Per aangedreven wiel, welteverstaan.
Niet iedereen is een even grote fan van tuning. Het mechanisch en optisch aanpassen van een auto is niet aan iedereen besteed. Een fabrikant is jaren bezig met de ontwikkeling van een auto. Waarom zou je dan in hemelsnaam door een of andere garage je auto helemaal onder handen laten nemen? Grote kans dat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid en vaak levert het niet eens een beter rijdende auto op.
Gelukkig zijn sommige tuners net even wat beter dan andere tuners. Het Amerikaanse Roush is er zo eentje. Roush heeft naast een tuningsafdeling ook diverse raceteams voor verscheidene raceklassen in de Verenigde Staten. Die jongens weten dus echt wel wat wel en niet verstandig is. Sterker nog, het zal niet de eerste keer zijn dat Roush een Ford-product beter weet op te voeren dan Ford zélf.
Met name de eerste Shelby Mustang GT500 was zo’n geval. Dat ding had een teruggetunede V8 uit de Ford GT onder de kap liggen met bijna 500 pk. Later zelfs nog meer. Maar op het gebied van remmen en onderstel hadden ze beter hun best kunnen doen, iets wat Roush pijnlijk aantoonde. Waarschijnlijk heeft Ford zich die kritiek aangetrokken, want de nieuwe Shelby GT500 moet nog altijd officieel gelanceerd worden.
Mocht je niet kunnen wachten, dan kun je al wel bij Roush terecht. Hun laatste Mustang is de zogenaamde ‘Stage 3’ versie van hun Mustang, een doorontwikkeling van de ‘Jackhammer‘. De basis is een doodnormale Mustang GT. De 5.0 V8 wordt voorzien van een enorme supercharger, waardoor het vermogen stijgt van zo’n 450 pk naar maar liefst 710 American ponies. Mocht je een fan zijn van trekkracht, kun je helemaal aan je, eh, trekken komen: de V8 levert 827 Nm.
Maar daar houdt het niet op. Een Mustang veel vermogen geven is één ding, er een goed rijdend geheel van maken is iets anders. Daarom zijn de wielen, banden, veren, dempers, anti-rolbars, remmen en dergelijke allemaal aangepast. Het geheel wordt afgemaakt door een zeer fraaie bodykit. De Roush Mustang Stage 3 voor 2019 beleeft zijn debuut op de New York Motor Show. De officiële onthulling met meer tevens en afbeeldingen volgen later.
joran02 zegt
-Edit: per aangedreven wiel ;-) Staat er inmiddels bij vermeld, dank u!-
karhengst zegt
@joran02: Die flauwe opmerking over het stuurwiel liet jij al vallen?
jeroenwz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
smart2000 zegt
Geile Amerikaanse sloep
michaelb zegt
Ik wist niet dat Ford ook motorfietsen maakten?
Foramen zegt
Wat een deceptie weer. Kwam hier voor een mustang met 1420pk.
peug206 zegt
@foramen: maar? Ik voor 1775…
joost1990_2 zegt
@peug206: vergeet het vliegwiel niet, 2130 pk!
JanJansen zegt
@joost1990_2: en de tandwielen, 1000 miljoenmiljard pk
Robert zegt
Ik herinner me nog een aflevering van Top Gear, waarin The Stig een door Roush getunede Mustang liefst vier seconden sneller over hun circuit heen stuurde dan het origineel waarvan deze was afgeleid.
Je zou toch denken dat ze bij Ford inmiddels iets hadden bijgeleerd…
troljedemoeder zegt
@rrrobert: Die yanks geven niets om ‘circuit-waardigheid’. Mustangbezitters over het algemeen ook niet. Dus waarom zouden ze? Eerste de beste M of AMG rijdt er in af-fabriek trim waarschijnlijk nog steeds rondjes omheen.
O plaat zegt
@troljedemoeder:
enige bron voor de claim dat eerste de beste M of AMG fabriek af rondjes omheen een Shelby rijd?
Hubert zegt
@shiva:
Zolang je waarschijnlijk zegt, mag je roepen wat je wilt.
troljedemoeder zegt
@shiva: Ik roep maar wat, maar geen onredelijke aanname lijkt me. Punt is dat een Mustang eenmaal niet voor het circuit gemaakt is. Daar bestaat ander speelgoed voor met ander publiek. Er is dus geen enkele reden voor Ford om het weggedrag te optimaliseren voor circuitgebruik.
E34M5Touring zegt
@troljedemoeder: Bekijk voor de grap eens wat laptimes. Ik denk dat het een flinke schok wordt voor je. De modellen vanaf 2013 kunnen zich met al jouw genoemde merken meten. De tijd dat het een zwalkbak was ligt echt al een hele tijd achter ons hoor.
w0o0dy zegt
Roush heeft Ford hiermee een aardige uitdaging gegeven. Zie maar eens met iets beters te komen!
turbotoll zegt
Mogen. Wij. Niet. Hebben.
Klimaatkalifaat.
rogers zegt
@turbotoll: Wat een domme opmerking. Niemand verbiedt het je in Nederland om de auto te kopen..
prototip99 zegt
@rogers:
Prijs mustang V8 excl. btw: 38.500-44.448
BPM mustang V8 excl. btw: 60.627-66.702
bron: officiele ford prijslijsten
het is niet verboden, maar de hint is vrij duidelijk.
sirprize zegt
@turbotoll: het allitereert wel lekker, maar het slaat natuurlijk nergens op. Een kalifaat is een staat die geregeerd wordt door een kalief, dat wil zeggen een opvolger van de islamitische profeet Mohammed en het klimaat heeft natuurlijk niks te maken met de Islam.
dieselkameel zegt
@sirprize: Een vliegend tapijt stoot niks uit inderdaad
sirprize zegt
@dieselkameel: ??
Dutchdriftking zegt
En een hardwerkende Amerikaan kan het nog gewoon betalen ook….. Het beloofde land van oom Donald is zo gek nog niet….