Het zijn er een hoop, dus ga er voor zitten.
Over precies één week gaat de Dakarrally weer van start vanuit de Peruviaanse hoofdstad Lima. In krapweg twee weken zullen de in totaal 534 deelnemers aan de start verschijnen van de 41ste editie van de meest uitdagende rally op aarde. Tot de meer dan vijfhonderd starters behoort ook een aanzienlijk deel Nederlanders. In dit artikel kun je zien welke coureurs er binnenkort deelnemen aan de uithoudingswedstrijd.
Net als bij enkele andere disciplines is het buitengewoon om te zien waar een klein land in kan uitblinken. Van de 534 deelnemers levert Nederland liefst 28 coureurs aan en een kwart daarvan maakt nog eens hun officiële debuut. Met ongeveer 5 procent van het totaal rijdersveld vestigt Nederland zich hiermee op de derde positie, voor wat betreft het aanleveren van deelnemers. Alles bij elkaar komen de deelnemers uit liefst 61 verschillende landen.
Met name bij de motoren herkennen we veel nieuwe gezichten. In totaal zijn er liefst zes Nederlanders die voor het eerst aan de start van de woestijnrally verschijnen. Dit is de helft van alle Nederlandse motorrijders. Tevens vinden we in deze categorie ook weer de enige Nederlandse vrouw: Mirjam Pol. Bij de auto’s rijden er in totaal slechts zes Nederlanders mee, maar hier herkennen we juist meer gevestigde namen. Zo zien we Toyota-fabriekscoureur Bernhard ten Brinke, die vorig jaar een etappe won, Erik van Loon en ook de gebroeders Coronel, die niet geheel toevallig weer een auto delen. Bij de vrachtwagens komen er liefst tien coureurs in actie. Uiteraard is Gerard de Rooy weer van de partij, maar we moeten ook niet vergeten dat de familie van den Brink aan de start verschijnt. Opmerkelijk is hier vooral bijrijder Mitchel, die met zijn 16 jaar de jongste deelnemer ooit wordt.
Hieronder bekijk je het volledig overzicht.
Motoren
#55 – Mirjam Pol
#60 – Edwin Straver
#67 – Marcel Snijders
#83 – Sjors van Heertum
#93 – Herwin Hopmans
#106* – Gerben Lieverdink
#122 – Guillaume Martens
#123* – Mark Tielemans
#124* – Martien Jimmink
#126* – Marcel Piek
#129* – Paul Spierings
#132* – Wesley Pittens
Auto’s
#309 – Bernhard ten Brinke, Xavier Panseri (FRA)
#317 – Erik van Loon, Harmen Scholtalbers
#336 – Erik Wevers, Ashley Garcia Chavez (PER)
#339 – Maik Willems, Rob van Pelt
#347 – Tim Coronel, Tom Coronel
#370* – Michiel Becx, Edwin Kuijpers
Trucks
#503 – Gerard de Rooy, Moi Torrallardona (SPA), Darek Rodewald (POL)
#506 – Martin van den Brink, Wouter de Graaff, Mitchel van den Brink
#509 – Ton van Genugten, Peter Willemsen (BEL), Bernhard der Kinderen
#512 – Gert Huzink, Rob Buursen, Martin Roesink
#513 – Maurik van den Heuvel, Peter Kuijpers, Martijn van Rooij
#522 – Gerrit Zuurmond, Jasper Riezebos, Klaas Kwakkel
#525 – William de Groot, Ben van de Laar, Bert van Valkenburg
#528 – Richard de Groot, Raph van den Elshout, Jan Hulsebosch
#531 -Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch, Frank van Hoof
#532 – Ed Wigman, Joël Wigman, Dirk Schatorie
*Debutanten worden aangegeven met een asterisk.
banaanvraag zegt
De trucks gaan uiteraard leuk worden met 3 trucks van Team de Rooy en de Renaults van o.a. mammoet en riwald. (Mammoet gaat hopelijk de top3 eindklassement wel halen). Maar in de auto’s zijn er ook 3 gegadigden voor een top 5 finish in het eindklassement.
saxoke zegt
Een 1-2-3 bij de trucks voor Team de Rooy zou erg mooi zijn. Bij de auto’s mogen Ten Brinke en Van Loon heel hoog eindigen (Op het podium). Bij de motoren heb ik geen idee wie waar zou kunnen/mogen eindigen. Bij de trucks zou Martin van den Brink wel eens een verrassing kunnen worden, hoewel ik toch de Rooy met zn team een volledig podium gun. Zij blijven de enigen die het echt tegen die Blauwe Russen van Kamaz kunnen opnemen, dat laten ze nu al een 15 tal jaren zien. Gerard de Rooy en Ton Van Genugten hebben vaak genoeg geproefd van etappe overwinningen, om er weer een succes van te maken.
cloverleaf zegt
Moeten we geen Autoblog Dakar Team oprichten. Hoorde @Wouter op BNR Autoshow net nog zeggen dat je met een opgehoogde Porsche Lady Boxter voorzien van winterbanden een heel end komt!
mark997gt3 zegt
De Dakar wordt zo langzamerhand een race voor oudere rijke heren… Dit geldt zeker bij de vrachtwagens.
Rudy zegt
@mark997gt3: Een race voor de rijken is het al meer dan 10 jaar volgens mij. Er is een kleine top groep die leeft van dit soort rally’s (schat een 5 – 10 motor en auto rijders), voor de rest is dit vooral een hele dure hobby.
Enige manier om “redelijk betaalbaar” mee te rijden is als support team.
dakarbemo zegt
@mark997gt3: elke serieuze race is duur, zeker als je over zulke langdurige evenementen als de Dakar hebt. Dat krijg je niet georganiseerd voor 500 pp laat staan dat je een voertuig kan aanleveren voor kleingeld wat door de veiligheidskeuring heen komt…. das toch allemaal niet gek. overigens is t kist klassement “malle moto” wat mij betreft t echte klassement waar de gemiddelde werknemer met op een houtje bijten nog prima aan deel kan nemen.
Tenck zegt
@dakarbemo: Als goedkoop alternatief wat wel binnen bereik ligt: de Morocco Desert Rally. Daar zijn de prijzen een stuk vriendelijker en ook de grote namen doen daar aan mee. Er is ook een Raid variant waar de technische eisen niet zo streng zijn omdat je niet in wedstrijdverband mee doet. Voor €7500 moet het wel lukken als je met z’n tweeën gaat en al een auto hebt (en op tijd inschrijft). Nog steeds een hoop geld, maar wel een stuk leuker dan een huisje huren ;).
https://www.moroccodesertchallenge.com/en/the-rally/4-options#theraid
Gulli zegt
@Tenck: dit is ook een leuke instapper; https://www.205africaraid.com/
Organisatie is wel volledig Frans maar voor weinig (vanaf 990,- pp) een hele gave ervaring lijkt me.
maferick74 zegt
Waar ligt Dakar eigenlijk?
raoufff zegt
@maferick74: daar wil je niet dood gevonden worden.
pindakoning zegt
@maferick74: een continent verderop
Jochen zegt
@maferick74: met dank aan Al-Qaida ligt Dakar tijdelijk in Zuid-Amerika, komt vast wel weer eens terug in de aankomende decennia.
maferick74 zegt
Ja ik weet wel waar het ligt (google) maar wat een onzin om het nog zo te noemen. De volgende keer dat ik naar mijn werk rijd, noem ik het de Grand prix van Monaco
joostie zegt
@maferick74: Dat is een stevige woon-werk afstand, mijn waarde Maferick. Dan rij ik wel de Luik-Bastenaken-Luik. OT: je hebt natuurlijk volkomen gelijk!
jeppie zegt
Altijd leuk de Dakar, volgend jaar maar weer naar de Preproloog denk ik. Bij de motoren zullen de Nederlanders geen topklasseringen rijden, maar bij de auto’s zit dat er zeker wel in! Ik kijk ook uit naar de rentree van Robby Gordon. Dat is altijd sensatie! Bij de trucks weer de beste rijders uit Nederland, maar die Kamazzen zullen ook weer sterk zijn en vergeet de MAZ niet die het vorig jaar goed deden
baan zegt
Vergeet Wouter Rosegaar niet. Navigator bij Harry Hunt in een prive ingezette Peugeot Buggy !!
Dizono zegt
Yeah, Mirjam is er weer bij. Altijd het hoogtepuntje van de tv-uitzendingen.
fmgarcia zegt
@Dizono: Dat was voor mij die Jasper Riezebosch altijd. Geen idee wat hij zei, maar kreeg n glimlach.
dakarbemo zegt
tipje voor de echte fans. Rallymaniacs heeft dagelijkse liveblog per etappe met bijna 24/7 coverage met meldingen, twitpics etc etc
kminne zegt
http://www.trackingdakar.nl