Dichterbij het origineel kom je niet.
De AC Cobra is en blijft een gaaf ding. De bijzondere jaren ’60-roadster behoort tot de vroege dagen van de musclecar, toen gigantische motoren gewoon nog konden. Het geestekind van Carroll Shelby zette AC Cars op de kaart met één van de meest legendarische sportwagens die er ooit is geweest. Het is daarom een zeer gewilde auto, een originele bemachtigen is alleen uitbesteed aan de écht rijke mensen.
Gelukkig zijn er goedkopere opties. Eén van die opties is zelf klussen, al is dat slechts relatief goedkoop. Je kunt ook naar de replicamarkt toe. Ook daar kun je besparen op de kosten, maar dan rijd je wel een beetje voor paal. Het wordt dus sowieso een kostbare aankoop. Dus doe het dan gelijk goed.
Door in zee te gaan met deze AC Cobra bijvoorbeeld. Het originele bouwjaar 1965 wordt gebruikt en je hebt een arendsoog nodig om de verschillen met de echte te vinden. Dat komt omdat de auto een product is van Superformance, een Amerikaans Zuid-Afrikaans bedrijf dat ‘Cobreplica’s’ maakt onder licentie van Shelby zelf. De motor is een 7.5 liter grote V8 met 535 pk. Da’s nog eens een dikke bak power!
De prijs is relatief voordelig maar nog steeds niet mals: 95.000 euro. En er hangt toch zo’n zweem overheen van ‘ja, maar het is een neppert’. Mocht je dat niet uitmaken en de Cobra-ervaring het enige zijn wat je interesseert, dan is dit de auto voor jou.
dondeboer zegt
If you can touch it, it’s real. Met zo’n ‘nepper’ durf ik tenminste nog de weg op. Hoewel, 500pk in zo’n ding vereist wel iets meer rijvaardigheid dan ik tot nu toe heb opgedaan.
camber24 zegt
@dondeboer: Vind ik dus ook. Van de AC Cobra zijn aardig wat replica’s, waarvan er toch wel wat er dikke prima uitzien. In ieder geval waarbij de proporties kloppen. Juist datgene is vaak het lastigste. Veel liever zie ik dan goed gelukte replica’s op de weg, dan het origineel dat weer weggezet wordt in een garage. Voor mij graag een lekkere replica als dit!
rollingstoned zegt
@dondeboer: Ja, deze ziet er een heel stuk beter uit dan die verlaagde die hier onlangs voorbij kwam…
https://www.autojunk.nl/2018/07/cobra-223634
E34M5Touring zegt
Superformance komt toch uit Zuid Afrika? Maar goed, erg gaaf! Wel flink wat pk’s voor zo’n tricky auto.
Resik zegt
@e34m5touring: Dat klopt en worden zonder motor en versnellingsbak aan de USA geleverd. Daar kan de klant bepalen welke motor en bak erin gaan.
E34M5Touring zegt
@resik: Ze zijn sinds kort een samenwerking aangegaan met Roush, dus ook die motoren (zoals bijv. de 9k RPM motor uit Hoonicorn) zijn sinds kort leverbaar.
chriscross zegt
Zeker weer minimaal 50% van de kostprijs naar de overheid?
moveyourmind zegt
@chriscross: Kon in dit geval nog wel eens meevallen, het bouwjaar van dit exemplaar is op papier 1965.
e36thuglife zegt
@moveyourmind: Hoe dan? Dan moet je toch een chassis uit 65 hebben?
ghost zegt
Ah H.A.I. In Rijnsburg. Mooie zaak is dat on te zien, reed er vd week toevallig nog langs.
lekkaah zegt
Ga naar lemans en je ziet er tientallen, allemaal blauw of paars en 90% is uk, allemaal replica’s maar prachtige wagens, zon auto die zo uniek is dat als je iets maakt wat er ook maar op lijkt er niet uiziet. Fantastisch ontwerp
lekkaah zegt
@lekkaah: en er zat overigens een hagenees bij met zo’n ding, arme man had reuma maar blowde als een gek (moderne pijnstiller), een fantastische uitvoering en prachtige maten om zich heen
racemees1 zegt
De enige auto waarvan een replica is geoorloofd.
kle500 zegt
@racemees1: Deze en toch ook de daytona coupe..
notsobig zegt
@racemees1: En de Lotus 7?
BaRa zegt
@notsobig: Overbodig want de Lotus 7 bestaat nog steeds onder de vorm van het hedendaagse Caterham.
djlens zegt
Ze maken idd ook de Daytona Coupe en de GT40, zou persoonlijk gaan voor de Daytona Coupe zijn er orgineel maar 4 van en de replica is veel sneller?
carfreakjim zegt
@djlens: Er zijn er 6 van en alle zes bestaan ze nog. Persoonlijk zou ik ook voor een daytona coupe gaan, maar dan zo trouw mogelijk aan het origineel.
f31bmw320d zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
itiswhatitis zegt
Hmm doe mij er toch maar een met een smallblock
skinnybmw zegt
Hoe kan het zijn dat bouwjaar 1965 aangehouden wordt?
Resik zegt
Door de RDW wordt dit niet geaccepteerd dat een het een bouwjaar 1965 zou zijn. Dit zal dan ook de reden zijn dat de erbij vermeld staat “Export only”, want je krijgt deze niet ingeschreven in NL als ´65.
rollingstoned zegt
“Dichterbij het origineel kom je niet.”
@720s: Dat is niet helemaal waar natuurlijk. De AC Cobra is gebaseerd op de AC Ace, die op haar beurt weer sterk geinspireerd was door de Ferrari 166 Barchetta. ?
Resik zegt
@rollingstoned: Ja, AC Ace ontworpen door John Tojeiro. Later was hij mede-eigenaar van DJ Sports Cars en was de naam van hun replica “Dax Tojeiro”.
polpol33 zegt
Hoe zit dat met de versnellingspook? Hoe zou dat schakelen met een pook die de “verkeerde” kant op wijst?
tenaci zegt
Dit is natuurlijk de replicatop. Maar een nette Dax metgekietelde Rover V8 (die Amerikaanser zijn dan menigeen vermoedt) kan ook erg mooi zijn.
Robert zegt
@tenaci: de Rover V8 is an sich al weer een ‘replica’ omdat dit een in licentie gebouwde Buick motor betreft.
tenaci zegt
@RRRobert: exact, de Buick 215
cossiekiller zegt
Dit is mijn ultieme autodroom. Hopelijk wordt het ooit nog echt… Enkel de dikke banden met 15″ velgen eronder en klaar.
Een Superformance replica is in bijna alle opzichten beter dan een echte Cobra.
-Kosten zijn veel lager;
-Er zit een buizenchassis onder ipv van het originele zwakkere ladderchassis.
-De remmen zijn veel beter dan het origineel.
-De motor is met veel moderner stukken opgebouwd en verbruikt aanzienlijk minder met toch nog 50 a 100 pk meer.
Enkel de carrosserie is in dit geval fiber ipv aluminium. SPF maakt die ook, maar zijn minstens de helft duurder.
@720 De motor is 7L (427ci) ipv 7,5. Hier houdt SPF zich ook aan het origineel als er geen 350ci in ligt.
Loek zegt
@cossiekiller: ze zeggen zelf dat er een 7.5 liter grote unit in ligt.