Hoe anders was de wereld geweest als deze merken niet tegengehouden werden om een andere modelnaam te gebruiken?
Het verzinnen van een naam voor je auto: ga er maar aan staan. Voor sommige merken is het wetenschap. Past het in je gamma? Betekent het niet ‘natte hond’ in het Swahili? En misschien wel het belangrijkst: kan het überhaupt zonder een boos telefoontje van een ander automerk?
Naamsveranderingen
Dat laatste is namelijk wel eens gebeurd. Nou ja, dat boze telefoontje verzinnen we voor de sensatie, maar wel dat andere merken of instanties lucht krijgen van een bepaalde modelnaam waar zij wettelijk recht op hebben. Hierbij een paar bekende en wellicht minder bekende voorbeelden.
Alfa Romeo Milano
Tegengehouden door: Italië
Naam veranderd in: Alfa Romeo Junior
Deze zal je niet heel diep voor hoeven graven. Recent nog kwam Alfa Romeo met hun inslag op het kleine Stellantis-platform voor elektrische SUV’s. Deze werd voorgesteld als de Alfa Romeo Milano. Dat heeft een week geduurd voordat de minister van Made in Italy daar tussen kwam. Die meende dat omdat Alfa Romeo de Milano bouwde in Tychy (Polen), Milano misleidend is voor mensen die denken dat ze met een oer-Italiaans product onderweg zijn. Alfa Romeo veranderde de naam in Junior.
Alfa Romeo Milano
Tegengehouden door: Italië
Naam veranderd in: Alfa Romeo Giulietta
Dan denk je: joh, gun Alfa ook eens hun lolletje. Bedenk wel dat Alfa Romeo precies voor ditzelfde geintje al eerder op de vingers is getikt. Alfa Romeo zou namelijk ook de naam Milano gebruiken voor de opvolger van de 147. Deze werd echter gebouwd in de fabriek in Cassino en dus niet in Milaan. Daarom mocht ook dit model niet met zijn misleidende naam op de markt komen. Vandaar dat Alfa met de naam Giulietta kwam. Dat betekent ‘kleine Giulia’ en in theorie is dat ook precies wat het is. Ook al kwam de Giulia, de ‘grote Giulia’ dus, pas zes jaar later op de markt.
Aston Martin Vantage GT3
Tegengehouden door: Porsche
Naam veranderd in: Aston Martin Vantage GT8 en GT12
Aston Martin deed met de Vantage iets ongebruikelijks. Dankzij hun jarenlange deelnames aan de GT-klassen in de FIA WEC wilden zij net als bijvoorbeeld Porsche een soort straat-GT-auto bouwen. Omdat de Vantage meereed in de GT3-klasse, was de naam Vantage GT3 een duidelijke keuze. Porsche was het daar niet mee eens, aangezien deze Vantage GT3 een directe rivaal voor hun 911 GT3 zou worden en dan dus met dezelfde naam. Dat terwijl Porsche eigenlijk de naam van de raceklasse heeft opgeëist. Desalniettemin veranderde Aston de naam naar GT8 voor de versies met V8 en GT12 voor de versies met V12. Wat eigenlijk nog wel beter is ook.
Ferrari F150
Tegengehouden door: Ford
Naam veranderd in: Ferrari LaFerrari
Aston en Porsche zouden dus rivalen hebben met dezelfde naam. Ferrari en Ford zouden dat probleem niet hebben met de modellen die zij F150 wilden noemen. Bij Ford is dat al jaren een pickup, terwijl Ferrari die naam voor ogen had bij de opvolger van de Enzo. En dan was het zelfs zo dat Ford de naam F-150 met streepje gebruikte en Ferrari zonder. Toch wilde Ford de naam van hun topverkoper uniek houden in de autowereld en werd Ferrari gevraagd om een andere naam te zoeken. Dat werd LaFerrari. Beter is het niet…
Fiat Gingo
Tegengehouden door: Renault
Naam veranderd in: Fiat Panda
Soms gaat het niet eens om exact dezelfde naam, maar heeft een fabrikant toch moeite met gelijkenissen. Zo had Fiat bedacht dat hun nieuwste kleintje dat min of meer de Panda moest opvolgen, niet weer ‘Panda’ moest gaan heten. Fiat koos de naam Gingo. Dat vond Renault niet zo leuk, omdat zij nog steeds hun kleine auto verkochten met de naam Twingo. Gingo leek daar wel heel erg op. Fiat veranderde de naam dus alsnog ‘gewoon’ naar Panda en ook dat is eigenlijk de betere keuze. Vinden wij.
Ford GT40
Tegengehouden door: Safir GT40 Spares
Naam veranderd in: Ford GT
Deze is wel heel bijzonder. Zeg je GT40, dan zeg je Ford. Toch? ‘GT’ voor de racenatuur van de auto en ’40’ omdat ‘ie 40 inch hoog is. Toen Ford in de vroege jaren ’00 de GT40 van een opvolger wilde voorzien, moest deze auto vrijwel identiek worden qua styling en insteek. Dus wilde Ford hem wederom GT40 noemen. Helaas werd deze naam volledig legaal geregistreerd door Safir GT40 Spares, een bedrijf dat GT40’s als ‘continuation-modellen’ bouwde. Ford kon dus hun eigen naam niet gebruiken vanwege een bedrijf dat auto’s bouwde op hun bloedeigen basis. Dus werd de naam GT gekozen. Marketingtechnisch altijd een slimme naam. Welke GT? De Ford GT.
Nio ES6
Tegengehouden door: Audi
Naam veranderd in: Nio EL6
We begrijpen het heel goed als jij tussen de 01’s, 3’s, #5’s, 001’s, G9’s en ET5’s ook niet meer begrijpt welke namen nou bij welk Chinees merk horen. Of dat ze bij een faxmachine horen. Nio kon het ook niet bepaald makkelijker maken, hun modellen kregen twee letters en een cijfers, waarbij het getal de plek in het gamma aanduidt en de letter S of T of het een SUV of sedan/estate is. Het probleem is dan dat de ES6, maar ook de ES7 en ES8 ineens S6, S7 en S8 in de naam hebben. Audi was daar niet content mee, aangezien zij die namen al jaren gebruiken voor de sportversies van de A6, A7 en A8. Daarom heet de Nio ES6 in China, maar EL6 in Europa.
Porsche 901
Tegengehouden door: Peugeot
Naam veranderd in: Porsche 911
Soms heeft een merk de hele historie van één model veranderd, zonder dat te bedoelen. Zo had Porsche het idee om de opvolger van de 356 de naam ‘901’ te geven. Vroege 911’s hadden dan ook een ‘901-motor’. Helaas mocht Porsche de auto nooit met die naam verkopen. Peugeot had vooruit gedacht toen zij begonnen met de strategie om elk model aan te duiden met een getal met 0 in het midden, waar het eerste getal de serie en het derde getal de generatie aanduidde. Omdat zij dat systeem consequent wilden gebruiken tot en met de dag van vandaag, hadden zij ALLE driecijferige getallen met een 0 in het midden geregistreerd. Dus ook 901. En zo geschiedde dat Porsche de naam moest veranderen in 911, misschien wel de meest iconische naam uit de autogeschiedenis.
Tesla Model E
Tegengehouden door: Ford
Naam veranderd in: Tesla Model 3
Ook al zal je het Elon Musk nooit horen zeggen, het kan bijna geen toeval zijn dat de namen van de auto’s ‘S3XY’ spellen. En dan denk je misschien dat de 3 een manier is om het een soort van te censureren, maar als het aan Musk had gelegen was het gewoon ‘Model E’ geweest. Wederom was het Ford die daar een stokje voor stak. GT40 hadden ze niet meer in hun bezit, maar Model E nog wel. Dus moest Tesla iets anders verzinnen.
Volvo S4
Tegengehouden door: Audi
Naam veranderd in: Volvo S40
Volvo gooide hun namensysteem om in de jaren ’90. Vroegâh was de naam van een Volvo logisch. Drie cijfers: eentje voor de generatie, eentje voor het aantal cilinders en eentje voor het aantal deuren. Dat liet Volvo daarna een beetje vieren en zo werd het een beetje onoverzichtelijk, zo waren de 740/760 en 940/960 erg gelijkwaardig, maar was de 850 weer een heel ander model. Toen Volvo met een denderende nieuwe middenklasser op de proppen kwam (op basis van de welbekende Mitsubishi Carisma), moest het anders. S voor sedan, F voor Estate, één getal voor de rangorde in het gamma. Helaas kom je dan uit op de naam S4 voor de sedan. Hallo, Audi. Al is het opmerkelijk dat de Duitsers echt nog maar nét met dit idee waren gekomen en Volvo er dus bijna mee weg had kunnen komen. Volvo loste het op door er S40 van te maken en dus V40 voor de Estate (want F40 wordt ook lastig). Nu we het hier toch over hebben: S staat voor sedan, maar V staat voor ‘Versatile’. Consequent is dus nog steeds niet het goede woord.
BONUS: BMW XM
Een kleine bonus, want het gebeurt ook nog wel eens dat merken vredig naast elkaar dezelfde naam gebruiken. Zo kan je nachtmerries krijgen van de naam XM omdat je aan de lompe BMW-SUV denkt, maar connaisseurs denken dan aan de Citroën-toplimo van de jaren ’90. Mag dit dan wel? Ja hoor, BMW en Citroën hebben elkaar naar verluidt gesproken over het gebruiken van de naam XM. De reden is hilarisch: Citroën kreeg ook geen boze mails van BMW toen zij met de C5 X kwamen, wat Citroën erg vond lijken op X5.
potver7 zegt
Er was ook een bedrijf in Nederland dat vond dat de Fiat Croma een andere naam moest krijgen. Is niet gelukt.
Robert zegt
Er zijn meer van dat soort vergeefse pogingen bekend.
Toen Ford de opvolger van de Escort aan de wereld voorstelde als de Focus, bleek de naam ook te bestaan als een tijdschrift voor fotografie liefhebbers. Uitgeverij boos en naar de rechtbank, maar helaas voor hem: hij ving bot. En dat is maar goed ook, want Ford had nog een alternatieve naam achter de hand; daarmee had hun bestseller van weleer ‘Bingo’ kunnen worden genoemd…
vincentbaan zegt
Audi s4, volvo s40, mercedes s400 (cdi)
Bmw 740 en 850, volvo 740 en 850
Het kan dus wel soms
LaLancia zegt
Fiat was al een stuk eerder met de 850.
alloallo zegt
De S40 en V40 zijn foute voorbeelden. Volvo had oorspronkelijk de naam s4 en v4 bedacht. Op verzoek van Audi is dit gewijzigd
Calimero zegt
Of de markt welke vraagt om een naamsverandering voor dezelfde auto voor bepaalde landen in hetzelfde werelddeel .In dit geval Europa.
Mitsubishi Pajero (EU), Shogun (GB/VK), Montero(E)
spidermann zegt
Toen ik studeerde in de ‘80 zei een vriend van mij desgevraagd altijd dat hij een 500 (op zijn Duits) reed. Hij zei er niet bij een Fiatje.
vaakbenjetebang zegt
En wat te denken van Scania, dat de volgorde van cijfers en letters heeft veranderd omdat er zowel een Scania S580 als een Mercedes-Benz S-klasse S580 bestond en Daimler-Benz (zo heette dat toen nog, toch?) daar niet zo over te spreken was.
Alsof er ooit een situatie zou kunnen voorkomen waarin iemand een Scania S580 ziet en denkt: potverdikkie, die nieuwe S-klasse is echt wel flink gegroeid zeg…
Loek zegt
@vaakbenjetebang: ha, dat verhaal kende ik niet. Ik weet wel dat Scania van de hak op de tak ineens van S580 (of S770) naar 580 S en 770 S ging. Terwijl er net een modeljaarupdate was geweest waar de S770 geïntroduceerd werd. Dit verklaart wel waarom. Al zou ik dan zeggen: verander de naam naar S570 ofzo. Dan maak je ook een mooiere parallel naar S770. Misschien dat Mercedes koppig genoeg was om ze weg te jagen van alle S-met-drie-cijfers combinaties.
Gelukkig dat zover ik weet de andere series niet hoefden te veranderen, want R730 staat inmiddels wel synoniem voor die heerlijke brullende V8.
rrk147 zegt
Ja wel hoor, de R is ook veranderd. Het is 460 R, en 500 R. Raar is alleen dat de Scania G niet veranderd is, das nog G360
Loek zegt
@rrk147: da’s gek, de ene pagina op de Scania-website meent dat het nog R500 is en de andere pagina en de configurator zegt weer 500 R.
Edge zegt
Het leukste van die LaFerrari vind ik nog dat Ferrari dus blijkbaar een ezel is die zich twee keer aan dezelfde steen stoot. In 2011 noemden ze hun F1 auto de F150, maar werden ze teruggefloten door Ford en werd het de 150º Italia. Vreemd dat ze dan dachten wel weg te komen met die naam voor de LaFerrari.
Het moeten veranderen van de naam Milano vind ik trouwens ook wel sneu voor Alfa Romeo. Een naam kan toch gewoon een eerbetoon zijn naar een plaats? Net als Paris Hilton, of zou zij wel verwekt zijn in Parijs?
Autofanaat1990 zegt
Ik denk niet dat Millaan, op een in Polen gebouwde Opel Mokka EV met Alfa logo zit te wachten als eerbetoon.
JelmerS zegt
Een Italiaan met principes das mooi, en toch ook fijn dat BMW niet zo snel gedoe krijgt rondom de namen.
rollingstoned zegt
Fun fact. Paris is een naam die stamt uit de Griekse Oudheid. De stad Parijs bestond toen nog niet eens ;-)
audirs3 zegt
Leuk artikel! Weer wat geleerd :)