Een MPV ontworpen door Pininfarina, waar hebben we dat eerder gehoord?
Als je zegt MPV en Pininfarina denk je natuurlijk aan de onvolprezen Hyundai Matrix. Die auto staat nu niet bepaald bekend als hun beste werk. Ze doen het nu echter dunnetjes over, want er is wederom een MPV die getekend is door Pininfarina.
Het goede nieuws is: hij is minder lelijk dan een Matrix. Een schoonheid kunnen we het ook niet noemen, maar interessant is het design wel. Van de zijkant ziet de auto er een beetje uit als een Range Rover MPV, maar de voor- en achterkant (met name de achterlichten) zijn tamelijk uniek.
Voor de afwisseling is deze auto niet afkomstig uit China, maar wel uit een buurland. Dit is namelijk een Foxtron uit Taiwan. Foxtron is een joint venture tussen lokale autofabrikant Yulon en elektronicagigant Foxconn (die onder andere jouw iPhone in elkaar schroeft).
Foxtron bestaat nog maar sinds 2020, maar is in een rap tempo modellen aan het introduceren. Deze Model D is de nieuwste en het is een zevenzits MPV. Je kunt het dus zien als een concurrent voor de EV9, al is deze Model D met 5,13 nóg iets langer. De auto moet een range hebben van 660 km WLTP, met dank aan een grote 100-120 kWh batterij. Verdere specificaties zijn nog niet bekend.
De Foxtron Model D moet over twee jaar op de markt verschijnen, al zal dat wel onder een andere naam zijn. De Taiwanezen laten andere fabrikanten namelijk onder licentie hun auto’s bouwen.
Robert zegt
Yulon = Yue Loong. En die kennen we nog van vroeger…
Dr.Dre zegt
@Robert, ik word oud denk ik maar die ken ik ook nog van zo’n kleine veertig jaar geleden. De Yue Loong Feeling is heel even op de Nederlandse markt geweest. Op basis van een Datsun Stanza dacht ik. Volgens mij toentertijd geïmporteerd door Greenib Car.
Die waren naar de maatstaven van die tijd toen al zo beroerd (lees gevaarlijk) qua wegligging/ rijeigenschappen dat die paar mensen welke er één gekocht hadden, of hun geld terug kregen of een Hyundai Excel er voor in de plaats mochten kiezen. Weet niet of ik het 100% juist op de “harde schijf” heb opgeslagen maar was wel een verhaal.
tenaci zegt
Ah kijk, de Ssangyong Rodius heeft een spiritueel opvolger. Uit de pen van Pininfarina nota bene!
drsjeroen zegt
Allememaggies is dit de handtekening van de meester?
lekkerlinksrijden zegt
Wordt tijd voor een nieuwe bril voor de beste man of pensioen
rwdftw zegt
Ik denk niet dat je Pininfarina de schuld kan geven. Diverse vormen auto kan je echt heel mooi vormgeven. Er zijn diverse mooie coupes en cabrios. Ga je iets hoger dan zijn er ook geinige hatchbacks en sedans (Giulia bijvoorbeeld) die heel prettig op het netvlies liggen.
Maar een personenbusje als deze of een EV9, dat is gewoon een puist en dan kan je Pininfarina heten of niet, er valt geen eer aan te behalen. Het is te groot, te hoog en te ver uit proportie.
JanJansen zegt
Die beperkingen die je noemt zijn voor mensen zonder creativiteit.
Een IDBuzz is best fraai, de Ford S-Max ook wel, en persoonlijk is een MB Vito ook nog wel te doen.
Dus nee, het hoeft echt niet zo lelijk en fantasieloos als dit hier.
Richmond zegt
Daarnaast ligt het ook aan wat de opdracht is vanuit de fabrikant.. het is niet dat ze Pininfarina een leeg vel geven en alles laten bedenken wat ze willen. De fabrikant heeft natuurlijk al een idee van wat ze willen, heeft de hard points bepaald en daar moet het design bureau mee werken.
Motomoto zegt
Neus te kort, overgang achter te groot. Designen is toch een vak?
waterisnat zegt
Best mooi.
Ps of dit China is daar wil dhr Xi graag met je over debateren
cloverleaf zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –