Sterker: er zit helemaal geen verbrandingsmotor meer in.
De Porsche 911 is een thema waar je werkelijk eindeloos op kunt variëren. Porsche heeft natuurlijk zelf al talloze varianten van de 911 uitgebracht, maar vervolgens zijn er ook nog andere partijen die er weer hun eigen draai aan geven. Op Interclassics zijn daar een aantal interessante voorbeelden van te vinden.
We schreven al over een fraaie Von Schmidt en een Singer die we aantroffen op de beursvloer, maar er stond ook nog deze 911 van Zero Classics. Die naam doet misschien geen belletje rinkelen, maar dit is ook een Nederlands bedrijf.
In tegenstelling tot de Singer en de Von Schmidt is dit géén backdated 964. De basis voor deze auto was nog de klassieke 911, al gaat het wel om een laat exemplaar uit medio jaren ’80.
Dat is echter niet het belangrijkste verschil met de eerdergenoemde restomods. Het belangrijkste verschil zit ‘m in het ontbreken van een boxermotor. Je kijkt hier naar een volledig elektrische 911. De naam ‘Zero’ slaat dus op nul uitstoot.
Met het verwijderen van de motor verwijder je een groot deel van de charme van een klassieker, maar goed, je kunt het ook zien als een hele fraaie EV. En deze 911 is een stuk vlotter dan het origineel. Met 400 pk en 500 Nm koppel sprint deze elektrische Elfer in 3,5 seconde van 0 naar 100 km/u.
De auto is voorzien van een accu met een capaciteit van 70 kWh, die goed is voor een range van 400 km. Dat moet wel genoeg zijn voor een ritje op een zondagmiddag. En het gewicht? Dat komt uit op 1.400 kg. Dat is relatief zwaar voor een oude 911, maar alsnog lichter dan een 992…
kniesoor zegt
Er zijn allerlei klassiekers, die wat mij betreft prima omgebouwd kunnen worden naar EV. Maar in het geval van zo’n ouwe 911 zou ik de raspende flatsix teveel missen. Dus die niet.
doublechevron65 zegt
Of komt het geluid uit speakers, zodat je er toch wat aan hebt? De charme is/was juist de boxer in je oren.
erik911 zegt
Mooi ding! De looks maken veel goed. It’s the (only) way forward. Gewoon je AirPods in doen en een geinig muziekje opzetten. Of boxergeluiden 😅
Robert zegt
Jij durft! Da’s geen populaire mening, hier.
Maar ik vind het ook wel wat hebben. Zeker met de wetenschap dat je met de huidige performance ook moderne 911’s het heel erg lastig kan gaan maken.
Hawkeye72 zegt
In sommige culturen word je opgehangen voor zoveel heiligschennis…
sizedoesmatter zegt
En terecht! Wat een barbaren dat zij dit een klassieker aan doen; héél erg zonde!
Deze mensen ….. ik ging bijna iets onaargdigs posten……
alfa147ti zegt
Ook de niet boxer in een 992 klinkt nog steeds redelijk kan je vertellen ook al is het minder dan laatste boxer, maar een 911 met EV zou verboden moeten worden.
Fahrzeugidentifikationsnummer zegt
Zie hier een video van deze auto. https://youtu.be/xiAdX2pGshc?feature=shared
moosecar zegt
Tja, mooi project natuurlijk. Maar met een vanaf prijs van 300.000€ excl BTW, zou ik kiezen voor Tesla model 3 en een 2ehands GT3 ernaast.
Jan VD zegt
Echt zonde is totaal geen cent meer waard juist de prijs van oud metaal het belangrijkste wat een Porsche zo authentiek en kenbaar maakt het geluid van een stevige Boxermotor is verdwenen en klinkt nu waarschijnlijk als een stofzuiger of haardroger… Pfff belachelijk..!!! die ombouw van oldtimers naar die EV rommel zou verboden moeten worden.. Is schandalig En onbegrijpelijk daar wil je toch niet mee rondrijden met een stofzuiger op 4 wielen haha 😂 sukkels ..!!?
zjos zegt
Auto rijden met een oude 911 is emotie.
Haal je het (motor)hart eruit dan is de emotie ook weg.
Iemand die zoiets maakt, of koopt en met zo’n ding gaat rond rijden heeft er niets van begrepen.
Triest dit.
mashell zegt
Emotie zit in de mens, niet in de auto. Uiteraard kan de auto emoties opwekken in de mens. Maar dat kan elke auto, hangt er gewoon vanaf hoeveel de mens er zich voor openstelt. Als je jankbui maar sterk genoeg is wordt je ook van een elektrische klassieke 911 emotioneel. Of bekjjk anders even de factuur…
mashell zegt
Waar laat je een 70kW batterij in een klassieke 911? Hopenlijk niet achter de achteras.