In deze auto stappen is misschien nog wel beter voor het milieu dan thuis op de bank blijven zitten.
Als het gaat over auto’s die goed voor het milieu zijn wordt daar meestal mee bedoeld: auto’s die minder slecht voor het milieu zijn. Als je het Moeder Aarde écht een plezier wilt doen moet je gewoon niet in een auto stappen. Heel simpel.
Toch is er nu een auto die wel degelijk goed is voor het milieu. Een Nederlandse auto zelfs, want het gaat om een project van TU Eindhoven. Een team van 35 studenten heeft een auto ontwikkeld die volgens hen actief bij kan dragen aan het verminderen van de opwarming van de aarde. Jazeker.
Auto’s die geen CO2 uitstoten kennen we inmiddels, maar deze auto – Zem genaamd – gaat nog een stapje verder. De auto neemt namelijk CO2 op. Daarmee zou deze auto dus écht goed voor milieu moeten zijn.
Hoe werkt dat precies? In de auto zit een speciaal filter dat CO2 af kan vangen. Het gaat om – hou je vast – ongeveer 1 kilo per 10.000 km. Dat zet niet echt zoden aan de dijk, aangezien een gemiddelde auto over diezelfde afstand zomaar een ton aan CO2 de lucht in slingert.
Toch kan hun vinding wel degelijk een groot effect hebben volgens de studenten. Als auto’s op grote schaal van zo’n filter worden voorzien kan er namelijk toch een hoop CO2 worden afgevangen. Bovendien kan het filter nog effectiever gemaakt worden in de toekomst. De studenten zijn nu bezig patent aan te vragen op hun uitvinding.
Van de auto worden verder geen specificaties bekend gemaakt. Het is ook vrij duidelijk te zien dat het nog een prototype is. Toch zijn de studenten van plan de Zem verder te ontwikkelen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar het filter lijkt toch het meest interessante onderdeel te zijn.
Rudy zegt
Volgens mij is het beste voor het milieu gewoon doorrijden met je bestaande auto?
(of het moet een VW zijn uit het dieselgate tijdperk…)
p993 zegt
Heel juist…vertel het ook aan tesla fanboys
e36thuglife zegt
Mooie panel gaps man.
Johanneke zegt
Mooi hoor! Hopelijk is het filter niet al te duur om te maken, en kunnen ze de efficiëntie wat verbeteren.
En het filter moet natuurlijk wel CO2 arm geproduceerd kunnen worden natuurlijk, anders stoot je netto nog steeds uit. Succes aan de makers.
amphiby zegt
Natuurlijk heeft het wel effect. Als auto’s op zo’n manier gaan rondrijden scheelt het dus ongeveer een ton + 1kg per 10.000km in vergelijking met het huidige wagenpark. Ik vind dat nogal wat.
dawwg zegt
Ja, maar in de praktijk zal het er wel tussenin zitten; wat is de range en bij welke snelheid; hoe je laadt – uitsluitend middels (de ingebouwde) zonnepalen of andere CO2-neutrale stroombronnen (en nee, certificaten tellen niet).
Ook heeft dit heerlijke waggie geen kreukelzones, airbags of overige verplichte veiligheids- en privacyschendende-meuk vermoed ik en is de duurzaamheid en CO2 belasting van onderhoud en vervangende onderdelen volgens mij ook nog niet doorberekend / in ieder geval nog niet gepubliceerd. Goed initiatief, je moet ergens beginnen, maar met een paar honderd kilo extra gewicht ziet de rekensom er wel meteen anders uit. Ik hoop dat ze dit kunnen schaalvergroten naar de (mobiliteits-) grootvervuilers zoals schepen en vrachtwagens; daar is een netto effect meteen erg significant (met name mammoet-tankers b.v.)
sprankel zegt
Als je lucht door een filter stuurt heb je een weerstand, die weerstand moet gecompenseerd worden, die compensatie vraagt energie, die energie komt altijd met een CO2 kost ook al haal je het uit zonnepanelen.
Andere vraag, hoeveel CO2 uitstoot heb je door de levencyclus van die filter?
Met 1kg per 10 000 km heb je 0,0 speling, ze zouden beter hun tijd steken in het vinden van toepassingen om gecapteerde CO2 te gebruiken in plaats van het onder de grond te steken. Dat zou het kostenplaatje voor de industrie drukken en dus de economische impact ervan beperken.
z3cabby zegt
De panel gaps even buiten ogenschouw gelaten, is het wel een kek, Japans ogend karretje.
maotje zegt
Co2 uitstoot heeft vrijwel geen invloed op het milieu.
Co2 is verantwoordelijk voor klimaatverandering.
Pallas zegt
Precies, maar weinig mensen kennen het verschil tussen milieu, klimaat en weer…
Julian zegt
Achterzijde doet me ergens denken aan de TVR Griffith