De crossover heeft de MPV weggejaagd? Waarom kan het niet beide in één auto? Hier wat voorbeelden van auto’s die dat proberen.
De wereld is momenteel in de ban van de SUV en de crossover. Grote, lompe auto’s waar veel wordt opgeofferd voor een hoge zit. Misschien is het een trend en waait het weer over. Immers hebben we de MPV-trend ook al min of meer gedag gezegd, daar zijn niet zo veel meer van over. Toch lijkt het ook niet helemaal verleden tijd dat fabrikanten een MPV-achtig model willen bouwen, denk maar aan wat Land Rover wil doen naar verluidt met de nieuwe Discovery.
Combinatie
Waarom ook eigenlijk niet, een MPV met SUV-trekjes? Een hoge zit heeft zowel een MPV als een crossover dus dat beide categorieën een markt bedienen, dat is duidelijk. MPV’s waren uitstekend in het maximaliseren van binnenruimte en minimaliseren van buitenruimte. Veel beter dan crossovers en SUV’s dat doen. Maar die zien er weer wat stoerder uit en komen op een blauwe maandag nog wel eens een grasveldje door. Dat klinkt alsof de combinatie van die twee zaken een perfecte auto betekent. Gelukkig weten we dat, want er zijn merken geweest die een ‘MPV-crossover’ verkochten. En wel meer dan één…
Genoeg redenen om eens te kijken naar deze opgeleukte MPV’s en welke merken het aandurfden om zoiets te bouwen. Op chronologische volgorde:
Peugeot Partner Combispace VTC
1997
Het is altijd lastig om dé eerste te vinden, maar tijdens het opkomen van de MPV waren Peugeot, Citroën en Renault er als de kippen bij. De ‘ludospace’, zoals de Partner, Berlingo en Kangoo werden genoemd, was een hit. Peugeot durfde het in 1997 aan om de speciale VTC-versie uit te brengen van de Partner Combispace, de passagiersversie. Deze had meer bodemvrijheid, dikkere bumpers en zelfs koplamp- en achterlichtbeschermers! Vierwielaandrijving bleef uit (daarvoor moest je de Dangel-ombouw hebben) maar je kreeg wel een instelbaar sperdifferentieel.
Deze versie overleefde zelfs de flinke facelift van de Peugeot Partner in 2001. De versie heeft overigens veel namen gehad: VTC, maar ook Escapade of Grand Escapade, Indiana en ‘Ushuaïa Grand Raid’. Klinkt in ieder geval avontuurlijk. De Peugeot Partner heeft zijn stoere versie eigenlijk zijn hele levensspanne gehouden, zelfs de Rifter is eigenlijk een soort MPV-crossover.
Renault Mégane Scénic RX4 / Conquest / Xmod
2000 – 2007 – 2013
Iets waar je vrij snel achter gaat komen: de Renault-groep geloofde heilig in de crossover annex MPV. Eigenlijk piekte dat al bij de eerste poging, qua potentie dan. De Renault Mégane Scénic kreeg tijdens de facelift van de eerste generatie (Phase II) een speciale ‘RX4’-variant. En dat ging verder dan een stoere naam en wat marketing.
De aanpassingen voor de RX4 gingen namelijk niet over één nacht ijs. Hij werd flink opgehoogd en het chassis werd volledig aangepast om een part-time 4WD-systeem aan te brengen. Dit systeem kwam overigens van het welbekende Steyr. Het uiterlijk werd flink dik gemaakt met allerlei plastic stootstukken en natuurlijk het reservewiel achterop. En jawel, net als vrijwel alles met een reservewiel achterop, had de RX4 een achterdeur in plaats van een klep. Over alles was nagedacht, tot het wijzigen van de wielsteek van vier naar vijf bouten. Een duur grapje, wat ervoor zorgde dat de RX4 een nogal duur nicheproduct werd.
Conquest
De tweede generatie Scénic kreeg ook een offroad-achtige versie na de facelift. De Scénic Conquest is een stuk minder serieus dan de RX4. Zo leent deze alle mechanische componenten van een ‘gewone’ Scénic en krijgt deze alleen wat offroad-achtige bumpers en dakrails mee. Er kwam geen Grand Scénic Conquest.
Xmod
Dat sloeg kennelijk beter aan, want het is die versie die mee werd genomen naar de derde generatie. Wederom weer enkel de korte versie (niet de Grand) en na de facelift. De Xmod volgt precies hetzelfde recept als de Conquest, maar dan met een andere naam. De offroad-versie van de Scénic verdween bij de vierde generatie.
Renault Kangoo 4×4
2001
Zoals gezegd nam Renault de MPV-crossover zeer serieus en kwam er ook een tegenhanger voor de Partner VTC. De Kangoo 4×4 kreeg echter een troef mee: vierwielaandrijving. Grappig genoeg niet hetzelfde systeem als de Scénic RX4, maar een op maat gemaakt systeem door Nissan. Ook dit ging om een part-time 4WD-systeem, waar de auto alleen 4×4 heeft als de tractiecontrole merkt dat je de achterwielen ook nodig hebt. De Kangoo 4×4 werd vanaf de eerste facelift de gehele levensloop van de eerste Kangoo verkocht, maar Renault kapte ermee bij de tweede generatie.
Suzuki SX4
2006
Dit zou je kunnen bestempelen als meer een crossover dan een MPV, maar door de standaardversie van de Suzuki SX4 denken wij toch meer aan een midi-MPV à la Meriva. Maar er kwam ook deze opgeruigde versie, optioneel zelfs met 4Grip, Suzuki’s naam voor 4×4. De opvolger van de SX4 genaamd SX4 S-Cross (wat dus officieel S-Cross 4 S-Cross is), was al weer een stuk tammer.
Fiat Sedici
De Suzuki SX4 bracht ook nog een vreemde tweelingbroer op de markt. De SX4 kwam namelijk samen met de Fiat Sedici op de markt. Deze eendagsvlieg was er enkel als stoere versie en ook optioneel met 4×4. Een Fiat die toch ietsje beter uit de verf kwam dan de vorige keer dat Italianen een Japanse auto rebadgeden (de Alfa Romeo Arna). Je kon de Sedici overigens herkennen aan een bijna Audi-esque single frame-grille.
Oh ja, en Fiat had gevoel voor humor: Sedici is Italiaans voor ‘zestien’. En wat is de uitkomst van de som 4×4?
Ford Fusion Crossroad
2006
Over ééndagsvliegen gesproken: Ford durfde met de Focus Estate en Fusion ook een stoer model aan middels de Crossroad/Xroad-versie. En wederom was het vooral uiterlijk vertoon, met two-tone (plastic) bumpers en wat aluminium sierdelen. De Fusion in zijn geheel hield het maar kort vol, de Focus Crossroad was er ook enkel maar bij de facelift van de tweede generatie. Wel is die in theorie weer terug met de huidige Focus Active.
Volkswagen CrossGolf (Typ 1KP)
2007
Volkswagen had het maken van opgehoogde modellen al in de vingers. De Syncro-modellen van de T3 en T4 bijvoorbeeld, maar ook de Golf Country. Later kwam de Polo Fun (Typ 9N), die na de facelift (Typ 9N3) CrossPolo heette. Daarna kwam een CrossGolf, maar die was niet zoals de Country gebaseerd op de hatchback en ook niet zoals de latere Alltrack op de Golf Variant. Nee, de CrossGolf was een opgeleukte Golf Plus en dus een crossover-MPV. Dat werkte, onder andere door het ontbreken van 4Motion en elke andere vorm van offroad-capaciteit, ongeveer zo goed als het klinkt. Overigens waren deze er in Duitsland wel met Allradantrieb, maar dat kon je ook krijgen op de niet-CrossGolf.
Volkswagen CrossTouran (Typ 1T)
Volkswagen vond het recept in ieder geval goed genoeg om ook te kopiëren naar de grote broer van de Golf Plus, de Touran. Vanaf de eerste facelift kon je die ook krijgen als opgehoogde CrossTouran. Wederom in de basis zonder 4Motion, dus in echt ruig terrein is dit wel het equivalent van jezelf uit een modderpoel bevrijden met enkel je armen terwijl je benen niks doen. Ook voor deze Touran gold echter dat je in Duitsland wel 4Motion kon krijgen.
De CrossTouran overleefde zelfs de tweede en laatste facelift in 2012! Daarna was het wel schluß voor de extra stoere Touran en moest je voor stoere VW’s een Passat of Golf Alltrack zoeken.
Skoda Roomster Scout (Typ 5J)
2007
Ook bij Skoda was de ‘Scout’-aankleding populair. De Octavia Scout, op basis van de Combi, was een soort Golf Alltrack avant la lettre. Hoger, stoerder en optioneel verkrijgbaar met 4×4 dus nog best potent. De Fabia Scout was minder van dat, daar ging het vooral om de plastic bumpers en ietsje hogere grondspeling. En ja, de Roomster, de MPV-variant van de tweede generatie Fabia, kreeg ook een Scout-variant. Je kwam er geen centimeter verder mee in het onverharde dan een normale, maar je hebt een hoge zit en het ziet er stoer uit. En veel meer binnenruimte dan de crossovers van heden ten dage! Koop dan!!1!
Dacia Dokker Stepway
2014
En we zijn weer terug bij de Renault-groep. De Dacia Dokker was vooral bedoeld als een goedkoop alternatief voor de Kangoo. Er kwam zoals wel vaker ook een personenversie en die kwam dan weer als crossover-achtige MPV genaamd Stepway, het stoere label dat Dacia op vrijwel al hun modellen plakte. Een soort spirituele opvolger voor de Kangoo 4×4, zonder de 4×4 dan.
Dacia Lodgy Stepway
2016
Maar het wordt nog gekker: het Stepway-label vond ook zijn weg naar de nog grotere broer van de Dokker, de Lodgy. Met zeven man onderweg in een als crossover verklede grote MPV. En ja, eigenlijk kom je er geen meter verder mee dan een standaard Lodgy, maar het oog wil ook wat. Crossovers, kennelijk.
Honda Jazz Crosstar
2020
Misschien vraag je je inmiddels af: wanneer is het eigenlijk geëindigd met die MPV-crossover? Eigenlijk (nog) niet. Ja, een populair autotype is het absoluut niet, maar je kan nog een C-segment mini-MPV annex crossover kopen in de vorm van de Honda Jazz Crosstar. Wederom een auto die geen spat capabeler is dan een standaard Jazz, maar wel eentje die er stoer uitziet met two tone lak, dakdragers en plastic opplakspul. Alleen de Crosstar is echt enkel een optisch feestje, want hij staat geen millimeter hoger op zijn wielen.
BONUS: Dacia Jogger
2022
We twijfelen een beetje over de Dacia Jogger, want in tegenstelling tot de rest van het lijstje is dit geen variant van een standaard Jogger. De zevenzits Dacia MPV is gewoon zoals hij is met de ruige extra onderdelen erop, zelfs op de basisversie. We benoemen hem toch even omdat de elementen van een crossover en een MPV er duidelijk in te herkennen zijn. Er is gekozen voor een wat ruige uitstraling met wederom veel plastic onderdelen, een zilveren bodemplaat voorop en iets opgehoogde veren. Tussen deze en de Jazz Crosstar kun je dus nog zeker offroad-achtige MPV’s kopen.
Johanneke zegt
Persoonlijk snap ik die wil om hoger te zitten niet. Maar misschien als ik ouder en en minder fit (lees vadsiger) zou zijn, zou ik er ook aan willen, wie weet. Nu is mijn 7e generatie Galant wel erg laag (onder de 1.40m dacht ik) daar stap ik ook niet zo makkelijk uit naast een trottoir, maar mijn andere 2 auto’s zijn al een stuk hoger, terwijl het gewoon een sedan en hatchback zijn.
Ik heb overigens ook het idee dat veel mensen de hogere zit gewend waren van een MPV toen ze kinderen thuis hadden wonen. Nu zijn die het huis uit, kleinere auto, maar willen hoger blijven zitten. En dan wordt de crossover als veel cooler gezien als een MPV, ookal is het enige verschil dat de motorkap minder aerodynamisch en gevaarlijker is, de vloer hoger, en een boel bumpers ongespoten.
Overigens vind ik de opgehoogde station de ultieme auto. Zo’n E klasse wagon all terrain bijvoorbeeld. Dat is alles.
vetnek zegt
Ok
Robert zegt
Johanneke, zo dacht ik jarenlang ook over hoge auto’s, maar nu ik halverwege de vijftig ben, kom ik tot de conclusie dat een lagere zit inderdaad fysieke nadelen kent. Nu twijfel ik nog wanneer ik de huidige stationwagen inruil, maar dat ik deze op termijn inruil tegen een SUV, staat wel 99% vast
@720s: de Alfa Arna was veel, ondermeer een automotive drama op wielen, maar geen Italiaanse rebadge van een Japanse model.
Jurgen zegt
Er zullen veel mensen een hogere auto kiezen omdat ze fysiek niet in staat zijn om gemakkelijk uit een lage auto te komen, daar horen wij gelukkig niet bij. Onze reden om niet voor een 3 serie station maar voor een X3 te gaan is het feit dat mijn vrouw zich gewoon veel veiliger voelt als ze meer overzicht heeft, inderdaad zijn wij dit ca. 16 jaar gewend geweest door met 4 kinderen een Chrysler voyager te hebben gereden.
alcantara zegt
Dus je koopt een auto die je vrouw wil, oftewel je zit onder de plak.
Johanneke zegt
Dat meer overzicht snap ik niet helemaal. Ik heb nu nooit als ik in mijn auto rij het idee dat ik niet kan zien wat er om mij heen gebeurt. Ik denk nooit: oeh ik heb beter kunnen anticiperen bij deze rotonde als ik 15cm hoger had gezeten. Echt nooit.
Loek zegt
@Robert: ik dacht dat de Arna vrijwel direct overgenomen was van de Nissan Cherry? Ik zie weinig optische verschillen behalve de Scudetto-grille.
mrmb zegt
Leuk artikel Loek. Eentje die ook de moeite van vermelden waard is: Seat Altea Freetrack. Was er zelfs als XL dacht ik. Keep up the good work
Loek zegt
@mrmb: was er zelfs alleen maar als XL! Officieel vond SEAT dat trouwens een stationwagon, maar als MPV had ‘ie hier zeker tussen gepast. De concept-versie van de Freetrack had zelfs extreme bodemspeling en een reservewiel à la RX4.
DeWitteCondor zegt
Mitsubishi Delica 4×4? Of is dat te exotisch / oldskool? Had hyundai niet ook zo’n unit?
kniesoor zegt
Voor de ‘avontuurlijke’ boomer, a.k.a. verstokte ‘Human Nature’-klant ! 🙂
tmenges zegt
Human nature klant ook 😂, fietsenrekje met 2 dezelfde fietsen achterop, allebei zo’n heerlijk fleece vest aan, zie t helemaal voor me!
Otua zegt
Ik heb ooit een tijdje bij de anwb winkel gewerkt en ik kan je vertellen dat het stereotype echt wel klopt, dat is denk ik tevens de doelgroep voor dit soort modellen. Zeker als je “offroad” modellen gaat aanbieden zonder vierwielaandrijving
William zegt
Matra Simca Rancho.
sizedoesmatter zegt
Precies!
Al is die meer station dan mpv. Een Crysler Voyager 4×4 misschien?
sizedoesmatter zegt
Precies!
Al is die meer station dan mpv. Een Crysler Voyager 4×4 misschien?
pignon zegt
Ja! Precies die. De echte grondlegger
DeWitteCondor zegt
Bassie & Adriaan!
tjorque zegt
Ah de MPV, mijn eerste twee (eigen) auto’s waren een mpv.
Ik heb dat altijd hele fijne reisauto’s gevonden.
De “allroad” of “scout” saus heb ik ook altijd kunnen waarderen. Eerder op een forse break dan op een mpv wel.
Maar de harde realiteit is dat er in mijn leefomgeving (de sterk verstedelijkte provincie Antwerpen) nog nauwelijks plekken zijn waar je daar werkelijk iets aan hebt. En iets aan mág hebben. Je kan hier echt bijna nergens de geplaveide wegen af.
Mocht ik in de bergen wonen of ergens in de uitgestrekte afgelegen weidsheid waar wegen niet voorzien zijn van een aardoliefractie… ja dan zou ik het wel een zinvolle meerkost vinden.
Een Berlingo Dangel, een Octavia scout (auto’s die misschien nog net in mijn budget vallen) of een A6 allroad, een XC70 (als iemand anders het betaalt) zou ik dan wel willen.
Maar het moet dan ook echt wel iets meer kunnen. Want show en no go… is een dikke no no…
JelmerS zegt
De hogere bodemvrijheid is in de hedendaagse stadsjungle misschien wel belangrijker dan ooit met al die vluchtheuvels etc. Op sommige parkeerterreinen heb je van die domme ‘broodjes’ of veel te hoog geplaatste stoepranden waar een normale auto al schade aan oploopt.
Johanneke zegt
Ik weet niet waarom eh, maar als ik over de Drielse dijk rij (waar de mijn auto filmpjes ook vaak zijn), daar kan ik met mijn laagste auto wel met 100 over de drempels heen zonder probleem. Ding is een 1993 galant. Iedere andere auto die ik er wel gereden heb daar is dat veel en veel te hard voor. Stuiter je tegen je plafond. In de wijken ook, die oude galant gaat makkelijker en soepeler over drempels heen dan de mazda crossover van mijn ouders. Volgensmij is die gewoon veel straffer geveerd om je nog een vevoel van sportiviteit te geven. Mijn Galant heeft meer body roll, maar drempels eet ie alsof het niks is.
Robert zegt
Beetje 100 rijden op de Drielse dijk. Foei!
😜
mashell zegt
Zelfs stoere matzwarte spatbord randen kunnen deze troosteloze bende niet redden. Zo’n MPV lijkt leuk met al z’n ruimte en z’n vele opberg vakjes maar als je auto na vier jaar inruilt en leeg pakt kom je tot de conclusie dat je al die ruïmte eigenlijk niet nodig had, al die vakjes nooit gebruikt hebt maar je wel voor Jan met de korte achternaam hebt rond gereden.
Loek zegt
@mashell: volgens mij kom je tot diezelfde realisatie als je je SUV inlevert en ineens bedenkt dat ‘ie extra bodemspeling had, maar er nooit mee offroad bent geweest.
Jurgen zegt
Net als het feit dat de meeste sportauto’s nooit op een circuit komen…
pignon zegt
Bij mij precies andersom. Na 15 jaar Grand Espace kom je er achter dat landrovers eigenlijk maar kleine auto’s zijn
Johanneke zegt
Absoluut onjuist. Mijn ouders hebben 18 jaar een Mitsubishi Space Wagon gehad. Dat ding was geweldig. Eerst toen wij 10 waren en op vakantie gingen (heb twee broers), alles kon erin. Later werd ie pas echt handig, toen we zelf een rijbewijs hadden. Erg vaak met 6 of 7 man mee op stap geweest. En, weet je hoe vaak we verhuist zijn. Stoelen eruit en het was een bus. Ik denk dat ik en mijn broers wel 12 keer verhuist zijn met dat ding. Jaartje op kamers hier, dan weer daar, terug naar je ouders, samenwonen, huis kopen, ander huis kopen. Banken, bedden, kasten, alles ging erin. Die auto erg goed gebruikt. Stukken beter dan al die debiele crossovers die de stad nooit verlaten. Dat is pas zonde en voor lul rijden.
Flutterbear zegt
Peugeot 5008 is natuurlijk het ultieme voorbeeld. Was een MPV en van buiten gestyle’t als een SUV. Desondanks nog gewoon een zitrij met drie stoelen in het midden ipv een bank zoals een SUV.
Allison Burgers zegt
Ik mis de Altea Freetrack. Een Altea XL met 2.0 TSI, AWD, opgeruigd exterieur en bruine accenten in het interieur. Liefst in boswachtersgroen.
En voordeel van een Altea: het stuurt als een Leon, niet als een bus.
fanboy zegt
In Japan zijn er wel flink wat MPVs of “minivans” met daadwerkelijk 4wd.
Zelden is dat echt 4×4 (dat zit in de bussen), altijd een vorm van permanent 4wd. En ook veel hybride MPVs met elektrische achteras bijvoorbeeld.
Modellen die hier totaal niet geleverd worden.
DIG-T 190 GT zegt
Mijn moeder rijdt een Jazz Crosstar. Hij staat wel degelijk iets hoger op z’n pootjes dan de reguliere Jazz. Vier centimeter volgens mij.
rrk147 zegt
Mooi lijstje! Een aantal auto’s al grotendeels vergeten, gelukkig maar.
Alfa 156 sportwagon was er ook als cross uitvoering. En daarvoor al de Alfa 33 4×4, maar die had geen ‘stoer’ plastic opsmuk
perry_snijders zegt
Ik dacht ook als eerste: wat moet je met een opgehoogd koerierskarretje als er ook een Alfa 156 Crosswagon bestaat?
barchettadriver zegt
De Stilo Uproad mag ook wel in dit lijstje. In essentie een hoge stationcar die ook nog eens opgeleukt en hoger op de pootjes gezet is. De Stilo was echt een ontzettend praktische auto. Vooral dat vak met die klep voor de passagier was op roadtrips heel handig.
Loek zegt
@barchettadriver: een lijstje stationwagons met dezelfde behandeling staat ook op de, eh, lijst.
Dan komt de Stilo Uproad zeker erbij te staan :) met canvas dakje als optie!
barchettadriver zegt
Top. De Stilo van na de facelift in 2006 is echt een ontzettend ondergewaardeerde auto. Ik heb er met minimale kosten een van 100.000 naar bijna 300.000 km gestuurd. De 1.9 8V diesel. Bij 3 ton verbruikte hij nog geen drupje olie. Enige vervelende aan de auto was de veel te harde demping achter. Voor de rest, niks dan lof.
maussieknip zegt
Een tijdje een Ford Kuga uit 2017 gereden, waar helaas het onderblok van kapot ging bij 100.000km op de teller. Dit was gerepareerd onder garantie, maar kort erna problemen met wederom de motor en door wantrouwen, zowel in auto als garage ingeruild voor een ander merk. Ik ben 45 en heb door reuma aanzienlijk lichamelijke klachten en die zijn alleen maar erger geworden sinds ik geen hoge auto meer heb. Dus conclusie: hierna weer een hoge auto als de centen daarvoor bij elkaar zijn. En ja veel mensen onder de 50 in ieder geval in mijn omgeving (ook zonder lichamelijke klachten) rijden een SUV/crossover, puur omdat het prettiger is. Zit is comfortabeler, ziet alles beter op de weg, minder dode hoeken en voor de kids achterin kunnen ze uit het raam kijken ipv tegen de binnenkant van de deur.
camber24 zegt
Ooit eens zo’n Suzi SX4 als huurauto gehad. Vond het verrassend meevallen. Best een grappig ding, los van het gerammel en plastic en spruitjes imago natuurlijk.
LaLancia zegt
De grille van de Sedici was een doorontwikkeling van die van de gefacelifte Barchetta uit ‘03. Feitelijk hebben Audi’s dus een Fiatesque grille.
DeWitteCondor zegt
Die RX4 is wel een guilty pleasure. Lastig om er nog een in goede staat te vinden. Heb er een zwak voor maar zal helaas niet gaan gebeuren denk ik.
cdejong zegt
De Yeti was leuker, volgens mij gebaseerd op de Roomster…
En dat te bedenken als ik een Matra Rancho zie waren, die de tijd ver voor uit. Jammer dat ze zo roesten, zelfs in de folder al !!
Je zag dat veel ouderen de hoogzitters kochten na de Touran en Safiras maar geloof met de nieuwe gadgets dan meteen hun zonen en gezinnen het voorbeeld snel overnamen van “oude vaders”….ook de trend ging snel omdat de buren ook 1 hadden ;-)
auto62 zegt
Fiat Panda 4X4