Wie regelmatig op de weg zit komt vrijwel dagelijks Tesla’s tegen. Dat viel ons ook op en dus werd het tijd om eens in de cijfers te duiken.
Op de strategie van Tesla valt weinig af te dingen. In den beginne werd ervaring opgedaan met de Roadster. Vervolgens kwam de Model S en in tegenstelling tot veel andere auto’s met een uiterst moderne aandrijflijn onder de kap, werd deze zakensedan vrij conventioneel vormgegeven. Kennelijk een schot in de roos, want je komt die dingen ondanks hun behoorlijk hoge prijs nog best vaak tegen op de weg. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de subsidieregelingen van afgelopen jaren, maar dan nog.
De Model X is iets minder stevig vertegenwoordigd op ’s lands wegen, maar ook deze EV spot je geregeld. Verder regelt de marketing zichzelf en knalt de aandelenkoers van het merk bijkans door het plafond. Slimme vent, die Elon!
Hoog tijd voor ons om eens te onderzoeken hoeveel Tesla’s er in Nederland eigenlijk op kenteken staan. We vroegen het aan VWE en zagen dat Tesla inmiddels aardig wat merken achter zich laat. De bijbehorende tabel ziet er als volgt uit:
Merk | Aantal |
---|---|
Tesla | 8.715 |
Dodge | 5.031 |
Cadillac | 4.238 |
DS | 2.988 |
Pontiac | 2.854 |
Ferrari | 2.478 |
Maserati | 2.389 |
Bentley | 1.436 |
Aston Martin | 1.195 |
Lotus | 1.089 |
Infiniti | 978 |
Mercedes-AMG | 931 |
Alpina | 326 |
Lamborghini | 238 |
Hierbij zij opgemerkt dat een merk als Pontiac niet meer bestaat. Ook kun je je afvragen hoe relevant het is om een merk als Mercedes-AMG in de lijst op te nemen. Voorheen werden die dingen immers als Mercedes op kenteken gezet. Ook is een merk als DS nog niet zo heel lang losgeweekt van Citroën. Toch geeft het een goed beeld van “hoe Tesla het doet” in Nederland, zeker als je je bedenkt dat het gemiddeld best dure auto’s zijn. En bedenk dat merken als Dodge (1941) en Dodge (1900) al tientallen jaren meegaan. Houd bovendien in je achterhoofd dat de Model 3 er nog aan zit te komen, Tesla gaat nog veel harder groeien!
Foto via Autojunk
ThomasBol zegt
Het aantal Dodges’ vind ik bijzonder weinig. Ik twijfel zelfs aan de juistheid, de RAM doet het namelijk bijzonder goed. Of geldt dat niet omdat het grijze import betreft?
jasperverweij zegt
@thomasbol: In de door mij aangeleverde analyse aan Autoblog zijn enkel merken getoond met voertuigsoort Personenauto. Dodge vertoeven vooral in de categorie Bedrijfsauto’s…
ThomasBol zegt
@jasperverweij: dank voor je reply, duidelijk. In de VS beoordelen we een truck gewoon als een personenwagen. Dat betekent wel dat o.a. Dodge al een jaar of 5(?) niet meer officieel geleverd wordt.
fanboy zegt
@thomasbol: Dat is niet helemaal waar. De F150’s en dergelijke hebben andere uitstootnormen en worden vaak ook apart geteld. Dus bestverkochte truck is F150, en bestverkochte auto is de Camry, dat soort dingen.
ThomasBol zegt
@fanboy: klopt, je hebt gelijk.
stationcar zegt
@jasperverweij:
Hoe zit het met Rolls Royce? Ik kan me niet voorstellen dat er daar meer van rondrijden dan Tesla’s. Ik geef toe, het is wat zeurderig maar toch.
robert110 zegt
@thomasbol: Ram is tegenwoordig ook een alleenstaand merk en worden niet meer verkocht als Dodge.
ThomasBol zegt
@robert110: op NL-kenteken nog niet. Maar het antwoord van Jasper dekt mijn opmerking.
phaeton zegt
@thomasbol: Ik vind het aantal Dodges in de laatste paar zinnen anders wat aan de hoge kant.
Edge zegt
Met dank aan de subsidieregels. Als men morgen pickups gaat subsidiëren stapt drie kwart van het Tesla-volk zonder problemen over op een F150 of RAM 1500.
autodrop zegt
@Edge: hoe awesome ik een pickup ook vind, zelf zou ik gaan voor de SUV versie. Bijv. De Escalade vind ik als SUV veel mooier dan een pickup. Maar een F150 Raptor komt op een goede 2e plek!
str8six zegt
@autodrop: een Raptor is er niet als SUV. Daarnaast verschillen de meeste SUV “versies” qua uiterlijk (front) van hun pick-up broertjes. Kijk maar naar een Silverado tov een Tahoe bijv.
autodrop zegt
@str8six: excuses voor de onduidelijkheid; een Raptor wil ik ook alleen maar als pickup. Dank voor de verduidelijking, zal morgen eens de verschillen opzoeken.
autodrop zegt
Mooi om te zien dat er wat variatie op de weg rijdt en niet alleen Duits spul.
Ben blij dat AB bijna dagelijks aandacht schenkt aan Tesla. Rijdt er iemand van de redactie ook al in een EV?
rikus zegt
@autodrop: Als Wouter al termen als satansap gebruikt als het over diesel gaat, dan mag ik toch hopen dat een EV ondenkbaar is.
rolov zegt
Mercedes amg? Die zie ik bijna op elke straathoek. E. Dan zo weinig?
1lunatic zegt
@rolov: AMG pakket, of enthousiaste badge plakkers.
RickB zegt
@rolov: “Mercedes-AMG” is de nieuwe generatie Mercedes-Benz AMG.
Nieuwe richting die Mercedes op wil gaan, om alles een beetje uit elkaar te trekken. Zo hebben de meest luxe versies de benaming: Mercedes-Maybach.
E550 zegt
@rolov: op elke straathoek? Ik woon in Amsterdam en ik zie zelden (grote) AMG’s. Een GLS heb ik bijv nooit gezien op NL-kenteken. De enige die ik zie is de A45, wat waarschijnlijk 90% van Nederlandse AMG verkoopaantallen dekt.
rolov zegt
@e550: waar ik woon zie je Ze dagelijks . En s e a allemaal. Veel Belgische platen dat wel mar ook genoeg Nederlandse .
Erik zegt
En van die 8.715 Tesla’s rijdt de helft op Schiphol als taxi?
banaan7 zegt
Zoveel cadillacs? Volgens mij heb ik er nog nooit een gespot in nederland!
smartye36 zegt
@banaan7: ik in het afgelopen half jaar als ik mijn eigen cadillac en de cadillacs op meetings niet mee reken 2 stuks en het waaren ook nog eens geen klassieke cadillacs. 1 dts van ongeveer 2005 en een sts wagon van 2015
mopar zegt
@smartye36: sts wagon bestaat niet. Cts wagon zal je bedoelen.
smartye36 zegt
@mopar: ja idd die bedoel ik. Ben niet zo op de hoogte van de nieuwe modellen
uselessguy zegt
@banaan7: beter opletten denk ik, of het zal aan de regio liggen. Ik heb zelf een Seville gereden, mijn vader rijdt een BLS, ik zie verder de BLS en CTS nog wel eens rijden, zo af en toe eens een eldorado of een brougham. Maar ik moet zeggen, toen ik cadillac reed, had ik opeens meer oog voor (ook saaiere) cadillacs. Een BTS is net een opel of saab, springt er niet heel erg uit, een CTS is ook niet heel opvallend, je kijkt er vrij snel overheen.
snel70 zegt
Net twee weken in New York geweest en het viel me op hoe weinig Teslas ik daar rond heb zien rijden (Manhattan). Zou het kunnen zijn dat je ze spot omdat er zoveel over gepraat word? En omdat ze nog best uniek op het netvlies liggen waardoor ze meer opvallen?
RickB zegt
@snel70: Hup, nu naar Noorwegen:
https://www.youtube.com/watch?v=zSjYra7cYqY
snel70 zegt
@rickb: en ook daar weer, je snapt het precies zo te zien. 50 tesla’s en het word als uitzonderlijk uitzonderlijk gemarkeerd.
fietsenmaker zegt
@snel70 : ik denk dat dit ook komt doordat een IT-ondernemer in zijn Tesla vaker en langer op de weg zit dan Tonnie die met zijn Renault Captur enkel naar de plaatselijke bouwmarkt, vuilstort en wasstraat toert. Het feit dat de laatstgenoemde categorie uw wellicht ook niet onbekend is geeft aan hoeveel babyboomers dit land rijk zou kunnen zijn. Ik weet niet wat het nut is van deze hypothese maar ik wou het u toch niet onthouden. Goedenavond :)
hehe zegt
@fietsenmaker: maar is toch ook wel opvallend dat de mensen die veel op de weg zitten voor Tesla kiezen. Blijkbaar is EV toch een goede optie om lange afstanden te rijden.
Ik kijk wel eens naar tweedehands Tesla’s, maar de meeste hebben forse kilometerstanden
snel70 zegt
@fietsenmaker: Hoe langer de afstand is die afgelegd word hoe vaker iets gezien zal worden. Volgens mij gaat elke Tesla rijder ook gewoon van huis af en komt daarna ook weer gewoon thuis. Dus als een Tesla rijder x meer afstand rijd dan zal deze ook potentieel x meer gezien worden toch? Ik wens je ook een fijne dag toe ; )
skinnybmw zegt
De meeste Tesla’s rijden inderdaad in/bij de Randstad Schiphol rond. Mijn dagelijkse ritje Leeuwarden-Apeldoorn levert af en toe 1 op. De Duitse 3 zullen met hun plug-in’s steeds meer te zien zijn in de toekomst.
mgmgb zegt
Begrijp me niet verkeerd, ik gun ze die groei, maar het voelt toch als een tikkende tijdbom. De productie van de Model 3 wil maar niet lukken, de kwaliteit van het interieur in het bijzonder doet enorm onder tov de Europese concurrentie. Wat gaat er gebeuren zodra acceptabele elektrische auto’s van de Duitse drie en de Jaguar E-Pace op de markt komen? Ik zie absoluut niet in hoe Tesla die concurrentie ooit kan overwinnen.
fietsenmaker zegt
@mgmgb: Tesla heeft mijn inziens als groot voordeel dat de massa, de niet rationeel denkenden, het idee hebben dat Tesla soort heilige Messias is die de elektrische auto heeft “bedacht” welke al onze mobiliteitsvraagstukken weet op te lossen. Dit kom ik regelmatig tegen in een groot deel van mijn kennissenkring (dit zegt inderdaad iets over mij en mijn kennissenkring). Ik vind het dan ook enigzins naïef van Tesla om de Duitse en Japanse auto industrie even vol trots te laten zien hoe men een elektrische auto hoort te bouwen op kwalitatief en kwantitatief serieuze schaal. Een dergelijke auto bouwen is erg lastig, bewijst ook de absurde productievertraging van de model 3. De eigenaren in spé slikken de wachtlijst, de prijs en de onzekerheid in kwaliteit als zoete koek, want Tesla. Andere automerken zouden hier niet mee kunnen weggekomen. Tesla met zijn grote groep aanhangers doen me dan ook denken aan een ander Amerikaans bedrijf…
Erik zegt
@fietsenmaker: toen de eerste VHS recorder en CD speler uitkwam was dat de allernieuwste techniek die totaal anders was dan dat we gewend waren. Iedereen moest en zou het hebben. Zo ook met Tesla, een compleet nieuwe manier van mobiliteit. En ja, als vadertje staat dat ook nog eens subsidieert dan is de aanschaf wel heel gemakkelijk voor de zakenman.
mgmgb zegt
@erik2907:
Maar helaas voor Philips en Sony werden de CD-spelers, door hen met veel zorg en torenhoge kosten ontwikkeld, in mum van tijd door veel andere fabrikanten gemaakt. Ja, er werd betaald voor de licentie maar het bijna 100% marktaandeel dat ze in het begin hadden, met bijbehorende winstmarge, waren ze in een mum van tijd kwijt. Ik vrees voor Tesla dat dit hen ook gaat overkomen, maar in tegenstelling tot Philips en Sony heeft Tesla geen andere producten om het verlies in marktaandeel en winstmarge te compenseren.
skinnybmw zegt
@fietsenmaker: Je bedoelt Apple? Het verschil is dat Apple kwalitatief hele goede producten maakt die gewoon werken en goed afgewerkt zijn…tegen een prijs natuurlijk. Een Tesla is relatief slecht afgewerkt maar zit technisch wel goed in elkaar. 3 ton is geen probleem voor een Model S. Maar ze gaan het zeker verliezen van de grote jongens in de toekomst. Je kan veel zeggen, maar Tesla heeft wel wat teweeg gebracht…net als de iPhone.
draadloos zegt
Vind het vooral opvallend dat er zoveel meer Ferrari’s dan Lamborghini’s op kenteken staan.
fouadski zegt
@draadloos: en ook meer dan Bentley.
E550 zegt
@draadloos: bijna 2500 Ferrari’s. Is dat inclusief modelauto’s??
hehe zegt
@draadloos: Viel mij ook direct op, 10x meer Ferrari’s
Nu heeft Ferrari ook wel wat meer modellen om uit te kiezen dan Lamborghini.
Ook 4x meer Aston Martin dan Lambos.
Denk dat die Lamborghini’s niet zo passen in Nederland, waar expressief boven het maaiveld uitsteken niet wordt gewaardeerd, ik zie ze ook nooit hier
baklava zegt
@draadloos: Ik zie regelmatig Ferrari’s rondrijden(relatief), maar ik heb nog nooit een Lamborghini zien rondrijden. De cijfers verklaren het.
moveyourmind zegt
Die 8715 Tesla’s dir in Nederland rijden is nog niet het ergste…
Dat alle 8715 Teslarijders op Autoblog zitten, dat is pas erg…
Je hoeft het tegenwoordig hier niet meer te wagen om een kritische opmerking over het merk te maken want je wordt ijskoud aan de geitenwollen schandpaal genageld…
fanboy zegt
@moveyourmind: Ik zie dit als een kritische opmerking over het merk :P
moveyourmind zegt
@fanboy: Nee echt, geloof me, absoluut niet! En ook niet geenszins kritisch naar de fanboys…
Ik hoop dat je me ontziet en me gelooft dat mijn reactie bedoeld was als een hele slechte grap over…eh….eh…eh… Bernie Eclestone… dat was het… of zo
fanboy zegt
@moveyourmind: Hmm ik denk dat ik mijn mede fanboys ga bellen terwijl ik mijn geitenwollen sokken nog wat verder omhoog trek..
toeter11 zegt
Zodra de subsidie weg valt, stort de verkoop van tesla in Nederland in vermoed ik.
viezefreddyw zegt
@toeter11: Ijzersterke analyse!
Tonnie zegt
“Dodge en Jeep (1941) en Dodge (1900)”. Een keer Dodge lijkt me voldoende;).
alpinafanb10 zegt
Hoe uniek is een Alpina toch!
gregorius zegt
Deze zin is niet echt goed nagelezen: “En bedenk dat merken als Dodge en Jeep (1941) en Dodge (1900) al tientallen jaren meegaan.”
Ook staat Jeep niet in het lijstje.
geelbarrel zegt
1 Tesla
2 Tesla’s … of Teslaas of Teslae?
Teslarijders of Teslisti?
Echt goed dat elektrisch rijden, maar hoe zit het met de fijnstof? Een elektrische auto is per definitie veel zwaarder dan zijn eventuele fossiele variant, kortom: de bandjes heben het veel zwaarder.
allesmetturbo zegt
@mauritsh leuke info maar nog steeds geen fatsoenlijke tabel in de ios app