We kijken even naar de merken die nog diesels verkopen in Nederland dit jaar.
Het is 2024 en we moeten met onze tijd meegaan. Downsizing, hybrides, elektromotoren. Het komt er allemaal aan of beter gezegd: het is er al lang! Wat er we steeds minder zien: dieselmotoren. Vlak na Volkswagens Dieselgate gingen er enkele merken meteen overstag en stopten ze met dieselmotoren. Maar ja, dat waren de merken die toch nooit desels verkochten. Honda en Subaru bijvoorbeeld. Ook Toyota blies hoog van de toren dat ze geen dieselmotoren meer gingen leveren in Europa.
Tegenwoordig zijn er een hele hoop merken bijgekomen die geen diesel meer verkopen. In veel gevallen is de vraag natuurlijk een stuk minder dan vroeger. De nieuwprijzen zijn hoger (extra belasting) en je hebt meer motorrijtuigenbelasting. Dus op zich is het ook niet zo vreemd dat diesel steeds minder verkocht wordt. De naam van dies werd ook door het slijk gehaald.
Maar in plaats van kijken naar de merken die de diesel hebben afgedankt, kijken we naar de merken die de diesel nog WEL in de aanbieding hebben. Dat zijn er namelijk niet zoveel. Er zijn namelijk nog maar 8 merken die diesels verkopen in ons land! We nemen ze met je door.
Alfa Romeo
Bij Alfa Romeo zijn er nog maar twee modellen die je met een diesel kan krijgen in ons land: de Giulia en Stelvio. We zeggen er specifiek bij ‘in ons land’. Er zijn namelijk ook nog markten waar je de Tonale kan krijgen met de 1.6 MultiJet diesel. Op andere markten is er geen enkele diesel mogelijk.
Wel is het zo dat de keuze flink is uitgedund. Vroeger kon je de 2.2 JTDm krijgen met 150, 180 en 210 pk, maar tegenwoordig is die laatste enige dieselmotor die je kan krijgen. Logisch, ze zijn alledrie identiek (je kan ze allemaal naar 240 pk chippen, namelijk).
BMW
Bijna alle modellen op de Z4 na kun je met meerdere dieselmotoren krijgen. Ja, het aanbod diesels bij BMW is bizar te noemen. Zeker als je bedenkt dat Audi al een tijdje nul auto’s verkoopt met zo’n kekke TDI-badge. De X1, X2, X3, X4, X5, X6 én X7 zijn er met een of meerdere modellen. De 1 Serie, 2 Serie, 3 Serie, 4 Serie, 5 Serie, 7 Serie én 8 Serie: allemaal verkrijgbaar met een zelfontbrander.
Ook de Serie Active Tourer! In veel gevallen heb je ook nog keuze qua diesels. Sterker nog, in sommige gevallen zijn er meer diesel- dan benzineopties. Ongelooflijk. Dit zegt overigens niets over de verkopen van de diesels, alleen hoeveel BMW er nog aanbiedt.
Citroën
Franse autofabrikanten zijn altijd steengoed geweest als het gaat om dieselmotoren en dus is het logisch dat ze ze nog steeds verkopen bij Citroën. Het aanbod is echter wel heel erg uitgedund, hoor. Je kan de Citroën C4 en C5 Aircross krijgen met een 1.5 BlueHDI-motor.
Dat ‘Blue’ heeft te maken met de kleur van je tong als je deze te lang op de uitlaat zet. Je kan de diesel ook alleen maar krijgen met een luxe uitrustingsniveau (Plus en Max bij de C4, Max bij de C5). Logisch: als je veel rijdt wil je wel een beetje auto hebben, toch?
Jaguar
In tegenstelling tot Citroën is Jaguar een nieuwkomer op het gebied van diesels. Destijds was de X-Type de eerste, gevolgd door de S-Type. Tegenwoordig kun je bijna elk model krijgen met een diesel, behalve de F-Type (da’s een sportwagen) en I-Pace (die’s elektrisch).
In alle gevallen betreft het de 2.0 viercilinder dieselmotor. De tijden van dikke zescilinder-diesels is voorbij. Jaguar wordt binnenkort een EV-only merk, dus de diesels en benzinemotoren zullen gelijktijdig geschrapt worden. Ook is de keuze heel dun verder. Je kan de XE, XF en F-Pace alleen bestellen met een 200 pk sterke diesel, bij de E-Pace is ‘ie er ook als 165 pk-versie.
Land Rover
Een beetje hetzelfde als met Jaguar, zou je denken. Maar niets is minder waar, dames en heren! Land Rovers en diesels gaan erg goed samen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat benzine nog veel duurder is.
Alle modellen, dus de Defender, Discovery, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar, Range Rover Evoque en Discovery Sport, kun je als diesel krijgen. De kleine modellen hebben een viercilinder (die je ook in de Jaguars ziet), de grote jongens zijn te leveren met heerlijk dikke en gloednieuwe zes-in-lijn diesels.
Mercedes-Benz
Bij Das Haus hebben ze dieselmotor zo ongeveer als eerst omarmd en veel beroemde Mercedessen hebben zo’n nagelaar onder de kap liggen. Ergens zou je kunnen vermoeden dat ze dan nog een hoop diesels leveren. BMW, ook Duits en Premium, doet het immers ook. Mercedes heeft wel een iets andere strategie.
Ten eerste kun je sommige modellen als plug-in hybride diesel krijgen, wat bij het juiste gebruik misschien wel de meest ideale auto ooit is. Het aantal auto’s dat leverbaar is met een diesel, is aanzienlijk lager. De modellen met de motoren overdwars zijn er sowieso niet als zelfontbrander. Alleen de C-Klasse, E-Klasse, GLE, GLS en S-Klasse zijn er met een subtiele ‘d’ op de bips/.
Peugeot
Waar Mercedes de dieselmotor in de luxeklasse introduceerde, deed Peugeot dat voor de middenklasse. In dat opzicht is Peugeot een ware pionier en voorloper geweest. Wellicht dat ze er daarom nog een (heel) klein beetje aan vast houden. Je kan de 5008 namelijk bestellen als BlueHDI!
Dan heb je dezelfde motor als de Citroën onder de kap. Sterker nog, de C5 Aircross en 5008 zijn onderhuids niet compleet andere auto’s. Je zit dan wel vast aan een ‘Allure Business’, maar die wilde je toch al hebben, nietwaar?
Toyota
Ja, we moesten hierbij eventjes ons driemaal achter de oren krabben. Op 26 oktober 2017 meldde Toyota te zullen stoppen met diesels in Europa. Nou, daar is niet veel van terecht gekomen, aangezien ze nu een van de weinige merken zijn die nog steeds diesels verkoopt! En ja, ook in Europa en dus ook in Nederland.
Het gaat echter om de LandCruiser. Bij de reguliere modellen zijn de zelfontbranders al langere tijd uit het gamma, maar net als bij Honda en Subaru is het niet zo dat de D4-D modellen zo hard liepen. Integendeel, Toyota is altijd een benzine en nu hybride-merk geweest. Maar als je een diesel zoekt: die hebben ze.
Meer lezen? Dit zijn diesels met een sportbadge!
lexis zegt
Der alte klasse
Willy500E zegt
Erg jammer dat de diesel verguisd is. Naar mijn mening de meest ideale aandrijf kracht. Helaas heeft de industrie, ook vanwege het diesel schandaal, niet te tijd gekregen om te laten zien dat het schoner kan, wellicht zelfs zonder noemenswaardige uitstoot
fanboy zegt
@Willy500E: Sorry maar dat is echt onzin. Ze hebben jaren de tijd gehad en lekker zitten te lobbyen.
Bij alle Euro normeringen mocht diesel meer ellende (NOx e.d.) uitstoten dan benzine.
Ik vermoed dat daar jaren aan lobbyen aan op is gegaan, net als zichtbaar is bij het getouwtrek om euro 6b en 7.
Toen hadden ze dus een vrij relaxte Euro 5, en nog bedonderde ze de boel jarenlang. Ik noem Euro 5 relaxt omdat Euro 5 diesels net zoveel mogen uitstoten als een Euro 3 benzine (NOx). En, het roetfilter systeem blaast gewoon leeg even later op de snelweg (als niemand aan het meten is).
Systemen zoals Adblue werken vaak helemaal niet rond vriespunt of lager.
Mensen moesten in Amerika aan de bel trekken voor wat hier eigenlijk al jaren gewoon was.
In Amerika vinden ze gewoon dat een auto een bepaalde maximum uitstoot mag hebben aan fijnstof, ongeacht brandstof, wel logisch eigenlijk. Je kunt wel zeggen “ja maar technisch is dat nou eenmaal zo”, tja we kunnen ook met auto’s op steenkolen gaan rijden en dat proberen goed te praten.
Het was iets wat alle merken deden, maar Volkswagen spande denk ik wel de kroon door reclame te maken met Clean diesel met engeltjes terwijl ze willens en wetens een hele markt (Noord Amerikaanse markt) betreden waar ze nooit aan konden voldoen.
Dus ja, dat hebben ze echt helemaal zelf verpest.
Als ze al dat lobby geld en marketing geld nou daadwerkelijk hadden gestoken in de diesel techniek, hadden we veel eerder de schonere diesels gehad (zoals ze nu uitkomen) en was er wellicht nog wat te redden.
Anyway, de vraag is of je een moderne diesel wilt hebben. Een diesel is alleen schoon te krijgen met een hele trein aan techniek die vroeg of laat kapot gaat. EGR / roetfilter / adblue systemen en natuurlijk altijd een turbo tegenwoordig.
Ooit was de diesel de simpelste en betrouwbaarste motor die je kon hebben. Nu is het denk ik de meest complexe. Ik zou nooit zo’n moderne diesel als occassion willen hebben na wat jaren, want als 1 van die dingen kapot gaat kun je je portemonnee trekken.
cloverleaf zegt
Beetje kort door de bocht. Roetfilter van de 320d pas hoeven schoon te maken bij 285.000km. Kost een paar 100 euro’s maar dan kun je weer een tonnetje verder voordat je hem daadwerkelijk moet vervangen. Zeg in totaal 1750 euro na 350.000 a 400.000 km. Nu met de 2.2JTDm ook al 180.000 met origineel roetfilter en EGR. Overigens heb je veel euro 6 auto’s zonder adblue.
Voor de privé rijder die veel en lange afstanden rijdt is een tweedehands diesel nog altijd de beste optie in mijn ogen. Nieuw zijn ze in NL nauwelijks interessant. Echter komt dat niet door de techniek maar door regelgeving die, wederom in mijn ogen, niet terecht is.
fanboy zegt
@cloverleaf: Ik bedoel het schoonblazen van een roetfilter wat de diesel motor zelf doet iedere zoveel tijd. Dat zit buiten de test cyclus, een beetje wassen neus als je het mij vraagt.
Voor sommige gevallen is diesel nog een aardige keus hoor, prima. Ik had het meer over de algemene tendens. Dat het niet aan de diesel zou liggen.
Zelf heb ik niet heel positieve ervaringen met relatief moderne Mercedes diesels (zeg 10 jaar oud) En ik vind het ook niet lekker rijden. Een D5 ook niet. Lekker veel koppel, geef je eens gas moet je alweer schakelen. Nog vervelender met ouderwetse automaat.
Maar goed, er zijn vast grote diesels met fijne versnellingsbakken die wel lekker rijden.
Ik vind zelf ongeblazen benzine en elektrisch het fijnst.
Heb wel goede ervaring met oude Toyota diesels, maarja dat is allemaal niet schoon en schiet ook niet op.
SpiderIV zegt
Wat je schrijft “Voor de privé rijder die veel en lange afstanden rijdt is een tweedehands diesel nog altijd de beste optie in mijn ogen. ” helemaal eens!
En zelfs als je de pech zou hebben zoals “fanboy” schrijft dat je eens stevige kosten aan de complexe techniek hebt dan nog valt het plaatje bij een gebruikte auto vaak erg gunstig uit omdat de aanschaf prijs van een gebruikte diesel gewoon laag is tov de benzine variant.
fanboy zegt
@SpiderIV: Ja je kunt je voordeel doen van flink afgeschreven jonge diesels. En als je echt veel rijdt, kan een paar duizend euro kosten er ook wel bij.
Mijn vader had een C klasse met op het laatst 3 ton op de teller. Die had wel wat reparaties nodig onderweg. Gezien de caravan er ook nog was, was er niet direct een geschikt alternatief.
Ik had een Yaris met onderhoudshistorie, die heeft de 3 ton gehaald met 250 euro aan onverwachte kosten over de gehele levensduur. Een lambda sensor en een doffe koplamp.
Maar goed, je mist mijn punt denk ik, dat ze gewoon simpelweg niet zo schoon waren als ze zich voordeden, ondanks de gelobbyde regels in het voordeel van diesels.
Daar hebben ze de nodige jaren goed bij gevaren maar ook hun tijd verspilt.
Reimon zegt
Je raakt kant én wal, hulde! :-)
seatleon zegt
Ik snap de terugloop in vraag wel. Meerdere keren een berekening van het omslagpunt en die ligt bij veel auto’s toch wel boven de 30.000km. Bij zware auto’s als SUV’s zal het wat lager zijn. Maar voor veel Nederlanders is benzine gewoon goedkoper. En laten we eerlijk zijn zo lekker rijden die kleine schraapdiesels ook niet.
Thijmen zegt
Daarom moet je ook voor een lekkere 3.0 gaan. Weinig dat fijner rijdt!
seatleon zegt
Dat ben ik met je eens. Een dikke 6-cilinder in een mooie station is wat mij betreft zeer begerenswaardig. Maar dat is ook een andere klasse dan de schraapdiesels, met navenant prijskaartje.
flyerbunch zegt
Geloof of het of niet maar Rimac is bezig aan het experimenteren voor een volgend model met benzine, waterstof of DIESEL.
Future Rimac Models Could Be Powered By Diesel https://carbuzz.com/news/future-rimac-models-could-be-powered-by-diesel
Robert zegt
Diesel in combinatie met waterstof is nuchter beschouwd het ei van Columbus. En u las er het eerst over op uw eigen vertrouwde Autoblog:
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-dieselmotor-gaat-de-wereld-redden-3403287
teske zegt
Energetisch door de hoge eind compressie onverslaanbaar. Helaas stinkt de diesel milieutechnisch nogal. Jammer, gemiste kans.
ericc zegt
Een diesel is de beste keuze voor wie veel kilometers aflegd en voor mensen die een zware SUV rijden! Jammer dat politiekers steeds een zwart schaap nodig hebben om hun gelijk te krijgen.
fanboy zegt
@ericc: zwart schaap.. Nou ja, er komt ook best vaak zwarte troep uit de uitlaat als de roetfilter zich schoonblaast of de EGR niet meer werkt / verwijderd is.
marcus zegt
Wordt er geen roetmeting gedaan bij de APK? Is je auto meteen afgekeurt…
Ik heb een plug-in hybride om fiscale redenen, en de benzine 6 in lijn is echt fantastisch. Maar ik had liever een 6 cylinder Diesel gehad. Daar kom je veel verder mee.
En zoveel stoten die moderne Diesels ook niet meer uit. Mijn Euro 5 Diesel (2.4d uit 2009) had geen donkere aanslag op het uitlaat eindstuk, en de volgende Euro 5 (D4 uit 2015) ook niet.
fanboy zegt
@marcus: Leuk dat je denkt dat het niet zoveel meer uitstoot, maar het is vrij duidelijk dat een Euro 5 diesel op papier veel meer uitstoot dan een Euro 5 benzine, en in de praktijk al helemaal getuige het sjoemelschandaal. Voldoen niet aan hun typegoedkeuring.
Dat je ze schoon vind doet niks af aan de feiten.
Al die aanslag en zwarte roet uit de uitlaat is eigenlijk gewoon slecht lopende diesel, te veel onverbrande diesel.
alassad zegt
Men vergeet ook dat, vanwege onze bizarre BPM boetes, onze jonggebruikte tweedehands diesels ZEER interessant zijn voor andere markten.
Minus 21% btw, minus rest BPM, blijft er onder de streep een zeer interessante aanbieding over voor Fransen, Duitsers en zelfs Belgen.
Daarbij, in landen als UK, Spanje, is de diesel nog steeds zeer geliefd.
Zelfs ik, met 2 auto’s die in totaal 40k per jaar afleggen, heb gekozen voor 2 diesels. Vertrouw die techniek nou eenmaal veel meer, naast dat het lekkerder rijdt
fanboy zegt
@alassad: 40K jaarlijks met 2 auto’s is niet zoveel, dat kan niet zo snel meer uit toch?
Er zit vooral een hele hoop meer techniek in dan vroeger, die je dan allemaal moet vertrouwen.
Als je hem chipt of bijvoorbeeld EGR verwijderd, ja dan bevestig je alleen maar het punt waarom diesels een slechte reputatie hebben.
Ik reed overigens laatst nog in een keer in een recente diesel, een Mercedes SUV diesel met automaat, luxe ding hoor, maar ik vind dat echt helemaal niet fijn rijden. Ik hou veel meer van het voorspelbaardere vermogensopbouw van zowel benzine (zonder turbo) als elektrisch. Hybride zoals een Prius vind ik mooie techniek, maar niet echt lekker rijden.
pier zegt
Logisch dat er nog weinig leverbaar is. Een goede EV met een praktijkactieradius van 500km kan hetzelfde als een diesel. En bij koud weer stinkt een moderne diesel ook bij koude start. Enige waar een diesel zinvol is is wanneer je een huis in het buitenland hebt.
camber24 zegt
Wat is en blijft zo’n 8-serie cabrio toch een prachtige auto..
V8Vantage zegt
Tja, kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk rijdt. Nu mijn derde, eerst een C5 2.0. Zalige auto qua comfort. Nu een 3.0 G31, achterlijk snel op de tussensprint en zuiniger te rijden dan de C5.
Maar al die gebakjes waarbij filters verwijderd zijn of de egr klep, die mogen van mij van de weg af. Wat een stinkbakken. Overigens zijn dit in mijn beleving NL bestelbusjes en Oost Europese personenauto’s.
MarcoM zegt
Er zijn nog heel veel landen die niet mee doen aan die gekte om diesel weg te doen. De huidige diesels zijn schoon en zeer zuinig.