Een groot verschil met de 520 euro per maand die we gemiddeld per maand aan onze trouwe vierwieler kwijt zijn.
Klein verschil, voor die 520 euro die we betalen aan aanschafkosten, brandstof, onderhoud en belastingen hebben we onze eigen auto voor de deur staan. Het idee achter het Nederlandse Amber Mobility is dat je geen eigen auto meer hebt, maar gebruikt maakt van gezamenlijke deelauto’s. Een beetje zoals bij Greenwheels of car2go dus, maar met het grote verschil dat er niet per kilometer afgerekend hoeft te worden. In plaats daarvan ben je voor 33 euro per week klaar en dat is zeker voor de zakelijke veelrijders interessant.
Amber Mobility gaat zich dan ook in eerste instantie richten op de zakelijke markt met het platform Corporate Mobility. Voor werknemers van de ABN Amro in Eindhoven staat een vloot BMW i3’s klaar die volgens bovenstaand deelprincipe te gebruiken zijn. Elektrische auto’s dus, al voldoet de i3 volgens Amber Mobility niet als deelauto. Daarom werken ze momenteel aan hun eigen auto, de Amber One.
Vandaag is het eerste prototype getoond van deze elektrische auto, die is ontwikkeld door studenten van de TU Eindhoven. Het compacte wagentje biedt plaats aan vier personen en is voorzien van een 28 kWh-accu. In combinatie met een elektromotor van 40 pk op de achterwielen goed voor 0-100 in 10 seconden en een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Leuk, maar wat natuurlijk echt interessant is, is hoe ver je komt met een volle accu. Doordat het chassis van koolstofvezel moet het leeggewicht slechts 600 kilo bedragen en in combinatie met een gunstige aerodynamica moet daardoor een actieradius van 400 kilometer mogelijk zijn. Kijk, dat zijn de betere waardes!
Volgens Merien ter Houten, een van de oprichters van Amber Mobility, moeten volgend jaar de eerste zes volledig functionerende prototypes klaar zijn en moet volledige productie over drie jaar een feit zijn. Merien ter Houten is overigens een van de oprichters van Nu.nl, samen met onder andere onze eigen @sacha.
janmetdelangeachternaam zegt
Leuk idee ben alleen erg sceptisch over de prijs, snap niet hoe ze de kosten eruit kunnen krijgen
nielsnl1 zegt
@janmetdelangeachternaam: is ook onmogelijk. Zal wel subsidie / investering verhaal zijn waarbij de waarde geschat wordt op een ’toekomstige cashflow’ voor wanneer de halve wereld dit gebruikt :’) maar ach, als niemand wat zou proberen is het ook zo saai.
goodfellar1 zegt
Zou toch liever een autotje voor mijzelf hebben
kobus1967 zegt
Komt zo uit Robbedoes en Kwabbernoot, laat maar komen.
MARS zegt
Leuk om te huren in de winter, sneeuw en achterwielaandrijving.. :)
moveyourmind zegt
Het eerste waar dit aan doet denken is de aloude witkar die in 1974 in Amsterdam in gebruik gesteld werd.
http://bin.snmmd.nl/m/m1mx9lqa528m_std1024.jpg
Hetzelfde idee, een elektrische auto die collectief gebruikt kan worden, maar dan wel een stuk volwassener. Erg scherpe prijs die 33 euro per week, daarmee kan het voor veel mensen een aantrekkelijk alternatief zijn voor een eigen auto. Of als daily drive voor de liefhebber, om in het weekend de eigen benzineslurper van stal te halen.
dafmaf zegt
Mijn V40 uit 2001 op LPG kost 240 euro per maand all/in bij onbeperkte kilometers (en ja, eenderde daarvan is reparaties).
granlusso zegt
Das wat anders dan de tarieven van Share a Porsche.
rob636 zegt
Rot op met die elektrische rommel allemaal. Ik vind het verschrikkelijk
pomoek zegt
@rob636: Nou, duidelijk. Fijne argumentatie: “Ik vind het verschrikkelijk”.
rob636 zegt
@pomoek: met andere woorden, het is mijn eigen mening
nopetrolnofun zegt
@rob636: er zijn serieus mensen op autoblog die het wel wat vinden. Ik ben er ook nog niet achter hoe die hier zijn terecht gekomen?
raoufff zegt
Mooi plan, nu subsidie gaan aanvragen bij Mark Rutte die vervolgens zegt ‘pleur op’ met dit zoveelste ‘new mobility’ dinges
dirkiii zegt
Het ov is duurder
mobieler zegt
40 pk en een actieradius van 400 km. Alleen als je er in je eentje in zit. Met z’n vieren komt ie amper vooruit en kom je nog maar 150 km ver. Gokje
mobieler zegt
Maar goed. In Parijs werkt het al jaren. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autolib%27
reistje zegt
400km range, 600kilo, 33 euro per maand zijn nogal claims voor iets wat nog een prototype is.
Verder snap ik ook niet waarom het weer deelauto’s moeten worden. Ja omdat het een gesubsidieerd, studenten ding is. Er is een doelgroep voor deelauto’s maar de normale automobilist zit er echt niet op te wachten.
pomoek zegt
Deelauto’s is zeker ook niet mijn ding. Het zal echt 99 van de 100 keer zo zijn dat het ding voor je klaar staat. Maar ik wil 100% beschikbaarheid. Verder wel een kek gebakje.
scaglietti612 zegt
Deelwagens voor 33 euro/week, failliet binnen het jaar? Ik vraag mij af wat mensen met die deelwagens allemaal uitsteken. In Oostende kom ik regelmatig eens in de buurt van een Cambio-parkeerplaats (en ik mag verder gaan zoeken voor een plaatsje :) ). Eens gaan kijken naar die afschuwelijke Citroen met oranje spiegels en wat the hell steken ze daarmee uit. Bumpers rondom volledig beschadigd, vol krassen, spatbord die half loshangt (idem voor de voorbumper), barst in het achterlicht en de wieldoppen zijn rijp voor de schroot. Maar het ergste waren toch wel de banden, vol kappen en missing rubber. Geen wonder dat die andere deelwagen van Cambio totaal aan gort is gereden bij een frontale botsing, enkel de oranje spiegelkapjes bleven precies over. Aan het zilvermeer stond er ook een deelwagen, een berlingo dacht ik. Ook weer met zijn banden tegen de borduur gedrukt. Voor hetzelfde geld zijn die banden onderhuids beschadigd en de volgende moet er dan mee weg. Dat mensen maar zelf de volledige kosten dragen en de verantwoordelijkheid of moeten ze maar een plooifietsje kopen en hup de bus op.
roppp zegt
@scaglietti612: Belgen hè….. Wij Hollanders zzijn zzoo nnie….
thoisss zegt
Ik geloof hier voorlopig nog niet in. Het grootste probleem hiermee is dat veel mensen echt varkens zijn en alleen aan zichzelf denken. De free-to-go auto’s die ik wel eens schoon moet maken laten dat heel duidelijk zien.
vroaaar zegt
Als ze zich richten op de zakelijke veelrijder, dan rijdt die er dus veel mee en staat ie daarnaast veel en vaak aan de laadpaal. Met wie en wanneer deel je ‘m dan? Er blijft dan namelijk weinig tijd over voor een andere gebruiker….en die zou wel gek zijn om daarvoor dan ook €33 te betalen!
shicomm zegt
ah , dus daarom werkt het systeem met de gedeelde elektrische smarts zo goed…
Het idee was er al eerder maar het is min of meer duidelijk dat er bijzonder veel nadelen aan zitten , met name door het opladen van de accu’s…
In dat opzicht zou je net zo goed de mirai als deelauto in kunnen zetten waarbij je het gegeven dat je maar op een handjevol plekken in NL kunt tanken even vergeet…
ViperArry zegt
Wat een sentimenten allemaal… “ik wil 100% en mijn eigen auto”.
Niemand die blijkbaar enige tijd terug de toekomstplannen van Elon Musk heeft gelezen. Kort, de Tesla’s kunnen zelfstandig rijden. Op t moment dat jij zou parkeren zet ie je af en rijdt ie naar de volgende (betalende) klant. Op die manier verdien je geld aan je auto op het moment dat ie normaal zou stilstaan….
Lijkt nog toekomstmuziek, maar dit wordt sneller gemeengoed dan we ons nu kunnen voorstellen.
roeldriesvink zegt
Wie onderhoudt het interieur van een deelauto? Er wordt in gerookt, gegeten, gedronken, gespoten (met spuitbussen). Hoe voorkom je dit of los je dit op? Wordt het interieur van traanplaat gemaakt met een RVS stuurwiel en stoelen?