Nee, geen Newtonmeters. In Newtonmeters is het meer, veel meer dan 1.000!
Het blijft een bijzonder fenomeen: de Amerikaanse pick-up truck. In de VS is het al sinds jaar en dag dé manier om jezelf, je vrouw/tante (vaak dezelfde persoon) en al je PVC-rommel te vervoeren. Met een dikke V8 voel je je oppermachtig en omdat de auto in de Verenigde Staten als vrachtwagen gekenmerkt wordt, hoeft de truck niet te voldoen aan de strenge emissie- en veiligheidseisen. We kunnen natuurlijk super hypocriet gaan doen, maar in Nederland doen wij het niet veel anders. Amerikaanse pick-ups zijn relatief populair op grijs kenteken in Nederland.
In Amerika is de Ford F-150 sinds jaar en dag de absolute verkooptopper, in Nederland zijn de kaarten anders geschud. Hier vallen we massaal voor de RAM 1500 pick, een auto die vroeger nog onder de ‘Dodge’-vlag verkocht werd. In Nederland worden Dodges vooral ingezet om de Bayliner te verplaatsen of om drank in te slaan voor de lokale discotheek.
In Amerika wordt er nog écht gewerkt met de RAM’s. Naast de luxe en sportieve showpony’s heeft RAM een Heavy Duty variant en het is juist dat model dat vernieuwd is. Volgens RAM is de nieuwe 1500 Heavy Duty namelijk de sterkste en meeste capabele pickup in zijn segment. Dat lijkt geen holle frase te zijn, want laten we maar met de deur in huis vallen: dit ding is machtig sterk.
Ga je voor de sterkste motor, een 6.7 liter Cummins zes-in-lijn diesel, dan heb je de beschikking over 400 pk. Op zich niet verkeerd, maar het monsterlijke koppel van 1.356 Nm doet het meeste werk. Je kan een aardig karretje trekken met de RAM 2500 Heavy Duty: 15.921 kilogram. Je kan de auto ook flink beladen: 3.483 kilogram. Dus het is eigenlijk zeuren dat deze auto’s als vrachtwagen gekenmerkt worden, dit zijn meer vrachtwagen specificaties dan die van een personenauto.
Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor minder bizarre uitvoeringen. Zo komt er ook een teruggetunede 6.7 V8 met 370 pk en 1.152 Nm beschikbaar. De instapmotor is een 6.4 liter grote HEMI V8 met 410 pk en 581 Nm. Die is voorzien van een achttraps automaat, de diesels hebben zes versnellingen. Verder kun je de auto aankleden zoals jij wenst: van kaal en functioneel tot sportief (Power Wagon) en luxueus.
vaakbenjetebang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fanboy zegt
De RAM 1500 wordt hier ook wel aan het werk gezet hoor. Had dan vaak ook wel met een busje gekund, maar ze worden nog wel eens ingezet om zwaar spul te trekken. Ook marktkooplui hebben soms zo’n ding.
gove zegt
1300 koppels, handig als je je huis wil verplaatsen, of een boeing moet trekken, of je schoonmoeder moet vervoeren..
duckmefaddy zegt
@gove: Of de aarde in een andere baan te forceren, om te compenseren voor de zooi die je uitstoot
gove zegt
@duckmefaddy: kunt u beter posten op http://www.groenlinks.nl, denk dat je daar meer mensen vindt die hetzelfde als u denken
duckmefaddy zegt
@gove: Lijkt me sterk. Ik vind dit namelijk wel een bruut ding. De constatering dat deze flink vervuilt is alleen een logisch resultaat. Niet te snel conclusies trekken en woorden in mijn mondwerk stoppen aub.
Onehp zegt
-EDIT: Thanks! Is aangepast!-
Anders, leuk met een goede diesel toepassing, duidelijker meer geschikt dan bezine…
Robert zegt
Een 6,4 liter Hemi V8 als instapmotor betitelen. LOL!
gwnbmw zegt
@RRRobert: en ze staan 2dehands met een 6,2l hemi voor nog geen 10 duizend dollar. Bizar land.
bilscobar zegt
@RRRobert: een plaatje van de luchtweerstand toevoegen aan het persbericht. Lol!
wetdualclutch zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dare2think zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
brennie-1994 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
android16 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
volvo-s60-adept zegt
Koppel, leuk hoor. Het geluid van zo’n ding onder vollast is pas episch…
tortuga zegt
16 ton trekken? Dat is een trailer met 5 RR cullinan’s
toyotafortuner zegt
Murica! Wat een dikke beul is dit!
Dutchdriftking zegt
Die 3 assige paardentrailer, daarvoor mag je in Nederland je code 95, je verkeer/techniek, theorie C en CE rijbewijs voor halen voordat je daar mee de weg op mag. In Amerika mag ieder 16 jarig paardenmeisje welke een rondje om de kerk heeft gedaan met een Toyota Prius er mee de wijde wereld in. Rare jongens, die Amerikanen……
5cilinder zegt
@dutchdriftking: Freedom heet dat.
tjorque zegt
@5cilinder: en dan, want vrij dom, blinddoek op en karren maar ?
sntial zegt
@tjorque: haha zo actueel
shadowbroker zegt
@5cilinder: ze zijn zo vrij, dat ze naar andere landen gaan elkaar de kop eraf knallen
vaakbenjetebang zegt
@dutchdriftking: Niet zomaar wat roepen.
https://www.dmv.org/commercial-drivers/cdl-class-types.php
Ja, er mag (wat) meer met een regulier rijbewijs qua GVW in de USA maar het is niet zo dat je met een standaard rijbewijs een medium duty truck mag besturen met een kar van 7500 kilo er achter of zo.
jens28 zegt
@vaakbenjetebang: mag wel, zolang het maar voor je zelf is. Als je het voor een bedrijf moet heb je weer wel een CDL nodig dacht ik
lekbak zegt
@jens28: Hangt alsnog van het gewicht af. Bij een bepaald gewicht heb je gewoon je cdl nodig. Uitgezonderd boeren onder bepaald omstandigheden.
slowland zegt
@dutchdriftking: Is niet helemaal waar…. Je moet wel een middagje rondrijden met een karretje om je ‘addition’ te halen. Hier in BC teminste….. Dan mag je meer dan 4600kg trekken
Dutchdriftking zegt
@slowland: BC? British Columbia Canada?
robert110 zegt
Het is geen 1500 en ook geen Super Duty (dat is Ford) de HD modellen zijn 2500, 3500 en 4500.
Dickie zegt
@robert110: klopt de 1500 is wel leverbaar als diesel dacht ik maar met V6 niet met de Cummins.
Interieur van 2018 modellen is echt wel stuk op vooruit gegaan vergeleken bij de pickups van GM, Ford daarin tegen komt aardig in de richting van de Ram vind ik.
vaakbenjetebang zegt
@dickie: De laatste keer dat ik er was (toegegeven, is een jaartje of wat geleden) zat het onderscheid eigenlijk bij caravan/niet-caravan. Zo lang het een caravan is, mag je behoorlijke karren trekken met je standaard rijbewijs, maar als het een aanhanger bedoeld is om lading te transporteren, mag het weer niet – tenzij je een soort ‘farmer’s exemption’ hebt en niet verder dan 150 mijl (?) van je standplaats komt. En dat kan dan ook nog eens per staat verschillen… maar er zijn vast in de USA woonachtige AB-ers die het precies weten. De informatie die ik heb is gebaseerd op wat mij door mijn werkgever ter plekke verteld is en wat ik daar op papier gezien heb.
robert110 zegt
Ik de Ram modellen nooit wat gevonden. De diesels zijn wel aardig en de handbak die in het huidige model leverbaar is is leuk maar toch heb ik liever Chevy of Ford vooral die interrieurs hebben mijn voorkeur.
Het valt me trouwens wel op dat iedere HD pick up op dit moment echt lelijk is. Alsof ze dat met zijn alle van te voren hebben afgesproken.
lekbak zegt
@robert110: Handbak is eruit gegaan met dit nieuwe model. Alleen nog automaat leverbaar.
maxidyne zegt
Dit komt er ooit nog eens! Altijd een zwak gehad voor de RAM met Cummins diesel. Jammer dat je Cummins niet in Nederland kunt krijgen in vrachtwagens. Anders hadden we er hier eentje gehad op het bedrijf. Maar 3500nm uit de V8 is ook niet behelpen hoor.
lekbak zegt
@maxidyne: Cummins is ook niet heilig hoor. 3500nm is nog veel meer dan de zware cummins. Die zit volgens mij ergens rond de 2000 amerikaanse koppels, ~2700nm dus. De tijd dat amerikaanse vrachtwagens de dikste motoren hadden is inmiddels echt voorbij. En dat een cummins probleemloos 3 miljoen km doet is ook geweest met alle milieueisen van tegenwoordig.
lekbak zegt
@maxidyne: Overigens is zo’n cummins in een 2500 wel echt rete gaaf. Vriend van me heeft er één die hij gebruikt voor zijn loonbedrijf. Een 8tons graafmachine op een trailer is geen probleem hoor. En een tijdje geleden stond een zware trekker met de grootste balenpers mogelijk stil midden op een druk kruispunt. Ff de dodge ervoor en weg waren ze. Ging zo makkelijk dat ze de resterende 3km naar huis ook maar hebben gesleept. En gewoon een verbruik van 10l als je niet te gek doet trouwens.
Ultimora zegt
@maxidyne: ze kunnen wel degelijk op vrachtauto kenteken. Een groot deel van de 2500-3500 rijdt zelfs in Nederland er op.
rickross zegt
Waarom hebben sommige uitvoeringen van die rare uitstupsels bij de voorste velgen, waar zijn die dingen dingen voor?
sntial zegt
@rickross: Badassery
sntial zegt
Ik hou van die oranje lichten boven de voorruit, ik hou ervan.
chris87 zegt
Foto 21. Haha! Echt heel gestroomlijnd:)
ikkewirja zegt
Als je een aanhanger boven de 5 ton trekt, moet het hele gespan toch voorzien zijn van luchtremmen? En is dat in de States ook zo?