BMW, MINI, Ferrari, Audi, Volkswagen en General Motors. Zomaar een paar merken en fabrikanten die leuke motoren maken maar het simpelweg niet halen bij de verbluffende techniek en prestaties van Ford’s 1.0 Ecoboost.
Tot nu toe waren het vooral de Duitsers die bij de ‘Engine of the Year Award’ domineerden. BMW, weer BMW, twee keer Volkswagen en vorig jaar eindelijk een keer Fiat. Dit jaar strijkt Ford met de eer van ‘overall’ Engine of the Year. BMW, Audi, Volkswagen, Ferrari en General Motors spelen dit keer mee in de achterhoede. Er zijn namelijk prijzen voor meerdere categorieën.
We trappen af met General Motors. Zij wonnen met hun 1.4 gekoppeld aan een elektromotor de “Green Engine of the Year Award”. Nummer 1 in de ultieme muesli-categorie.
Vervolgens Volkswagen, eveneens met een 1.4 blok. Het door falende distributiekettingen geplaagde blok was volgens de jury het beste op de markt tussen 1 en 1,4 liter.
Dan de categorie 1,4 tot 1,8 liter. BMW en PSA mochten de vlag uithangen voor hun 1.6 Turbo, gebruikt in MINI’s en ander klein spul. In de categorie 1,8 tot 2 liter wint BMW opnieuw met de nieuwe 2.0 TwinPower viercilinder. Hun 3.0 TwinPower zescilinder wint in de 2,5 tot 3 liter categorie en in de 3 tot 4 liter categorie gaat de welbekende 4.0 V8 uit de huidige M3 er met de beker vandoor.
Audi wint met hun 2,5 liter turbo vijfcilinder de 2,0 tot 2,5 liter categorie. De in de Ferrari 458 gebruikte V8 is ‘Performance Engine of the Year’ in de 4+ liter categorie.
Al met al motoren met leuke prestaties maar ik had het haast de ’teruggeroepen motoren van 2012 award’ willen noemen. Ontwerp, techniek en prestaties daar wil ik niet over twisten. Daarentegen lijken duurzaamheid en betrouwbaarheid volledig over het hoofd gezien door de jury. Een vreemde gewaarwording in een tijd waar zorgvuldig gebruik van grondstoffen zo belangrijk is.
Het is te hopen dat de Ford 1.0 Ecoboost een betrouwbaarder toekomst tegemoet rijdt. Een volledige uitslag staat in de gallery.
W115 zegt
Alweer prijzen voor bmw, vraag me af waarom mercedes/mag niks wint
p993 zegt
@W115: omdat ze niks onderscheidends neerzetten?
SimonMc zegt
@W115: Als ze met die diesotto motor over de brug komen, hebben ze misschien een winnaar.
adyton zegt
BMW is dus eigenlijk wel een grote winnaar met zoveel prijzen. Alleen de hoofdprijs niet
p993 zegt
Volkswagen met die manke 1.4?!? Onbegrijpelijk…..iedereen een prijsje dus, stelt niets voor mensen.
E34M5Touring zegt
Voor mij voorlopig ff niks duits meer gadverredamme
raoulkroes zegt
@E34M5Touring: piep niet man!
audi18 zegt
Ze kijken duidelijk niet naar betrouwbaarheid, de 1.4 tsi van vag en de 1.6 van bmw PSA zijn allebei een ramp daarin
bohica zegt
@audi18: De tsi heeft veel problemen en de 1,6 van peugeot.
BMW heeft geen problemen met de 1,6
Revvji zegt
@bohica: Het is maar wat je ‘geen problemen’ noemt zeker? ;)
http://www.autoblog.nl/vw-roept-300-000-dieseltjes-terug-mini-235-000-turbos
Megakix zegt
Volgens mij heeft de M3 nu 9 jaar op rij de beste motor gewonnen (in hun categorie) ;-)
tampie zegt
@Megakix: niet helemaal, vanaf 2001 is het de M3 geweest met als uitzondering 2007 waarin de Porsche Turbo heeft gewonnen.
Alwood zegt
@Megakix: wonder boven wonder een van de blokken tussen de winnaars die wél heel blijft ;)
raoulkroes zegt
BMW doet het goed!!
Burdy zegt
Als petrolhead een hele foute vraag, maar waarom geen diesels? Als er ook een hybride meedoet…..
Tegenwoordig houdt een 550xd ook bijna een m5 bij.
Burdy zegt
@Burdy: het is wat dat je het Nederlands elftal zit te kijken en dat je als petrolhead gaat beginnen over diesels……..
nasty zegt
@Burdy:
Niet iedereen kijkt voetbal…
zakar36 zegt
Ze moeten inderdaad ook eens naar betrouwbaarheid kijken dan wordt het stuk leuker. Voor de rest zijn de meeste toch wel leuk presteren motoren :D
cosmo110s zegt
SkyActiv motor van Mazda??? Staat niet eens in de lijst…
Revvji zegt
@cosmo110s: Jawel, op de 4e plaats in de categorie 1.8l tot 2.0l.
cosmo110s zegt
@Revvji: Aah sorry dan zal ik er wel overheen gekeken hebben…. Had trouwens wel verwacht dat ie wat hoger zou eindigen.
Revvji zegt
@cosmo110s: Ik heb er nu even wat over opgezocht en het lijkt er inderdaad wel op dat Mazda daar degelijke ontwikkelingen heeft rond gedaan. Maar al die verkiezingen zijn een beetje hetzelfde. Net als bij ‘Car of the year’ kan je vooraf al min of meer raden welke winnaars er uit de bus zullen komen. Vaak zijn het vooral de exemplaren waar er het meeste over te doen was.
bmwalpina zegt
Die uitslag kan wat mij betreft de prullenbak in. Nog nooit zoveel problemen gehad als met de 1.6THP van PSA, en onze auto was niet de enige met al die problemen. Niet echt geloofwaardig lijkt me
smartye36 zegt
welke idioot geeft een musliemotor deze prijs,
deze prijs zou moeten gelden voor minimaal 6 cilinders.
krijg steets meer een schijthekel aan die ecotroep.
in de shredder er mee
SimonMc zegt
@smartye36: zonder deze “mueslimotors” zou jij torenhoge belastingen moeten betalen en zou je nog veel meer moeten betalen aan de pomp.
Dankzij deze inovaties kunnen wij nog een tijdje met verbrandingsmotors blijven rijden ipv de “electrische vernieuwing”.
Heb je liever dat dan?
Ik ben bv ook geen fan van de Porsche Cayenne, maar die brengt tenminste geld in het laadje voor modellen te kunnen ontwikkelen zoals de 918 Spyder.
smartye36 zegt
Torenhoge belastingen??
Die door die muslietroep moet ik nu juist meer belasting betalen.
En de olie is nog lang niet op. De hele hele wereld zit vol olie.
Revvji zegt
@smartye36: Alles goed daar in Fabeltjesland?
bohica zegt
BMW, Audi, Volkswagen, Ferrari en General Motors spelen dit keer mee in de achterhoede. Er zijn namelijk prijzen voor meerdere categorieën.
Vind deze opmerking een beetje jammer.
Aangezien bmw bijna in alle groepen de winst nog pakt
drivingpleasure zegt
@bohica: Inderdaad, en ze zijn ook nog 2e geworden in de klassen ‘performance engine of the year’
cedio911 zegt
Call me a BMW-fanboy maar : alle categoriën waar BMW motoren in maakt, is in BMW gewonnen…
OK, ze hebben nog een V12. Maar dan nog, kan niemand deze prestatie naast zich leggen. Daarom ook dat BMW onlangs tot meest betrouwbare merk is verkozen.
jeffreym3 zegt
@cedio911: Leg die eerste zin is uit, want dat begrijp ik niet.
mashell zegt
@cedio911: BMW fanboys kun je gemakkelijk plagen ;) BMW maakt goede motoren, winnen ze regelmatig prijzen mee, maar ze maken slechts matige auto’s want ze hebben nog nooit de auto van het jaar verkiezing gewonnen…
kaasboerin zegt
@mashell: Volgens mij rij ik toevallig in car of the year 2006 (of the world). http://en.wikipedia.org/wiki/Car_of_the_Year
Try again..
jeffreym3 zegt
Wat een ontzettend misselijk artikel zeg. De leuke motoren afzeiken en een 1.0 flut motortje de hemel inprijzen..
Ook erg stom als je serieus had verwacht dat een onzuinige motor het goed had gedaan bij die flut awards. Het gaat tegenwoordig allemaal om groen, groener, groenst hè. Ja, dan vallen de meesten al buiten de boot.
Willem1986 zegt
Mis ik nou iets, of wordt overal de M550d als twin-turbo genoemd, terwijl dit volgens eerdere berichten het nieuwe tri-turbo blok zou moeten zijn…..
http://www.autoblog.nl/bmw-tri-turbo-diesel-uitgelegd
Burdy zegt
@Willem1986: Het zijn hier allemaal benzine-uitvoeringen. Dus ook de 3.0 twinpower is in dit bericht een bezine en niet de X50xd.
drivingpleasure zegt
Zo te zien loopt BMW weer voor op de concurrentie. Ontzettend veel prijzen en 2e in de categorie ‘performance engine of the year’. Waar zijn Mercedes en VW-Audi dan?
sir_smokalot zegt
Funny you should ask. De gloednieuwe 4.0 TFSI komt niet verder dan plek 4 in zijn categorie (3-4 liter).
jeffreym3 zegt
Maarja kom op, zo’n reward. Net als tijden op de nurnburgring: !LEKKER BELANGRIJK!
mashell zegt
Het is natuurlijk ook wel een een beetje een heikneuter verkiezing. De categorien zijn ingedeeld op cilinderinhoud, een getal wat juist steeds minder betekenis heeft. Er wordt geen eens onderscheid tussen brandstoftypes gemaakt. Het mag een wonder heten dat de meest vooruitstrevende motor toch nog gewonnen heeft.