Iets wat er aan zat te komen lijkt nu min of meer bevestigd door Audi CEO Markus Duesmann: een aantal modellen van Audi zijn niet rijp voor de elektrische revolutie.
De Duitse drie lijken er een sport van gemaakt te hebben: wie kan de meeste niches vullen? Zodra er een gaatje is, kan er een SUV-model ingeplakt worden. Neem Audi. Het begon overzichtelijk met de Q7, een gigantische SUV. Daar kwam de ook nog wel logische Q5 bij en goed, de Q3 snappen we ook nog wel. Ondertussen is het gamma bomvol met de Q2, Q3, Q3 Sportback, Q5, Q5 Sportback, Q7, Q8 en de elektrische e-tron (die er ook nog als Sportback is!) en aankomende Q4 e-tron die ook als Sportback gaat komen. Je zou zelfs de A1 Citycarver mee mogen rekenen. Chaos!
Inkrimpen
Deze SUV-gekte vindt overigens plaats naast het ‘reguliere’ gamma waar de nummers A1 en A3 tot en met A8 ook bestaan. Het gamma van Audi is enorm groot en dan lukt het gewoon niet om alles tot een succes te maken. Kleine spoiler: bij de SUV’s is er geen sprake van inkrimpen. Nee, het zijn dan de modellen van Audi die een te kleine kopersgroep vinden. De gouden regel der petrolheads: is het leuk, dan is het een verkoopfiasco. Datzelfde geldt hier.
TT
Je raadt het al: CEO Markus Duesmann heeft min of meer bevestigd dat het doek valt voor de Audi TT. Het is meer de kogel door de kerk: omdat er een grote donderwolk hangt boven zowel de TT als het segment waarin deze opereert, kan de auto alleen blijven bestaan met een grote metamorfose. Ja, de termen ‘compacte elektrische crossover’ en ‘TT’ zijn al door bronnen in één zin gebruikt.
Er is meer
We blijven het jammer vinden van de leuke compacte sport-Audi, maar er zijn meer modellen van Audi die min of meer op death row geplaatst worden. Eentje daarvan is relatief opvallend. Waar de TT een wijziging aan de ene kant van het spectrum is, gaat Audi aan de andere kant van dat spectrum de A1 de deur wijzen.
A1: niet het gehoopte succes
Dat is raar, want er is toch een flink aantal van de premium Polo verkocht. Nou zal dat vooral de eerste generatie zijn die het langst in productie is geweest, want de nieuwe generatie laat zien dat het segment der kleine auto’s in de premiumklasse ook niet is wat het geweest is. De reden voor Duesmann om de stekker eruit te trekken in het geval van de A1 is het ‘het model’: Audi wil zich gaan richten op wat meer hoger in de markt geplaatste auto’s in hogere segmenten. Dan moeten die kleintjes het veld ruimen.
Een ander probleem is simpelweg de prijs. Hier in Nederland (niet helemaal representatief natuurlijk) kost hij alles vanaf 27.000 euro en dan krijg je hem zoals onderstaand.
Met een beetje opties om hem leuk te maken zit je al snel op 35.000 euro en als je écht je best doet kun je de Audi A1 aankleden tot 52.000 euro. Dat zijn bedragen waarmee je niet vast wil blijven zitten in het B-segment. Helemaal niet omdat het geen SUV is. En nee, we noemden net de A1 Citycarver, maar dat is ook maar nauwelijks een SUV.
Q2-succes
Want volgens de logica ’te klein is te duur’ en ‘hogere segmenten’ zou dan ook de ‘echte’ A1-SUV, de Q2, de laan uit gestuurd moeten worden. Dat doet Audi niet. In de crossover-klasse konden ze de prijzen dichter bij concerngenoten houden (SEAT Arona, Skoda Kamiq etc.) en de Q2 slaat relatief gezien aan. Jammer voor de A1, maar men maakt al snel de switch naar de Q2. Die als ‘grote crossover’ zijn premium-naam waar kan maken. De wondere nieuwe wereld.
R8?
Dan nog dat andere problemenkindje van Audi, de R8. Het bewijs dat een relatief zakelijk en ‘saai’ merk als Audi het gewoon in zijn mars heeft om één van de laatste natuurlijk ademende V10-motoren te bouwen. Qua marketing en conformeren aan de eisen is het echter een ramp. De R8 heeft volume als voordeel: omdat er relatief weinig van gebouwd en verkocht worden, kan het allemaal uitgebalanceerd worden.
Fanbase
De R8 heeft namelijk een fanbase, die niet in de laatste plaats bestaat uit ex-CEO Bram Schot en huidige CEO Markus Duesmann. Die zouden de R8 ook niet graag zien verdwijnen. Duesmann zegt dan ook dat ze alles er aan gaan doen om de R8 te laten bestaan. Wel wordt ook hier gesproken van ‘versies’, wat kan variëren van hybride aandrijving tot een volledig elektrisch model.
Elektrische toekomst in 15 jaar
Nu we het toch hebben over volledig elektrisch: met de e-tron nu al bijna drie jaar onder ons, de Q4 e-tron en e-tron GT aanstaande en nog meer op de planning, gaat Audi ook kijken naar de shift naar volledig elektrisch. Er zijn momenteel plannen in de maak om Audi, op zijn laatst over 10 of 15 jaar, alleen maar elektrische modellen te laten verkopen. Dit uiteraard vanwege de druk opgelegd om de milieueisen te halen. We zitten min of meer een decennium af van de deadline voor een aantal landen (2030) en Audi wil wel zijn producten aldaar aan de man krijgen.
Een hoop plannen die een paar modellen van Audi de kop gaan kosten. We gaan zien hoe het loopt. (via Auto Motor und Sport)
Met dank aan Hans voor de tip!
dirkv zegt
@loek Dus bij 10 modellen van de Q zie jij de bomen door het bos niet meer?
Dan zal het uitzoeken van een biertje in de supermarkt of betere kroeg ook wel echt een opgave voor je zijn. Zet hem op man!
Loek zegt
@dirkv: nergens beweerde ik dat ik het niet snap, het is gewoon alleen een chaos aan modelnamen, verschillende versies en auto’s die in mijn inziens compleet overbodig zijn. Van mij mag daar wel wat aan gesnoeid worden in plaats van de unieke TT die nog een duidelijke positie in het gamma heeft. Maar ja, marktwerking gonna marktwerking zoals Charles hieronder al zegt en die SUV’s blijken dus allemaal nut te hebben.
dirkv zegt
Misschien zei ik het niet zo aardig Loek, sorry.
Maar zo moeilijk is het toch niet om de weg te vinden in de brochures van 1 fabrikant die 10 modellen SUV’s aanbied? Ze staan er keurig geordend in, kies maar als je wil.
Wat mij betreft gaan ze 100 modellen SUV aanbieden en 200 modellen van die leuke TT, kan je kiezen, onderscheiden, diversiteit.
Maar uiteindelijk bepaald de consument en onze moderne planeconomie hoe het straatbeeld van auto’s er uit ziet.
En jij gaat voor zo’n sportieve TT, een ander voor een suffe SUV en ik voor een diesel station, is toch ok?
jajeroenja zegt
@dirkv: Dus jij vindt 10 verschillende SUV’s van één merk normaal?
Ik zal het in jou interessegebied beschrijven ;
Je wil een 0.0 biertje (want dat is een SUV), kies maar uit;
-0.0
-0.0 suikervrij
-0.0 glutenvrij
-0.0 Radler
-0.0 Orange-lime
-0.0 Lime-orange (net wat meer lime dan orange)
-0.0 high-protein
-0.0 extra strong
-0.0 zonder toegevoegde suikers
-0.0 azijn-flavor
Mag ik gokken welke jij kiest? Denk de eerste 9 niet ;)
dirkv zegt
Haha, suv is o% alc. bier.
Ik vind 10 modellen suv van 1 fabrikant idd niet raar.
En al die soorten 0% bier bestaan idd, en nog heel veel meer soorten.
Charles Taycan 4S zegt
Marktwerking… de wereld verandert….meeveren of de deuren sluiten, logisch.
Gulli zegt
Jammer, heb de A1 vier jaar met veel plezier gereden. Had het er van de week nog over dat ik misschien ooit nog wel een dikkere versie zou willen rijden in een eventueel nieuwer model. Oh well, dan maar een basis A4 😉
hotze zegt
Een nietszeggend gebakje. De 1e versie leek op een verschrompelde Q5. Een Ibiza bijvoorbeeld is qua uiterlijk beter gebalanceerd dan de A1.
De R8, ook zo’n geval. Ziet er bruut uit maar objectief gezien een lelijk hok. Dan ga je toch voor een 911 of als je genoeg centen hebt voor een Ferrari of Lambo. Hoewel die 488 ook niet overall fraai is te noemen.
Met Loek eens, jammer dat de TT eruit moet. Maar zou zelf toch doorsparen voor een Cayman of Boxster.
Joel_D zegt
@Gulli: toevallig gisteren gereden in een A1. Basisversie met 95 pk handbak. Maar dat viel me niet tegen. Voldoende vermogen. Comfortabel. Goede stoelen. Mooi interieur. Fijn scherm en nog wat leuke opties erop. Toch echt boel meer auto dan een Clio of een Fiesta
escort77 zegt
In je overzicht met SUV’s ontbreekt de e-tron sportback. Hoe kan je die vergeten? ;-)
Loek zegt
@escort77: ook dat nog! En de Q4 e-tron schijnt ook nog als Sportback te komen… brr
fabian159 zegt
Ik heb gewoon een elektrische a4 sedan nodig. Meer hoeft niet. Tesla hoeft voor mij niet gezien het interieur niet prettig is en de auto verder vrij lelijk oogt.
hotze zegt
En vanwege die Musk, de Trump van autoland.
krisp zegt
Alle EV’s die er nu naast geproduceerd worden gaan op een gegeven moment ook de bestaande modellenlijn vervangen. Dan is de keuze: houd je de oude namen aan (A3-8, Q2-8) of ga je door met de nieuwe namen?
Johanneke zegt
Ohnee de q2 blijft. Wat een lelijk ding is dat. En 35k voor de instap zonder opties en met 1.0. niet normaal.
dijan zegt
johanneke ;Nee,een Volvo met 3 cilinder voor 39000 ,die is goedkoop!
Johanneke zegt
Die vind ik ook niet echt goedkoop nee. Nogal duur zelfs.
hotze zegt
Smaken verschillen, maar vind de Q2 een leuk SUV’tje. Oogt beter dan die VW-meuk.
HZW zegt
De TT heeft zijn tijd gehad, met elke nieuwe generatie gingen de verkoop aantallen omlaag, alleen de eerste generatie heeft goede verkoop cijfers voortgebracht.
De 2de generatie TT kreeg een halfzacht design, waar de meeste 1ste generatie TT eigenaren zich niet in konden vinden.
De 3de generatie TT kreeg een wat strakker design, maar ondertussen waren de TT prijzen zeer stevig gestegen wat hoge verkoop aantallen tegen zat.
Een kale TT begint bij bijna € 63K en een goed uitgeruste TT RS kost bijna € 120K.
The Stig NL zegt
Ik had nog zo gehoopt op een (R)S1…
HZW zegt
Dat had ook een bizar duur bakkie geworden € 65+K.
azuli zegt
Gelukkig toch nog mensen met verstand bij Audi.
leko zegt
Mijn persoonlijke mening: ze kunnen niet genoeg schrappen uit dat overkill Volkswagen gamma. Maar ieder zijn cup of thea.
kevertje zegt
Ik blijf Audi een raar merk vinden. Tal van modellen zien er heel premium uit, maar in de showroom valt het me altijd tegen. Neem nu zo’n A1, ooit mee gereden, dat is echt geen premium auto en er zijn VW en Skoda’s die voor diezelfde prijs echt veel leuker aanvoelen. Die eTron heeft een markt gevonden bij de zakelijke eco-yuppy-rijders maar het is een voor het echte reizen onbruikbare auto vanwege een toch erg beperkte autonomie. Toch ook wel, in het ‘echt’ is dit geen supergrote, ruime auto, maar erg Q5-achtig en wanneer je de investering bekijkt – een zeer prijzige auto toch wel. Er staan bosjes tweedehands eTrons te koop, verdacht, ik denk dat veel mensen het elektrisch Audi-rijden tegenvalt. Om het als Belg te zeggen, ik geraak er in de winter net mee aan de kust en dan kan hij een paar uur staan laden voor ik (veilig) terug kan. Onze zwakke overheden dwingen ons onder impuls van groene lobbies in zo’n scenario’s waarbij we nog veel meer van dit krijgen, maar zitten we daar als burger op te wachten? Voor zo’n prijs rij je met een heel mooie SUV met klassieke motor die je keurig brengt waar je wil.
leonlampe zegt
@kevertje: ja maar dan blijf je uitstoten. Geen zorgen, binnen die 10 jaar zullen de productiekosten voor een elektrische auto minder zijn dan voor een gelijke auto op brandstof. Waarschijnlijk binnen 5 jaar al
bitd zegt
@leonlampe: maar daar los je zijn probleem niet mee op
leonlampe zegt
@bitd: nee voor een gedeelte maar. De productie van de batterijen en stroom zijn nog steeds uitstotend, maar na een ton gereden te hebben al wel minder in het slechtste geval. Maar het belangrijkste om mee te nemen is dat elektrische auto’s uitstootvrij KUNNEN rondrijden op zonnepanelen nadat ze beide geproduceerd zijn. Bij brandstof zal dit nooit het geval zijn. De echte oplossing is batterijen van ander materiaal maken of een alternatief op een batterij
bitd zegt
@leonlampe: precies en dus is elektrisch voor hem geen oplossing , totdat er iemand een betere batterij op de markt brengt.
Of dat werkt is trouwens nog maar de vraag, want dan heb je ook enorm veel krachtstroom nodig.
leonlampe zegt
@bitd: stroomverziening zit wel goed, de toename in stroomconsumptie van het net is slechts een paar procent als iedereen ev rijdt.
degrotemuis zegt
@leonlampe Klinkt mij echt te optimistisch. Voor zover ik weet komt een elektrische auto op jaarbasis gemiddeld op eenzelfde verbruik als een gemiddeld huishouden. Bij mij nog iets hoger, maar ik rij ook meer dan gemiddeld. Natuurlijk heb je ook nog de zakelijke stroomverbruikers, waardoor je overall inderdaad wel een aardig eindje onder de 100% blijft, maar in woonwijken ga je 80-120% meerverbruik krijgen. Meerverbruik dat praktisch gezien niet in de daluren kan vallen. Hoewel het hele stroomnet waarschijnlijk wel voldoende ruimte heeft, zal je lokaal tegen problemen aanlopen als je de infra niet opschaalt. En dat is voor mijn gevoel alleen maar erger bij high speed DC laadpunten, die zeer lokaal veel verbruiken en meestal gebruikt worden gedurende de dag. Er zijn gewoon aanpassingen nodig in ons net willen we de stroombehoefte op de plaatsen waar de vraag is kunnen bolwerken.
bitd zegt
@leonlampe: niet als je een auto snel wil laden én de plek waar je gaat laden, bijv je straat, is er niet op ingesteld.
FB_100003908191927 zegt
@leonlampe Wij hebben een electrische Fiat 500 uit 2014. Wij laden hem altijd thuis op . Ons stroomverbruik is ruim verdrievoudigd sinds we die auto hebben. Dus hoe kom je er bij dat de belasting op het stroomnet maar een paar procent stijgt?
leonlampe zegt
@FB_100003908191927: Omdat huishoudens niet eens in de buurt komen van de elektriciteit consumptie van industrie
leonlampe zegt
@bitd: en alsnog is elektrisch minder uitstotend en efficiënter dan verbrandingsmotor
mashell zegt
Je verkijkt je op het formaat van de e-tron. Die is een stuk groter dan een Q5. De buitenafmetingen komen overeen met de Touareg. Visueel heeft Audi de wagen kleiner laten lijken door een klein achterste zijruitje (dus niet de suffe stationwagen look) en de achterruit vrij schuin te leggen ook zijn er nadrukkelijk schouders en heupen in het design opgenomen die die lengte maskeren. Maar als je goed kijkt zie je dat het achterportier is bijzonder lang is.
In de kerstvakantie van ik vanuit Oost Nederland naar Domburg gereden met de e-tron. Helemaal vol vertrokken, Domburg is op een lading te bereiken maar dan moet je daar inderdaad vrij lang aan aan de laadpaal staan. Dus even bij Goes snel geladen, toilet, kopje cappuccino. Lekker een strandwandeling gemaakt. Op de terugweg bij Hellevoetsluis even bij geladen (omdat het terwijl ik daar even was gemakkelijk kon) en ik kon prima thuis komen. De e-tron is naast de Tesla’s de meest geschikte elektrische auto omdat deze erg goed kan snel laden. Tussen 20% en 80% kan deze met 150kW laden. Dat is stukken sneller dan een iPace of EQC dat kan. Actieradius is belangrijk maar snel kunnen laden is belangrijker.
vacano zegt
nog 68 modellen te gaan en we zijn er vanaf en gaan de straten in NL, BE en DE er minder saai uitzien.
Geeuw wat een saai merk behalve de L8
jeroenm83 zegt
Wel eens een RS gereden, of R8?
Pascal zegt
@jeroenm83 dat zijn inderdaad de snoepjes en daar zit de echte meerwaarde van Audi. Op EV gebied ook zeker in die nieuwe GT: hoger segment dus. Maar als je gewoon een doorsnee, luxe uitgeruste leasebak zoekt kan je uitstekend bij Skoda terecht en maar beter die Audi-tax in je broekzak houden. Natuurlijk mis je dan een stukje uitstraling, maar Skoda is inmiddels zo goed dat daar ook alles mee is gezegd.
lebeaunl zegt
@jeroenm83: yups, dagelijks ✅
dhrr zegt
Audi niche merk. Te dure Seat/Skoda. Tv serie Q en Q bestaat ook niet meer.
FB_100003908191927 zegt
Snap nog steeds niet dat je als fabrikant je electrische auto’s een naam meegeeft die in je buurlanden Drol betekent
cossiekiller zegt
Jammer van de TT (RS). Echt een R8 light, maar eigenlijk praktisch even snel en met een heerlijke 5 cilinder waar je je niet blauw betaalde aan taksen. (Ik spreek wel vooral voor de Belgen nu denk ik)
rogerzz zegt
Als je denkt dat Audi veel modellen heeft.. Mercedes doet daar een schepje bovenop, wat een keuze op de site van Mercedes. Snap niet echt waarom ze de TT en A1 gaan schrappen.
Neem de TT, vanuit een finance/inventory/R&D oogpunt snap ik het schrappen van de TT niet helemaal, het onderstel is vast geleend, de stoelen/interieur ook voor 95%, de technologie is er, de motor/versnellingsbak ligt vast ergens op de plank die gedeeld kan worden met andere modellen, dus zo’n ding kun je wel in elkaar lego’en vanuit bestaande items. Ook hoef je geen R&D meer te doen, dat model is qua ontwikkeling wel klaar of je gooit ooit nog een nieuwe versie virtual cockpit er in (die er al in zit en kan lenen van de A3/A4 etc) of zuinigere motor. Dus de winst per auto qua som van de onderdelen tov de verkoopprijs zal wel redelijk okay zijn ook al is het volume laag. Maar een productielijn actief houden zal de kosten wel teveel doen opdrijven, dus misschien dat een saaie accountant activity-based-costing oid heeft ontdekt.
Zonde, vreemd. Persoonlijk zou ik de laatste generatie TT nog wel een keer willen hebben :)