Wacht is dat…? Yep, ja inderdaad.
Voor het laatste nieuws van vandaag reizen we af naar het zonnige Australië. De lokale hermandad hield daar een auto staande en wat daarna gebeurde raad je nooit. Het zal niemand verbazen dat de auto in kwestie een Holden Commodore betrof, maar wat er onder de kap te vinden was zal de wenkbrauwen meer doen fronsen.
Het viel de filth namelijk op dat de Holden in kwestie een beetje gemodificeerd was. Dus besloten ze deze te onderwerpen aan een grondige inspectie. Hilariteit ontstond toen ze onder de kap het stilleven boven dit artikel aantroffen. Rechts onder in de hoek zie je iets wat lijkt op een turbo, maar stiekem een Black and Decker bladblazer is.
Het ding was wel degelijk aangesloten op de accu van de auto en gericht op de motor om die te beblazen. De bestuurder claimde dan ook dat het een modificatie was om de prestaties te verbeteren. Kennelijk is het prestatiepotentieel hierdoor zodanig toegenomen dat ook de bandjes inmiddels wat kaal waren geworden door de G-krachten.
Een aanwijzing naar het hoe en waarom van deze modificatie is dat de man positief testte voor methamfetamines. Er wordt nog onderzocht of hij ook tijdens het rijden onder invloed was. Hoe dan ook mag de bestuurder 24 uur niet met de auto rijden en heeft hij te horen gekregen dat hij zijn auto moet fatsoeneren. Of dat betekent dat de bladblazer het veld moet ruimen of het alleen slaat op de kale bandjes, is niet geheel zeker.
Dank Sjoerd voor de tip!
kle500 zegt
Moog & Marty?
dave130r zegt
@kle500: Toffe gasten met een leuk Youtube kanaal ??
kennone zegt
In dit geval zou ik een bladblazer op benzine pakken,, kan je in de kroeg ook nog opscheppen over je 7 of 9 cilinder????
fanboy zegt
Audi heeft dit tegenwoordig ook.
grrrrommmmm zegt
ik heb ook ooit een kruimeldief op mijn uitlaat geplaatst, zodat de uitlaatgassen sneller weg konden en extra gefilterd werden…. dat ging echt als een malloot…! ?
maarteno zegt
@grrrrommmmm: nee, je zag eruit als een malloot… ;-)
rob5nismo zegt
Ik kende iemand die had een computer ventilator op de powerfilter van zn scooter gemaakt. Een wereld van verschil zei hij omdat de lucht geforceerd door de filter ging
EnthousiaST220 zegt
Dumm tüch downunder?
Volvo_440_turbo zegt
Wat deed ik met mijn mazda 323 2.0 ditd (tdvi) indertijd? Omdat de powerbox enkel de injectie aanstuurde en ik van mening was, dat ondanks een turbodiesel op luchtoverschot werkte, dat mijn dieseltje wel extra lucht kon gebruiken. Wel, ik maakte een gaatje in het rubberen buisje dat de wastegate aanstuurde om zo een beetje extra turbodruk op te bouwen, dit gaatje plakte ik wat af met gaas om te voorkomen dat er vuiligheid in het systeem kwam. Eerst probeerde ik met een wasknijper maar die hielden niet.
1. of dat het werkte is nooit bewezen geweest maar het leek toch meer vermogen te geven (placeboeffect?)
2. het was serieus natte vingerwerk wat de boel in de soep kon doen draaien, maar ach, zijn we allemaal niet jong en zot geweest?
Met latere auto’s was ik wel zo verstandig om boostcontrollers te gebruiken.
sjonniecamaro84 zegt
Roadkill (op jij-buis) heeft een aflevering gemaakt met een Chevy Monza en een stuk of 7 bladblazers achterin. Schijnt toch minder te werken dan gedacht…
realhustler zegt
Een turbo is een precisie apparaat wat 15000 of meer toeren per minuut maakt. De luchtverplaatsing is zoveel meer dan een bladblazer. Een 1.6 turbodiesel heeft ongeveer 10000 liter lucht nodig per minuut.
lekbak zegt
@realhustler: je vergeet een nulletje wat betreft toerental van de turbo.
Maar inderdaad zal zo’n bladblazertje nooit genoeg lucht kunnen verplaatsen…
marinepower zegt
@lekbak: hangt van het formaat af, bij een Wärtsilä 6L26 klopt dit wel ongeveer, maar inderdaad onder de motorkap bij een gemiddelde auto moet er nog wel een factor 10 overheen.
ghost zegt
Fake it,
Till you Make it!
brutus90 zegt
Nu nog een snelle sticker voor nog eens 5 pk… ?
chriscross zegt
Dit had Halfords van hun ondergang kunnen redden
Arnoud zegt
Even rekenen:
Een 3.0 liter motor blok dat 3000 toeren per minuut draait doet 1500 verbrandingen per minuut. Dat betekent dat de motor 1500×3.0 = 4500 liter lucht per minuut aanzuigt. Wat zal een bladblazer kunnen leveren? Ik denk dat het eerder een restrictor is dan een booster.
Dutchdriftking zegt
@original_arnoud: Als je het zo voorrekent moet het inderdaad vermogen kosten. Een atmosferische motor vrijer laten ademen en koudere lucht laten aanzuigen heeft absoluut nut, naar zo’n ding er voor zetten…..
Dutchdriftking zegt
A poor man’s turbo….
tvr1974 zegt
kale bandjes?? Neem aan dat dit dan niet de bijbehorende foto is want daarop zie je alle slijtmarkeringen zijn nog niet eens gesleten…
tjorque zegt
@tvr1974: ik zie vooral banden die bagger zijn.
arii zegt
Gasten van hoonigan channel hebben ook hier mee lopen spelen, mss was dat de inspiratie :p
autodrome zegt
Het is koeling, extra koeling in het het AUS
E34M5Touring zegt
Roadkill heeft dit al meermaals gedaan en bewezen dat het werkt. Maar dan heb je er wel meer nodig dan 1. Voor de liefhebbers, op YouTube, Roadkill Monza of Corvette Hack. Ze hebben het ook Gedaan met een C4 Corvette