Niet minder dan zes pakken melk onder de kap. Of vier pakken van anderhalve liter.
Of, doe eens gek, spring uit de band: twee pakken van anderhalve liter en drie van een liter. Een beetje excentriek moet de originele eigenaar van deze E-Klasse Combi met een dikke 6.0 liter grote V8 onder de kap immers ook geweest zijn. Dezer dagen zijn power-stations namelijk niks nieuws onder de zon, maar medio jaren ’90 had je er nog niet zoveel. Ja, er waren natuurlijk de Audi RS2 en de E34 M5 Touring, maar nog meer dan nu waren dat niche-producten.
Mercedes leverde de 500E, het topmodel van de W124-range, officieel dan ook niet als zogeheten T-model. Gelukkig waren er voor goed gevulde huisvaders die achterin ruimte voor de hond en de au pair nodig hadden voldoende opties om zo’n gezapige station wat op te peppen. Deze opties luisterden bijvoorbeeld naar de namen Brabus, AMG, Carlsson of Väth. Voor een passende vergoeding toverden zij je Duitse familie-cruiser om tot een bonafide Dickschiff.
Dit is ook de weg die deze auto, op Marktplaats aangeprezen als ‘E500 combi’, heeft bewandeld. De Merc begon zijn leven als een gemoedelijke E320 met een soepele zes-in-lijn onder de kap. Door toedoen van een Japanse eigenaar heeft de auto echter de nodige modificaties ondergaan. Zo zit er een sperdiff op, alsmede een sportonderstel, sportstoelen en een sportuitlaat. Is dat niet een beetje teveel van het goede voor zo’n zespitter?
Misschien wel, maar dat blok heeft dan ook plaats moeten maken voor een V8 van 381 pk. De oorsprong van de V8 leidde tot wat speculatie op de redactie. We vermoeden echter dat het om een M119 6.0 gaat, beter bekend als het blok dat geleverd werd in de E60 AMG en de SL60 AMG. De M119 is geleverd in drie verschillende formaten, namelijk de 4.2, de 5.0 en de 6.0. De 5.0 zat onder andere in de E500, wat de claim dat het hier om een ‘E500 combi’ zou gaan wat logischer maakt. Volgens de advertentie heeft de motor echter een inhoud van 5.950 cc, terwijl het M119 6.0 blok officieel 5.956 cc heeft. Enfin, dat zal wel een tik/afrondingsfoutje zijn of iets dergelijks.
Blijft de vraag over: hoeveel moet zoiets kosten? De verkoper is van mening dat het juiste antwoord op deze prangende vraag 46.975 Euro is. Vergelijkingsmateriaal is moeilijk aan te voeren. Laatst zagen we weliswaar een echte 500E met een enorme berg kilometers langskomen voor twintig ruggen, maar deze combi heeft nog maar 57.407 kilometer gereden. Verder kan je erover twisten of de auto meer waard is dan een 500E omdat ‘ie uniek is, of juist minder omdat er achteraf ‘aan gesleuteld is’.
Hoe dan ook moet je, net als de eerste eigenaar, een bepaald type mens zijn om de auto op waarde te schatten. Als je intens kan genieten van het feit dat je in iets speciaals zit, terwijl de buitenwacht denkt dat je in een verswekkerde frikadel rondtuft, is dit misschien wel de ideale auto voor jou.
Bedankt Wouter voor de tip!
Orichy zegt
Aardige auto, maar niet geheel mijn smaak, maar leuk die tuning, zie je er niet aan af, wat ik een voordeel vind. Maar hij lijkt wel redelijk gaaf te zijn. Het mag wat kosten, maar bijna €47.000,= lijkt mij te veel. ergens tussen de €25.000,= en €30.000,= lijkt mij best reëel, aangezien de staat, kilometers (Als die echt zijn!?) en de uniekheid.
lekbak zegt
Wie wil er nog een leuke hoekwoning kopen in een klein dorpje in Friesland? Recent geheel geïsoleerd. Komt inclusief vrouw en kind. Bieden vanaf €50.000 boven de huidige hypotheeklast.
lincoln zegt
57.407 km is precies van hier tot Tokyo en terug ..
Toeval ??
kennone zegt
@lincoln: welke snelweg gaat daar naartoe?
tvr1974 zegt
@lincoln: de omtrek van onze planeet is iets meer dan 40k dus naar Tokio en terug is misschien de helft..
Heb t gelijk maar ff gecheckt voor je;https://nl.distance.to/Tokyo/Amsterdam
Nog geen 9300km x2 zit je op nog geen 20k.
Maar ik vond m wel leuk bedacht
Loek zegt
@tvr1974: jij bent vast leuk op feestjes…
awesome zegt
@lincoln: waar is ‘hier’? Als het bij jou is moet het wel voorbestemd zijn <3
marinepower zegt
@lincoln: dat was dan niet de kortste route heer Lincoln.
carlogeenen zegt
Je moet het maar willen betalen, en dan slaglood op je lichtmetaal, verduisterde ruiten, chrome vergrendelingspinnetjes, niet origineel stuur, chrome tellerringen, kachelpijp en dan ook nog vernaggelde deurpanelen krijgen. Mooie ombouw? Ik zou het origineel nog eens goed bekijken.
560pk zegt
@carlogeenen: net wat ik dacht
phevtreb zegt
@carlogeenen: helemaal mee eens, eigenlijk had hij alleen technisch aangepakt moeten worden en had hij opties origineel moeten blijven. Dan was hij prachtig geweest.
gerjan zegt
Stiekem zou ik deze wel willen hebben. Maar dan komt er nog wel een trekhaak achter en dan koop mij ook zo’n oude gele tabbert. Heb er nu al zij in !!
thomasthomas zegt
Tis het net niet he
matter zegt
Goed gevulde huisvader… ?
hartman zegt
`De M119 is geleverd in drie verschillende formaten, namelijk de 4.2, de 5.0 en de 6.0.`
Er is ook een 6.1 liter van Lorinser, een 6,2 liter van Carlsson en MKB. En een 6.4 liter van Brabus.
right zegt
Krijg je het Bosch Car Service bedrijf erbij voor dat geld?
elemento zegt
Maar ja …. dit is wel een wolf in schaapskledingen…. (hoekigheid)
woutr87 zegt
Aan de remschijf voor te zien zal deze in opperste staat van onderhoud zijn…
appeltje zegt
Leuk en origineel ding, maar wel erg aan de prijs. In Amsterdam zag ik regelmatig een E36 AMG S124, zag er origineel uit, en had vanwege de onopvallende uitlaateinddempers een nog minder opvallend uiterlijk. Wel monoblock II’s. Nog steeds niet mijn auto, maar wel origineel.