Je kunt deze Alpina B3 Touring kopen mét Nederlandse platen, alleen niet in Nederland.
Er kunnen vele redenen zijn om een auto te importeren. Soms is het goedkoper. Soms zoek je een zeldzame specificatie die elders veel populairder was dan hier. Soms is een auto hier überhaupt nooit geleverd. Het kan dus gebeuren dat een auto de hele wereld over reist om van eigenaar naar eigenaar te verschuiven.
Alpina B3 op geel
Zo ook deze Alpina B3 3.2 Touring, een E36. Alpina Tourings zijn eigenlijk altijd gaaf, omdat BMW M het zo lang vertikte om ze in grote getallen of überhaupt te bouwen (in het geval van de 3 Serie). En aan een Alpina kleeft altijd een soort magie. Logisch dus dat je redelijk forse stappen durft te zetten om zoiets te bemachtigen. Er zijn er immers maar 89 van.
De Nederlander die deze Alpina E36 naar ons land heeft geïmporteerd in 2017, heeft hem uit Japan gehaald. Hij heeft toen drie jaar in ons land geleefd met kenteken RR-092-J. Daarna werd ‘ie in 2020 weer geëxporteerd. En nu staat ‘ie in: de VS.
Uiteraard mocht je deze toen 25-jarige E36 Touring naar de VS halen zonder te veel gedoe. Maar de Amerikaan die hem heeft geïmporteerd heeft de Nederlandse platen er gewoon op laten zitten! In de VS heb je in vele staten geen voorplaat nodig en dus mag je in theorie gewoon alles voorop plakken wat je wil. Zo kun je dus een ‘Nederlandse’ Alpina B3 tegenkomen in de VS.
Te veil
En dat ene exemplaar staat nu op Bring A Trailer, waardoor iemand anders mag genieten van deze Alpina B3 3.2. Het gaat dus om de versie met de 3.2 liter grote zes-in-lijn die er af fabriek 265 pk uit perst. Uiteraard schakel je met de hand, wat dit exemplaar wel erg gewild maakt.
Ook de specificatie helpt, Alpinablauw met de welbekende striping en de iconische velgen. De stoelen zijn van stof, maar wel met een bijzonder motiefje erin. En houten inleg in de middenconsole, om ook iets van luxe erbij te betrekken.
Kopen
Kortom: een buitenkansje en een bijzonder verhaal met Nederlands kenteken in de hoofdrol. Er is genoeg gedaan om de Alpina E36 B3 3.2 in vrijwel uitmuntende staat te houden en met 176.000 km op de klok heeft hij nog voldoende in zijn mars. Daar betaal je echter ook voor. Je mag er nog (net) op bieden, maar voor minder dan 31.500 dollar maak je al geen kans meer. Op zich een unieke kans om iets op Nederlands kenteken te kopen, maar dan niet in Nederland. Koop dan!
Mas-Estate zegt
Ben meestal niet zo’n E36 fan maar dit maakt toch wel erg hebberig!
Die velgen lijken overigens erg op de Style 32 wielen van BMW.
ouwedibbes83 zegt
Ook zo’n tijdloos ontwerp. Staan goed onder heel veel BMW series
styns zegt
Scherp opgemerkt. Ik denk eerlijk gezegd dat het andersom het geval is. Het Alpina veelspaakdesign loopt (rolt) langer mee dan de styling 32. En ook langer dan de styling 4.
harrie zegt
Die uiterlijke Alpina Edelkitsch heeft me echt nooit kunnen bekoren.
kniesoor zegt
Tot en met de 80-er jaren misschien okee, daarna inderdaad wat achterhaald.
escort77 zegt
Opvallend dat die kentekenplaten niet zijn ingeleverd bij de export.
GAIK-platen, gecontroleerde afgifte en inname kentekenplaten. Dan worden die toch ingenomen en doormidden geknipt of onbruikbaar gemaakt bij sloop of export?
Gele Koplamp zegt
Vond het ook opvallend dat op foto’s in de advertentie de NL-plaat nagemaakt leek met een afwijkend lettertype
lenferink zegt
Nee hoor, het letterype op de platen is gewoon “Kenteken Smits 2013”
Gele Koplamp zegt
Toch niet helemaal: https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2024/04/1996_bmw_alpina-b3-3.2-touring_4897-73331-scaled.jpg?fit=1152%2C2048
En in de bijbehorende Youtube ‘mini-docu’ kom ik deze platen ook tegen. Lijkt wel een GAIK-plaat met Duitse letters.
lenferink zegt
Dit zijn geen GAIK-platen. De lamineercode ontbreekt. Deze tekstplaten kun je gewoon bij je automaterialengrossier bestellen.
Dutchdriftking zegt
Ook humor, de huidige eigenaar heeft deze te koop staan omdat hij nu de e36 v8 heeft. Ik meen ook via Nederland. Hij is te vinden op YouTube.
scrmeagle zegt
Prachtig