Yo dawg, heard you like motors..
Motorfietsblokjes leveren door hun relatief kleine cilinderinhoud en korte slag niet bepaald bakken met koppel, dus als je iets aan dit probleem wilt doen rest je slechts één ding: bouw er wat groters in, zoals deze 3.0 V8 uit een Ferrari. Het is even passen en meten, maar dan heb je ook wat.
Andreas Georgeades is de maker van bovenstaande creatie, en een man die vaker met dit bijltje heeft gehakt bovendien. De Zuid-Afrikaan met Griekse wortels maakt er een sport van flinke motorblokken in motorfietsen te proppen, in diverse configuraties. Zo maakte hij al eens een motor met het V6-blok uit een Dino 206, maar ook een chromen V12 CBX, en een H 16, waarvoor hij twee achtcilinder boxermotoren gebruikte.
Bovenstaande creatie, die hij ‘Andreas’ heeft gedoopt ontving de V8 uit een 1978 Ferrari 308. Volgens Duc Cutters ligt hier een custom aluminium frame omheen, alsook de volgende zaken:
Custom cam-belt drive that also powers the water pump
Custom three-gear transfer case between the engine and Honda CBX transmission
Suspension from a Kawasaki 900 Ninja
Rear mounted Suzuki GT750 radiators
A bank of Yamaha V-Max carburetors fuels the front cylinders while Suzuki GS1100 mixers feed the rear
Helaas konden we van deze ‘Andreas’ geen videomateriaal vinden, tips zijn welkom. Meer lezen over Georgeades’ creaties kan o.a. op het CBX Forum.
Het verschil tussen deze motoren en bijvoorbeeld de V12 Lambo-powered motorfiets is dat Andreas’ motoren ook nog een bocht om lijken te kunnen gaan. Mooi spul.
Met dank aan Rupert voor de tip!
schellekens006 zegt
1978 toen was ik nog eens geboren, waarom geen 458 blokje ;-)
g40freak zegt
@schellekens006: kosten? en automaat?
danmar zegt
Dit ziet er toch niet uit? Zwaartepunt lijkt me ook veel te hoog om er lekker mee de bocht om te gaan. Tank is vergroot, zo te zien maar denk dat je alsnog niet meer dan 60 km op een tank kunt rijden.
Dutchdriftking zegt
Ehmm motoren hebben toch juist korte slag? Lange slag motoren (trucks e.d.) hebben toch juist meer koppel?
obispoil zegt
@dutchdriftking: Dacht ik ook
sir_smokalot zegt
sorry, dat moest er idd staan. Aangepast.
persian1 zegt
Ik zie de bestuurder al zingen:
Van je ras ras ras
rijdt mijn Ferrari door een plas
Van je voort voort voort
rijdt mijn Ferrari zo als ’t hoort
Van je erk erk erk
rijdt mijn Ferrari naar het werk
van je één, twee, (tik, tik, tik) zes!
henkhupelschoten zegt
@persian1: Teveel tijd over?
persian1 zegt
@henkhupelschoten: Alleen vandaag helaas…
Dutchdriftking zegt
@persian1: Haha,
Van je ik ik ik
vliegt mijn Ferrari in de fik!
pomoek zegt
Gratiz benen ontharen bij aanschaf van deze machine. Verder niets dan lof!
philipf zegt
Vet ding!
lekbak zegt
Knap gedaan, maar volkomen zinloos. Hij had beter een turbo of mechanische compressor erop kunnen zetten voor meer power. Iets met gewicht enzo.
baasbas zegt
@lekbak: Pfff, dat is wel echt een HEEL erg Nederlandse reactie… Valt mee dat je niet begint over verbruikscijfers. Heb je die V12 gezien of die H16? Serieuze kunststukjes hoor
lekbak zegt
@baasbas: als het niet functioneel is kan ik het gewoonweg niet leuk vinden. Een motorfiets met V8 is altijd te zwaar. Ik heb wel respect voor het vakmanschap.
baasbas zegt
@lekbak: Luister je muziek?
Edge zegt
Beetje zonde van de Ferrari V8 als je het mij vraagt…
desjonnies zegt
Probleem is dat de radiateur om je nek gehangen wordt en je passagier het expansievat moet vasthouden.
Hupke zegt
@desjonnies:
Ik had zeker gedacht dat je een verhaal zou afsteken over de ‘otto cilindri’
norge zegt
Joh, laten we eens twee wielen onder een Ferrari motor zetten….Waarom….Omdat het kan..Mooi is het niet , en goed rijden doet het vast niet
bartbanaan zegt
Blok Ferrari 1978
Bak CBX- ca 1988
Vering Ninja 900 – 1984
Radiateura GT 750 1984
Carburateur GS 1100 – 1980
iets zegt me dat hij graag met ouwe zooi aan de gang is; alles uit zijn jeugd zo te zien. Waarschijnlijk dat hij nu zijn ideëen, die hij had toen ‘ie 16 _ 18 jaar was, waar aan het maken is…
baasbas zegt
@bartbanaan: De beste man heeft een aantal race successen op zijn naam in de sixties. Begin jaren 70 ook met zijn eigen bouw racer. Norton frame, 600cc Honda automotor, omgebouwd van water naar luchtkoeling… Na zijn race carrière is hij zijn fantasie aan het botvieren op een scala aan gave motorfietsen.
Of hij houdt van cbx-en en werkt een daarom graag mee, of hij haat ze en zorgt dat hij er zoveel verbouwt als hij maar kan…
http://lanesplitter.jalopnik.com/a-wonderful-crazy-genius-crammed-a-ferrari-v8-into-a-cu-1695948642
bmw7 zegt
Mooi gedaan. Wel leuk dat honda en suzuki de boel ondersteunen.
Hupke zegt
Motor’s hebben geen koppel, totdat je op zo’n triumph 2300 hebt gereden.
En mijn centauro haalt toch ook wel 150Nm, moet je bij een wagen toch al een veelvoud aan cm³ voor gaan zoeken.
Verder valt dit gedrocht in het niets bij de moto guzzi V8, een motor die tenminste rijdbaar was.
cthijs zegt
Wel effe opletten met de vingertjes