Goed gewerkt, dames!
Vandaag was het voor de organisatoren en initiatiefnemers van de kersverse W Series eindelijk de tijd om de knoop door te hakken en de 18 coureurs te selecteren die komend seizoen op de grid zullen mogen verschijnen. Na twee selectieronden hebben de bedenkers van de raceklasse die exclusief voor vrouwen is bedoeld de grootste talenten aangewezen.
Van de in totaal vier Nederlandse vrouwen die tot de kandidaten behoorden, heeft slechts één het tot de uiteindelijke selectie weten te schoppen. Lezers die zich graag verdiepen in de autosport en ook de opstapklassen volgen, zullen niet verbaasd zijn dat oud-Red Bull-pupil Beitske Visser een van de 18 winnaars is geworden. De Belgische Naomi Schiff behoort eveneens tot de beste 18 coureurs.
Stephane Kox, dochter van de Nederlandse autocoureur Peter Kox, heeft de top 18 niet gehaald, maar komt niet helemaal thuis van een koude kermis. Zij heeft de jury namelijk voldoende weten te imponeren om zich tot een van de vier reservecoureurs te mogen rekenen. Het Verenigd Koninkrijk is veruit de grootste kweekvijver van talent; liefst een derde van het rijdersveld komt uit het land. Jamie Chadwick wordt gezien als het grootste talent van de klasse. Shirley van der Lof en Milou Mets hebben het niet tot de selectie weten te schoppen.
Onder de foto vind je de 18 dames en de 4 reservecoureurs.
Dit zijn de 18 coureurs van de W Series:
Jamie Chadwick, Verenigd Koninkrijk
Sabre Cook, Verenigde Staten
Marta Garcia, Spanje
Megan Gilkes, Canada
Esmee Hawkey, Verenigd Koninkrijk
Jessica Hawkins, Verenigd Koninkrijk
Shea Holbrook, Verenigde Staten
Emma Kimilainen, Finland
Miki Koyama, Japan
Sarah Moore, Verenigd Koninkrijk
Tasmin Pepper, Zuid-Afrika
Vicky Piria, Italië
Alice Powell, Verenigd Koninkrijk
Gosia Rdest, Polen
Naomi Schiff, België
Beitske Visser, Nederland
Fabienne Wohlwend, Liechtenstein
Caitlin Wood, Australië
Dit zijn de vier reservecoureurs:
Sarah Bovy, België
Vivien Keszthelyi, Hongarije
Stephane Kox, Nederland
Francesca Linossi, Italië
gebruikersnaam3 zegt
W-series, wat een onzin, vroeger reden vrouwen gewoon mee in de F1 tegenwoordig moeten ze ineens een eigen serie hebben. Druist dat juist niet in tegen al het idee achter emancipatie waar je iemand selecteert op basis van kunde en niet van geslacht?
Schnor zegt
@gebruikersnaam3: mwa. Tennis, voetbal en wielrennen zal ook altijd gescheiden blijven. De fysieke verschillen zijn gewoon te groot. Ook in autosport (vooral formule wagens) is het fysieke verschil te groot over het algemeen te groot.
Schnor zegt
@schnor: volgende keer zal ik er eerst even overheen lezen….
stefano zegt
@schnor:
Dutchdriftking zegt
@gebruikersnaam3: Niks mis met gescheiden sporten.
gove zegt
@dutchdriftking: zolang de douches maar gemixt zijn
JanJansen zegt
@gove: en de shirtwissels na de wedstrijd traditie blijven.
sirprize zegt
@dutchdriftking: kun je tenminste niet verliezen van ’n meisje
fmgarcia zegt
@gebruikersnaam3: 107% en vrouwen was nog wel eens een issue zelfs. Als je ze een mercedes geeft heeft Kubica weer een race. Nee bedoel dit niet lullig, maar het verleden heeft bewezen dat het niet werkt! W series heeft bestaansrecht!
Edge zegt
@gebruikersnaam3: Exact. Ik vind het een nobel streven dat de groep mensen achter de W-series iets wil doen om vrouwen een opstapje te geven in de autosport, maar de W-Series is in mijn ogen absoluut niet de juiste manier om dat te doen. De juiste aanpak zou wat mij betreft een “W Junior Team” zijn, waarbij ze de talentvolle dames aan het geld hebben om een racezitje te bemachtigen in een normale, gemengde F4, F3 of F2 competitie. Daar heb je als vrouwelijk talent veel meer aan dan rondrijden in F3 wagens in een veld dat voor het gros bestaat uit coureurs die in de gemengde klassen al geflopt zijn of te oud zijn om ooit nog door te stromen naar een serieuze klasse.
carmasterr zegt
@edge: Team Aeseptogyl zette dat voorbeeld 40 jaar geleden al neer. Het verbaast met dat het inderdaad geen prestatiebeurs-programma is met een eigen team.
kjeld zegt
@gebruikersnaam3: Totaal eens, zeker in de autosport is zouden er geen verschillen moeten zijn. Kijk naar Verstappen, hij is niet super gespierd of zo. Hij is wel “fit”, maar zijn “skill” is technische kennis en sturen. Dit zijn dingen die vrouwen zeker ook kunnen. Het is alleen een feit dat er minder meisjes jong in het karting circuit gaan en blijven. Dus als de jonge-aanwas nu eenmaal (te-)dun is dan blijft de talent “vijver” te klein.
Ik zou graag een talentvolle jonge dame in de F1 zien die iedereen het snot voor de ogen rijdt. Al is het alleen al in de middenmoot (Renault, Scuderia Toro Rosso, Racing Punt, etc).
viezefreddyw zegt
Even off-topic maar ik mis iemand. Een groots iemand. @desjonnies…
Account bestaat niet meer en dat vind ik een groot gemis.
suzikubelona zegt
@viezefreddyw: RIP @desjonnies ?
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Hij is een alpaca boerderij begonnen.. rip sjonnie
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Hij ook al?
str8six zegt
@viezefreddyw: misschien kunnen we de AB redactie een verzoek tot Opsporing Verzocht laten doen hier. #seekingdesjonnies
jaapiyo zegt
@str8six: als iemand een Alfa Romeo MiTo gezien heeft mag die zich melden.
ghost zegt
@viezefreddyw: noooooooo!!! Al die mooie verhalen, ik ga ze missen!!
fromtheg zegt
@viezefreddyw: Ja nu je het zegt, jammer zeg.
depsycholoog zegt
@viezefreddyw: had ik ook al gezien ja. Mis hem!
Gulli zegt
Er zit er vast nog wel eentje tussen die 4 generaties geleden een verre Nederlandse neef heeft gehad. “Is ze toch nog een beetje Nederlands”
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Kan aan mij liggen maar ik tel op die foto toch echt maar 17 vrouwen…
ikschrijfookoverautos zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: er was er een ziek, die was die dag in het hotel.
gregorius zegt
@ikschrijfookoverautos: plannen ze straks de races zo in dat ze niet in een weekend moeten rijden wanneer ze de gezamenlijke stortvloed hebben?
(ja, excuses, 2019, metoo, dit mag niet meer).
fmgarcia zegt
@gregorius: Een grid vol supersofts hahaha
elemento zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ik kan bijna niet vatten dat ze allemaal vrouwen zijn
sportevo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: er moest toch iemand de foto maken.
Tonnie zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: eentje de foto gemaakt en de 4 reserves staan net buiten beeld.
gove zegt
als een onderdeel van de race achterwaards fileparkeren de pitstraat in is zou ik best wel willen kijken
e36thuglife zegt
Mevrouw mag ik jou rijden?
Jochempie zegt
@e36thuglife: Zwartjoekel!
Jochempie zegt
Nu is het wachten op de eerste licht-geflopte mannelijke coureur die gendertransitie ondergaat en aan de deur klopt :)
gebruikersnaam3 zegt
@jochempie: Christijan Albers zou ik zeggen… zijn testosteronlevel ligt toch al vrij laag…
…of is hij inmiddels al uit de pubertijd en heeft hij de baard in de keel?
gregorius zegt
@gebruikersnaam3: hij deed al mee aan de kwalificatie, maar was niet snel genoeg.
riddertevoet zegt
Het zal geen toeval zijn dat de donkere mevrouw geselecteerd is.
Jochempie zegt
@riddertevoet: https://en.wikipedia.org/wiki/Affirmative_action
kle500 zegt
@riddertevoet: ‘die donkere mevrouw’ doet vermoeden dat je geen idee hebt wie het is en of ze een beetje kan sturen. Of is het net als ‘die donkere meneer’ in de f1 die ze gelijk maar in d3 snelste auto hebbem gestopt en een paasr WK’s cadeau hebbem gedaan. Ook affermative action?
schuimbekje3 zegt
Zo zie je maar dat het de cultuur is in Nederland die ervoor zorgt dat er bijna geen vrouwen te vinden zijn in de auto/motorsport.
In bijvoorbeeld Engeland, Schotland breek je je nek over circuits. En in tegenstelling tot Nederland is het ipv braaf rondjes achter elkaar rijden en jezelf op je schouder kloppen dat je een curbstone van dichtbij gezien hebt ook gewoon mogelijk om echt te racen.
Afgezien van dat worden snelheidscontroles ook vrijwel altijd met een bord aangegeven, dus kun je ook alvast een beetje oefenen buiten de deur.
Het wordt ook niet gek gevonden in de UK als je een weekendje met je trackday car op pad gaat.
Hier ben je meteen een millieu terrorist, onnodig CO2 uitstoten, 2 auto’s maar liefst en natuurlijk heb je ook 2 parkeerplaatsen nodig wat in Nederland ook al een drama is.
Niet geheel verwonderlijk dat zover ik kan zien alle vrouwen die WEL doorkomen een kruiwagen hebben gehad in de vorm van een (mannelijk) familie-lid die al actief is de sport.
Grootste probleem is dan ook dat je voor je 16de levensjaar al gewend moet zijn aan snelle visuele input, wil je een beetje mee kunnen komen in de autosport.
Anders zijn simpelweg je hersenen te laat om nog genoeg verbindingen aan te maken die het mogelijk maken om met zeg 300km/h nog beslissingen te kunnen nemen.
In Nederland is het bijna schier onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen, behalve dan misschien een verdwaalde kart-rijder die voor de leeftijd van 16 al rondjes heeft kunnen rijden en daarbij #1 visuele informatie snel genoeg kan verwerken door aanmaak van neurale snelwegen en #2 feeling krijgt met onderstuur/overstuur en wegligging in het algemeen.
Zonder aanpassing van de Nederlandse cultuur zullen mensen als Stéphane Kox, Beitske Visser, Milou Mets en Shirley van der Lof grote uitzonderingen zijn en blijven. En niet lullig bedoeld, maar deze vrouwen zijn al gemiddeld 8 jaar te laat om nog groot (als in TV materiaal op za/zo) te worden in de sport. Niet verwonderd dat alleen de jongste dan ook door is gegaan in deze selectie.
maferick74 zegt
Wat een k*tfoto, hup in bikini, althans dat is toch de bedoeling van dit alles? Als ze zo goed waren xouden ze al doorgebroken zijn in de mannenwereld. Het boeit mij voor geen meter of er iemand achter t stuur zit met 1 of met 2 airbags
maferick74 zegt
@maferick74: en de eerste knuffelfoto, heerlijk. Zie je max en vettel al knuffellen? Nu al bff’s, ookal zullen buiten de races de catfights heftiger zijn. (Trekken aan haren enzo)
cortinaracing zegt
@maferick74: vrouwen kunnen niet met mannen concurreren in een raceklasse zoals F1, hou jezelf geen plaat voor het hoofd
ronaldotour zegt
Duidelijk vrouwen, allemaal lang stijl haar.
autoriteit zegt
Formule W… hier de link naar de website: http://www.formulew.nl