Maak kennis met Alfred Rieck, de man die Opel van de ondergang moet zien te redden. Een vrijwel onmogelijke taak als je het mij vraagt.
Er is vandaag topoverleg (sommigen spreken zelfs van crisisoverleg) in Rüsselsheim over de toekomst van het Duitse merk. Er wordt namelijk fors verlies geleden en er is zoveel ongebruikte capaciteit dat ze er eigenlijk 2 (of meer) fabrieken zouden moeten sluiten om de boel een beetje recht te trekken.
Uiteraard liggen de vakbonden dwars en willen ze niks horen over het sluiten van fabrieken, maar het geduld van moeder GM is redelijk op aan het raken. GM dringt eropaan dat er er fabrieken in Europa gesloten moeten worden (waarschijnlijk Bochum & Ellesmere Port) om de productie vervolgens te verplaatsen naar het Oosten.
Wanneer, hoeveel en welke fabrieken er dichtgaan is nog niet bekend, maar we weten wel dat Opel een nieuwe marketing & sales boy heeft aangesteld. Na het vertrek van de Belg Alain Visser moet per 1 juli de van Skoda afkomstige Alfred Rieck (55) de kar gaan trekken. Aan hem de zware taak om de verkopen van Opel op te krikken zodat er minder verlies wordt gemaakt en wellicht enkele fabrieken toch open kunnen blijven.
Rieck is momenteel nog verantwoordelijk voor Skoda in China en daarvoor heeft hij diverse andere functies binnen het Volkswagen-concern vervult. Hij weet dus wel hoe je auto’s aan de man/vrouw moet brengen. (via: autonews.com)
Update 17:45 – Persbericht van Opel
Social Partners at Opel/Vauxhall Continue Dialogue
Joint Statement by GM and employee representatives on the Opel Supervisory Board as well as Opel/Vauxhall managementRüsselsheim. Today, the Opel Supervisory Board convened for a regularly scheduled meeting. No further announcements will be made at this time.
As mentioned earlier, all parties around the table agree that Opel/Vauxhall needs to return to profitability and to take action to increase revenues, improve margins and reduce costs. To that extent, the parties are committed to continue the dialogue with each other in order to identify the best possible strategy to improve the company’s financial performance.
Opel/Vauxhall is in the middle of a product offensive including 6 new vehicles in 2012 and 30 new vehicles by the end of 2014.
BmwMPower zegt
*Zwaait met Alfred Rieck vlaggetje*
jeffreym3 zegt
Als je zo op straat kijkt zal je niet zeggen dat het slecht gaat met opel. Zie echt uch corsa’s, astra’s en insignia’s rijden. Plus het zijn tegenwoordig gewoon mooie auto’s.
timberleek zegt
@jeffreym3:
de corsa enzo wel, maar ik moet zeggen dat ik om een of andere reden ontzettend uitgekeken ben op de insignia.
the-budel-guy zegt
@timberleek: gelukkig ben dus niet de enige. Toen de insignia SW net uit kwam. Hebben we hem een weekendje test gereden. Was een pracht van een wagen. Maar de laatste tijd vind ik hem er saai en verouderd uit zien.
midasracer zegt
Ik kan niet geloven dat Opel Saab achterna zou gaan. Nu zijn het ook geen auto’s meer voor Jan Modaal en daar is Opel wel groot meegeworden. Mijn 1e auto was een beige C-Kadetje uit 1977, ik heb nog steeds een zwak voor Opels uit dat tijdperk. De Kadett GTE, de Manta, de Record en zelfs de Monza. Het zijn nu prachtige young timers, helaas wel roestgevoelig en veel veiligheid zat er nog niet in. Wellicht wilden ze nu teveel de leasebakken van Audi en BMW achterna en dan leggen ze het toch af.
jack_abarth zegt
@midasracer:
Opelmotoren uit die tijd waren ook echt heerlijk voor de racerij:
http://www.youtube.com/watch?v=egwmQTi_dOo
midasracer zegt
@jack_abarth: Ja inderdaad. Simpele gietijzeren blokjes waar je van alles mee kon uitvreten. Heerlijk!
jack_abarth zegt
@midasracer:
Precies, het enige elektronische eraan was volgens mij het onstekingstraject en de startmotor. Verder alles lekker eenvoudig mechanisch.
Megakix zegt
gniffel…dát zal ze leren ! :lol:
Stender zegt
Ik snap echt niet hoe het nou slecht kan gaan met Opel. De verkopen trekken nu weer aan dus waar ligt het dan aan?
robbie zegt
@Stender: beperkte afzetmarkt, hoge ontwikkelkosten, beperkte schaalvoordelen, enorme overcapaciteit.
Als ze 5 jaar geleden 3 fabrieken hadden gesloten was er geen probleem geweest, maar dat politiek zo gevoelig in Europa. In de VS doen ze dat gewoon.
Ook is het natuurlijk belachelijk dat Opel niet (net als Ford) al hun modellen wereldwijd verkoopt.
Dat is allemaal weer lastig, want dan zitten ze in het vaarwater van
DaewoouhhGM Koreauhh ‘Chevrolet’.awesome zegt
@robbie: De huidige Astra en de Insignia worden volgens mij wel wereldwijd verkocht. Weliswaar als Opel, vauxhall, Buick en als ik me niet vergis zelfs als Holden en Chevrolet.
dennisr zegt
nooit geweten dat balkenende een broer heeft die onder een andere naam verder leeft..
nibor zegt
@dennisr: ik denk het, jij zegt het ;)
nelly0183 zegt
tsjaa, van Skoda naar Opel is qua design wel een stap voorwaarts op de Antara na.
qua kwaliteit blijf je op hetzelfde diep triest lage niveau werken!
pininfarina zegt
@nelly0183: Wat vind jij zeer goede kwaliteit dan? Welke merken?
Haakie zegt
Slechter dan die ‘wir leben autos’-meuk zal het niet worden. Hoop ik…
jeffreym3 zegt
Kwaliteit is weinig mis mee. Geen mercedes kwaliteit, maar daar betaal je dan ook 2x zoveel voor.
norge zegt
Koop Europees dat steunt de lokale industrie….die vervolgens zijn personeel ontslaat en naar het oosten verhuist……Lul dat maar weer eens goed marketings pikkie.
robbie zegt
Update: Persbericht van Opel en de vakbonden geplaatst.
Carreza zegt
En waarom geloof je niet dat Opel kan gered worden?
Twee fabrieken sluiten en de boel is gered. Je gelooft toch nooit dat ze een volumemerk als Opel failliet laten gaan? Waarmee zouden ze dat dan moeten opvullen? Chevrolet? Ik dacht het niet…
robbie zegt
@Carreza: lekker kort door de bocht ;) Het sluiten van 2 fabrieken zal niet genoeg zijn om de boel te redden, daar is meer voor nodig. Opel loopt als sinds 2008/2009 te sukkelen en zal nog zeker tot 2014 nodig hebben.
Heeft GM zoveel geduld? Willen die miljarden investeren in een merk waarvan het nog maar de vraag is het ooit genoeg gaat opleveren?
De boel afstoten (als in: verkopen) zou een betere oplossing zijn. Zeker als GM alle (of de meeste) R&D afdelingen wel in eigendom kan houden (zie Saab).
GM heeft niet voor niks besloten om wereldwijd 1 marketingbureau te gaan gebruiken voor Chevrolet. Dat merk zal global gaan en Opel zal beperkt blijven tot een niche.
End of the day zal het mensen geen fuck uitmaken of er Opel of Chevrolet op hun auto staat.
lincoln zegt
Opel is een sterfhuis constructie ..
de doodgraver hebben ze alvast aangenomen ..
desjonnies zegt
Nu Opel, straks FIAT groep, PSA en dan komen de boys uit het Oosten ff de boel op stelten zetten hier.
De ‘premium’ jongens zelf hebben moeilijkheden op de Chinese markt. Dus die komen ook nog aan de beurt.
Begin maar alvast ‘gevoelens’ te ontwikkelen voor KIA en BYD……….
lincoln zegt
@desjonnies:
we kunnen toch gewoon net doen alsof Jaguar Volvo en Land Rover Europese pareltjes zijn ..
xxxx zegt
Met zo’n rotkop gaat het zeker lukken.
dennisr zegt
@xxxx: Z’n broer Jan Peter heeft het met vrijwel net zo’n ”rotkop” ook 4 jaar? volgehouden dus als hij met die ”rotkop” Opel ook nog 4 jaar lang kan redden is dat toch weer mooi meegenomen..
jack_abarth zegt
@dennisr:
Houdt het maar op 8 jaar voor JP ;)
dennisr zegt
@jack_abarth: dus toch, twijfelde nog :P
mercs zegt
Het verleden leert dat Nederlanders die een merk moeten redden niet zo succesvol zijn. Zeker niet als het betrekking heeft met GM.
dennisr zegt
@mercs: jij bent iemand die na 1 slecht cijfer stopt met school?
mercs zegt
@dennisr: Ik doe alles in een keer goed. The best or nothing.
En dit is niet het enige slechte cijfer wat gescoord is…
nibor zegt
@mercs: dat is toch de slogan van Mercedes? “Das bestes oder nichts…” o.i.d.
mercs zegt
@RRenault: jep. Das beste oder nichts.
Lucb zegt
Toch geloof ik er nog heilig in dat Opel veel kosten maakt voor andere merken die onder de GM vlag gevoerd worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo, dus GM snapt Europa nog steeds niet… The General is te log en té lang niet met de tijd meegegaan. Ach, ik kan er na het Saab debacle niet rouwig om zijn.
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
– Lean and mean
– Big factory small office
Volgens mij begrijpen de Amerikanen het heel erg goed, maar zitten ze vast in onze over-gereguleerde samenleving
Tommy2 zegt
Als ze Opel nou eens terugbengen naar z’n roots. Met de achterwiel aangedreven Ascona en Manta, wat een bakken waren dat! En dan die Omega met achterwielaandrijving en BMW zes-in-lijn blok onder de kap, beest!
Nu is Opel helemaal níets meer, ja saaie meuk voor de brave huisvaders.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Tommy2: Het probleem is het volgende: het wás het saaie merk voor brave huisvaders. En daar zijn er heel veel van! Maar die kopen tegenwoordig een Koreaan…
Tommy2 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Veel minder saai dan die Koreaanse meuk is het niet toch? Op de OPC’tjes na dan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Tommy2: klopt,maar Opel was ook altijd goedkoop. Nu nog, maar de Koreaanse merken zijn nóg goedkoper.
Anoniem zegt
@Tommy2: Zafira OPC=V70R killer.. :mrgreen:
jack_abarth zegt
@dennis245turbo:
V70R killer?!?
De Zafira heeft 60pk en 80Nm minder, en daardoor ook in maar 7,8s naar de 100 i.p.v. 5,9s.
Op welk gebied killed de Zafira de V70 dan nog?
Anoniem zegt
@jack_abarth: K*t, dat dacht ik altijd, R -> OPC dan :mrgreen:
jack_abarth zegt
@Tommy2:
Alleen de diesels waren toch van BMW, of zit ik er nu zo naast?
mashell zegt
Met de Astra is eigenlijk niks mis. Ik ben bang dat eigenlijk dat de auto’s gewoon ok zijn maar de landen organisaties en vooral dealers de boel verpesten.
kaasboerin zegt
@mashell: Uh, marketingbeleid dus.
Scorso zegt
Grammar Nazi says:
marktingboy=markEtingboy?
Anoniem zegt
@Scorso: DAFUCK DOE JIJ MET MN OUDE PROFIELPLAATJE -_-!
Scorso zegt
@dennis245turbo: WUT? WAT DOE JIJ MET MIJN CAPSLOCK-KNOP? :lol:
jopk1992 zegt
Opel gaat failliet olé olé!!!
Simpson zegt
Het is denk ik nooit een goed teken dat ze een verkoper in dienst nemen ipv een ontwerper, dat betekent (samen met de aankondiging dat de winstmarge omhoog moet) volgens mij gewoon dat de kwaliteit naar beneden gaat.
Zometeen kunnen ze hun opels ook alleen nog maar in het oosten kwijt.
pininfarina zegt
@Simpson: Dit doet Volkswagen al jaren met Seat en Skoda, ook met Audi trouwens (ooit een lagere status als Opel)in bijvoorbeeld de jaren 70. Dat iedereen daar nu op geilt is pure slimheid en marketing, heeft niks met ontwerpen of design te maken. Daarbij is de kwaliteit van een VW product ook écht niet vele malen beter dan een Opel. Juist met een nieuwe marketingstrategie (iemand van VW notabene, de marketingkoningen zoals ik ze wel durf te noemen) moet het weer beter gaan straks.
raul88 zegt
Hoezo wordt er hier door vanallerlei doemdenkers geroepen dat Opel Failliet zou gaan? Grootste onzin die ik in tijden heb gelezen op AB.
Het is al jaren bekend dat Opel meer personeel en productie heeft dan het daadwerkelijk verkoopt. Is ook logisch als je je bedenkt dat Opel in de jaren ’80 en ’90 gigantische aantallen draaide en ze nu nog steeds dezelfde fabrieken open hebben als in die toptijd (op Antwerpen na uiteraard).
Uiteindelijk zullen ze dus moeten snijden in personeel en fabrieken en dat is dan ook al jaren bekend dat Opel een keer op dit punt zou komen.
Maar om dan als een kip zonder kop te roepen dat Opel Failliet gaat omdat jullie toevallig niets met Opel hebben is wel stompzinnig, denk je ook niet?
Opel heeft prachtige modellen en wint bij het grote publiek ook steeds meer respect terug, Opel komt er wel.