Een mix van exoten en paradijsvogels. Deze merken verkochten minder dan 1.000 auto’s in Duitsland vorig jaar. Hoeveel Bentley’s verkopen ze daar eigenlijk?
Hoewel het bar slecht gaat met de Duitse economie (toch?), is het nog altijd een zeer belangrijke markt voor de autowereld. Het is natuurlijk de thuismarkt van ons aller meest geliefde merken. Maar ook voor merken uit andere windstreken is Die Heimat interessant. Het gaat toch om een land met ruim 80 miljoen gemiddeld genomen kapitaalkrachtige inwoners, die best wat hebben met de heilige koe.
Voor een automerk is het natuurlijk wel een afweging of je ergens vertegenwoordigd wil zijn in een land. Want ja, als je bijna geen metaal de showroom uit krijgt, waarom dan wel kosten maken voor een dealernetwerk, importeur, klantenservice, financiële tak enzovoorts. De schoorsteen moet wel roken. Zo hebben we in Nederland al wat merken zien verdwijnen van de markt. Maar wat zijn nu eigenlijk de Ladenhüter bij onze Oosterburen. Tijd voor een lijstje, met de top-14.
14. INEOS 966 stuks
De Defenderesque terreinbeul van chemie-miljardair en Mercedes F1 aandeelhouder Jim Ratcliffe komt in Duitsland tot een respectabele 966 verkopen. Net niet voldoende om de 1.000 stuks te kraken dus.
13. Lamborghini 949 stuks
Lambo komt ook net niet aan de 1.000 units. Ondanks de 582 Urussen die het sportwagenmerk uit Sant’Agata wegzette.
12. Bentley 809 stuks
Lamborghini’s concern-zusje Bentley doet 809 stuks, waarvan 496 Continental GT’s en 311 Bentayga’s.
11. Aston Martin 463 stuks
En dan een gaatje naar de nummer 12. Aston Martin is dus exclusiever dan Lamborghini en Bentley. De DBX doet ook hier iets meer dan de helft van de verkopen (260 stuks). Zo belangrijk zijn die SUV’s dus voor de exotische sportwagenmerken
10. Alpine 405 stuks
Alom geroemd, maar niemand koopt ‘m. De Alpine A110 is populair bij journalisten, maar die kunnen ‘m niet betalen. Het is helaas een kleine markt geworden, die van tweezits sportwagentjes voor net onder de ton. En Alpine kan daar slechts een klein stukje van opeten.
9. Rolls-Royce 344 stuks
In Nederland is de dealer blij als er per jaar 10 verkocht worden. In Duitsland knallen er 344 van deze dikke BMW’s over de toonbank. Het staat niet in verhouding met het verschil in bevolking. Hierom is Duitsland dus zo’n belangrijke automarkt. De Cullinan doet 97 stuks en dat is dus eigenlijk een relatief bescheiden aandeel in de verkopen.
8. Lotus 321 stuks
Wat voor Alpine geldt, geldt ook voor Lotus. De markt is klein en de Cayman vreet ‘m op. Misschien dat de Emira nog wat in de lift kan als deze zonder beperkingen wordt aangeleverd. Daar schort het momenteel naar verluidt nog een beetje aan bij Lotus.
7. Cadillac 307 stuks
Zo’n merk dat het in Nederland al helemaal heeft opgegeven. In Duitsland is de XT4 goed voor 217 verkopen.
6. Fisker 239 stuks
Het nieuwe Chinese product van de iets getalenteerdere Scandinavische Victor Muller. Met dit soort aantallen gaat hij echter alsnog dezelfde kant op als Vic natuurlijk.
5. Lada 149 stuks
Bijzonder in een tijd van sancties, maar kennelijk hebben 149 Duitsers vorig jaar nog een Lada gekocht. 86 stuks daarvan betrof een epische Niva. Die andere mensen mogen zich toch een afvragen wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn.
4. Lucid Motor 99 stuks
99 Duitsers durfden de gave maar peperdure Lucid Dream aan. Qua auto snappen we dat wel. Qua toekomstbestendigheid moeten we het nog maar zien voor zoveel geld.
3. Maxus 64 stuks
Dit gaan we vaker zien natuurlijk. Chinese bedrijven gaan het bij bosjes proberen op de Europese markt. Maar gaan ook ondervinden dat zonder naamsbekendheid en zonder bijzonder product niet alles in goud verandert.
2. Morgan 60 stuks
Er zijn altijd een paar Duitsers te vinden die oude Britse stijl willen uitstralen. Meestal oogt dat vrij potsierlijk. Maar ach, met een Morgan an sich is niks mis natuurlijk.
1. Aiways 50 stuks
Terug naar de tekentafel of met de staart tussen de benen terug naar Peking.
William zegt
Fisker wordt gebouwd bij magna steyr in Oostenrijk? Of komt een ander model uit China?
William zegt
Een Morgan crossover zou wel interessant zijn. Lotus zal in 2024 meer verkopen dankzij de Chinese Geely Eletre.
O plaat zegt
Ben ik met mijn Cadillac toch mooi een stuk exclusiever dan het plebs in een Rolls of Bentley.
ouwedibbes83 zegt
Tot je buurman een Lada koopt, daarmee steek je zo’n beetje iedereen naar de kroon
schreute01 zegt
Haha. Ik dus met mn Morgan. Iemand nog een Aiways?
Stefje zegt
Dat Bentley minder auto’s heeft afgezet in Duitsland dan in Nederland verbaast me wel. In Nederland is dat steevast andersom.
moveyourmind zegt
Maar 50 stuks van de Aiways verkocht, terwijl dit merk in Nederland als een speer gaat. In 2023 hebben ze 131 keer zoveel auto’s verkocht als in 2022!
Nou ja, als een speer. In 2022 was het er maar één.
mashell zegt
Volgend jaar staan Fisker en misschien ook Lotus niet meer in deze lijst en zijn er weer nieuwe Chinese merken die om de nummer één positie strijden.
Fernando zegt
Ik woon in Duitsland en het heeft even geduurd om ze te begrijpen. Duitsers zijn behoorlijk conservatief. Koop Duits want dat is geld dat in de Duitse economie blijft. Van auto´s, meubelen, bouwmaterialen tot supermarkten. Alle Duitse producten dragen de Duitse driekleur zodat de klant niet moet uitvogelen waar het product vandaan komt. Het is een totaal andere wereld dan Nederland of Belgie. Buitenlandse supermarkten? 0! Buitenlandse bouw of tuin centra´s? 0! Een Duitse zakenman rijdt met een Duitse auto ook al heeft die het geld voor een RR of Bentley. Die buitenlandse auto´s worden hoofdzakelijk aan buitenlanders zoals ik die in Duitsland wonen verkocht. Een Cayman kost hier minder dan een A110, de kans dat een Duitser een A110 koopt is heeeel klein. Wie een Chinese auto koopt maakt veel kans zijn job te verliezen. Duitsland dat is geen ander land maar een andere planeet.
jaapiyo zegt
Een RR of Bentley is ook een Duitse auto.
Fernando zegt
Zijn Britse merken met Duitse eigenaars
jaapiyo zegt
Jazeker, maar de winst vloeit wel naar Duitsland.
mashell zegt
Heb jaren in Duitsland gewoon en had er geen moeite mee. Dat mensen bij voorkeur lokale producten zoals auto’s kopen zie je in Frankrijk en Italië ook. En in als je Duitsland woont zie je ook dat Nederland rare eigenaardigheden heeft. Openbare toiletten zijn in Nederland wel erg moeilijk te vinden, Duitsland laat zien dat het veel beter kan. Een echt grote supermarkt waar je alles in één keer kunt kopen? In Duitsland overal, in Nederland wil Albert Heijn dat niet en niemand die durft te zeggen f*ck AH, ik ga dat toch doen. Zelfs de familie van Eerd die met veel lef hun supermarkt keten groot gemaakt hebben zijn niet verder gekomen dan een gele Albert Heijn kloon, gemiste kans. Of een bakkerij op zondag open…
horch zegt
Ik mis Donkervoort in het lijstje, zou leuk zijn om die ook te vermelden al is het maar onderaan, daar heb ik meer mee dan het zoveelste Chinese product. En het is ook gelijk een goede reden om er een paar mooie foto’s van te kunnen plaatsen.
Dutchdriftking zegt
Exact mijn gedachte, of is er afgelopen jaar geen Donkervoort verkocht in Duitsland?
Richmond zegt
Wordr niet gespecificeerd, er is een groep “andere merken” die bij elkaar 14.120 verkocht hebben.
https://www.best-selling-cars.com/germany/2023-full-year-germany-best-selling-car-brands/?utm_content=cmp-true
mattr zegt
*Die Heimat.
Turbo S zegt
Derde naamval, in der Heimat. Wel der en niet Der.
baardmijt zegt
An, auf, hinter, in, neben, über, vor en zwischen genereren Akkusativ (4e naamval) of Dativ (3e naamval). Wordt er een beweging aangegeven dan is het Akkusativ. ‘In die Schweiz fahren.’ Anders is het Dativ. ‘In der Schweiz sein.’. In der Heimat is dus correct en tevens juist.
misterBo zegt
Fisker is net begonnen met de verkoop…
redneckarie zegt
Ben benieuwd of ze in Duitsland ook zo veel rolls-royce zouden verkopen als ze even duur zouden zijn als in Nederland
bobje zegt
Dus er worden meer dan 1000 Fejjajies verkocht in Der Heimat?