De echte kenners zien aan de velgen al dat dit geen normale SLR is.
Voor de créme de la créme op autogebied moet je meestal bij prestigieuze veilinghuizen zijn, maar soms staat er ook gewoon een pareltje op Marktplaats. Zo kwamen we tijdens een van onze zoektochten een hele exclusieve (en vooral dure) Mercedes tegen.
Een SLR McLaren is sowieso geen auto die je voor een habbekrats op de kop kunt tikken, maar dit exemplaar kost bijna drie keer het bedrag wat je voor standaard SLR betaalt. Dat heeft alles te maken met het feit dat dit géén standaard SLR is. Dit is namelijk een 722 S, waar er maar 150 van gemaakt zijn.
Nadat Mercedes in 2006 de SLR 722 Edition had gepresenteerd, volgde een jaar later de 722 S (verwarrend genoeg zonder Edition). Het verschil tussen deze twee varianten is simpel: de 722 Edition is een coupé en de 722 S is een roadster.
Beide auto’s waren – evenals de latere SLR Stirling Moss – een eerbetoon aan Stirling Moss, die toen nog springlevend was. Het getal 722 verwijst naar het startnummer van de 300 SLR, waarmee Moss de fameuze Mille Miglia won. 722 was niet alleen het startnummer, maar ook de starttijd: Stirling Moss en Denis Jenkinson vertrokken stipt om 07:22.
Goed, wat is er anders aan zo’n 722 S? Om te beginnen beschikt deze over 650 pk, wat 24 pk meer is dan de standaard SLR. Verder is deze special edition voorzien van een aangepast onderstel, waarmee de auto 10 mm dichter bij het asfalt ligt. Ook is de 722 S uitgerust met grotere remmen aan de voorkant.
Dat je met een 722 S van doen hebt kun je onder meer zien aan de carbon voorspoiler en de diffuser aan de achterkant. Ook de donkergrijze veelspaaksvelgen (heel fraai) zijn uniek voor de 722 S. Deze zijn weer anders dan de velgen van de 722 coupé, die voorzien is van tweedelige dubbele zespaaksvelgen.
De 722 S had destijds een bescheiden meerprijs van circa 30 mille, bovenop de €680.000 die je voor een reguliere SLR McLaren Roadster betaalde. Dat was een goede investering, want een gewone Roadster kost nu vier á vijf ton, terwijl je voor de 722 S meer dan de nieuwprijs betaalt.
Dit exemplaar op Marktplaats (met 24.875 km op de klok) staat zelfs te koop voor €949.740. Dat is misschien wel erg optimistisch, maar vragen kan natuurlijk altijd. Een bijzondere auto is het in ieder geval.
Meer lezen? Check ook ons lijstje met de gaafste SLR’s
awesome zegt
Voor ruim 200k minder heb je een dichte met iets minder kilometers:
https://hwexclusive.com/cars/mercedes-benz-slr-mclaren-722-edition-2006/
petroldrinker zegt
waarom zou je een coupe halen als er een cabrio keuze is? je kan immers nog meer van dat super vette geluid genieten dan in een coupe, het is immers een GT om lekker mee te touren, en de stijfheids verschil gaan wij op straat niet merken hoor…
550maranello zegt
Awesome
drdre1 zegt
De SLR vind ik typisch zo’n auto waar je eigenlijk niets aan moet veranderen. Het origineel is wmb nog steeds het mooiste.
petroldrinker zegt
@drdre1 behalve de versnellingsbak naar een versie die wel sportief aanvoelt ipv zo een slome en saai koppelomvormer
kniesoor zegt
Een standaard SLR McLaren heeft 626 peekaa. Dan leert een snelle rekensom, dat het verschil niet meer dan 24 peekaa is.
machielvdd zegt
Je hebt helemaal gelijk kniesoor, is aangepast
Donstil zegt
Voor ruim 2,5ton minder haal je een 722s op in Werkendam (dat ligt in Brabant) zonder dat je een seconde hoeft te onderhandelen.
Voor die 250 duizend! euro haal je dan een normale SLR uit Duitsland waar je wel mee kunt rijden zonder afschrijving.
ghost zegt
Niks gerept over die Stirling Moss?
Noordman zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –