overhang ook niet te kort zijn, dan moet je met geforceerde lijnen proberen dynamiek in de auto te krijgen. Zie dan de [url=http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/17/optische-massa]optische massa[/url] nog maar eens kloppend te krijgen <— verplicht leesvoer van Michiel van den Brink op deze site
Ben ook meer een kontenman….
Zet de Ford Fiesta mk7 er ook maar bij, geen drempel die ik niet raak
@ekrachess: Dan doe je iets verkeerd. Ik heb er werkelijk nooit een drempel mee geraakt. En het was nog wel een (beetje) verlaagde Sport…
@henrie: ik heb nu al mijn tweede mk7(.5) en bij beide auto’s al redelijk vaak, zeker bij mijn eerste, zelfs als ik schuin over bepaalde hobbels ga, met de gigantische lip onder de voorbumper de grond geraakt. Zelfs op parkeerplaatsen met een klein varkensruggetje (waar letterlijk elke auto overheen stond) vaker achter blijven hangen met de bumper. Beide nagenoeg nieuwe auto’s in mijn geval dus geen afgejakkerd verlaagd ding ofzo haha
@ekrachess: Dan zal ik wel wat rustiger rijden denk ik :D
Met mijn huidige auto (Volvo V40) heb ik al wel eens een drempeltje geraakt. Had niet verwacht dat ie zo steil was. En een V40 heeft ook wel behoorlijk wat overhang aan de voorkant. Hij is bovendien wat zachter geveerd dan een Fiesta Sport, dus dan zit je wellicht ook wat eerder aan de grond…
@henrie: haha ja ik doe al verschrikkelijk mijn best, het is dan ook een titanium met redelijk boot-achtig weggedrag in verhouding tot mijn 206 GTi die ik voor de fiesta’s had
Ik denk dat de auteur van dit item niet veel verstand heeft van lijnen. De meeste auto’s in dit item kloppen design-technisch gewoon en zullen er niet mooier op worden met minder overhang. Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met veiligheidseisen voor voetgangers.
Meesten vallen wel mee, het gaat ook om de verhoudingen met de rest van de koets. 159 en 407 vallen wel het meeste op.
Oudere Amerikanen, Rolls Royces uit de jaren ’80: ook uit de tijd dat voetgangers er nog niet toe deden waren er auto’s met een grote overhang.
Ik heb ook een enorme overhang; in m’n broek! Wat is dit nou voor nieuws?
@autodrome:
je bedoelt dat je pens over je broekriem hangt?
@super: Nope, 9-pack hier door keihard in de sportschool te bloeden, zweten en tranen. Weet je zeker dat je opmerking niet een weerspiegeling is van de harige spekrand waar je naar staart als je naar blik richting je tenen gaat? Soort van hangbuikzwijn op twee poten?
@autodrome: -naar
@autodrome:
je vriendje waardeert je vast.
@super: hahahaha, wat een zwaktebod, de ‘homokaart’ uitspelen? Dus omdat ik een gezond, getraind lijf heb ben ik meteen gay, ik proef enig gemis in IQ in deze redenering. Zal het es aan mijn vriendin voorleggen, prachtige langbenige blondine met alles er op en er aan …..
Ben het met de auteur in grote lijnen eens, een lange frontoverhang is geen voordeel: de auto zal meer last van onderstuur hebben (maar bijna alles is tegenwoordig met electronica te compenseren) en is vaak optisch minder in balans. Toevallig worden hier een aantal auto’s opgevoerd die best wél mooi zijn. Maar kijk één keer goed naar een Mercedes A klasse sedan of shooting brake en je weet direct weer waarom een te grote auto op een te korte wielbasis er niet uit ziet.
@367pk: of Peugeot 607 bvb
De Astra kan er ook wel wat van.
Tsss beetje alles met een te grote onpraktische neus over 1 kam scheren :’)
Hmm was me eigenlijk nooit zo opgevallen.. Maar oude amerikanen mis ik wel in dit rijtje..
1120 mm .. amateurtjes ..
Towncar coupe 1977 ..
@lincoln:
81 cadillac evolution, weet niet hoe lang het is maar durf te wedden dat het een stuk groter is dan 1.1m
Ik mis een stadsbus in dit lijstje?
Mercedes CLS van 2011 dikke neus overhang ??
Alfa romeo 166 heeft ook een flinke hoor.
volledig mee eens, vroeger had je in een volvo de as vooraan, en een kofferbak die een meter of wat voorbij de achteras kwam, nu is het andersom en heb je geen bagage ruimte meer..
dubbel niks dus, het ziet er niet uit, en je kan niks meer kwijt..
Eindelijk iemand die deze tik ook heeft. Vreselijk die enorme overhangen voorop. Vooral als ze de achterwielen ook ver naar achteren hebben.
Raar fenomeen. De Volvo en Citroën vind ik mooi, maar bij de Audi dan weer niet. Past m.i. niet zo bij zo’n statig vervoersmiddel.
De lancer en de 159 vind ik de mooiste auto’s uit dit lijstje
Grappig, vind het ook lelijk. Eerste auto waar ik aan moest denken is de 407 en die staat dan ook nog eens op nr. 1. In combinatie met een cab forward design vind ik het niet mooi en het lijkt me ook niet bevorderlijk voor de gewichtsverdeling. Een korte overhang icm een cabine die naar achteren is geplaatst (kijk maar eens naar een gemiddelde achterwielaangedreven Mercedes of BMW) is veel fraaier. Je ziet het aan de ruimte tussen de wielkast voor en het begin van de voordeur. Ben ik toch niet de enige mafkees die hier naar kijkt! ?
@pier: zo’n korte overhang maakt de wagen niet altijd mooier. Het is veel moeilijker het ontwerp in balans te krijgen, zeker als de wagen dan ook nog een zekere wigvorm heeft. Kijk eens en profil naar een BMW E36 en vraag je dan niet af of het achterwiel wel even groot is als het voorwiel? Door het gebrek aan overhang voor en de wigvorm lijkt het voorwiel veel groter dan het achterwiel.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/05/22/a2/0522a236f57ceaf624bf2aa6d0d06b0c.jpg
nog 1. alleen wel schitterend.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik kan een auto waarvan het voorwiel bijna in de voordeur zit en met een giga overhang niet mooi vinden. Auto’s zoals de 3-serie of m’n C-klasse doen dat een stuk beter. Moet wel zeggen dat sommige auto’s er nog best mee weg komen.
de short-lease superb kan er ook wat van. Die ligt haast elke drempel met zijn neus op de grond. Maar ja, tis toch een volkswagen….
Die Conti en A8 kunnen het hebben, vooral omdat ze in hun geheel nogal fors zijn; de andere zien er niet uit.
Wat ik in dit rijtje mis is echter de huidige A-Klasse… daar zit bijkans de halve wagenlengte voor de vooras!
Ik stoornme er niet aan
En als je dan toch de frontoverhang lelijk vindt, doe het dan relatief, en neem het percentage front overhang kijkend naar de lengte van de hele auto. Een lange auto heeft logischerwijs meer neus dan een korte, als dat niet zo is , dan is er iets uit proportie
Ferrari F40 en F50…?
McLaren F1 heeft in verhouding een enorme overhang aan de voorkant en heel kleine overhang aan de achterkant (maar juist daarom zo mooi) net als de 360 Modena, F430 en de Enzo.
Wat te denken van een Jaguar XJ220? Enorme overhang aan beide kanten. Ook dat vind ik een beauty.
De Maserati MC12 vind ik net een stap te ver, echt niet mooi.
Ik vermoed dat de auteur zelf in een originele mini rijdt.
Zelf stoor ik mij nauwelijks aan overhang voor (of achter), zolang het maar mooi in een soort balans blijft. Eigenlijk vind ik alleen de 159 en de 406/407 coupé niet geslaagd.
Mag een stadsbus/touringbus ook in dit rijtje opgenomen worden of is het alleen voor auto’s? Anders hebben we wel een winnaar. http://www.carcastingholland.com/cch/wp-content/gallery/stadsbussen/stadsbus-blauw-wit.jpg
De XM, die had pas een grote overhang. (heb de getallen niet precies, maar de wagenlengte is 4,96, de wielbasis 2,85. Dus je hebt voor en achter een meter over….)
En met zijn pneumatische veren zakt ie (op papier niet, in praktijk wel) nog in, na het parkeren.
Ik heb een paar keer gehad dat ik wegreed terwijl zijn neus nog over een of ander obstakel heen hing.
Ben het er helemaal mee eens. Grote overhang voor ziet eruit alsof de neus te zwaar is. Het kan alleen als de overhang achter langer is dan voor. De Opel Mokka is een goed voorbeeld van te korte kont, te zware neus.
Wat een interessant stukje. Nu begrijp ik ineens wat er zo gruwelijk mis is met het ontwerp van onze eigen Subaru Outlander (2011). Technisch gezien de beste auto die ik ooit gehad heb, maar de voorzijde brand inderdaad op je netvlies :) Koning overhang?
Regelmatig tijdens een drempel de onderkant bekrast horen worden in de 159 van men pa. Vervelend die grote overhang
Mijn oude toyota supra mkiv was daar ook super erg in, laag was hij nieteens maar mijn buurt in komen kon door drempels op 1 manier: achteruit tegen het verkeer in, anders liep hij vast op de drempels met de voorbumper alleen….
De Delta een best mooie auto noemen… dat gaat er bij mij niet in!
Wat een spuuglelijk hok!
@ikke_ferrari: de Delta is prachtig
Tjah, grote overhang, t stoort me niet if it’s done right!
Zoals met vrouwen, een grote overhang is soms leuk als de proporties kloppen.
Maar een kleine overhang kan ook erg lekker zijn…