Een parodie op de Aston Martin DB5. Maar wel eentje met een 5,9 liter V12.
De Aston Martin DB5 is een van de meest iconische klassiekers, die nog absoluut niet vergeten is. Recent heeft weer een nieuwe generatie kennis kunnen maken met deze auto, want de DB5 speelde een prominente rol in No Time To Die. Er kwamen aardig wat auto’s voorbijvliegen in de film, maar de DB5 stal toch de show.
Aston Martin speelt zelf in op de blijvende populariteit van de DB5 met de Goldfinger Continuation. Dit is in feite een exacte replica van de originele James Bond-DB5, inclusief alle gadgets. Alhoewel we eigenlijk niet van een replica mogen spreken, want ze worden door Aston Martin zelf gebouwd.
Het kan zijn dat je wel fan bent van de DB5, maar geen zin hebt in de nadelen van een klassieker. In dat geval is een moderne interpretatie van de Aston Martin DB5 misschien wel iets voor je. Laat British Automotive Engineering die nu net gebouwd hebben.
De creatie van British Automotive Engineering (kortweg BAE) is overduidelijk geïnspireerd op de Aston Martin DB5 en luistert naar de naam Vantare. Dit klinkt als de GTA-versie van de Vantage, maar dat is niet waar deze auto gebaseerd is. In plaats daarvan schuilt er een DB9 onder het klassieke koetswerk. Qua materialen is de carrosserie trouwens helemaal niet klassiek, want deze is opgetrokken uit carbon.
De motor van de DB9 is intact gebleven en dat betekent dat de Vantare dubbel zoveel cilinders heeft als een DB5. Historisch verantwoord is het niet, maar dat is helemaal niet erg als er een atmosferische 5,9 liter V12 onder de kap ligt.
Het idee van een DB5 met moderne techniek en een V12 is hartstikke leuk, maar de uitvoering laat nog wat te wensen over. Zowel de DB5 als de DB9 zijn hoogstandjes wat betreft design, maar bij deze Vantare zijn de verhoudingen een beetje zoek. Deze auto verhoudt zich eigenlijk tot een DB5 zoals Johnny English zich tot James Bond verhoudt.
De velgen ogen ook best wel misplaatst, ondanks het klassieke design. Het ziet er toch een beetje uit als James Bond die gympen draagt onder zijn smoking.
Het hele project is een idee van Bradley Walsh, een bekende tv-persoonlijkheid aan de andere kant van het Kanaal. Er worden maar tien stuks van de BAE Vantare gebouwd, die minstens €330.000 per stuk kosten. Dat is veel geld, maar als je bedenkt dat een Goldfinger Continuation bijna tien keer zoveel kost valt het reuze mee.
pomoek zegt
Velgen zijn inderdaad bwegh, en de raamsierlijsten aan de onderzijde van het glas in de portieren sluiten niet netjes aan op de sierlijsten achter. Jammer ook dat er een DB9 aan wordt opgeofferd. Dan beter een DB7 of een XK8 aanpassen, daar zijn er nog genoeg van.
mats106rallye zegt
Ik vind het wel wat hebben! Hij is misschien iets te gestroomlijnd, maar verder zeg ik doen!
Dutchdriftking zegt
Het idee is goed, uitvoering wat minder…
suheyl zegt
Ready for GTA6
baardmijt zegt
Brrrr….. Best wat potentieel mooie elementen in het design, maar die verhoudingen zijn inderdaad eigenaardig.
Som der delen in mijn ogen gewoon een spuuglelijk apparaat. Kijkt niet zo scheel als een Aero 8, maar het gaat wel in die richting. En had die typenaam niet recht geplakt kunnen worden?
isn1981 zegt
Ik krijg er een TVR gevoel bij.
Bella Macchina zegt
Zonde van de DB9.
MaartenD zegt
Wat een misbaksel, lijkt overigens erg op een andere moderne AM DB5 bouwproject van een aantal jaar geleden, de David Brown Speedback
joosstra zegt
Ik wil de ‘ontwerper’ adviseren een bezoekje te brengen aan Spekzevers.
ericc zegt
Niet geslaagd. Op visite bij Singer zou ik zeggen.
schreute01 zegt
Bezuinigd op de zijruiten? Wat een kleine k*t-raampjes. De verhoudingen zijn daardoor totaal zoek.
Net als bij de verprutste XJ-C van vorige week: soms moet je respect hebben voor het origineel en accepteren dat het niet beter kan.
shicomm zegt
Heiligschennis ?
Er is duidelijk een heleboel tijd en liefde (?) in dit project gestopt maar blijkbaar hebben ze de plank ergens enorm misgeslagen.
De kont is iets uit verhouding maar kan op zich nog nét , idem voor de neus ( kleinere koplampen zou hebben geholpen.. )
Van opzij lijkt ie verrassend goed tot je bij de daklijn komt ; wie heeft dat db9 dak op die db5 gepleurt ?
Je krijgt echt het idee alsof er geen tijd en geld meer was en men precies daar het geheel maar even snel heeft afgeraffeld.
Heel erg jammer want nogmaals ; de insteek en de wil lijken er wel degelijk te zijn geweest.
degrotemuis zegt
Lesje hoe de som der delen minder kan zijn dan losse elementen. Spaakdesign wielen passen prima bij een DB5 interpretatie, maar deze doen me denken aan spaak wieldoppen op een oude 206. De daklijn van een DB9 is zeker mooi, maar niet onder zo’n zwaar opgezette body. En die body zelf heeft ook wat leuke elementen, maar dan weer rommelig bij elkaar gepropt. Het totaal komt over als een goedkope Chinese inspired by auto in plaats van een luxe ombouw.
bietje zegt
Velgen vreselijk, daklijn lijkt wel een hotrod-roofchop en die chromen ringen om de koplampen… Kan best iets moois van gemaakt worden, denk ik, maar dat is hiermee niet gelukt.
Alfarobert zegt
Zie er een beetje lijnen in van de Volvo P-1800.