Meer vermogen dan de auto hieronder.
Saleen staat bij veel autoliefhebbers misschien bekend om de zeer zeldzame S7 (special), het meest hebben ze gewerkt aan het ombouwen en opvoeren van Amerikaanse auto’s, zoals de Chevrolet Camaro of Tesla Model S. Inmiddels houden ze zich alweer 35 jaar bezig met het maken van stevig aangepaste, speciale bolides. Om dit jubileum te vieren, presenteren ze deze gelimiteerde uitvoering van de Ford Mustang.
De Saleen Mustang 35th Anniversary Edition, ofwel “SA 35”, is deze week onthuld en draagt de oorlogsverf van het Amerikaanse bedrijf. Saleen heeft in het verleden veelvuldig meegedaan aan wedstrijden en de kleurencombinatie zwart, wit en geel spreekt bij de klanten van het bedrijf het meest tot de verbeelding. Het is dan ook een goede keuze deze terug te laten komen op de zeer exclusieve SA 35, want de in totaal 10 te produceren exemplaren zullen hoogstwaarschijnlijk enkel naar de grootste Saleen-fanaten gaan.
Door de gelimiteerde Mustang van flink veel paardenkracht te voorzien, heeft Saleen ervoor gezorgd dat de kopers niet snel op de auto uitgekeken zijn. Saleen heeft in totaal 790 pk en 853 Nm uit de 5-liter V8 getrokken. Daarmee is de Mustang een complete Fiat Panda krachtiger dan de 720 pk sterke Ferrari 488 Pista. Dergelijke prestatiecijfers zijn mogelijk door de producten die Saleen zelf produceert. In dit geval is vermogen te danken aan gigantische supercharger. Daarnaast komen eveneens zijn dempers, velgen, uitlaten en motorkap uit eigen schap.
rufctr01 zegt
Bruut! Dat zal wel snoeihard gaan….
JamesBond007 zegt
Sterke Fiat Panda dan. Op Kreta een Fiat Panda gehuurd, bleek het om de eerste serie te gaan (van de 2003+ modellenreeks) met 54 pk. Kwam geen berg op met dat ding…
Los van dat: brute bak die Mustang! Had ik die maar op Kreta hehe
pindakoning zegt
@jamesbond007: ik had dat van de zomer met een nieuwe polo (huurauto) in Italië. Dat ding was zo traag als stront, dus ik op internet naar de acceleratietijden zoeken: zat op 15.5sec op de 100(!!) en had maar liefst 65pk..
Kwam de bergen amper op en was gewoon gevaarlijk bij korte invoegstroken. Zelfs in NL lijkt mij dit te weinig
jerry zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
racerx zegt
@jerry: ja ja, had je gister maar niet zoveel gezopen he ;)
racerx zegt
Erg fraai, wat een beest! Toch zou ik voor de motorisch subtielere GT350R gaan, geniaal ding vind ik dat.
galverink zegt
Dit is een betere kop boven het bericht. Met al die expres vage koppen ben ik wel een beetje klaar met AB; haal ik mijn dagelijkse dosis autonieuws wel ergens anders.
peterpann3nkoek zegt
@galverink: ok doei
johnhert zegt
@galverink: Nog tips voor op de telefoon ?
kminne zegt
Saleen is vooral bekend van het bouwen van duizenden getunede Mustangs, dan een hele tijd niets, dan van de zelf ontwikkelde S7, dan nog een veel langere tijd niets en tenslotte van een hand vol Camaro’s, Challengers en Model S’sen die ze ooit getuned hebben. Binnenkort komt overigens ook hun nieuwe S1 model uit, wat onderhuids een ingrijpende doorontwikkeling is van de Artega GT.
stribo zegt
Beste autoliefhebbers, als technische leek even een vraag als het gaat om pk’s. Wanneer ik 2 motoren vergelijk, bijvoorbeeld beide 2 liter motoren 16v. Wat is nu eigenlijk de reden dat de één 150 pk genereert, de andere bijvoorbeeld 200. Kan iemand mij (met technisch inzicht van nagenoeg niks) in misschien simpele woorden uitleg geven. Ik had zojuist een discussie over buitenboordmotoren (waarin we ons feitelijk hetzelfde deden afvragen). Bij voorbaat dank voor een evt uitleg.
stribo zegt
@stribo: Stel bijvoorbeeld dat beide motoren eenzelfde
stribo zegt
@stribo: een gelijke aantal toeren draaien.
mashell zegt
@stribo: om bij een zelfde cilinder inhoud meer vermogen te krijgen zijn er twee manieren. De eerste meer efficiëntie, dat levert een klein beetje op en duurt jaren om te ontwikkelen. De andere manier is gewoon meer brandstof inspuiten. Natuurlijk levert je dat ook meer slijtage en viezere uitlaatgassen op. Er is een optimum verhouding brandstof/lucht. Ga je flink meer brandstof inspuiten dan moet er ook meer lucht in de motor gepompt worden, dat is wat een turbo doet.
stribo zegt
@mashell: Dankjwel Mashell! Ja nu het zo uitlegt, wat betreft die brandstof inspuit is eigenlijk niet meer dan logisch, nu je het zo zegt denk ik; ja dat ik had eigenlijk ook wel kunnen bedenken. Desalniettemin, niet bij stilgestaan dat dat feitelijk voor de grootse winst zorgt. Bedankt, ik kan het straks de andere ook uitleggen ??
stribo zegt
@mashell: Sorry Mashell, nu begrijp ik geloof ik toch iets niet helemaal. Het is me duidelijk dat een grotere hoeveelheid lucht en brandstof bij gelijke verhouding een grote explosieve kracht levert. Maar wat zorgt (binnen die cilinder met zuiger) nu voor die verschillen in vermogen? Bij een gelijk aantal toeren is de omwentelsnelheid per tijdeenheid gelijk, de zuigers bewegen met gelijke snelheid. In mijn redering wordt de zuiger uiteindelijk niet met meer snelheid verplaatst bij een gelijk aantal toeren? Ik zal wel iets heel wezenlijks over het hoofd zien..
RobTWo zegt
@stribo: vergelijk het met de fiets. Tom Dumoulin rijdt op dezelfde fiets harder dan jij, gewoon omdat hij harder trapt.
stribo zegt
@robtwo: maar ik als ik steeds pal naast hem fiets, en duwen de trsppers
stribo zegt
@stribo: ja ik denk het wel te snappen. Min of meer :)
stribo zegt
@robtwo: Zie ik het zo goed? Wanneer Dumoulin een ik naast elkaar fietsen, even snel, dus gelijk aantal omwentelingen. Is het verschil in kracht te verklaren door het feit dat Dumoulin vanaf dan door het verschil in kracht veel sneller in staat in is om die omwentelingen bijvoorbeeld te verdubbelen een dat dat precies het verschil is wat een motor met meer vermogen ook doet? Sorry zal er verder niet over door zeiken :)
rrvliet zegt
@stribo: klopt. Zolang beide motoren evenveel toeren draaien en dezelfde snelheid (met dezelfde auto)
rrvliet zegt
@rrvliet: kutapp. (Met dezelfe auto) rijden zullen beide motoren evemveel vermogen geven. Als je dan in beide auto’s vol gas geeft gaan en je vol vermogen vraagt worden de ontploffingen in de cilinder groter. Bii de meest efficiënte motor worden deze groter dan bij de ander waardoor meer koppel (trekkracht) geleverd wordt. Hierdoor zullen de toeren bij deze motor aneller stijgen waardoor je harder wegrijd. Naarmate de toeren stiigen, stijgt ook het vermogen.
tjorque zegt
@stribo: wanneer jullie naast elkaar rijden is het vermogen op dat moment quasi hetzelfde (als je de zelfde fiets hebt en evenveel weegt) maar de pro kan veel sneller omdat hij sterkere spieren heeft
Bij een motor is het gewoon de motor die het beste veel lucht en benzine in de cilinder krijgt (en heel blijft) die het meeste vermogen kan leveren.
Dat kan door:
Beter lucht inlaat traject (meer kleppen, grotere luchtfilter, …)
Turbo (de lucht wordt er in geperst)
Betere injectoren (meer brandstof)
Beter uitlaattraject (minder weerstand)
Verder kan je nog een heel boek schrijven over ontsteking, nokkenasvorm etc