Gijs van Lennep, een Nederlandse voormalig F1-coureur en Le Mans-rijder, heeft van Porsche een eigen 911 gekregen.
Het is een van de bekendste race-Porsches in de geschiedenis: de Porsche 917. Met deze raceauto wist Porsche in 1970 en 1971 de 24 uur van Le Mans te winnen. In 1970 wonnen de Duitsers voor het eerst de Le Mans, maar voor dit artikel is die van 1971 even belangrijker. Want toen won Porsche mede dankzij een Nederlander, Gijs van Lennep. Van Lennep is een belangrijk figuur in de Porsche-boeken. Niet alleen vanwege dat ene jaar, maar ook omdat hij als coureur de meeste races in die 917 heeft gereden.
Maar Van Lennep heeft in meer Porsches geracet. Zo reed Van Lennep in 1966 met een Carrera 6, drie jaar later zat hij in de 908/02 en in 1976 was hij te zien in een 936. Om Van Lennep en zijn lange carrière – waaronder als F1-coureur van ’71 tot ’75 – te eren, krijgt hij nu van Porsche een eigen, exclusieve 911 Carrera S.
Laten we beginnen met de kleur. Want we hebben wel eens subtielere Porsches gezien. Deze 911 is in feloranje gespoten, wat de sportwagen een leuke en vrolijke uitstraling geeft. Porsche noemt deze kleur Lava oranje. Volgens de autofabrikant verwijst de kleur naar de tijd dat Van Lennep naast Ben Pon, Rob Slotemaker, Henk van Zalinge en Carel Godin de Beaufort in het Porsche-team Racing Team Holland racete. Andere uiterlijke punten zijn de Exclusive-achterlichten, een koolstofvezel dak en het SportDesign 911 Turbo-pakket in hoogglans zwart mét achterspoiler.
Het meest opvallende aan de buitenkant is echter de neus. Op de voorklep prijkt namelijk de vingerafdruk van Van Lennep, iets dat Porsche sinds eerder dit jaar aanbiedt. Het plaatsen van de vingerafdruk dan, niet per se die van Van Lennep. Niet alleen de neus heeft een stukje Van Lennep, op de verlichte instaplijsten is tevens zijn handtekening te zien. Verder zijn er allerlei opties voor het interieur aangevinkt, zoals de adaptieve sportstoelen Plus en het GT-sportstuurwiel. Leuk detail; in de binnenkant komt dat Lava oranje terug als kleur voor de stiksels.
Motorisch heeft Porsche niks aangepast aan de 911 Carrera S. De 3,0-liter zescilinder boxer produceert 450 pk en 530 Nm, die via een achttraps-PDK naar de achterwielen wordt gebracht. De topsnelheid is 308 km/u, nul naar honderd km/u moet binnen 3,5 seconden klaar zijn.
nicolasr zegt
Zou je met die vingerafdruk ook de iPhone van Gijs kunnen openen?
205zonderdak zegt
Alleen als die iPhone 4 bij 10 meter is
Dus ik denk van niet want dat is echt niet handig om zo’n grote telefoon mee te zeulen. Die past niet eens in die Porsche.
luckyluck zegt
@205zonderdak: #dakdragers
Poulusma zegt
Wat een tof gebaar van Porsche!!
En wat ziet hij er vet uit :d
Ik hoop dat Gijs er nog jaren van kan genieten!!….
Hubert zegt
Is een 911 tegenwoordig nou zo groot of is Gijs zo klein?
mpgc zegt
Mooi dat ze de jonkheer willen eren. Maar hadden ze dat niet met een wat smaakvollere versie kunnen doen. De kleur oranje mag dan vanwege het RTH wel een beetje historisch verantwoord zijn, ik vind het niet echt mooi staan. Om over de vingerafdruk maar te zwijgen. Van Lennep heeft ook de Mille Miglia gereden voor Porsche met een 911. Had dan een grijze gemaakt met subtiele verwijzingen naar Martini.
davelepeef zegt
@mpgc: he ja, een Porsche met Martini-referenties, daar ben je origineel mee :)
mpgc zegt
@davelepeef: hahaha, in dit geval ben je er wel origineel mee. Hij won Le mans en de Targa Florio met een 917 respectievelijk een 911 RSR in Martini livery ?
davelepeef zegt
@mpgc: dat snep ik :) Maar ik kan mij voorstellen dat er kwesties mbt gebruik van merk en -rechten en weet ik wat bij komt. Én blijkbaar is dit vooral ’n initiatief om de coureur te eren, die staat natuurlijk los van de sponsor!
fisto zegt
Ook in 76 won Van Lennep Le Mans. Lijkt me wel het vermelden waard.
Taycan 4S zegt
Geniet er van Gijs! Het is je gegund!?
205zonderdak zegt
Wel een leuk gebaar van Porsche. En een aardige vent die van Lennep!
mashell zegt
Met deze prachtige kleur zijn zelfs de zwarte wielen nog te pruimen. Die middelvingerafdruk op het kofferdeksel geeft nog wat extra überhohlprestige. Toch een leuk cadeautje voor Gijs.
ericc zegt
In België werd een 911 J. Ickx-editie op de markt gebracht in beperkte oplage. Gaat dit ook gebeuren met dit model?
Of enkel deze voor Gijs?
Dutchdriftking zegt
Kijk, dat is weer eens wat anders dan een gouden horloge. Lijkt mij een toffe vent die Gijs.
pjotr zegt
Best wel een baas die van Lennep. Heeft naast Le Mans ook de Targa Florio gewonnen. Ooit een rijvaardigheidstraining met hem gedaan, mooi figuur. Haaks de schuine wand op op de kombaan van Lelystad en gelijk volgas: “Schrokken jullie?” :)
Robert zegt
@pjotr: een absolute eindbaas. Bij RTL GP was een tijdje terug nog een docu te zien, waarin ze met Gijs van Lennep die Targa Florio route nog een keertje reden, mét de 911 waarmee -ie deze ook gewonnen had. Die mensen langs de route vonden het fantastisch om hem mét die auto weer langs te zien komen, Tof ook om te zien hoe die man ook op die leeftijd nog een waanzinnige wagenbeheersing heeft. Let wel, dit was dus nog een 911 van de ‘oude stempel’, zonder elektronische hulpmiddelen, die dus nogal ‘kwispelt’ met het achtersteven.
joosstra zegt
Maar heeft Gijs die 911 nou gekregen of heeft hij hem zelf moeten betalen ? Volgens de RDW is de fiscale waarde van deze 911 € 240.000. Dan zou Porsche daarbovenop nog een aardig bedrag aan schenkbelasting moeten betalen, als Gijs hem heeft gekregen. De RDW zegt ook dat het een zakelijke auto is. Dus ik vermoed dat deze Porsche nog steeds van Pon is, en dat ze hem uitlenen aan Gijs. Hij mag er dus in rijden, maar hij mag hem niet houden. Dat vind ik dan weer minder tof van Porsche.
misschienjemoeder zegt
De tijden dat coureurs auto’s krijgen om te houden is voorbij. Van Lennep heeft vroeger een 73RS gekregen van de fabriek maar die heeft hij helaas al in de jaren 80 verkocht; anders een mooi kadootje van 5ton.