Het blok is af!
Hennessey heeft tijdens de Monterey Car Week bekendgemaakt welke krachtbron ze gaan gebruiken voor de Venom F5. Het is een indrukwekkend stukje techniek geworden met idiote waarden. Er gaan ongetwijfeld records sneuvelen wanneer de Venom F5 daadwerkelijk klaar is.
Wat je ziet is een 7.6 liter grote V8 met twee turbo’s. Dit vertaalt zich naar een krankzinnig vermogen van 1.622 pk en 1.760 Nm koppel. De motor bestaat voor een groot deel uit aluminium en stalen componenten. Met dit blok is het de bedoeling dat John Hennessey de Bugatti Chiron en de Koenigsegg Agera RS het nakijken gaat geven.
Er komen 24 exemplaren van de Venom F5 en Hennessey heeft laten weten er al 15 verkocht te hebben. Die meer dan 1.600 paarden komen te werken in een auto met een gewicht van 1.338 kg. Het resultaat is een productieauto die snelheden kent die we tot dusver nog niet gezien hebben. 0-300 km/u moet bijvoorbeeld in minder dan 10 seconden gedaan zijn en 0-400 km/u in minder dan 30 seconden. De voorlopige topsnelheid ligt op 482 km/u. Al dit moois moet volgend jaar in actie komen. Voor nu tref je smakelijke pica’s van de V8 in de gallery.
trolle zegt
Ik ben eens benieuwd. Hoe meer competitie hoe beter
mistermini zegt
@trolle: inderdaad! Dan dalen de prijzen om te concurreren toch?
antoombom2000 zegt
@mistermini: waarschijnlijk zullen ze eerder stijgen omdat de mensen die zulke auto’s kunnen kopen graag het duurste en meest exclusieve willen
skinnybmw zegt
Macht apparaat gaat dit worden…30s van 0-400…bizar! Eerst zien, dan geloven?
skinnybmw zegt
@skinnybmw: *machtig
jules713 zegt
@skinnybmw: deed de Regera dit niet in 20?
skinnybmw zegt
@jules713: Inderdaad en 0-400-0 in iets meer dan 30s. Was het even vergeten. Niet te bevatten voor een straatauto!
baklava zegt
Ben benieuwd hoe betrouwbaar dit is. Lijkt me dat de VAG motor in de bugatti wat meer budget beschikbaar heeft gehad tijdens de ontwikkeling.
widodh zegt
@baklava: inderdaad. Betrouwbaar en lang leven zijn denk ik niet eigenschappen van dit blok.
Wel zieke waardes!
ukbob zegt
@baklava: dat we dat nog eens ooit zouden zeggen: “VAG blok” en “betrouwbaar”.. wonderlijk.
wimof zegt
@ukbob: Als je zoveel miljoenen motoren gebouwd hebt als Volkswagen AG dan kan het niet anders dat er een paar domme dingen gebeurd zijn.
mikespek zegt
@baklava: denk dat 1 oliewissel van dat vagblok bijna evenduur is als een revisie van dit blok, aangezien de bassis van die blok gewoon een ls is
techniekmeneer zegt
@mikespek: Overdrijven is ook een vak..
detroitv8 zegt
@baklava: zal wel mee vallen. Hennessey heeft veel ervaring met bijvoorbeeld de LS. Die zijn simpelweg niet t slopen. Zullen ze vast veel van geleerd hebben.
mondeoscti202 zegt
@baklava: Het grote voordeel van dit blok is dat er in de US een vrij grote markt voor is. Neem bijvoorbeeld Nelson racing engines (misschien wel de experts op dit gebied) zei maken al jaar en dag motoren die betrouwbaar deze waardes halen. Daarnaast bestaat een LS uit een stuk minder onderdelen dan het Bugatti blok.
HzR zegt
Mogen ze er ook nog een paar fijne bandjes bij ontwikkelen om dat vermogen op de grond te krijgen en die tijden te halen.
gwnbmw zegt
@hzr: slicks heet dat.
wimof zegt
@hzr: Hoeft niet, die stijgt zo op.
kroelkip zegt
Da’s wat ik noem: ROMANTISCH
willemseles zegt
Welke brandstofpompen en injectoren kunnen dit aan ? Prestigieus ,maar nutteloos. Deel dit blok door 4 en het heeft als 2-cilinder al genoeg in huis en verkoopt beter .Op deze motoren leggen ze dik bij.
HZW zegt
@willemseles: Dat wordt dan een 1.9 liter 2 cilinder motor met 405,5 pk en 440 Nm koppel.
miata93 zegt
@HZW: Helaas werkt dat niet zo :)
gasskaas zegt
@miata93: nee inderdaad, je kan er geen half paard in proppen! Die doet niks meer.
ghost zegt
@gasskaas: aan de andere kant, VAG heeft nu een 1.0 TSi getuned tot 272pk en die schijnt al 100.000 km heel te blijven. Bedoel maar.
kenner zegt
@ghost: alle VAG blokken blijven maar 100.000 km heel toch ? Te makkelijk dit
wimof zegt
@kenner: Mijn blok heeft 410.000 km en nog steeds niets aan vervangen geweest.
davelepeef zegt
@willemseles: gewoon meer gebruiken :)
dutchiehd zegt
@willemseles: 1600pk is nog niet zó spectaculair dat je je af moet gaan vragen naar brandstofpompen en injectoren. In de dragrace wereld halen ze 3000pk uit chevy V8’en
Gulli zegt
@willemseles: ik denk dat ze een 1.4 tfsi als brandstofpomp gaan gebruiken ?
tjorque zegt
@gulli: gelukkig is het geen charger, dan hadden ze nog een 2.0 tsi nodig om de charger aan te drijven…
aquila2003 zegt
@willemseles: want dat is de inderdaad echt wat iedereen wil
rob5nismo zegt
Wat een geweldige specs wanneer gaan ze de turbos gebruiken om de superchargers te voorzien van boost
tjorque zegt
Ver pissen voor gevorderden!
Maar het grootste respect voor koningsei: de kleinste piemel in de competitie heeft het record…
Ik vraag me af of dit blok nu eigenlijk nog steeds het oude vertrouwde recept met benedenliggende nokkenas heeft. Daar lijkt het wel op, en dat vind ik maf…
bmwfreak038 zegt
@tjorque: ???
ds3thp zegt
Bugatti zit in een heel andere categorie! Niet zozeer qua vermogen en prestaties, maar wel qua afwerking, luxe, comfort etc etc.
Iedereen heeft het ook steeds over het gewicht van de Bugatti, maar die auto heeft gewoon het gewicht nodig om aan zijn prestaties te komen. Zelfde geldt voor de R35 GTR.
ouwedibbes83 zegt
@ds3thp: Leg eens uit waarom hij dat gewicht nodig heeft? W16 is denk ik een zwaar blok, zoveel koeling voegt gewicht toe, 4WD ook. Ik snap de redenering van meer betrouwbaarheid (sterker en overengineerd) lijdt tot meer gewicht, maar wat bedoel jij?
2wheeler zegt
@ouwedibbes83: als de auto 500kg weegt schiet het alle kanten op
berlinetta zegt
@ouwedibbes83: ik heb ook wel eens gelezen dat de GT-R zo zwaar is, omdat dat gewoonweg noodzakelijk is. De auto zou anders onhandelbaar worden. Volgens het artikel was dat hoge gewicht te vergelijken met meer downforce. Geen idee in hoeverre dit klopt.
zelfbenoemdingenieur zegt
@berlinetta: Meer gewicht maakt hem wel stabieler maar je maximale bochtensnelheid gaat wel omlaag omdat het gewicht naar de buitenkant van de bocht wil. Ook werkt het tegen met remmen en optrekken, gewicht is de vijand van iedere (race)auto.
ds3thp zegt
@ouwedibbes83: wegligging is altijd een mix van factoren. En die mix moet voor elke auto kloppen.
Bij de Veyron / Chiron / R35 GTR was een X gewicht nodig om die balans te vinden.
Maak de Chiron 300kg zwaarder en de combi klopt niet meer.
Zo zie je bij de Bugatti Divo dat ze 35kg gewicht hebben weggehaald maar wel 90kg downforce hebben gecreëerd.
Die auto haalt, ondanks zijn behoorlijke gewicht, 1,6G in bochten
mrB zegt
@ds3thp: Ik heb dit argument gehoord bij carfection. Niet alles geloven wat journalisten zeggen! Met minder gewicht is die echt wel sneller, aangezien vermogen terug getuned kan worden bij lage versnellingen.
OT: Dit ding zal wel een mega turbolag hebben. Wat een pijpwerk hangt daar.
joost1990_2 zegt
Maar de grote vraag is natuurlijk: is het blok geschikt voor Euro 95E10?
jochempie zegt
@joost1990_2: volgens mij kun je een LS nog op slootwater laten draaien.
chriscross zegt
Volgens mij komt er nog wel wat meer kijken bij de ontwikkeling van dit soort voertuigen. Vraag mij bijvoorbeeld af welke versnellingsbak dit aankan.
willemseles zegt
Met dit lage wagengewicht icm abnormaal vermogen word je bij de eerste de beste hobbel op snelheid achterover gelanceerd. Een vliegtuig stijgt op bij 200-250km/u , dit wat later. Helmpie op en handschoentjes aan helpt geen lieve moeder.
gwnbmw zegt
@willemseles: gelukkig wordt de hennesey ontworpen zonder downforce.
racerx zegt
@willemseles: niet verder vertellen, maar het schijnt dat ze daarvoor ‘downforce’ hebben uitgevonden..!
zelfbenoemdingenieur zegt
Onderliggende nokkenas anno 2018?
Zal wel gewoon een getunede GM LS zijn.
lekbak zegt
@zelfbenoemdingenieur: Niks mis met oude techniek als het op alle rationele vlakken beter presteert dan moderne ingewikkelde meuk. En ja, dat doet de gemiddelde getunede ls.
jeppie zegt
Wat een machtig stukje techniek
e90320d208pk zegt
Leuke techniek hoor, alleen krijgt dit blok zoveel meer op z’n flikker dan de ‘soepele’ W16-configuratie van Bugatti. Het blok ziet er wel zeer fraai uit met die hugeass turbo’s.
mrrallycross zegt
Nu alles nog op de weg zien te krijgen
allesmetturbo zegt
Da’s godnondeju ‘n grote turbo jongûh! Bizar vermogen, maar op zich wel verklaarbaar met een 7,6L V8 met 2 blazers erop. Ben zeer benieuwd naar de setup voor het onderstel en de bandenkeuze. Ik ken geen band die 480kmh aankan..
frank2b zegt
Meer dan een quartermile dragrace zal dit ook niet aankunnen vrees ik. 1600 pk is ongeveer 1200 kW. Bij een nuttig rendement van pakbeet 33% zal de motor in totaal dus nog 2400 kW aan restwarmte genereren. Ik zie die Venom al die warmte niet afvoeren, als ik zo naar de koets kijk…
Alfarobert zegt
0-200 in minder dan 10 sec.Dat wordt oppassen bij het wegrijden achter je voorliggende VW Upje bij het stopligt. 480km/u. Is er 1 eigenaar die ooit 400 heeft durven rijden met z’n Bugatti? James May van Top Gear heeft het 1x geflikt op een speciale baan.Allemaal onzin waar je een godsvemogen voor moet betalen.Als ik multimiljardair was zou ik hem nog niet gratis willen hebben.Als je het gaspedaal aanraakt crash je.Nee dank je.