![Duur](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/Betalen.jpg)
En we zeggen er meteen even bij, het gaat hier om de volumemerken.
Als we alle exclusieve hypercarmerken mee zouden nemen, zou Bugatti een goede kans maken om met de hoofdprijs aan de haal te gaan. Of toch Porsche, die ook niet misselijke bedragen rekent voor bijvoorbeeld een motorwissel? Hoe dan ook, in dit Amerikaanse onderzoek zijn de echte exoten dus niet meegenomen. Zodat we allemaal een keertje de kans hebben om ons genaaid te voelen bij de dealer, waarschijnlijk.
Laten we maar meteen beginnen. Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5. De liefhebbers van Japanse techniek wisten het al langer en ook dit onderzoek toont het maar weer eens aan; als je geen gezeik wil en gewoon een auto die het altijd doet tegen een redelijke prijs, dan moet je bij Toyota zijn. Dat merk staat op nummer 30 en in 10 jaar tijd betaal je aan onderhoud niet meer dan 5500 dollar.
Maar goed, over garagerekeningen hoeven we jullie niks meer te vertellen, dat weten jullie zelf maar al te goed. Hieronder de lijstjes met duurste merken, duurste specifieke modellen en als bonus ook de goedkoopste auto’s om te rijden. Doe er je voordeel mee!
Duurste merken.
Duurste specifieke modellen.
En tot slot de koopjes.
Prius: voor de ultieme gier
@wildewesten: Je kunt zeggen wat je wilt, maar de Prius-rijder houdt meer geld over om in z’n Lotus/Porsche/Ferrari te steken!
@Jochempie: misschien kijk ik er overheen, maar zie er geen Porsche tussen staan.
@gijs356993: zie het al staat in de tekst, dacht al waar komen dan die rekeningen vandaan…..
@Jochempie: Gek genoeg ken ik geen Prius-rijders die ook autoliefhebber zijn; het zijn meestal gewoon gierige Hollanders; die vervolgens opscheppen dat ie zo snel naar de 100 gaat (‘onder de 10 seconden !’) en dat ie een sportieve wegligging heeft (140pk op 1800kg accuzuur) * proest *.
@dawwg: Ik ken er eentje die er een 911 naast had, maar heeft ingeruild op een Tesla Roadster. En er nog een Grand Voyager voor het gezin naast heeft. Ik zou hem toch wel liefhebber willen noemen. Al was het maar omdat ie me mee heeft genomen op een circuitdag in Zandvoort.
@dawwg: Haha 1800kg dan kan je zeker je flessen azijn niet meenemen zeker ;)
@dawwg: ikke ben zo’n rijder en heb er een TTRS naast! Dus het kan zeer zeker!
@dawwg: Dus jij kent wel Prius rijders? Ik ken één Priusrijder en die is motorfietsliefhebber. Ook iets op wielen..
@Jochempie: je weet dat ne zelfs voor een beetje aangeklede prius (waarschijnlijk kaler als een fabrieks-bmw) algauw 30k neer mag leggen?
@gwnbmw: Wat is je punt? Als je door blijft rijden is dat toch gewoon de prijs? Alles kun je incalculeren. Bovendien, een nieuwkoper zal waarschijnlijk een nieuwe Prius met een nieuwe BMW vergelijken, niet met een tweedehandse.
@wildewesten: Heeft niets met gier zijn te maken, eerder met geweldige techniek.
@gop1: en een geweldig scheve blik op het milieu! Uitstootbesparing vs productieproces en restafval.
@ghost: Ja, een brandstofauto is natuurlijk veeeel beter voor het milieu. Olie komt naar je toe gevlogen ook. En lekker olie oorlogen sponsoren en landen als Qatar rijk maken, die even een 22 jarig meisje die verkracht is opsluiten.
@stfu: dat eerste is iets dat je weet, bij Toyota suggereren zij anders. Dat laatste kan best maar wat heeft dat hier mee te maken? Volgens mij helemaal niks.
@stfu: Precies. En ook al is zo’n Prius helemaal niet zo goed voor het milieu, lelijk en onaantrekkelijk; technisch verleggen we onze grenzen zo wel de goede kant op.
@stfu: Olie is een probleemproduct PUNT
Alleen. zijn de huidige grondstoffen voor accu’s zoals lithium dat dus ook.. Dat spul komt ook uit rare landen met rare dictators.
Dit betekent niet dat ik tegen Priusen en andere elektromobielen ben, wat mij betreft zijn dat een uitstekende aanvulling en mogelijk in de toekomst ook vervanging van ( een deel van) het oude aanbod.
Wat dit wel betekent is dat we niet met z’n allen moeten doen alsof elektrisch rijden perfect is en altijd de beste keuze is m.b.t. het milieu!
@ghost: Je kunt beter onderaan de juiste ladder staan dan halverwege de verkeerde.
@Jochempie: ahhahahah mooiste opmerking die ik tot noch toe heb gezien
@wildewesten: hahaha lekker
@wildewesten: Ehhhh…..BMW is het duurste met gemiddeld bijna 18k…. Maar in het rijtje duurste modellen staat BMW op 2 met ruim 15k…..da kan dus nie……
@dawwg:Ik ben zeker een Auto liefhebber. Heb ook waarschijnlijk meer plesante vrouwtjes in deze ‘prius’ gehad dan jij in je auto leventje. Ga lekker je ego strelen met je waggie. Beetje stoer doen over die ene rotonde waar je strakker door heen kan.
Koop nog wel is een 325i voor op jet circuit als ik echt wil autorijden.
@ikbenanders: het is duidelijk waar jij je geld aan besteed dat je overhoudt van je geprius..
@hans75: Fijn toch? Tijdens het leven moet je leven!
En weer staat BMW op nr. 1.
Het moge ondertussen wel duidelijk zijn dat het gewoon het beste merk in de wurld is…
@Rick-dos: Dat is alleen omdat Opel niet genoemd staat in dit (Amerikaanse) lijstje. De ‘it’s a german’ filosofie passen ze maar wat graag toe op de onderhoudsprijzen dat.
Zeker gezien de aanschaf en restwaarde zijn de prijzen bij Opel absurd.
@martinus: Dit is een Amerikaans onderzoek en Opels worden daar niet verkocht. Overigens zijn Opels gewoon GM modellen met een andere merknaam en alle GM merken worden genoemd in het lijstje.
@martinus: Opel is te herleiden naar plek 6 en 17..
Da’s beste oder nichts… Lexus!
Dus gemiddeld kost een bmw 17.800 dollar, maar de duurste bmw is 15.600.. Zie ik iets over het hoofd?
@ghj13: Dan heb je duidelijk niet eens naar het artikel gekeken.
Onderhoudskosten is wat je ziet in de tabellen, niet de prijzen van de auto’s.
@Visje66: Dan nog klopt het toch voor geen meter?? De duurste onderhoudskost is lager dan de gemiddelde kost? Ik onthoud vooral, iemand met te veel tijd heeft iets te vrij wat cijfertjes geschat en eigenlijk zijn we zo goed als niets wijzer geworden hiervan!
@amazinglaurent:
nee, klopt idd niet, alhoewel ik niet verrast ben dat bmw de hoogste onderhoudskosten heeft.
@super: @amazinglaurent: Inderdaad. Wat mij ook verbaast is dat Audi beter scoort dan Cadillac en Volvo. Ik had Audi op 2 of 3 geschat… (waarom rijden er anders zoveel Mercedessen in de taxi-wereld? Die zijn immers redelijk “goedkoop” in running costs…).
Ik denk dat dit lijstje er in Europa iets anders uitziet… Top 5 is waarschijnlijk zo:
1. BMW
2. Porsche
3. Audi
4. Mercedes
5. Volvo
Cadillac niet in de top 5 omdat hier te weinig van rondrijden en het dealernetwerk klein is.
@e1000bmw523i: hoe kan het dat VW wel aardig scoort. Er zit toch nauwelijks verschil tussen een VW en een Audi…..
@roppp: Een VW zal in de VS wat minder km maken…
@ghj13: beter lezen, incl jaarkilometrage
Haha en jahoor ik had het goed. Ik zag de titel en dacht: “BMW”.
Ik veronderstel dat Jaguar onder Land Rover (JLR) valt, of worden er daar zo weinig van verkocht in de US of A?
Kut, net een BMW gekocht…
@dutchcarguy: rij al 5 jaar BMW en vooralsnog valt het allemaal heel erg mee!!
@audir8v10:
Ik ben momenteel bezig met mn derde BMW, maar ik kan je verzekeren dat het niet meevalt. Eerlijk is eerlijk, er gaat weinig kapot, maar het gewone onderhoud kost klauwen met geld. Ik breng mijn auto overigens naar de dealer, dat is natuurlijk een keuze. Wat me wel opvalt, mijn huidige 3 Serie E91 is minder solide dan mijn voorgaande E46 en E36, ik ga hem binnenkort inruilen voor een Peugeot, ik ben benieuwd wat dat me gaat kosten aan onderhoud….
@stationcar: E90 320d gehad en rij nu E91 330i.. Zorg er altijd voor dat mijn auto goed onderhouden is, preventief onderhoud doet wonderen. En ja als je naar de dealer gaat, dan kost dat ook wat. Maar niet meer dan andere merken ofzo, heb VW en Mercedes gehad en was duurder uit. Enfin succes bij de Fransen!
Aantal vrienden hebben BMW… veel ellende idd, maar zal wel toeval zijn schreeuwt dan iedereen… :-(
@punicaoase: Nee hoor, ze kunnen niet rijden! Beetje respect voor de techniek, maar dat is er tegenwoordig niet meer bij, gelijk met een koude motor lekker doortrappen!
@toniominestrone: t zijn geen debielen hoor dat weten ze ook wel…
@toniominestrone:
Ja, stel je eens voor zeg !
@PunicaOase:
Herkenbaar. Veel problemen met bmw.
Zijn de fransen toch het goedkoopst!:p
@retsok: helaas staan ze gewoon niet in het lijstje gok ik, anders had het vast in de laatste tabel gestaan ;)
Als ex Mercedes magazijn man: de hoge onderhouds kosten van Mercedes zit NIET in de onderdeel prijzen. De (huur)prijs voor een dealer pand op toplocatie doet de prijzen omhoog schieten. Dus bij onderhoud bij een MB specialist op een goedkope locatie met gebruik van originele onderdelen is vergelijkbaar met onderhoud van een VW of Opel.
@audicoupe84: Ja die keren dat ik bij Mercedes kwam voor een onderdeel was ik altijd aangenaam verrast. Rij zelf een Volvo dus dat zal der ook wel mee te maken hebben…
@audicoupe84:
Zit daarnaast ook veel troep in die kapot kan .. En gaat ..
@audicoupe84: Inderdaad. Daar komt nog bij: dit zijn AMERIKAANSE cijfers. Meen dat de running costs van een Mercedes hier in Europa relatief laag zijn. Dat is ook één van de redenen waarom er ook zoveel met een taxi-plaat rondrijden…
@e1000bmw523i: nou ik kan je zeggen dat een hoop taxi chauffeurs o.a. In Arnhem leeglopen financieel op hun Mercedes
Wel verbazingwekkend dat nr1 bijna 1/3 duurder is dan nr2..
Haha zoveel Japanners in de goedkoopste rij. Wel is het goed dat de Ford mondeo er tussen staat. Jammer dat we die niet meer zien in Nederland
Japanners zijn idd goedkoop in onderhoud, maar vanaf dat er een onderdeel kapot gaat mag je diep in je geldbuidel tasten.
@misterdrogba: dat valt vies tegen beurtjes elke 15k a 200€ voor een Yaris. Dat is toch al snel duurder dan mijn BMW 500€ voor 5 jaar of 80.000km.
@misterdrogba: En hoe vaak gebeurt dat?
Mijn vw kost toch echt meer dan 780 per jaar.
@dutchdriftking: inderdaad, je wilt Pon hier het eten ook niet uit de mond stelen.
@rufctr01: precies!
Jammer dat het Amerikaans onderzoek is…. De Europese merken Peugeot, Citroën, Renault, FIAT en Dacia bv. vind ik veel interessanter. Wat heb ik aan een Toyota tacoma???
Doen ze daar flink aan onderhoud iig ..
En geven alles nog netjes bij de IRS aan ook ..
Geen bedragen om van te schrikken iig ..
Nieuw batterij pakket voor een Prius niet meegerekend. Na 10 jaar is die daar echt wel aan toe. Zo kan ik het ook.
@Dev: lijkt me niet.
Wordt zelden vervangen bij de prius.
Tegenwoordig koop je bij BMW vooraf een onderhoudscontract t/m 10 jaar voor een paar mille. Dit is dus niet representatief voor ons kikkerlandje.
Wat er niet bij vermeld wordt, is dat de gemiddelde Amerikaan veel en veel meer kilometers maakt op jaarbasis dan de gemiddelde Nederlander. De onderlinge verhoudingen zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn, de bedragen zullen echter in NL een stuk lager zijn.
@beefcake:
+ NL is vlak .. En nog 100 variabelen ..
Daarom “gemiddelden” ..
@beefcake: de gemiddelde USAer rijdt 24.000km per jaar. De gemiddelde Nederlander 13.000km. Nederland is natuurlijk kleiner en Nederlanders pakken ook nog wel eens de fiets.
Valt me op dat volkswagen het zo goed doet eigenlijk. Niet verwacht, grappig ook dat het verschil in onderhoud tussen Audi en Volkswagen zo groot is.
@boenderaar: dat is niet raar: vrijwel of gewoon het zelfde onderdeel, maar dan duurder. Gaat net zo snel stuk, maar vervangen is duurder.
De koopjes; in de meeste wil ik niet gezien worden
Was toch al wel algemeen bekend dat de BMW garage het hoogste uurloon rekent?
@gulli: nou dat valt toch tegen. Bij BMW 75 euro per uur en bij MB een stukje verder 90 euro per uur…
Vreemde resultaten vind ik. Een BMW is meer dan 2 zo duur dan een Mini is. En zoals eerder genoemd is de gemiddelde BMW duurder dan de duurste BMW. Klopt toch echt helemaal niks van
Mercedes zo veel lager?! Hmmmm… Heb ik mijn bedenkingen bij….
De Duitsers en Zwefen hebben de reputatie, de Jappen maken t waar.
opvallend geen franse auto’s in de lijstjes
@boynoon: Amerikaans onderzoek, Franse auto’s rijden daar niet rond.
Peugeot was zeker zo goedkoop in onderhoud dat deze niet eens voorkomt in het lijstje?
@135i: correct. 150€ a 2 jaar, 30.000km so far. En al het onderhoud is zelf te doen indien het niet in de computer zit!
Ik ga dus mooi een Fiat kopen. Nooit onderhoud nodig blijkbaar!
Staat BMW ook eens bovenaan in een lijst.
Die lexus IS viel ik vanachterover, een wagen bomvol snufjes die een factie kost van de rest…
Hoe zou dat komen, word die zo vertimmerd en vertimmerd en getuned dat het onderhoud niet bij reguliere dealers gebeurt (of gewoon geen kilometers maakt) …
Of worden die allemaal gekocht door bejaarden die er lekker zuinig op zijn?
@Hupke:
700 dollar per jaar incl olie banden remmen ..
Veel bejaarden ..
En 2de hands veel fast furious figuren die alles zelf doen ..
I call B.S….
Toyota doet het goed
Lekker hoor, net een BMW gekocht. Ach, je moet er wat voor over hebben zeggen ze toch altijd :)
@allesmetturbo: onderhoud niet bij een dealer, maar bij een goede onafhankelijke specialist laten doen! Welke regio woon je?
@bender: yes! Groningen. Het is al wel een oude bmw trouwens, E46
@allesmetturbo: grappig, ik ook een E46 in Groningen. Zitten wel een paar goede specialisten in de buurt.
Duursma in Leek, goed, professioneel maar niet goedkoop.
BMW Schutrup in Rolde, vakman, maar thuis in de garage. Goedkoop.
BMW Martinus in Grootegast. Weet ook wat hij doet voor een redelijke prijs.
@bender: met jou kan ik praten! Haha. ik heb ‘m pas sinds vrijdag en woon nog geen jaar in groningen dus bedankt voor de info! Top :)
Dat BMW bovenaan staat verbaast mij niets. BMW dealer monteurs kunnen tegenwoordig niets anders meer dan ‘protocol’ volgen. Doen wat de computer zegt. En dat is meestal onderdelen vervangen tot je toevallig een keer het defecte onderdeel vervangen hebt en het probleem van de klant opgelost is.
Of van die grappen met ‘ge-update’ verstuivers. Voor een 4 jaar oude auto niet meer de passende verstuivers kunnen leveren, zodat als er 1 kapot is, ze alle 4, 6, 8 of 12 vervangen moeten worden à 450 per stuk…
Gewoon diagnose stellen, logisch nadenken en met de klant meedenken moet je zeker niet verwachten bij een BMW dealer!
Ehhhh…..BMW is het duurste met gemiddeld bijna 18k…. Maar in het rijtje duurste modellen staat BMW op 2 met ruim 15k…..da kan dus nie……
@bender
Mijn ervaring is dat een dealer enkel goed is voor auto’s die nog onder garantie vallen om aanspraak te maken op eventuele garanties. Er zijn genoeg bmw specialisten te vinden die goedkoper en beter werk leveren dan dealers.
@geflitst: precies mijn ervaring ??
Leuk en aardig. Maar dit os weer voor de US markt. Hier hebben wij als europeanen en zeker als nederlanders niet aan.
Japanners zijn gewoon nog steeds de beste auto’s
@pikes83: en nog goedkoop ook!
Geen Alfa 159 te zien in die toplijst… Oh nee, het ging om volumemerken in de VS…
Ik ben overgestapt van Seat naar Alfa en nu Mercedes. Maar qua dealer bedrijf en de beleving daarvan is er ook wel een behoorlijk verschil, en ja daar betaal je voor.
nou voorlopig dus geen duitser kopen. binnenkort terug naar NL en dus zal er een 2e handsje moeten komen. heb intussen wat ervaring met kia/hyundai want die worden hier erg veel verkocht. ik zie niet in waarom ik meer moet gaan betalen voor een ander merk als die koreanen zulke goede wagen neerzetten. afwerking binnen zou n punt kunnen zijn, maar daar leef ik graag mee als de basis gewoon techniek is dat nooit stuk gaat. doet me aan mn oude civic I denken.
Bij ons al 30 jaar BMW,s……nog nooit extreem hoge kosten gehad.