Sterker nog: voor dit artikel kenden we hem zelf niet eens.
Potdikke wat blijft die Mercedes CLK GTR toch een heerlijk ding. Met enige regelmaat komt er eentje voorbijfietsen op een veiling of in de showroom van de betere dealer, maar er valt ook nog eens een hoop over te vertellen. De originele straatversie van de CLK GTR stamt uit 1999. De FIA verplichtte Mercedes tot het bouwen van 25 straatauto’s, wat ironisch genoeg pas gebeurde nadat de FIA GT1-klasse was opgeheven. Andere constructeurs hadden namelijk geen zin meer om het tegen de oppermachtige zilveren pijlen op te nemen en trokken zich daarom terug. Zonder constructeurs geen kampioenschap, dus houdoe en bedankt.
Met de CLK GTR werd in 1997 geracet. De straatversie van deze auto was voorzien van een 6,9 liter V12 (M120), goed voor 612 pk en 775 Nm. De CLK GTR naar 100 km/u in 3,8 tellen, had een topsnelheid van 344 km/u en was volgens het Guinness Book of World Records de duurste productieauto ooit gebouwd met een prijskaartje van ongeveer 1,5 miljoen USD. In de GT-racerij duurde het even voor de Mercedes op stoom was, maar gedurende 1997 zagen de Duitsers het licht en werd de CLK GTR oppermachtig kampioen.
Voor seizoen 1998 werd het roer omgegooid. De zware en complexe V12 maakte plaats voor een V8 en de auto werd een stuk lichter gebouwd. Het doel was namelijk Le Mans en daar komt een zuipende V12 niet van pas, meer daarover lees je HIER. De M119 V8 die vroeger in Groep C-auto’s werd gebruikt kreeg een nieuw leven, maar nu zonder turbo’s en met opgeboorde cilinders. Het resultaat? Een output van 600 pk en een topsnelheid van 330 km/u op Le Mans. De CLK LM werd in een oplage van vier stuks gebouwd, plus nog één straatversie waarmee we je eerder al in het ootje namen.
Welke auto je dan op de foto hierboven ziet? Het is de CLK GTR Super Sport, kortweg SS. Deze versie is uitgerust met de 7.3 liter V12 die je kent uit bijvoorbeeld de Pagani Zonda en de SL73 AMG. Er lijkt niet echt consensus te bestaan over het vermogen van de CLK GTR SS, dus we houden voor de zekerheid Wikipedia aan. Dat werkt bij scripties immers ook. Zij vermelden een vermogen van 664 pk bij 786 Nm aan koppel. Van deze versie werd één exemplaar gebouwd en één normale CLK GTR werd omgebouwd naar SS specificaties. Beide auto’s vallen trouwens wel onder de 25 gebouwde CLK GTRs. Je herkent de SS verder aan z’n iets afwijkende achtervleugel en andere achteruitkijkspiegels.
Een van de twee exemplaren werd voor de klant (een oliesjeik) rood gespoten en voorzien van een bruin interieur. De latere Zwitserse eigenaar bracht de auto terug naar HWA om ‘m weer zilvergrijs te laten spuiten, hij verkoos bovendien een rood interieur. Verder is er bar weinig goede informatie te vinden over deze ietwat mysterieuze auto, maar misschien maakt dat ‘m juist wel zo gaaf. Of is het toch die heerlijke koets in combinatie met een moddervette V12? U mag het zeggen!
Het behoeft verder geen uitleg dat dit monster volstrekt ongeschikt is voor gebruik op de openbare weg, maar -potjandikke- wat zouden we hier graag een rondje in blazen…
badmat zegt
SS…. Gepaste naam voor een Duitse auto
kennone zegt
@badmat: Het enige wat ontbreekt is een goeie gas installatie
klotskuukske zegt
@badmat: I did nazi that coming.
vetnek zegt
@klotskuukske: no I didn’t, did jew?
deef zegt
Behalve dat iedereen hem al kent
Donstil zegt
@deef: Zou je denken? Dit artikel gaat (duidelijk) over de SS variant, die ik in ieder geval nog niet kende.
De normale CLK GTR, ja die kennen we allemaal hier wel.
Author zegt
@deef: Artikel gelezen of kom je alleen langs om even te zeiken?
broerkonijn zegt
@MauritsH: komt Alleen even langs om te zeiken
roppp zegt
@broerkonijn: dat zei mevr. Paay ook al.
deef zegt
@MauritsH: ik kende de SS al lang. Had gedacht dat iedereen hem al kende. Niet dus
lincoln zegt
@deef:
Heel goed mogelijk ..
Heb ik ook ..
Vond em “geniaal” briljant” en baas der bazenbak ..
Ben afgehaakt toen het commercieel werd ..
Op het moment dat mindere goden het “pure porno” en “vet bommetje” gingen noemen was ik het helemaal zat ..
Ik begrijp je wel hoor ..
bassx zegt
@deef: jawel hoor. Titel en eerste alinea zijn een beetje pretentieus en zo’n reactie is dan ook normaal. Vooral de grijze SS met zwart interieur komt veel over het web voorbij.
cpp1 zegt
@MauritsH: dat zal um leren
StijnB zegt
@mauritsh:
Héél wat mensen hier zullen ook Drivr.be volgen en deze wagen daardoor al enkele dagen geleden hebben zien voorbijkomen…
Author zegt
@stijnb: Lijkt me sterk, in dat artikel wordt één zinnetje aan de SS gewijd.
StijnB zegt
@mauritsh:
En zodoende kende ik de wagen en zijn motor…. Ik heb ook héél de bijbel nooit gelezen, maar heb niettemin ook al wel van Jezus gehoord…
wildewesten zegt
Jawel, hiermee reed Kim Dotcom de Gumball 3000! Zoek maar eens op op youtube!
Author zegt
@wildewesten: heb je een link?
gwnbmw zegt
@wildewesten: kim reed em in een licht getjoende c-klasse met verschrikkelijke spoilert.
lincoln zegt
Duidelijk geen AMG ..
Kijk maar naar die schijfremmen ..
deora zegt
Volgens mij heb ik ooit eens ergens gelezen dat er 3 stuks zijn gebouwd. Blijft wel een geweldige wagen!
viezefreddyw zegt
Pure porno! Ongelofelijk gave bak blijf ik dit vinden. Het doet me ook denken aan Kim Dotcom, die dikke gast haha.
Doet me ook een beetje denken aan powerslidelover. Op Instagram heeft hij een filmpje staan. Hij rijdt met een CLK GTR met een passagier die vrolijk de deur even openhoudt zodat hij even een peukje kan roken. Mooi.
kenner zegt
Zat deze niet in een of andere vroege need for speed ??!!
larsyboy1997 zegt
@kenner: Hot Pursuit 2!
2wheeler zegt
@larsyboy1997: yessssss heerlijk! Politiehelicopter die bommen laat vallen :)
jeroenwz zegt
Ja, ik kende de wagen al wel. Herkende ‘m ook gelijk. Of mag ik nu niet meer doen?
Laatst nog een artikel over gelezen in een Duits klassiekerblad. Die hadden een exemplaar gereden, die te koop stond bij Mechatronic. 2,5 of 3,5 miljoen euro en u mag ‘m meenemen (prijs weet ik niet zo zeker meer, maar ik heb het geld nèt niet…)
Author zegt
@jeroenwz: Is geen SS bij Mechatronik. Eerst artikel lezen en dan mag je weer meedoen.
jeroenwz zegt
@mauritsh: Nou zeg. Lezen is zo vorige eeuw. Ik zeg het gewoon wel tegen mijn moeder! ;-P
soes750 zegt
Die dorpel over stappen/glijden moet toch echt fantastisch zijn. Blijft een mooie creatie. Zelfs 20! Jaar na productie.
Gulli zegt
@soes750: ik denk dat je er een Smart bij cadeau krijgt om die afstand over de dorpel te overbruggen
haroldv zegt
Wat een lelijk ding, achterlichten van een oude E-klasse, van voren opgeblazen E coupe. Voordat geld zou ik een supercar kopen, ipv een cupauto (op basis van iets)
trolle zegt
@haroldv: dit is meer supercar dan alle huidige supercars samen
Forza zegt
@haroldv: kijk, jij snapt ’t dus niet. Toch maar eens uitzoeken waarom die achterlichten erin zitten?
aarsgewei zegt
@haroldv: e klasse coupe bestond toen niet en het zijn de achterlichten van een clk. Hoor jij niet op het penny forum ofzo?
haroldv zegt
@aarsgewei: haha. Ik begrijp uit de reacties dat mijn MB feitjes geen feitjes zijn en dat mijn journalistieke vaardigheden onvoldoende zijn. Enorm lelijke auto blijf ik het vinden. Dan ga ik nu maar eens google’n wat een Penny forum is, dan vinden we elkaar blijkbaar daar ook?
willeme zegt
@haroldv: De auto is, zoals de naam aangeeft, gebaseerd op de Mercedes CLK, daar komen de koplampen en achterlichten ook vandaan.
Damen met het dak is dat het enige dat overeenkomt met de CLK, de rest is puur Le Mans racer. Een cupauto is inderdaad op basis van iets, maar dat is hierbij niet het geval. De lijnen van de auto zijn puur gevormd door de eisen en windtunnel. Dat maakt deze auto zo bijzonder.
pomoek zegt
Knalpotporno.
elemento zegt
Badmat…..hier de link
http://edition.cnn.com/2006/AUTOS/06/14/pricey_lemon/index.html?eref=sitesearch
misterdrogba zegt
Had hem graag in zijn rode lak gezien, net exclusiever en met bruin interieur een pareltje lijkt me.
goodolddays zegt
Hahha alsof ik de Super Sport versie niet ken, voor wat voor een amateur zie je me aan…
ponnie zegt
Ongeschikt voor straatgebruik? Een beetje oppassen met drempels en het gaat prima lijkt me :P.
Met de motor van een S klasse zal het best een soepele auto zijn.
stephano zegt
Volgens mij is er een filmpje uit begin 2000 van een Sjeik die een CLK GTR SS heeft (ik meen in Dubai). Ik kan me er niet veel van herinneren, maar de naam (inclusief de type aanduiding SS) komt mij zeker bekend voor.
SimonMc zegt
Oh jawel hoor
Edge zegt
Ik kende de CLK GTR SS wel al, maar ik wil me best af en toe van de domme houden als dat betekent dat Autoblog een stukje over die auto schrijft.
lincoln zegt
@edge:
Wat kan je er aan kennen dan ??
Heb je em gehad ..
Heb je em ontworpen ..
Heeft je buurman er 1 ..
sleutel je er vaak aan ..
Of kan jij je de lettercombinatie herinneren ..
Verdict ..
Je weet helemaal nix jij ..
En @MauritsH weet alles ..
Wessee zegt
Cool, die rode SS heb ik toentertijd een aantal jaar als bureaubladachtergrond gehad, machtig ding!
saxoke zegt
mag je eigenlijk met de gewone CLK GTR de straat op? anders lijkt het me een compleet nutteloos gebouwde auto, zelfs al moesten er 25 van gebouwd worden….
2wheeler zegt
@saxoke: Voor zover ik weet zijn er een paar op kenteken. O.a. een Zwitser is er een jaar (of twee?) geleden mee gespot in Rotterdam.
willeme zegt
@saxoke: Jazeker. De GTR is gewoon de straatuitvoering van de racer. Dus met alle uitvoeringen zou je in principe op straat moeten kunnen.
jasbelle zegt
De CLK GTR doet me altijd denken aan Midtown Madness 2. Altijd proberen de mensen aan te rijden die iedere keer net op tijd weg sprongen. En de auto was ook erg leuk natuurlijk.
joeynm zegt
@BC op insta bezit er ook een
porker zegt
Handbak met mini pook of is het wat anders? Op phone kan ik het niet ontwaren…
lovecars zegt
Leuk artikel over een mooie auto.
alfagek zegt
Flinke sprong om binnen te komen
sezz zegt
Vanwege de lage en brede instap krijgt ie ook de thumbs up van het gilde der paparazzi…
Dutchdriftking zegt
Wat een fantastische wagen!
duckmefaddy zegt
Gezien ik werk voor een bedrijf wat auto specs e.d. in kaart brengt heb ik mijn research gedaan over de nummertjes:
Het is een M120 blok, vrijwel gelijk aan de SL73 R129, alleen met heul veul meer vermogen… 530kw of 721 peekaa’s. Wat op een ruime 1600kg’s meer dan voldoende is om een knakworst van een tafel af te trekken (dit is weer geen term die wij in ons bedrijf gebruiken, de rest wel)
fapfap zegt
“Welke auto je dan op de foto hierboven ziet? … Je herkent de SS verder aan z’n iets afwijkende achtervleugel en andere achteruitkijkspiegels.”
De “foto” hierboven is een typeplaatje met “AMG CLK GTR”.
Verder, als je door de foto’s scrollt kom je verschillende uitvoeringen tegen met verschillende achteruitkijkspiegels, welke is dan de SS, en waarom staan er überhaupt verschillende uitvoeringen tussen als het alleen over de SS gaat die niemand van ons zou kennen?
mrrallycross zegt
Altijd weer die sjeiks die de auto’s weer anders moeten hebben dan de originele staat
torsen zegt
Vroeger nog te koop gestaan in het rood op Carclassic.com (Site is nu uit de lucht helaas)
https://i2.wp.com/www.fanmercedesbenz.com/wp-content/uploads/2014/12/c54292c926.jpg