Om onduidelijke redenen moet het magnifieke erfstuk het veld ruimen.
Alfa Romeo is nog steeds een merk dat het hart van menig autoliefhebber harder doet kloppen. Het bestaat dan ook al heel lang en heeft in de loop der jaren een aantal absolute juweeltjes op de wereld gebracht. De laatste decennia waren wellicht niet de beste voor het merk uit Milaan, maar we hopen nog steeds dat de Giulia (rijtest) en Stelvio (rijtest) de opmaat vormen naar nieuwe gloriedagen.
Deze unit die in februari onder de hamer gaat heeft echter weinig te maken met moderne Alfa’s, los van zijn logo en cuore sportivo. Het betreft namelijk een 8C. Nee, niet die recente die gebaseerd was op de Maserati Granturismo, maar een oudje uit 1939, om precies te zijn een 8C 2900B Touring Berlinetta. Voor en in de meest donkere dagen van de 20ste eeuw onstonden een handjevol van deze lichtpuntjes, met een chassis gebaseerd op Alfa’s Grand Prix racer en een koets van Touring. Onder de kap huist een acht-in-lijn van 2.9 liter die wordt geassisteerd door twee compressors. Deze Alfa heeft met recht een sportief hart.
Een sportief hart waarmee de Italiaan in het verleden het hart van een Nederlander veroverde. De plaatjes liegen namelijk niet: er zit inderdaad een Nederlandse plaat op de rode schicht. Een plaat die je dus gewoon kan intikken bij de RDW, waar je vervolgens dit soort geinige informatie terugvindt:
Eigenlijk zou iemand dus de nobele taak op zich moeten nemen om dit stukje Italiaans cultureel erfgoed binnen de landsgrenzen te houden. Maar ja, dan moet je dus naar schatting ongeveer 25 miljoen kunnen overmaken. In Dollars weliswaar, dus dat scheelt dan weer. Ook wel fijn; je hoeft in ieder geval niet terug naar de dealer voor een terugroepactie:
benvan zegt
Ik weet dat het – kort rond de bocht – een stuk blik op 4 wielen is, maar deze wagen is simpelweg ontroerend mooi.
mennok zegt
Prachtig.. wat een kunstwerk. Écht mooie auto’s worden tegenwoordig niet meer gemaakt naar mijn bescheiden mening.
drdre1 zegt
@mennok: bijna helemaal mee eens. Heel soms wordt er nog iets moois geproduceerd, maar de oude klassieke vormen blijven gewoon tot de verbeelding spreken.
rolov zegt
@mennok: 8c? ;)
davelepeef zegt
@rolov: erg mooi wel, alleen jammer dat dat de body is en dat het niet vanaf nul een stuk engineering is. Toch??? Het is gewoon niet allemaal Alfa eigen. Datzelfde heb je ook met hedendaagse ontwerpen van bijvoorbeeld eeeuhhh…. Touring? Die nieuwe Disco Volante? Ik vind het bonuspunten en daarmee een premium prijs waard als het vanaf nul tot een bepaald model is gekomen, zonder voort te borduren op een al dan niet succesvolle basis van een ander.
JanJansen zegt
Een foto van de voorzijde graag.
f40racer zegt
@janjansen: https://www.ultimatecarpage.com/img/Alfa-Romeo-8C-2900B-Lungo-Touring-Berlinetta-61526.html Hier luiwammes
rufctr01 zegt
Dit is echt schitterend om te zien!
Maar…25 miljoen dollar vind ik wel heel veel voor deze auto!
pindakoning zegt
Doe mij maar een 159
giulio zegt
@pindakoning: 159 / 158.. zou voor mij ook een moeilijke keuze zijn.. een grand prix auto of deze supercar uit de jaren ‘30.. doe toch maar de alfetta
rammillius zegt
Prachtige auto. Mooier als de 159 die ik heb. Zou hem zo willen hebben. Maar ik heb geen 25 miljoen liggen ?
ikleesookoverautos zegt
@rammillius: mooier dan
jeroenwz zegt
@ikleesookoverautos: naal tazi!
e36thuglife zegt
Nee dank je geef maar gewoon 25 mili daar kan ik een paar duizend E36 M3tjes en 328i tjes van halen.
ibssr zegt
Prachtig merk, fantastisch design en indrukwekkend sportverleden. De historie van Alfa Romeo gaat verder terug dan Ferrari en Porsche.
mnmg zegt
@ibssr: ja eens, toen Ferrari en Porsche hun eerste modellen maakten had alfa met de 6c en 8c series al historie geschreven.
skinnybmw zegt
Afkeurpunten APK
Dit type auto wordt tijdens een APK het meest afgekeurd op de volgende punten:
– Stuur- of fuseekogel met slijtagespeling<= 1.0 mm
Overmatige olielekkage
– Werking/toestand verplichte lichten/retroreflectoren
– Band met profieldiepte tussen 1.6 en 2.5 mm
– Afstelling dimlicht
?
dirkiii zegt
@skinnybmw: klopt wel had die van mij ook.
SpiderIV zegt
Wat een plaatje!
NB @Jaapiyo even het correcte embleem plaatsen, deze is wel erg erg modern ;-)
right zegt
Bijzonder mooie auto, icoon.
Gaat dat bedrag zeker opleveren.
ghost zegt
They don’t make em like this anymore..
Vrij naar Kanye West.
Maar holomoly..wat een beauty!!
kniesoor zegt
De auto, die de poster van de tentoonstelling “La belezza necessaria” van enige jaren terug in A’dam, als ik me niet vergis. Auto van uitzonderlijke schoonheid.
bisazza zegt
@amghans: tjeetje dat is me een tijd terug! Erg scherp! Ik heb het boek thuis nog liggen van deze tentoonstelling
hjhj zegt
Die foto van linksachter, wat een prachtig lijnenspel, kunst op wielen. Jammer dat zoiets moois met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dit land gaat verlaten.
porsche928 zegt
Ik denk niet dat die de 25 miljoen gaat halen.
tjorque zegt
8 in lijn biturbo hoe zou dat klinken?
Als dat een extra dimensie meegeeft aan het prachtig geluid van een straight six, dan ben ik op slag “verliefd” ?
potver7 zegt
@tjorque: je weet het verschil tussen een compressor en een turbo?
tjorque zegt
@potver7: jazeker, ik doelde in mijn comment vooral op de cilinderconfuguratie
Alfarobert zegt
Bijna dezelfde 8C 2900B Lungo staat bij mij op de Amerikaanse koelkast in het doosje met achtergrond natuurlijk.Denk dat het de mooiste Alfa is die ze ooit gemaakt hebben.Wat een schoonheid he
goodolddays zegt
Moeilijk te zien wat deze auto een 25 miljoen zou rechtvaardigen…
karaya zegt
@goodolddays: Hans Anders.
jeroenwz zegt
Dit is zo’n mooie auto. De mooiste vooroorlogse auto imo. Ik heb er zelfs een boek over van Simon Moore. Prachtig boek, waarin elke individuele auto wordt behandeld en besproken.
spykerboy zegt
25 miljoen voor een auto die met een beetje geluk 150 kan halen ofzo, nooit onderdelen voor kan krijgen, uberhaupt kan parkeren ergens in nl of wat dan ook… no thx, koop ik liever 25x een en dezelfde auto van 1 miljoen…