Het gaat niet goed met Daimler. De autofabrikant heeft te maken met een miljardenverlies, dus moet Mercedes snoeien in de modellen.
Sommige autofabrikanten hebben een ontzettend overzichtelijk gamma. Neem Bentley, als eenvoudig voorbeeld. Ze hebben de Bentayga, de Continental en de Flying Spur. Drie totaal verschillende auto’s die waarschijnlijk nooit verwarrend zullen zijn voor een autokoper.
Aan de andere kant van het spectrum staat Mercedes-Benz. Voor iedere niche die je je maar kan bedenken, hebben ze wel een auto. En soms hebben ze voor specifieke niches zelfs twee auto’s. Zo is er een A-Klasse sedan, maar is er ook de CLA sedan. Oké, die laatste noemen ze gewoon een coupé en die A-Klasse noemen ze een limousine, maar eigenlijk zit er niet zo heel erg veel verschil tussen. Niet genoeg om de twee losse modellen te kunnen verantwoorden, dan.
Hetzelfde probleem zien we ook met auto’s als de C-Klasse, die als sedan, station, coupé en cabrio te koop is en de E-Klasse, die als sedan, station, coupé en cabrio te koop is. Natuurlijk, tussen de C- en de E-Klasse zit wat verschil, maar is dat verschil groot genoeg om twee aparte modellen met elk vier sub-modellen te rechtvaardigen? Of wat te denken van de S-Klasse coupé en de SL?
Het lijkt erop dat Mercedes dit zelf ook doorheeft. Volgens het Duitse Handelsblatt wordt er namelijk sterk nagedacht over het schrappen van een aantal modellen. Althans, dat is wat anonieme bronnen melden. De fabrikant zal wel moeten; in het tweede kwartaal rekende Daimler een verlies van 1,56 miljard euro. Dus gaan ze keihard in de kosten snoeien. Zo is het idee nu dat er ruim 20.000 banen geschrapt gaan worden, in plaats van de 15.000 die Mercedes eerder communiceerde.
Daarnaast gaat Mercedes beter nadenken over de modellen die ze verkopen. Zo wil Ola Källenius volgens een interview met Handelsblatt meer focussen op luxere modellen. Hier zit immers meer marge op, dus kan Mercedes makkelijker geld verdienen dan wanneer het honderden A-Klasse’s aan de man moet brengen.
Dat betekent dat het aan de onderkant wat gaat snoeien. De toekomst van de B-Klasse is volgens de anonieme bronnen allerminst zeker, evenals de CLA Shooting Brake en de A-Klasse sedan. Ook komt er één coupé en cabrio die tussen de C-Klasse en E-Klasse komt te vallen, die daarmee de twee aparte modellen overbodig maakt.
Betekent dit dat Mercedes straks minder auto’s gaat verkopen? Volgens Handelsblatt niet. De anonieme bronnen zouden namelijk zeggen dat Mercedes zich wil focussen op wat écht belangrijk is. SUV’s, uiteraard, maar ook limousines, gek genoeg. Daarnaast moet elektrisch rijden een grotere rol gaan spelen binnen het Mercedes-gamma. En met die combinatie van elektrisch en producten met een grotere marge, hoopt Källenius Mercedes-Benz weer naar zwarte cijfers te kunnen trekken.
crepito zegt
Die hebben vast een lekker badje genomen in Q2, zodat het schrappen van 5.000 extra banen verantwoord kan worden.
moveyourmind zegt
Gewoon weer terug naar de basis. In principe hebben ze aan vier modellen genoeg:
• één voor taxichauffeurs
• één voor pooiers
• één voor koppel- en eindbazen
• en één veehandelaren en paardenvolk
En als er dan toch nog een nummer vijf moet komen een 600 Pullman voor dictators en de Paus.
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: en de dameskappers?
moveyourmind zegt
Die verkopen ze gewoon een zesdehands Smart Roadster. Die is geknipt voor dameskappers.
moveyourmind zegt
F*ck, ik heb er zelf ook één…
Niet dat ik een dameskapper heb, maar wel een zesdehandsdameskappers-Smart.
Waarom zit er geen edit-knop in de app.
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: speciaal weggelaten voor mensen met humor
thomasthomas zegt
@moveyourmind: en kermisklanten met hun tabbert dan…
faalhaas zegt
@thomasthomas: En de simpele huismoeder met een kleine portemonnee?
michaelb zegt
@moveyourmind: Je vergeet nog de “witte poeder koerier”
Robert zegt
@moveyourmind: dus eigenlijk 4x de E Klasse:
– 1x met MB Tex bekleding en degelijke diesel
– 1x met Pullman interieur, blingvelgen en achtcilinder
– 1x als AMG met geblindeerde ramen
– 1x als stationwagen met hoog koppel zescilinder diesel en trekhaak
moveyourmind zegt
Hahaha, mooi!!
Jantje_555 zegt
doe gewoon de E klasse, S klasse en G klasse en klaar
rrk147 zegt
Ja zoals het voorheen was, met de clk, ipv de E en C coupe. En naar mijn idee schurkt een CLA ook best dicht tegen de C klasse aan, de huidige CLA is behoorlijk gegroeid. Als de volgende C voorwiel aandrijving krijgt (dacht ik gelezen te hebben?), wordt het verschil nog kleiner.
Pordon zegt
@rrk147: Nee hoor, de nieuwe C staat op het MRA2 platform. Een doorontwikkeling van het huidige (Modular Rear wheel drive Architecture). Wordt weer een mini S-klasse.
mashell zegt
Als je de A-klasse sedan en de CLA naast elkaar ziet staan denk je ook, waarom hebben ze in hemelsnaam twee keer hetzelfde gedaan? Typisch een gevolg van hoogeconomie, elke niche moet bedoeld worden. Laageconomie, we gaan terug naar de core business.
quinn zegt
@mashell: exact, zelfde voor de GT 4 deurs en de CLS beiden gewoon een E klasse maar zeker die GT 4 drs is 3 x zo duur, de klant is echt niet gek en trapt er dus niet langer in.